Aihe: Missä on Gabe?
1 2 3 4 5
Laulava Kylätohtori
08.11.2018 00:33:32
BugBadWolf: Toki pitää muistaa tarkoitusperät. Voihan sitä valehdella tietämättäänkin.

Tämä ei kuitenkaan muuta itse informaation arvoa, vaikka höpisisi hulluja "paremmasta" syystä.

Eiköhän valehtelu tarkoita tietoista väärän tiedon kertomista. Jos taas olet hyvässä uskossa ja kerrot asian, joka ei kuitenkaan ole totta, ei se ole valehtelua.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
paskiaispaska
08.11.2018 00:35:38

Laulava Kylätohtori: No siihen soittotaitoon nyt sisältyy aika paljon yleensä kaikenlaista osaamista. Vaikkei välttämättä tiedä fuzzinsa transistorien tekopäivää, niin tietää, miten siitä saa hyvää soundia. Ja se on mielestäni se, ketä kannattaa kuunnella.

Jos joku lukee päivät tgp:tä ja spedujen speksejä heitellen knoppitietoa kamoista, mutta soitto ei kulje ja soundi on paska, niin kyllä mä skippaan heti sellaisen neuvot...

Eikä kyse tarvitse olla edes tällaisesta hyvät vastaan huonot vastakkainasettelusta. Jos mä näen, että henkilöoletettu vetää synkkää metallia, niin kyllä mä skippaan mielipiteet ja suositukset ihan vaan, koska kaveri hakee (no okei, ei se ole mun kaveri) täysin erilaista soundia kuin minä.

Yleensähän se on kyllä näin. Mutta sitte on niitä, gibsonmarsu kombinaatiolla ikänsä soittaneita jotka soittaa ihan perkeleen hyvin, mutta mistään muusta ei esimerkiks ole kokemusta. Aina vedetty samalla ja miksei vetäis ku on hyvä soundi. Kielet vaihetaan ite, kitaran säädöt intonaatiota myöden teetetään pajalla. Eikä välttämättä niin edes tiedä mikä se intonaatio on. No, mutta tämmöset kaverit nyt tuskin edes alkaa neuvoman jos aiheesta ei mitään tiedä. Kovia jätkiä ne, keitä olen tavannu. Mutta se parempi soittotaito ei aina takaa faktaa asioiden tietämisessä - tämä oli se pointti :) Toki jos soitto on sillä tasolla, että sahataan jotain panteran riffiä sängynlaidalla päivästä toiseen, ni kuuluu varmaan tonne alottelijoiden puolelle vielä. Mutta siis kun kaikki ei välttämättä koskaan esimerkiks motoriikkansa takia opi niitä kaikkein vaativimpia soittotyylejä vaikka olis nelkyt vuotta vaivannu lavoilla. Tyytyy vähän yksinkertasempaan. Mutta tietotaitoa voi silti löytyä paljon.
Laulava Kylätohtori
08.11.2018 00:37:15 (muokattu 08.11.2018 00:37:45)
Valehtelu tarkoittaa esittämistä vilpillisesti jotakin, joka ei ole totta. 1

1 Kielitoimiston sanakirja. Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen julkaisuja 132. Helsinki: Kotimaisten kielten tutkimuskeskus, 2004. ISBN 952-5446-11-5.

Jos se esitetään vilpittömästi, se ei enää täytä valehtelun määritelmää, eikä näin ollen ole valehtelua.
Kuuntelen mielelläni monipuolisesti kaikenlaista musiikkia, mutta lempimusiikkiani on köyhien ulina.
Laulava Kylätohtori
08.11.2018 00:46:37 (muokattu 08.11.2018 00:48:25)
paskiaispaska: Yleensähän se on kyllä näin. Mutta sitte on niitä, gibsonmarsu kombinaatiolla ikänsä soittaneita jotka soittaa ihan perkeleen hyvin, mutta mistään muusta ei esimerkiks ole kokemusta. Aina vedetty samalla ja miksei vetäis ku on hyvä soundi. Kielet vaihetaan ite, kitaran säädöt intonaatiota myöden teetetään pajalla. Eikä välttämättä niin edes tiedä mikä se intonaatio on. No, mutta tämmöset kaverit nyt tuskin edes alkaa neuvoman jos aiheesta ei mitään tiedä. Kovia jätkiä ne, keitä olen tavannu. Mutta se parempi soittotaito ei aina takaa faktaa asioiden tietämisessä - tämä oli se pointti :) Toki jos soitto on sillä tasolla, että sahataan jotain panteran riffiä sängynlaidalla päivästä toiseen, ni kuuluu varmaan tonne alottelijoiden puolelle vielä. Mutta siis kun kaikki ei välttämättä koskaan esimerkiks motoriikkansa takia opi niitä kaikkein vaativimpia soittotyylejä vaikka olis nelkyt vuotta vaivannu lavoilla. Tyytyy vähän yksinkertasempaan. Mutta tietotaitoa voi silti löytyä paljon.

