Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nylonkielinen kitara
1 2
Lydia-nainen
20.03.2018 23:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen hankkimassa nylonkielistä kitaraa säestyssoittoon jota harjoittelen, en siis ole tekijä vielä mutta haluaisin ostaa kaunisäänisen kitaran, voitteko suositella, hintaa max 400e.
Onko Takamine GC5-nat..ostamisen arvoinen?
 
Kiitos jos joku asiaa tunteva voisi neuvoa. :)
 
Lydia-nainen
21.03.2018 16:48:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, kukaan ei vastannut, ostin sitten Takamine CG3 NAT ja hyvin soi.
 
JJones
24.03.2018 12:00:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
Olen suunnitellut myös nylonkielisen hankintaa, jotta voisi vaihtelun vuoksi soitella sillä teräskielisten välillä.
 
Kävin paikallisessa kivijalkaliikkessä testaamassa 100-600e kitaroita (myös Takaminea) ja jotenkin jokaisessa tuo G-kieli ei sointunut. Vaihdoin teräskieliseen ja takaisin nylonkieliseen. Mutta joka kerta tuo G-kieli jotenkin kalskahti korvaan, jotenkin utuisena/tukehtuneena/tummana.
 
Miten on sinun kitarassa ja millaisia kieliä käytät?
 
T JJones
 
Lydia-nainen
24.03.2018 15:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moikka..kokeilin tuota G-kieltä, mielestäni ihan ok näillä minun vajavaisilla taidoillani. Kuolasin kyllä todella Yamaha CG182S, mutta tyydyin halvempaan kun olen aloittelija harrastuksessa.
 
Lydia-nainen
24.03.2018 16:12:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huomasin vasta kotona että tuossa Takaminessä onkin tavallista leveäpi kaula, no sille ei nyt sitten voi mitään..ellei joku halua ostaa hyvää kitaraa. :D
 
basisti1971
25.03.2018 18:14:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tervetuloa mnettiin.
 
Lydia-nainen: No, kukaan ei vastannut, ostin sitten Takamine CG3 NAT ja hyvin soi.
 
Täällä akustis-osastossa(kin) "nopean" vastauksen määritelmä liikkunee viikon hujakoilla, joten ei kannata huolestua jos parissa päivässä ei kukaan vastaa.
 
Takamineista, eikä sen puoleen klassisista kitaroista ylipäätäänkään, ole mulla päässyt syntymään kovinkaan syviä kokemuksia vaikka tokihan noitakin edelleenkin hyllystä löytyy.
 
Takaminea on kuitenkin pidetty varsin hyvänä hinta/laatu suhteeltaan, joten tokkopa kovinkaan vikaan voi moisen hankkiminen mennä.
 

 
Lydia-nainen: Huomasin vasta kotona että tuossa Takaminessä onkin tavallista leveäpi kaula, no sille ei nyt sitten voi mitään..
 
Jos kaula on satulan kohdalta tuo speksien mukainen 2" eli ~51mm, ollaan kyllä varsin perinteisessä klassisen kitaran kaulan leveydessä.
+/-1mm haarukkaan tuosta osuu arvauksella 90% klassisista kitaroista, ellei joku ole itse kaventanut tai tilannut soitinsepältä.
Otelaudan tasaisuus vielä korostaa tuota leveyden ja raskauden tuntumaa etenkin barre-soinnuissa.
 
Jos ostit uutena, etkä pääse kaulan kanssa sinuiksi, saat melko varmasti vaihdettuakin johonkin kapeampikaulaiseen.
 
Koska en alaa ole seurannut en tiedä kuinka uusi asia on, tai edes kuinka paljon kyseisiä instrumentteja on etenkin kivijalkaputiikeissa kaupan, mutta juuri tuohon klassisen- ja teräskielisen akustisen erilaisten soittoergonomioiden välimaastoon on kehitetty "crossover" akustiset:
 
https://blog.guitarfromspain.com/20 … 10/crossover-guitars-what-are-they/
 
Nuo ovat pääpiirteittäin teräskielisen kaulaprofiileilla varustettuja, soololovellisia nylonkielisiä kitaroita.
 
Onnea ja menestystä harrastuksellesi.
 
T:Samuli
 
Lydia-nainen
27.03.2018 22:08:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei Samuli ja kiitos hienosta vastauksestasi.
 
Taitaa tosiaan kaula ollakin sitä leveyttä mitä nylonkielisissä yleensä onkin. Siellä oli kapeakaulainen Takamine mutta hyvin hiljainen ääni vaikka sointi oli kaunis joten en siihen langennut.
 
Soittoharrastus on terapeuttista, olen vasta alkutaipaleella.
 
