Aihe: Tokai kitarat
1 2 3 4 59 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Metalkallo
30.04.2018 23:52:45
Jee jee, nyt on oikeankokoiset ruuvit tuohon mun LS85 lespaan, mutta tuli heti uusi probleema, sen Gotoh kielenpidikkeen urat on liian paksut noille. :D

Kattoo nyt hommaanko uutta kielenpidikettä (oliko se nyt stopbar enkuks) ? Menee kohta siihen, et: Kerää koko sarja! :D
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
Metalkallo
19.05.2018 22:10:39
Tokai SG-43:ssa näyttää tuo S. Duncanin Jazz/JB (SH2/SH4) mikkisetti toimivan ihan pirun hyvin, suosittelen tuohon kitaraan. Les Paulissa en niin välittänyt, mutta SG:ssä rokkaa.
mattim
24.06.2018 12:13:52

Jos lompakko pullottaa ja laadukas Toksun telejohdannainen kiinnostaa niin kannattaa tarkistaa http://www.keminmusiikki.fi/cat/product_details.php?p=5214.

Omani jo tilasin.

Matti
hallu
24.06.2018 14:11:38
Kahlasin aikani kuluksi jajuhannuksen kunniaksi tän ketjun läpi.... ja tietenkin siksi, että mulla on itselläni nykyisin yksi Tokai, niin kiinnostaa tämä. Itse asiassa mun Tokai on sama jota jäsen Corto tossa edellisellä sivulla moitti liian painavaksi :-). No ihan totta, että on miehekkään painoinen kitara, mutta hyvä ja on sustainia ja kaikkea mitä kasvava poika voi toivoa ei siinä mitään.

Se mitä tässä rupesin vähän ihmettelemään, niin tässä ketjussa on kovasti pesty ja lingottu erityisesti suhteessa erääseen amerikkalaiseen merkkiin. Niin miksi näitä verrataan kokoajan Gibsoneihin? kuten totesin, niin tää kepukka joka omiin käsiini sattui, on oikein hyvä mutta ei tää ole Gibson. Tämä on kovin erilainen kuin Gibson LP standard, jollaiseen olen tottunut. En epäile ettenkö voisi ihan helposti tottua tähänkin, mutta tämä on vaan toisenlainen LP. Ja se mitä olen G-pajan LP stankkuja hipelöinyt muitakin, niin niissä on sellainen oma tunnistettava fiiliksensä, joka mielestäni tulee siitä miten ääni syttyy niissä soimaan.

Mulle kerrottiin eräässä toisessa ketjussa, että tää Tokai jäljittelee historiasarja Gibson LP:tä joten ei tän kuulukaan muistuttaa LP stankkua. No mä en taas itse ole ikinä historia sarjan Gibson LP:tä kokeillut, niin en todellakaan tiedä miltä niiden pitäisi kuulostaa, mutta itselleni tää Tokai on ihan oma tulkintansa LP:stä eikä ainakaan itselleni ei tulisi mieleen verrata tätä Gibsoniin, koska ei tää tarjoa samaa juttua.

Mulle itselleni teki lopulta vähän kipeää luopua Gibsonin LP:stä ja siihen tuskaan tää Tokai tuli hommattua kun sopivasti tuli tarjolle, mutta tää onkin ihan oma kitaransa. Mulla itselläni menee vähintään vuosi tai kaksi ennenkuin pääsen soittimesta yhtään jyvälle, niin aika näyttää miten tämän kanssa pitkän päälle tulen juttuun. Alku on ollut ihan lupaava ja olen kyllä tykännyt tästä tää on oikein hyvä kitara.
Mun jutut on täyttä mutua.... tietolähteeksi minusta ei ole ja mielipiteeni perustuu tunteisiini eli siihen miten toivoisin maailmassa asioiden olevan järjestetty. Älä ota tosissasi puheitani......
tsim
26.06.2018 09:27:14
mattim: Jos lompakko pullottaa ja laadukas Toksun telejohdannainen kiinnostaa niin kannattaa tarkistaa http://www.keminmusiikki.fi/cat/product_details.php?p=5214.

Omani jo tilasin.

Matti

Mitä olet pitänyt Tokai Telestä, itse tilasin vastaavan?
mattim
28.06.2018 17:29:30 (muokattu 29.06.2018 07:04:23)

tsim: Mitä olet pitänyt Tokai Telestä, itse tilasin vastaavan?

