Aihe: Kitarakamojen vaikutus suhteessa toisiinsa
1 2 3
jamu
01.01.2019 01:01:03
headhead:
Tarina: Vuosia sitten rakensin pari kitarapedaalia. Luin paljon englanninkielisiä keskustelupalstoja eri komponenttien vaikutuksesta, ja muun muassa klippausdiodien ja operaatiovahvistimien eroista oli vilkasta keskustelua. Muistan jopa lukeneeni jostain kuinka "Jrc4558 sopii perinteisiin soundeihin ja lm358 enemmän modernien soundien ystäville". Kun lopulta sain pedaalin kasaan ja vaihtelin IC-piirejä edestakaisin, en huomannut mitään eroa. Klippausdiodeissa sama, eri diodien kynnysjännitteiden aiheuttamat volume-erot peittivät mahdolliset soundi-erot alleen. Voi olla että olen puukorva, mutta luulen myös että näillä komponenteilla ei välttämättä tehdä radikaaleja muutoksia soundiin.

Noissa vaikuttaa pedaalin kytkentä ja vahvistin. Tubescreamer on hyvä testailla eri diodeja ja opamp:ja.
Mutta sitten kun tekee A/B-vertailun toisella vahvistimella voi olla, että eroa ei juuri ole juuri huomaa. Putkivehkeet tuntuu olevan herkempiä modeihin, mutta transistoreissa ei välttämättä eroa ei juurikaan huomaa.
Toinen hyvä kytkentä on perinteinen fuzzface eri transistoreilla.
Myös piirivalmistajilla on erot. Ja volume-erot on myös osa soundi-muutosta.
Mutta joo, jos haluaa ledin vaihtaa germanium-diodiin, niin vaatii muutakin muutosta, jotta äänen taso pysyy samana.
Matoleka
03.01.2019 09:19:23 (muokattu 03.01.2019 09:22:37)
Taannoin kun treenailin erästä suht nopeatempoista sooloa, huomasin että se menikin helpommin ja paremmin eri vahvistin/pedaali/kaiutin yhdistelmällä kuin millä yleensä soitan.

Eli onko mahdollista että singnaali(ääni) voi tulla kaiuttimesta ulos toisilla kamoilla niin paljon hitaammin että se häiritsee jo soittamista ja luulet sormissa olevan heittoa?

Niin tai näin, itse tein tälläisen havainnon.

Ja kamat jota vertailin oli.

1. Boss me-70 => Peavey valveking 100 = itsetehdyt no name PA kaapit.

2. Boss me-70 => Roland cube 20xl combo.

Kitarat joilla harjoittelin pysyivät samoina.

Soundillisesti vaihtoehto ykkönen kuulostaa paremmalta mutta vaihtoehto kakkosella sooloa on helpompi harjoitella koska yhdistelmä reagoi soittoon nopeammin ja herkemmin.

Voi tietysti olla että noissa PA- kaapeissa on yksinkertaisesti niin paskat kaiuttimet että lähestulkoon turhauduin soolon harjoitteluun.
-säätö ei lopu koskaan
Gaines
03.01.2019 09:43:50
Ihan harrastajapohjalta voi vaikuttaa soundiinsa vahvistimen sijoituksella tilassa, jossa soittaa ja säätämällä taajuuksia. Kannattaa kokeilla boostereita ja eq-pedaaleita.
Sydän lyö ja parta kasvaa.
arijuki
03.01.2019 09:52:42
Gaines: Ihan harrastajapohjalta voi vaikuttaa soundiinsa vahvistimen sijoituksella tilassa, jossa soittaa ja säätämällä taajuuksia. Kannattaa kokeilla boostereita ja eq-pedaaleita.