Hyvää pääsiäisen aikaa.
 
Lydia
 
Köttelö
21.06.2018 11:30:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Morjesta!
Mikä merkitys on kielillä kun niitä on light, medium, hard tension vaihtoehtoja myytävänä? Mitkä ois hyvät?
 
pappasfin
22.06.2018 15:49:56 (muokattu 22.06.2018 15:54:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Köttelö: Morjesta!
Mikä merkitys on kielillä kun niitä on light, medium, hard tension vaihtoehtoja myytävänä? Mitkä ois hyvät?

 
Kokeilemalla selviää mikä on itselle paras.
Eli vaikea lähteä arvailemaan mikä olisi sulle just se passeli.
 
Kitaroissakin on eroja miten ne soi eri kielillä ja jäykkyyksillä ja eri vireillä, sopiva löytyy vaan kokeilemalla.
 
Mä itse käytän mm. normal tension tai light tension ja merkkinä on vakiintunyt Addariot Pro Arte.
 
Olen kokeillu muitakin merkkejä kuten Savarez, Augustine, Aranjuez ja Hannabach.
 
Hannabacheissa on kestävyyden suhteen ainakin mulla ollut ongelmia eli parisen kertaa itsekseen on ihan tuoreet kielet napsahtaneet poikki ja kerran soitossa suht tuoreet kielet poikki ja siksi tämä merkki ei ole mun valinta. Muissa ei ole ollut ongelmia mulla kestävyyden suhteen.
 
Noi Addarion Pro Arten ainakin mulla soi nätisti ja kestävät pitkään hyvinä ja pitävät soinnin ja siksi ne on vakiintuneet tuohon mun Yamahan NCX900fm kaveriksi.
 
Kitarat kun ovat erillaisia riippuen merkistä / mallista ja sen kitaran rakenteista ja eritoten kansirakenteesta ja mm. kannen paksuudesta niin kielien tensionilla voi ja onkin merkitystä varmaan sen suhteen, miten se kieli väräjää ja värisyttää sitä kannen rakennetta ja sitä kautta miten se soi.
 
Mutta kokeilemalla selviää mikä on itelle se paras vaihtoehto :D
 
Mä ite olen ihan kotikutoinen harrastelija enkä ammattilainen joten joku kitaroita työkseen tekevä voisi tarkentaa ja antaa varmasti paljon parempaa tietoa kuin minä.
 
PappaSFin
Kefiiri
23.06.2018 21:22:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No kun mulla rämpyttelyakustinen on tollanen 3/4 -kokoinen nylonkielinen, niin siihen High Tension sopii hyvin. Normisetti tuntuisi liian löysältä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
petteri m
21.07.2018 22:58:57 (muokattu 21.07.2018 23:00:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nailonkielista käytiin keskustelua pari vuotta sitten enemmänkin ja ikuisuusaihehan se onkin. Kirjoitin silloin näin, ja laitankin sen tähän taas jos vaikka joku saisi ideaa tai jotain:
 
------------------------
 
Kun itselle mieluinen nailonkielinen kitara on löytynyt alkaa erilaisten kielten kokeilu siihen kitaraan. Kielten tyyppi (nylon, titanium, carbon) vaikuttaa soundiin ja soitettavuutenkin valtavasti ja tension samoin. Lisäksi eri firmojen kielet soivat eri tavoin vaikka olisivat sinänsä samaa tyyppiä noin teknisesti. Se ei olekaan hetkessä kokeiltu ja tulee sitä paitsi kalliiksikin. Kukaan maailmassa ei voi etukäteen tietää mikä se 'oikea' setti on juuri siihen kitaraan ja juuri sinulle. Muuttujia on asiassa tavattomasti.

Jossain vaiheessa, ehkä vuosien kuluttua, mieleinen setti löytyy ja siinä pysytään. Jos kitara ei tällä setillä intonoi tai on muuten ikävä soitettava mennään osaavalle pajalle ja seppä rakentaa intonaation ja soitettavuuden kohdalleen. Se saattaa edellyttää sekä yläsatulan että tallaluun kompensointia kielikohtaisesti, seppä kyllä tietää jos on seppä. Tässä yhteydessä yläsatula laitetaan luusta ja talla myös. Kaikki tämä maksaa jotain ja maksat hymyillen. Sen jälkeen hymyiletkin jatkuvasti ja harmittelet ettet tehnyt tätä jo aiemmin. Hommaa ei kannata kuitenkaan tehdä jo valmiiksi huonoon kitaraan.