Sain kitaran vasta hiljattain. Laukusta otettuani viritin kitaran ja tarkistin intonaation, mikä oli täydellisesti kohdillaan ja aloin soittelemaan. Kaula on isoin mihin olen törmännyt, siis isompi kuin Baja-telessä tai 52Ri telessäni. Viimeistely virheetön ja mikit ovat ainakin äkikseltään aivan oivat. Hieman isot nauhat oudoksuttavat, mutta kyllä niihin tottuu. Painoa on kertynyt 3.1Kg ja kitara soi voimakkaasti resonoiden ilman säjköjäkin. Huippukampe jos muhkumpi miellyttää.
Metalkallo
20.07.2018 22:29:53
Stone: Custom 5 napakka, mutta ehkä aavistuksen liian kuuma pidemmän päälle omaan makuuni, joten 59 tallassa oli sopivasti "vintagempi".
59 kaulassa antoi enempi alapäätä kuin Jazz, mutta se isoin ero oli lähinnä läpinäkyvyydessä niillä ja jotenkin vain koin loppupelissä 59 myös kaulassa sopivammaksi...enempi "p.a.f." henkinen ja silti erottelevuutta löytyi. Myöskin 59 lauloi ylänauhoilta paksummin. Vaikuttaisi siis vahvasti, että nappaan koppia 59 setistä. Kiitokset kaikille hyvistä ideoista!

Kantsii Stone kokeilla 50's wiring juotoksia, mulla ainakin herätti 57 classicit uuteen uskoon. 50's wiring tekee sen vintage soundin lisäksi, et kitaran volumea pakittamalla sointi pysyy kirkkaana eikä muhjuunnu kuten modernilla.
Stone
23.07.2018 18:19:37

Metalkallo: Kantsii Stone kokeilla 50's wiring juotoksia, mulla ainakin herätti 57 classicit uuteen uskoon. 50's wiring tekee sen vintage soundin lisäksi, et kitaran volumea pakittamalla sointi pysyy kirkkaana eikä muhjuunnu kuten modernilla.

Mikkit hommattuna Tokaihin, joskin odotuttaa vielä asennusta.
Kaulaan hommasin siis sen duncan 59 mikin ja tallassa päädyin sittenkin duncan JB mikkiin, kun halusin monipuolisen setin. Näin ainakin aluksi...

Olen yleensä kaikkiin kitaroihin laitattanut "Aki mod" treble bleedin ja se toimii juurikin noin, että pakittamalla sointi pysyy kirkkaana eikä muhjuunnu.

https://muusikoiden.net/artikkelit/884

En sitten itse tiedä miten paljon tuo 50's wiring eroaisi käytännön tasolla "Aki modin" tuomasta hyödystä? Mielelläni kyllä kuulisin, jos jollakin mahdollisesti molemmista kokemusta?
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
hallu
23.07.2018 20:06:12
No nyt olen käynyt pajalla tsekkaamassa Gibsonin LP R9 ja R8 ja R8 2017 mallia ja lisäksi yksi koverrettu stankku ja vanha R vuodelta 1993. No joo, kyllä R8 ja R9 on hyvin erilaisia stankkuun verrattuna eli soivat eri tavalla ja tunnistin yhtäläisyyden tähän Tokaihinkin, mutta en tiedä tuleeko se enemmän noista PAF henkisistä mikeistä vai mistä. Mutta kyllä G pajan R8 ja R9 olivat tosi hienoja kitaroita. Mua rupes oikein naurattamaan että kuinka paljon niitä on pesty ja lingottu vuoden varrella, mutta mun mielestä ne oli kyllä hyviä aivan loistavia suorastaan. R8 oli pikkuisen painavampi kuin R9 mutta ne molemmat oli puolikiloa tai kilon kevyenmpiä kun tää mun Tokai. R9:n sointi oli akustisesti voimakkaampi, mutta sähköisesti R8 ja R9 oli tosi lähellä toisiaan, mutta ehkä R8 oli inan verran vielä voimakkaampi sähköillä, mutta en mene vannomaan.

Kyllä tuo Tokai on hyvä kitara ihan epäilemättä, mutta en mä kyllä halua lähteä pesemään enkä linkoamaan.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
Metalkallo
23.07.2018 21:02:14
Stone: Mikkit hommattuna Tokaihin, joskin odotuttaa vielä asennusta.
Kaulaan hommasin siis sen duncan 59 mikin ja tallassa päädyin sittenkin duncan JB mikkiin, kun halusin monipuolisen setin. Näin ainakin aluksi...

Olen yleensä kaikkiin kitaroihin laitattanut "Aki mod" treble bleedin ja se toimii juurikin noin, että pakittamalla sointi pysyy kirkkaana eikä muhjuunnu.

https://muusikoiden.net/artikkelit/884

En sitten itse tiedä miten paljon tuo 50's wiring eroaisi käytännön tasolla "Aki modin" tuomasta hyödystä? Mielelläni kyllä kuulisin, jos jollakin mahdollisesti molemmista kokemusta?

No sitten tuo 50's modi olis suht turha sulle. :)

Pysyikö soundi samanlaisena tuon treble bleed modin kanssa, mutta vola toimii vain säilyttäen kirkkauden? 50's kun muuttaa koko soundin kirkkaammaksi. Itse päädyin lopulta käyttämään normi modernia wiringia, mutta tuossa olisi kiva jos vola toimisi säilyttäen kirkkauden JA saman modernin soundin.
Stone
23.07.2018 21:08:36 (muokattu 23.07.2018 21:41:29)

Metalkallo: No sitten tuo 50's modi olis suht turha sulle. :)

Pysyikö soundi samanlaisena tuon treble bleed modin kanssa, mutta vola toimii vain säilyttäen kirkkauden? 50's kun muuttaa koko soundin kirkkaammaksi. Itse päädyin lopulta käyttämään normi modernia wiringia, mutta tuossa olisi kiva jos vola toimisi säilyttäen kirkkauden JA saman modernin soundin.

Tähän Tokaihin en ole vielä tehnyt "Aki modia", mutta mitä kitaroissani ollut ko. modi, niin ei ole mielestäni muuttanut soundia. Ainoastaan kun volaa pakittaa, niin kirkkaus (=selkeys) tulee kuvaan mukaan ja soundi ei muhjaannu. Itse olen ollut varsin tyytyväinen "aki modiin" ja mikkien vaihdossa ajattelin laittaa tähän Tokaihinkin sen.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Metalkallo
23.07.2018 23:00:32
Stone: Tähän Tokaihin en ole vielä tehnyt "Aki modia", mutta mitä kitaroissani ollut ko. modi, niin ei ole mielestäni muuttanut soundia. Ainoastaan kun volaa pakittaa, niin kirkkaus (=selkeys) tulee kuvaan mukaan ja soundi ei muhjaannu. Itse olen ollut varsin tyytyväinen "aki modiin" ja mikkien vaihdossa ajattelin laittaa tähän Tokaihinkin sen.

Täytyy tutustua tuohon, kiitos. Kerro tänne sit miltä aki modi kuulosti Tokaissa.

Miten tuo aki modi muuten tehdään? Mitä tarttee? Käsittääkseni aika simppeli pitäis olla?
Stone
24.07.2018 06:04:48

Metalkallo: Täytyy tutustua tuohon, kiitos. Kerro tänne sit miltä aki modi kuulosti Tokaissa.

Miten tuo aki modi muuten tehdään? Mitä tarttee? Käsittääkseni aika simppeli pitäis olla?

Voin laittaa kommenttia, kun kerkeää ottaa tuon Tokain mikkivaihdon tapetille ;)
Tuossa "aki mod" koko ohjeistus: https://muusikoiden.net/artikkelit/884

Artikkelin kirjoittaja vastailee yleensä myös auliisti , jos tarvii kysyä modista lisää.
Metalkallo
24.07.2018 17:06:51
Stone: Voin laittaa kommenttia, kun kerkeää ottaa tuon Tokain mikkivaihdon tapetille ;)
Tuossa "aki mod" koko ohjeistus: https://muusikoiden.net/artikkelit/884

Artikkelin kirjoittaja vastailee yleensä myös auliisti , jos tarvii kysyä modista lisää.

Kiitti. Mitä luin artikkelia, niin tuossa aki modissakin huonona puolena pienemmät numerot soi kovempaa. Pahka kun aina pitää olla ne huonotkin puolet hyvissä asioissa. >:)
paskiaispaska
25.07.2018 09:33:14 (muokattu 25.07.2018 10:16:37)

Metalkallo: Kiitti. Mitä luin artikkelia, niin tuossa aki modissakin huonona puolena pienemmät numerot soi kovempaa. Pahka kun aina pitää olla ne huonotkin puolet hyvissä asioissa. >:)

No eipä tota juuri huomaa. Kyllä tolla ihan cleaniks saa ilman et tarvii astemitalla ruveta potikkaa kääntämään. Saattaahan toi vähän epälineaarimmin käyttäytyä ku normaali, mutta en mä oo ainakaa mitää häiritsevää huomannu.
Metalkallo
25.07.2018 16:06:35
paskiaispaska: No eipä tota juuri huomaa. Kyllä tolla ihan cleaniks saa ilman et tarvii astemitalla ruveta potikkaa kääntämään. Saattaahan toi vähän epälineaarimmin käyttäytyä ku normaali, mutta en mä oo ainakaa mitää häiritsevää huomannu.