Varmasti näin. Mutta mistä se tietotaito tulee, jos ei osaa soittaa?

Jos sä et osaa soittaa hyvin, et sä voi testata mitään speduja, kitaroita tai vahvareita. Tai voit, muttet voi kertoa niistä mitään vakavastiotettavaa, koska monista vahvareista saa ne parhaat puolet esiin ne jannut, jotka oikeasti osaa soittaa tosi hyvin. Ei joku räpeltäjä pysty oikeaa arviota dynaamisesta putkarista kirjoittamaan, vaikka kaikki sen komponentit tietäisikin.

Silloin voi neuvoa, mutta jossain muussa kuin soittoon liittyvissä asioissa. Ja suurin osa tämänkin osion jutuista liittyy suoraan soittotaitoon. Soittotaidottomien räpeltäjien tietotaito on silloin siis mielestäni ihan muualla.

Jos sä et saa autoasi pidettyä hädin tuskin tiellä ja kolaroit sitä vähän väliä, niin miten sellainen kuski voisi antaa rallivinkkejä?

E. Vähän kuin puuseppä, jolla on valtava tietotaito ja osaaminen, mutta ei osaa tehdä jakkaraa, joka ei keiku. Emmä nyt kauheita rahoja maksaisi tällaisen huippumiehen tiedoista.
Juzpe
08.11.2018 00:49:54

Laulava Kylätohtori: Varmasti näin...

Muthei, tajuutsä, että jokanen niingy kokee nää judud silee yksilöllisellä levelillä ja ei oikeesti oo olemassa parempii ja huonompii soittajii, jengi vaan soittaa niingy eri lailla. Tää ei oo mitää judoo tai rallin ajamista jossa parempi niingy voittaa tai jossa osaamista voi jotenki mitata. (toim. huom. esim musiikkialan koulutksessa osaamista voi mitata kyllä, mutta mnetin kitarapalstalla ei)
Decadetroll
08.11.2018 01:04:51
Kas niin, sitähän päästiin taas asiaan kiinni, poijjaat ja tyttäret (ihan niinku niitä täällä kävis)
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat. Master of Teräskäsi 2016
Jucciz
08.11.2018 01:08:25 (muokattu 08.11.2018 01:14:04)
Gabe, tule takaisin. Tää on ihan kamalaa tämmönen vänkääminen.

Ja jos soittonäytteillä pitää osoittaa oma uskottavuutensa, mitä ihmettä te päättelette vaikkapa meikäläisen uskottavuudesta näiden teosten perusteella?

https://soundcloud.com/jucciz

P.s. Nyt pääsis tekemään kasettia:
https://muusikoiden.net/tori/ilmoitus/1409665
paskiaispaska
08.11.2018 07:10:07 (muokattu 08.11.2018 07:34:45)

Laulava Kylätohtori: Varmasti näin. Mutta mistä se tietotaito tulee, jos ei osaa soittaa?

Jos sä et osaa soittaa hyvin, et sä voi testata mitään speduja, kitaroita tai vahvareita. Tai voit, muttet voi kertoa niistä mitään vakavastiotettavaa, koska monista vahvareista saa ne parhaat puolet esiin ne jannut, jotka oikeasti osaa soittaa tosi hyvin. Ei joku räpeltäjä pysty oikeaa arviota dynaamisesta putkarista kirjoittamaan, vaikka kaikki sen komponentit tietäisikin.

Silloin voi neuvoa, mutta jossain muussa kuin soittoon liittyvissä asioissa. Ja suurin osa tämänkin osion jutuista liittyy suoraan soittotaitoon. Soittotaidottomien räpeltäjien tietotaito on silloin siis mielestäni ihan muualla.

Jos sä et saa autoasi pidettyä hädin tuskin tiellä ja kolaroit sitä vähän väliä, niin miten sellainen kuski voisi antaa rallivinkkejä?

E. Vähän kuin puuseppä, jolla on valtava tietotaito ja osaaminen, mutta ei osaa tehdä jakkaraa, joka ei keiku. Emmä nyt kauheita rahoja maksaisi tällaisen huippumiehen tiedoista.

Ehkä täs nyt hankaa se, että mietitään tota taitavaa kitaristia ja ei ehkä ihan niin taitavaa eri leveleillä :D Vertauskuva ehkä, 40vuotta pelkkää humppaa soittanut ja 40vuotta jotain teknisesti haastavaa metallia. Toisaalta, ehkä se toinen ei sitte niin taitavasti soita sitä humppaa. En siis puhu mistään räpeltämisestä :D

Mitä oon esimerkiks ruokankaan videoita katellu, niin ei hän mielestäni itse mikään äärimmäisen taitava kitaristi ole. Silti saattaa kitaratekniikasta tietää enemmän ku joku taitavampi. Tai sit multa on jääny jotaki videoita välistä, missä heebo on tositoimissa.

Ja varmaan monelle vanhalle konkarille tulee myös kovana palana se, että tieto on nykysin niin helposti saatavilla netissä. Ja unohdetaan ne räpeltäjät.. Toki voi nekin kitaratekniikasta tietää paljon pelkästään opiskelemalla aihetta. Ja ei kai kaikki keskustelut täällä siihen itse soundiin liity :) Ja miksei pelkästään lukemalla opittua tietoa sitten sais jakaa, on toinen kysymys.

Toinen hyvä esimerkki:

Mä jouduin kolmen vuoden ajan meidän bändissä virittämään rumpuja, koska mä vaan oon siinä helvetin hyvä, tarkka ja osaan sen homman. Mut ei mua voi soittotaidoilta verrata lähellekkään niihin meidän sillosiin rumpaleihin. Nykynen onneks osaa ite virittää rumpunsa ja soittaa pirun hyvin vieläpä.
Guitarfreak
08.11.2018 07:45:59 (muokattu 08.11.2018 07:46:19)
paskiaispaska: ...

Toinen hyvä esimerkki:

Mä jouduin kolmen vuoden ajan meidän bändissä virittämään rumpuja, koska mä vaan oon siinä helvetin hyvä, tarkka ja osaan sen homman. Mut ei mua voi soittotaidoilta verrata lähellekkään niihin meidän sillosiin rumpaleihin. Nykynen onneks osaa ite virittää rumpunsa ja soittaa pirun hyvin vieläpä.

Uskomatonta jaksamista :D peukkuja.

Vaikka ite kuulee että rummut on vireeltään päin napakettua nii ei jaksa tehdä asialle mitään koska... ei vaan jaksa
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
hallu
08.11.2018 08:08:31 (muokattu 08.11.2018 08:11:16)
Juzpe: Muthei, tajuutsä, että jokanen niingy kokee nää judud silee yksilöllisellä levelillä ja ei oikeesti oo olemassa parempii ja huonompii soittajii, jengi vaan soittaa niingy eri lailla. Tää ei oo mitää judoo tai rallin ajamista jossa parempi niingy voittaa tai jossa osaamista voi jotenki mitata. (toim. huom. esim musiikkialan koulutksessa osaamista voi mitata kyllä, mutta mnetin kitarapalstalla ei)

Koulussa on määritelty mitä pitää osata ja siksi siellä voidaan, ja pitääkin mitata, onko opittu mitä piti. Mnetissä ei olla päästy yksimielisyyteen siitä, mitä pitää osata. Jokainen soittaja päättää sen itse ja siksipä juuri siitä aiheesta käydään herkullisimmat väännöt.
"voisikohan kamarasta ja minusta tulla ystäviä ?"
Kefiiri
08.11.2018 08:15:06 (muokattu 08.11.2018 08:18:12)
Guitarfreak: Uskomatonta jaksamista :D peukkuja.

Vaikka ite kuulee että rummut on vireeltään päin napakettua nii ei jaksa tehdä asialle mitään koska... ei vaan jaksa

Rumpujen virittäminen on hauskaa ja kiinnostavaa puuhaa, kun taas kitaran virittäminen on vain ikävä velvollisuus :D

Nyt kun mietin, niin onhan noissa toimissa eroa. Kitaran virittämisen tulos on ennalta määrätty ja sikäli mekaanista ähellystä. Rumpujen virittäminen taas on kuin ruuan maustamista. Joka kyllä on tylsempää kuin rumpujen virittäminen.
En ole musiikin asiantuntija.
paskiaispaska
08.11.2018 08:17:13 (muokattu 08.11.2018 08:59:43)

Guitarfreak: Uskomatonta jaksamista :D peukkuja.