Itse olen havainnut että yksi hyvä tapa lähestyä asiaa on äänittää sitä kitaraa jos sillä on tarkoitus äänittää. Kitara soi ulospäin eri tavalla kuin mitä se soi soittajan omaan korvaan johtuen projektiosta. Mikrofonikin kuulee asiat eri tavalla kuin korvat. Lisäksi tässäkin suhteessa eri soittimet käyttäytyvät eri tavoin. Kielisetin hinta ei ratkaise asiaa, edullinen kieli saattaa olla joissain tapauksissa se toimivin ratkaisu, sitä paitsi niitä raaskii ostaa useammin ja täten vaihtaa useammin tuoreisiin, ei väheksyttävä seikka sekään. Hauskaa hämmennystä aiheuttaa sekin vielä että eri firmat tarkoitttavat ilmaisuilla low, medium ja high tension aivan eri asioita. Hyvä esimerkki on D'Addario vs. Galli. Jotkut firmat julkaisevat jännitykset kiloissa ja toiset panttaavat tietoja. Taas D'Addario vs. Galli käyvät esimerkistä. Senkin takia saattaa tulla hutiostoksia.

D'Addario EJ45 toimii omassa Estevessä hienosti mutta paljon fiksummassa Sakurai (model 5, 1975) -kitarassani ei lainkaan, ei siis millään tasolla. Mutta kun laitoinkin EJ45TT -version niin kas kummaa, ihmeitä tapahtui. Se on pienestä kii.
-------------------------------------
 
Noin siis silloin. Nykyään ajattelisin että aloittelijan kannattaa laittaa D'Addarion EJ-45C setti ja tunnustella jotta miltä tuntuu ja kuulostaa. Tuohon olen itsekin siirtynyt ja kokemus on että:
 
-se kuvattu G-kielen tunkkaisuus, mikä varsinkin D'Addariolle on tyypillistä vähenee merkittävästi kun setissä mukana oleva ruskea hiili-G-kieli asennetaan normaalin clear-nylon G-kielen asemesta, joka siis sekin mukana tulee. Tuossa tulee siis kaksi G-kieltä mukana mutta asennetaan se ruskea. Oma kokemukseni kattaa kolme erilaista kitaraa ja havainto on jokaisessa sama: laita ruskea. Tällöin G-kieli on paljon paremmassa balanssissa muiden kanssa ja soi vähemmän muovisesti. Intonaatio paranee tavattomasti.
-E ja H -kielet ovat normi nailonia ja soivat kuten EJ-45 setin kielet muutenkin eli oikein sävykkäästi ja kirkkaasti.
-punotut kielethän ovat hiilikuitua, jossa siis punos päällä. Ominaissoundi mielestäni vähän tarkempi ja napakampi kuin normi Ej-45 setissä. Nämä kielet mnyös asettuvat nopeasti ja soivat pitkään vireisesti.
 
MadMatt
15.09.2018 12:50:36 (muokattu 15.09.2018 16:17:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaa olla mun ensimmäinen postaus akustinen-osastolle.
 
Suositelkaa suht kapeakaulaista nylonkielistä kitaraa alle 500 euron hintaluokassa. Soittamisesta löytyy yli 40 vuoden kokemus mutta akustisista ja etenkin nyloneista oon ihan pihalla. Edellisen akustisen taisin ostaa joskus 1990-luvulla ja sekin oli teräskielinen. Oikeastaan sen kummempia vaatimuksia ei ole kunhan kaulan leveys vain olisi maltillinen. Hakusessa olisi ihan peruspeli ja tarkoitus olisi soitella omaksi iloksi bossaa ja muuta fingerstyle-osastoa.
 
Löytyisikö esim. tuolta Thomanin katalogista hakemaani soitinta.
https://www.thomann.de/fi/4_4_kokoi … assiset_kitarat.html?viewMode=block
 
E: Tekstiä selvennetty
 
pappasfin
15.09.2018 17:05:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MadMatt: Taitaa olla mun ensimmäinen postaus akustinen-osastolle.
 
Suositelkaa suht kapeakaulaista nylonkielistä kitaraa alle 500 euron hintaluokassa. Soittamisesta löytyy yli 40 vuoden kokemus mutta akustisista ja etenkin nyloneista oon ihan pihalla. Edellisen akustisen taisin ostaa joskus 1990-luvulla ja sekin oli teräskielinen. Oikeastaan sen kummempia vaatimuksia ei ole kunhan kaulan leveys vain olisi maltillinen. Hakusessa olisi ihan peruspeli ja tarkoitus olisi soitella omaksi iloksi bossaa ja muuta fingerstyle-osastoa.
 