Ok, hyvä juttu sitten. Kiitos.
hallu
03.08.2018 15:18:10
Kävin kokeilemassa Musamaailmassa uusia japanin tokai LS90 ja LC90 tjsp, malleja eli niitä japanialaisia. Ja nyt on kyllä sanottava, että olipa ne vaan hyviä kitaroita..... osa tietty saattoi olla sitäkin, että kokeilin niitä Bogner Goldfinger vahvistimen kautta :-) .

Minä en periaatteestakaan halua alkaa pesemään enkä linkoamaan, mutta pakko on myöntää että nämä japanin Tokait tuntuvat olevan kyllä erittäinkin varteenotettava vaihtoehto aidolle Gibsonille. Hinta on Gibsonia huomattavasti maltillisempi ja nämä tarjoavat kyllä rahalle vastinetta vähintäänkin riittävästi. En edes tohtinut lähteä niita preniumsarjalaisia testaamaan, kun olisi varmaan syttynyt semmonen kitarakuume ettei siitä olisi enää selvinnyt :-D .Nämä kokeilemani oli kuitenkin jokseenkin samanlaisia kuin tuo mikä mulla jo on, että ei ihan tuonelan GAS-portit laulaneet, mutta olis voinut.

Noista Tokain mikeistä sen verran, että ihmettelen vähän, että miksi niitä foorumeilla niin paljon parjataan. Nyt olen kolmea Tokaita kokeillut ja niissä kaikissa on käsittääkseni sama Gotoh Vintage PAF2 mikrofonit ja en minä ainakaan keksi mikä hemmetti noissa nyt voisi olla vikana???? ne ei ole tukkoiset eikä tumput vaan sointi on hyvin kolmiulotteinen suht kirkas myös kaulamikillä ja soi avoimesti ja ainakin mun käyttämillä säröillä myös erottelevasti. Kyllä minä sen tajuan, että voi olla jokaisella omia mieltymyksiä etc. mutta kyllä minä kelpuuttaisin ihan ongelmitta nämä tehtaalta tulleet vakiomikit. Aika syvälle Tokaissakin kaulamikin saa laskea ja noissa liikkeen kitaroissa oli kyllä laskettukin.

Eipä mulla muuta. Muutaman Tokain ja Gibsonin kokeilleena sanoisin, että valinta LesPaulin ostamisessa menisi vähän vaikeaksi. Gibsonin Customshop reissuet tietty feidautuu automaattisesti hintansa takia, mutta jos ne olisi halvempia niin olisivat nuo kokeilemani ainakin erittäin kovia vaihtoehtoja. LS90, LS107 olisi kovia ja sitten yksi kokeilemani Gibsonin stankku juhlavuoden 2010 malli SethLoverin mikeillä oli kyllä hyvä soitin, nuo uudet Gibsonin Stankut ja Traditionalit jättäisin aika kylmästi rannalle. Joten jos olisi ostamassa LP:tä niin saattaisin hyvinkin ostaa Tokain.
Kitaroista ja kaikenlaisesta soittamisesta pahasti riippuvainen AK:lainen (AK= anonyymit kitaranistit)
IV
23.08.2018 07:03:35 (muokattu 23.08.2018 07:04:08)
Terve,

Musakaupassa erehdyin testaamaan tarjolla olevaa kahta Tokain lespamallia, LS-95 ja LC-107E P90. Pidin erityisesti kaulojen tuntumasta sen verran että nyt pitäisi hommata Tokai. Vaikea kysymys kuuluu että mikä malli?

P-90-mikeillä varustettu erikoismalli kuulosti vähän heleämmältä, en tiedä johtuiko mikeistä vai uudemmista kielistä vai molemmista.

Humppareilla varustettu LS-107 lienee sama kuin LS-95 mutta hienommalla kannella. Budjetin ylärajoilla (yläpuolella listahinnoin) LS-135:ssä olisi sitten kaikki vähän parempaa, runko yhdestä palasta, mikit, kaulajointti syvemmällä yms. Ja sitten on vielä kaiken maailman customeita ja vintageita joiden kanssa en ole kartalla.

Käytettyä en taida tällä kertaa huolia ellei pääse testaamaan ja harvoin sattuu niin että pääsen täällä Pohjois-Savossa.

Oliko tarpeeksi sekava kysymyksenasettelu? Eli haluaisin kitaran useiksi vuosiksi joka on mahdollisimman hyvä mutten haluaisi maksaa turhasta bling-blingistä.

Kiitos avusta!
Epävirtuoosi
23.08.2018 08:18:37
Jos korealaisia mielii niin Musamaailmassa on pintaviallisia kappaleita puoleen hintaan. Kannattaa tsekata.

https://www.musamaailma.fi/kitaristi/kaytetyt.html
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)