Suurin osa tuntemistani rumpaleista on tälläsiä. Viritetään vähä sinnepäin ja se kelpaa niille. Ehkä se johtuu siitä, että ei oo sellasta niin kehittynyttä sävelkorvaa ku ei tarvii sillälailla sävelien kanssa pelata. Ja rumpujen viritys on muutenki työläämpää ku joku kitaran viritys. Sille pitää varata oma aikansa eikä yrittää räpeltää jotain siinä treenien alussa ku muut lämmittelee vehkeitään ja taustalla hirvee meteli.

Mutta siis koko jutun pointti oli se, että jotain asiaa ei mun mielestä pysty perustelemaan sillä, että sanoo "kattokaas pojat toi soittonäyte ja vetäkää perässä. Tulkaa vasta sen jälkee kertomaan miten asiat on"
Laulava Kylätohtori
08.11.2018 11:44:00
paskiaispaska: Suurin osa tuntemistani rumpaleista on tälläsiä. Viritetään vähä sinnepäin ja se kelpaa niille. Ehkä se johtuu siitä, että ei oo sellasta niin kehittynyttä sävelkorvaa ku ei tarvii sillälailla sävelien kanssa pelata. Ja rumpujen viritys on muutenki työläämpää ku joku kitaran viritys. Sille pitää varata oma aikansa eikä yrittää räpeltää jotain siinä treenien alussa ku muut lämmittelee vehkeitään ja taustalla hirvee meteli.

Mutta siis koko jutun pointti oli se, että jotain asiaa ei mun mielestä pysty perustelemaan sillä, että sanoo "kattokaas pojat toi soittonäyte ja vetäkää perässä. Tulkaa vasta sen jälkee kertomaan miten asiat on"

No ei tietysti kaikkea, siinä olet oikeassa, enkä ole sellaista väittänytkään.

Mutta jostain syystä kitaristeissa aika usein se soittotaito ja muu ymmärrys kitaran soittamisesta ja soundeista kulkee aika käsi kädessä. Ääriesimerkkejä aina voidaan hakea kaikessa, mutta onko siinä kauheasti järkeä siinäkään, tiedä sitten.

Jos mä nyt kuulen, että joku vetää helvetin hyvällä soundilla huikeeta settiä, niin kyllä mä vaan ennemmin siltä otan vinkkejä vastaan kuin tyypiltä, joka äheltää täyttä paskaa kotioloissa karmeilla soundeilla. Olkoonkin, että sillä kotijannulla voi olla jotain syvempää ymmärrystä jostain tietystä spesifistä asiasta.

Ja toinen asia on, että jos toinen, olkoon hyvä tai huono soittaja, edustaa ihan eri genreä, niin kamasuosituksiin kannattaa suhtautua varauksella. Ja vaikka vetäisi samaa genreä, mutta toisen ihannesoundi poikkea selvästi omasta, niin taas kannattaa olla vähän varuillaan.

Jos taas jollain tyypillä ei ole mitään ääninäytettä, mutta ollaan täällä suuna ja päänä antamassa neuvoja ja kertomassa, miten asiat menee (kuten nyt esim. minä), niin ei sellaisen tyypin puheet kauhean vakuutavia ole.
paskiaispaska
08.11.2018 12:22:54

Laulava Kylätohtori: Mutta jostain syystä kitaristeissa aika usein se soittotaito ja muu ymmärrys kitaran soittamisesta ja soundeista kulkee aika käsi kädessä. Ääriesimerkkejä aina voidaan hakea kaikessa, mutta onko siinä kauheasti järkeä siinäkään, tiedä sitten.

Jos mä nyt kuulen, että joku vetää helvetin hyvällä soundilla huikeeta settiä, niin kyllä mä vaan ennemmin siltä otan vinkkejä vastaan kuin tyypiltä, joka äheltää täyttä paskaa kotioloissa karmeilla soundeilla. Olkoonkin, että sillä kotijannulla voi olla jotain syvempää ymmärrystä jostain tietystä spesifistä asiasta.

Joo, useimmiten. Mutta kuhan vaan muistutin, että se hyvä soitto ei takaa aina(hyvin usein kyllä) absoluuttista totuutta joissain asioissa :) Vaikka taas vertasit niihin kotiräpeltäjiin ja minä lähinnä vaikka humppakitaristeihin, ni ei tästä nyt kyllä oikeen väntöä saanu aikaseks prkl...
Laulava Kylätohtori
08.11.2018 13:02:26
paskiaispaska: Joo, useimmiten. Mutta kuhan vaan muistutin, että se hyvä soitto ei takaa aina(hyvin usein kyllä) absoluuttista totuutta joissain asioissa :) Vaikka taas vertasit niihin kotiräpeltäjiin ja minä lähinnä vaikka humppakitaristeihin, ni ei tästä nyt kyllä oikeen väntöä saanu aikaseks prkl...