Löytyisikö esim. tuolta Thomanin katalogista hakemaani soitinta.
https://www.thomann.de/fi/4_4_kokoi … assiset_kitarat.html?viewMode=block
 
E: Tekstiä selvennetty

 
Laittelin muutamista viestiä jos vaikka pääset testailemaan niitä.
 
Tuota ohkaisemmalla kaulalla olevia löytyy vähän hankalammin.
 
Nylonkielisissä ainakin ite tykkään siitä, että siinä on kunnon kaikupohja, jolloinka se ääni soi ja on tarpeeksi botnea ja varsinkin jos ei ole elektroniikkaa niin tuo mun mielestä korostuu eli vaikka löytys ohkaisella kaulalla oleva mutta kaikupohjan paksuus on "pieni" niin ei se kyllä tuppaa soimaan silleen kun haluaa.
 
Elektroakkareissa tuota kaikukopan ohkaisuutta voi vähän kompensoida sillä elektroniikalla.
 
Jos löydät ohkaisella kaulalla, normaali paksuisella kaikukopalla varustetun ilman soololovea olevan koko puu-kantisen niin uskoisin, että se kokonaisuus voisi olla just se paras (ellei sitten tarvitse sitä soololovea)
 
PappaSFin
basisti1971
18.09.2018 08:40:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
MadMatt: Suositelkaa suht kapeakaulaista nylonkielistä kitaraa alle 500 euron hintaluokassa.
 
Tuossa T-Kaupan linkissäsi pystyy vasemman laidan valikosta valkkaamaan niin itselle mieluisan satulan leveyden kuin hintaluokankin.
 
Itsellä ei noista Cross Over akustisista kokemusta juurikaan ole päässyt syntymään joten paha suositella mitään erityisesti.
 
Jos mulla tulisi tuollaisen hankkiminen ajankohtaiseksi, ostaisin melko varmasti jonkun halpiksen jonka säätäisin ja korjaisin itselle mielyttäväksi.
 
Jos laakista haluaa priimaa, kivijalka tai budjetin reilu nostaminen saattavat olla ainoita vaihtoehtoja päästä kunnialla maaliin.
Jonkinlaisen perussäädön kyllä ruukaavat kaikki instrumentit vaatimaan hintaluokasta (ja mieltymyksistä) riippumatta joka tapauksessa.
 
T:Samuli
 
MadMatt
18.09.2018 10:47:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, Tulin siihen tulokseen että parempi käydä kuitenkin kivijalassa testailemassa. Kokeiltavaa näyttäisi olevan ainakin F-musiikissa ja nyloneita myös tarjouksessa.
 
Kefiiri
19.09.2018 08:42:32 (muokattu 19.09.2018 08:48:45)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä siihen nylonkielisen möhköön kaulaan tottuu... nylonkielten kumimainen olemus jotenkin vaatii enemmän tilaa ympärilleen, vaikka shokki alkuun onkin melkoinen ;)
 
Omat nylonkieliset ovat 3/4 nuorisomalleja, niissä kaula ei ole jytkyä sähkö-Gibsonia kummempi. Täyskokoisssa nylonkielisissä se koppa alkaa olla jotenkin kömpelö, kaulan kanssa kyllä pärjäisi. Jos soinnin pitää olla muhkea ja ääntä paljon, niin eihän tuollainen pikkukitara silloin käy, mutta erittäin inspiroivia värkkejä ne muuten ovat.
 
En ole musiikin asiantuntija.
MadMatt
19.09.2018 09:53:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pointtina tuohon kaulan paksuuteen/otelaudan leveyteen on se kun en juurikaan käytä barreja ja peukalo on usein ala E:llä tai A.lla. eli käden pitäisi mahtua sujuvasti kaulan ympäri. Muistikuva nuoruusvuosien Landolasta oli hillittömän leveä otelauta. Testaamallahan tuo sitten selviää...
 
Kefiiri
19.09.2018 14:43:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puristusotteella soittaminen voi kyllä olla haasteellista naikkarin kanssa, tai ainakin vaatii pitkän peukalon :/
 
En ole musiikin asiantuntija.
Gary Enfield
19.09.2018 14:49:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On joskus kapeampikaulainenkin naikkari ollut käsissä, mutta yleensä ne on aika halkoja, sopinee Segovia-tyyliin. Crossovereita ja/tai elektronailoneita ovat olleet ne kapeampikaulaiset.
 
JuhaKxx
06.01.2019 23:26:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin tänään käytetyn (käytännössä uuden) Cordoba C9 Crossover kitaran. Olen erittäin tyytyväinen. Kaula on ohuempi ja kapeampi kuin yleensä klassisissa kitaroissa. Kitarassa ei ole mikrofoneja. Ääni on erittäin hyvä. Suosittelen.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «