Aihe: Rautalanka Kitarismin kuninkuuslaji?
1 2 3 4 5 6 7
WanhaWetäjä
05.09.2018 14:04:33

hallu: Ei haittaa ainakaan minua. Sulla on hyviä juttuja joita on kiva lukea. Vaikka mielipiteesi on joskus vähän kärjekkäitä, niin perustelet ne hyvin joten tältä tahota täydet respektit. Tämäkin kirjoitus ihan täyttä asiaa kiitokset siitä :-)

Ok, kiva kuulla, vaimo on joskus moittinut tietystä mustavalkoisuudesta jonka allekirjoitan ja välillä voisi vähän suodattaa ajatuksiaan ennenkuin ne julki tuo.

Mutta ehkä tänne m.netin syövereihin mahtuu yksi tällänen katoavaa kansaperinnettä edustava realismin ja kyynisyyden rajoilla keikkuva suorasanainen humppamuusikkokin, paljon on kuitenkin koettu ja nähty mutta se nuoren miehen proge/rocksoittajan sielu on edelleen vahvana olemassa ja kuuluu soittossakin tarvittaessa.

Itse pääsin humpan ilkeästä ikeestä irti 2013 kun vakihommat laivoilla ja Lapissa loppuivat, ne kuviot on nähty ja ei niihin ole suurta kaipuuta.
Yleisellä tasolla kapakoista on tanssimusa lähes tyystin loppunut, yksi ammattikunta eli tanssimuusikot on häviämässä. Aikansa kutakin.
Nykyään teen vaan satunnaisia tuurauksia joita on kiva tehä, tapaa uusia nuoremman polven soittajia ja on mukavasti haastetta opetella uusia juttuja, myös sitä rautalankaakin joutuu joskus soittamaan eikä siinä mitään kun sitä ei ole liikaa, soittaminen on (lähes) aina hauskaa, lajista riippumatta.

Sanotaan nyt vielä se itse aiheesta että tiedän monta kollegaa tanssimusagenresta jotka soittavat uskottavasti myös ns rautalankaa tai r-lankaiskelmää olematta sen genren "vankeja" eli eivät pyri yks yhteen plagioimaan ketään vaan toteuttavat oman näkemyksensä alueesta todella tyylitajuisesti.
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
antnis
05.09.2018 15:41:47
Kefiiri: Voidaanko esimerkiksi bluesissa tai jatsissa mielestäsi erottaa "genrensisäinen laatu" yleisestä laadusta? Ymmärrän tavallaan mitä ajat takaa. Jos mielestäsi voidaan sanoa "ihan hyvä rautalankabändiksi", niin voiko jostain porukasta sanoa "ihan hyvä bluesbändiksi"?

Tuo on erittäin hyvä kysymys ja pitääkin paneutua siihen. Yleisellä tasolla mielestäni ei voida erottaa, mutta sitten taas hmm esimerkiksi joku vähän tönkkö kauhuleffa voi olla ihan hyvä tönköksi kauhuleffaksi :)

No ehkä hiukan huono vertailukohde, koska lähtevät vähän eri pohjalta, joku leffa voi olla tarkoitettukin tönköksi ja se on ihan ok enkä siihen kohdista samanlaisia laatukriteereitä kuin johonkin muuhun genreen, muttamutta

Voidaan tietty kysyä, että millä tasolla arvotan vaikka Never Mind The Bollocksia, onko se ihan näppärästi soitettu levy vai näppärästi soitettu punk-levyksi. Bluesiin toki kohdistan samat laatukriteerit kuin vaikka progeen. Ehkä en ihan täysin johdonmukainen ole aina, jostain sivusta saattaa tulla joku joka jollain muulla tasolla kuin opistojazzari-kriteereillä ( :D ) koskettaa.

Yleisellä tasolla olen toki sitä mieltä, että huumori ja musiikki eivät juurikaan kuulu yhteen, joten se toki ohjaa genrepoliittisia kuuntelutottumuksiani ja sitä, miten kohdistan samantyylisiä laatukriteerejä eri musiikkityyppeihin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)