Harmillisesti meni hyvä vääntö sivu suun... :D

Tunnen kyllä itsekin yhden tyypin, joka on kovimpia soittajia, joita tunnen ja soundi puhdasta hunajaa, mutta kaveri todellakaan ole mikään kamarunkkaaja tai nysväri. Nää on näitä, eihän näistä mitään yksiselittäistä vastausta löydy.

Mutta jos mennään posin kautta, niin siinä mielessä tykäisin, etät porukalla olisi soundinäytteitä, että selviäisi ainakin se genre ja minkälainen se soittajan soundi on, niin tietäisi vähän, että onko oma soundimaku siellä päinkään. Osaisi sitten suhtautua vähän niihin kamasuosituksiin ym...

Itse olen myös sitä mieltä, että mielipiteet pitää pystyä aina perustelemaan.
paskiaispaska
08.11.2018 13:15:39

Laulava Kylätohtori: Harmillisesti meni hyvä vääntö sivu suun... :D

Tunnen kyllä itsekin yhden tyypin, joka on kovimpia soittajia, joita tunnen ja soundi puhdasta hunajaa, mutta kaveri todellakaan ole mikään kamarunkkaaja tai nysväri. Nää on näitä, eihän näistä mitään yksiselittäistä vastausta löydy.

Mutta jos mennään posin kautta, niin siinä mielessä tykäisin, etät porukalla olisi soundinäytteitä, että selviäisi ainakin se genre ja minkälainen se soittajan soundi on, niin tietäisi vähän, että onko oma soundimaku siellä päinkään. Osaisi sitten suhtautua vähän niihin kamasuosituksiin ym...

Itse olen myös sitä mieltä, että mielipiteet pitää pystyä aina perustelemaan.

Tästä sainki idean... Katsotaan tuleeko siitä mitään.
Jucciz
08.11.2018 13:42:16
Gabesta rumpujen virittämiseen... joka muuten on kiinnostavaa puuhaa. Kahden kalvon rummuissa etenkin: just noiden kalvojen välisen vireen suhteilla pystyy tekemään monenmoista - ja saman vireen voi siis saada useilla eri kireysyhdistelmällä. On se kyllä huomattavasti haastavampaa kuin kitaran virittäminen, kun yhdessä rummussa on helposti se 10-20 viritystappia. Ja sit kun rumpusetissä on useampi rumpu, jo pienehkössä setissä puhutaan lähestulkoon 60 viritystapista.
Guitarfreak
08.11.2018 15:37:54
Jucciz: Gabesta rumpujen virittämiseen... joka muuten on kiinnostavaa puuhaa. Kahden kalvon rummuissa etenkin: just noiden kalvojen välisen vireen suhteilla pystyy tekemään monenmoista - ja saman vireen voi siis saada useilla eri kireysyhdistelmällä. On se kyllä huomattavasti haastavampaa kuin kitaran virittäminen, kun yhdessä rummussa on helposti se 10-20 viritystappia. Ja sit kun rumpusetissä on useampi rumpu, jo pienehkössä setissä puhutaan lähestulkoon 60 viritystapista.

Aijjettä... sähkörummut pitäs olla. :D

Sit kitaran virityksen pitäs ottaa mukaan fx-lentotukialus + vahvistinkalusto
Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck
Rämppy
08.11.2018 16:04:55
paskiaispaska:Vertauskuva ehkä, 40vuotta pelkkää humppaa soittanut ja 40vuotta jotain teknisesti haastavaa metallia. Toisaalta, ehkä se toinen ei sitte niin taitavasti soita sitä humppaa. En siis puhu mistään räpeltämisestä :D.
Joo...en ole tekniikkametallin soittaja, mutta mää tuossa taannoin treenasin muutamia humppia ja kyllä ne olivat teknisestikin haastavia soitettavia, ainakin mulle. Esmes Takaisinpaluussa joutui laittamaan oikein tekniikkaa peliin, että sai taittumaan sujuvasti. Näissä humputuksissa on välillä myös aika kinkkisiä sointurakenteita ja sointu vaihtuu melkein joka iskulla. Mun mielestä useimmissa musatyyleissä on tekniset haasteensa, ne ovat vain erilaisia. Vähän sinnepäin soiton oppii yleensä helposti, mutta kunnolla haltuunotto nostaa vaativuuskertoimen ihan eri luokkaan.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)