Mites kotona soittohuoneessa, siis normaalin kokoinen huone, kannattaako kaappi nostaa lattialta ylös / kallistaa, että saa äänen omia korvia kohti suunnattua? Aika hiljaisella yleensä soittelen.
"Music is my religion." - Jimi Hendrix
Laulava Kylätohtori
03.01.2019 10:18:16
arijuki: Mites kotona soittohuoneessa, siis normaalin kokoinen huone, kannattaako kaappi nostaa lattialta ylös / kallistaa, että saa äänen omia korvia kohti suunnattua? Aika hiljaisella yleensä soittelen.

Taitaa riippua niin monesta asiasta, ettei auta kuin itse kokeilla. Tässähän ei ole oikeaa vastausta, vaan kyseessä on puhtaasti makuasia.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Matoleka
03.01.2019 10:33:10 (muokattu 03.01.2019 10:34:16)
Gaines: Ihan harrastajapohjalta voi vaikuttaa soundiinsa vahvistimen sijoituksella tilassa, jossa soittaa ja säätämällä taajuuksia. Kannattaa kokeilla boostereita ja eq-pedaaleita.

Tuossa ME-70 on kyllä hyvä equ ja boost/soolo asetus.

Varmaa noi valveking+ Isot 200W PA:aat on vaan yksinkertaisesti liian isot mun pieneen ja muutenkin akustisesti huonoon "treenikämppään" = kellaritilassa oleva pieni huone :/
-säätö ei lopu koskaan
Mikko1978
03.01.2019 11:45:43
Eihän perinteisen kitaravahvistimen edes kuulu toimia PA-kaapin kanssa. Se on varmasti iso tekijä tässä. Toinen juttu voi olla se, ettei iso vahvistin pääse toimimaan riittävän isolla.
Walk1net
03.01.2019 13:11:34
Miten kaappien rakenne vaikuttaa soundiin? Onko esim. suljettu kaappi kylmemmän kuuloinen kuin puoliavoin tai avoin tai toisinpäin? Miten nämä menee
Hammer of 'Tallica fucks you!
Walk1net
03.01.2019 13:11:44 (muokattu 03.01.2019 13:13:03)
Miten kaappien rakenne vaikuttaa soundiin? Onko esim. suljettu kaappi kylmemmän kuuloinen kuin puoliavoin tai avoin tai toisinpäin? Miten nämä menee

(Tabletti toimii hitaasti ja lähetti viestiin kahteen ootteeseen)
Hammer of 'Tallica fucks you!
Jucciz
03.01.2019 13:20:24
Walk1net: Miten kaappien rakenne vaikuttaa soundiin? Onko esim. suljettu kaappi kylmemmän kuuloinen kuin puoliavoin tai avoin tai toisinpäin? Miten nämä menee

Olennaisimmin kaapissa muuttuu sen suuntaavuus ja bassontoisto kun verrataan (puoli)avoimen ja suljetun rakenteen eroja. Toki muutakin tapahtuu, riippuu aina vähän kaikesta: valmistusmateriaali ja -tapa, kaiuttimet jne.
Matoleka
03.01.2019 20:02:40
Mikko1978: Eihän perinteisen kitaravahvistimen edes kuulu toimia PA-kaapin kanssa. Se on varmasti iso tekijä tässä. Toinen juttu voi olla se, ettei iso vahvistin pääse toimimaan riittävän isolla.

Ookkäy. Tätä mä en edes tienny. Oon ajatellu et kaappi ku kaappi.

Valvekingissä on vielä kaksi lähtöä ni oon tuutannu molemmista linjoista omille kaapeille.
-säätö ei lopu koskaan
Laulava Kylätohtori
03.01.2019 20:17:02
fox: No totta hitossa "ittees kohti", ethän sä nilkoilles soittele. ;) Ja sama homma kyllä pätee keikallakin, sikäli mikäli ei tuu PA:n kautta. Eli vaikka jollain pikku klubikeikalla.

Mummiälest totta hitossa ei omalle naamalle. :)
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
fox
03.01.2019 20:27:10

Laulava Kylätohtori: Mummiälest totta hitossa ei omalle naamalle. :)

Jaa. Jos sulla on joku pikkunen kombo lattialla ja soittelet seisaaltas, et sä kuule kaikkia nyansseja ja muuta kuraa. Sitten on mikit tukkasia ja efektit muhjua ja ja... ;p
Kandee laittaa vaikka kaljakoppa tai muu hyödyke siihen lootan alle, jos ny ei sitten pärstöä kohti sitä halua tai saa suunnattua..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Laulava Kylätohtori
03.01.2019 20:34:00
fox: Jaa. Jos sulla on joku pikkunen kombo lattialla ja soittelet seisaaltas, et sä kuule kaikkia nyansseja ja muuta kuraa. Sitten on mikit tukkasia ja efektit muhjua ja ja... ;p
Kandee laittaa vaikka kaljakoppa tai muu hyödyke siihen lootan alle, jos ny ei sitten pärstöä kohti sitä halua tai saa suunnattua..

Ensimmäinen virhe onkin siinä, että on hankittu pieni combo. :)

Juu, nämähän on kama, tilanne, musiikkityyli, paikka, mieltymys, ym. -asioita, joten kannattaa tosiaan kokeilla molempia. Se on varmaan jonkun pienen combon kanssa kuten sanoit, mutta itsellä, kun on nuppi ja 2x12 kaappi, niin kuulee muutenkin..
Mikko1978
03.01.2019 22:45:04 (muokattu 03.01.2019 22:46:21)
Matoleka: Ookkäy. Tätä mä en edes tienny. Oon ajatellu et kaappi ku kaappi.

Valvekingissä on vielä kaksi lähtöä ni oon tuutannu molemmista linjoista omille kaapeille.

Kaapessa on vähän sama kuin vahvistimissakin. Siiä missä PA- ja hifi-kamat yrittävät toistaa signaalia mahdollisimman vähän värittäen, niin kitaravahvistimet on tarkoitettu värittämään signaalia monin tavoin, jotta lopulta saataisiin miellyttävä kitarasoundi ulos.
Mikko1978
03.01.2019 22:47:23
Laulava Kylätohtori: Mummiälest totta hitossa ei omalle naamalle. :)

Miksi haluat kuulla erilaista ääntä kuin mitä kaappisi edessä kuulee?
Laulava Kylätohtori
03.01.2019 23:45:02
Mikko1978: Miksi haluat kuulla erilaista ääntä kuin mitä kaappisi edessä kuulee?

Noo, lähinnä, koska se soundi on parempi. Suoraan naamalle on räikeää ja riipivää, mutta kun ei lykkää naamaansa siihen eteen ja kaappi osoittaa muutenkin pois yleisöstä, niin eihän siinä ongelmaa ole. Soundi on itselle sama, vaikka ei seisoisi vain yhdessä paikassa kaapin edessä.

Kyllähän se kaappi soi eri tavalla eri paikoissa ja olosuhteissa. Miksi juuri siinä kaapin edessä olisi jotenkin se oikea soundi, jota pitäisi kuunnella? Varsinkin, jos omasta mielestä sivussa soundi on parempi.

Toki tämä ei ole näin yksiselitteistä. Riippuu toki siitäkin, millä soundilla soitetaan. Mutta silti se on helpompaa niin, ettei tarvitse olla koko ajan naama kiinni kaapissa. Eli ihan käyttömukavuudenkin takia.
Mikko1978
08.01.2019 00:34:03
Laulava Kylätohtori: Noo, lähinnä, koska se soundi on parempi. Suoraan naamalle on räikeää ja riipivää, mutta kun ei lykkää naamaansa siihen eteen ja kaappi osoittaa muutenkin pois yleisöstä, niin eihän siinä ongelmaa ole. Soundi on itselle sama, vaikka ei seisoisi vain yhdessä paikassa kaapin edessä.

Kyllähän se kaappi soi eri tavalla eri paikoissa ja olosuhteissa. Miksi juuri siinä kaapin edessä olisi jotenkin se oikea soundi, jota pitäisi kuunnella? Varsinkin, jos omasta mielestä sivussa soundi on parempi.

Toki tämä ei ole näin yksiselitteistä. Riippuu toki siitäkin, millä soundilla soitetaan. Mutta silti se on helpompaa niin, ettei tarvitse olla koko ajan naama kiinni kaapissa. Eli ihan käyttömukavuudenkin takia.

En edes yritä määritellä sitä, mikä on oikea soundi ja missä se sijaitsee, kunhan vain mielenkiinnosta kysyin, mikä on sinun strategia tuottaa soundia. Utelen vielä jatkokysymyksenkin verran: jos haluat saada suoraan kaapin eteen räikeää ja riipivää soundia, jotta soundi korviisi olisi sitten miellyttävä, niin mitä soundia tarjoilet yleisöön päin? Itse siedän tuota riipivää soundia vuosi vuodelta vähemmän ja pyrin siihen, ettei vahvistinta tarvitse mennä kuuntelemaan nurkan taakse. Nykyisin pidän erityisesti kamoista, joista lähtee erotteleva mutta miellyttävä yläpää. Yksi suuntaamisen hyviä puolia on se, että se vähentää lavamelun tarvetta.
Laulava Kylätohtori
08.01.2019 09:18:58
Mikko1978: En edes yritä määritellä sitä, mikä on oikea soundi ja missä se sijaitsee, kunhan vain mielenkiinnosta kysyin, mikä on sinun strategia tuottaa soundia. Utelen vielä jatkokysymyksenkin verran: jos haluat saada suoraan kaapin eteen räikeää ja riipivää soundia, jotta soundi korviisi olisi sitten miellyttävä, niin mitä soundia tarjoilet yleisöön päin? Itse siedän tuota riipivää soundia vuosi vuodelta vähemmän ja pyrin siihen, ettei vahvistinta tarvitse mennä kuuntelemaan nurkan taakse. Nykyisin pidän erityisesti kamoista, joista lähtee erotteleva mutta miellyttävä yläpää. Yksi suuntaamisen hyviä puolia on se, että se vähentää lavamelun tarvetta.

Kotona mulla on kamat pinossa siinä seinän vierellä ja siitä valitsen sopivan kaapin ja säädän soundin niin, että se kuulostaa omaan korvaan hyvälle about siinä, missä soittelen. Ei mulla mitään tiettyä soittopaikkaa ole, mutta tilanteen mukaan, missä ikinä olenkaan. Ei mua sinänsä kiinnosta, miltä se muualla kuulostaa tai mikään muukaan.

Keikalla taas kaappi lavan viereen monariksi bändille eli suunnattu lavan reunassa 90 asteen kulmaan yleisöön nähden eli se ei soi suoraan yleisöön. Voi olla, että se soi räikeästi suoraan elementin edessä, mutta sillä ei ole merkitystä, kun sitä ei ketään kuule. Pääasia, että se soi hyvin bändille. Ja miten se edese toimisi monarine bändille, jos ainut kuunneltava soundi olisi päin naamaa soundi. Sillloinhan se olisi itselle hyvä, mutta bändille tumppu. Yleisö taas kuulee PA:n kautta, jolloin siitä saadaan sitä kautta niin tumppu tai räikeä kuin halutaan.

Itse olen vaan kokenut, että paras soundi löytyy helpoiten, kun pistää kamat kasaan ja säätää nappuloista, eikä ala nostelemaan tai suuntailemaan. Helposti se on silloin niin, että suoraan elementin edessä se on räikeä, mutta se on merkityksetöntä, koska ketään ei ole sitä kuuntelemassa. Yhtä lailla, jos se ainut hyvä soundi tulee suoraan naamalle, niin yleisöhän kuulee silloin samalla logiikalla tumppua soundia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)