Aihe: Boss GT-1000
1 2
Krice
22.06.2018 23:49:59

pappasfin: Kyllä se on paljolti nykyään siitä kiinni, että osaa ruuvata soundit kohdilleen

Aina kun kuulen tuon termin "ruuvata soundeja" niin tiedän, että laite kuulostaa huonolta (tai epäaidolta) ja ainoa mitä voi tehdä on yrittää saada se kuulostamaan vähemmän huonolta. Kun aikansa vääntelee asetuksia niin korvakin tottuu siihen huonoon soundiin.
Haeroe
22.06.2018 23:57:30

On kieltämättä erikoista, miten huonot presetit GT-1000:ssa on. Sama pätee myös Helixiin, mutta kun lähtee nollasta tekemään, ei tarvitse ruuvata. Laittamalla samat asetukset kuin styrkkarissa laittaisi homma toimii.

Krice: Aina kun kuulen tuon termin "ruuvata soundeja" niin tiedän, että laite kuulostaa huonolta (tai epäaidolta) ja ainoa mitä voi tehdä on yrittää saada se kuulostamaan vähemmän huonolta. Kun aikansa vääntelee asetuksia niin korvakin tottuu siihen huonoon soundiin.
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
tuquoque
23.06.2018 08:23:47 (muokattu 23.06.2018 08:24:46)
Haeroe: On kieltämättä erikoista, miten huonot presetit GT-1000:ssa on. Sama pätee myös Helixiin, mutta kun lähtee nollasta tekemään, ei tarvitse ruuvata. Laittamalla samat asetukset kuin styrkkarissa laittaisi homma toimii.

Pienellä varauksella tämä pitänee uusissa kalliimmissa mallintavissa paikkaansa. Vähän normivehjettä enemmän joutuu töitä tekemään mutta kun on saanut laitteen parametrit haltuun, sitten alkaa toimia. Ehkä joskus tulevaisuudessa saamme mallintavan pedaalin, jossa on perusputkarien tyyliin vain volume ja tone. Siihen menee kuitenkin vielä ainakin muutamia vuosia.

Bossissa noita IRä saa tosiaa ladattua vain 4kpl. Omasta mielestäni se on vain etu. Multa ainakin menisi järki, jos laitteeseen saisi Axe III:n tapaan ladattua 2000 vastetta. Yhdellä kahdella hyvällä kun pitäisi peruskäytössä pärjätä.
TTV
23.06.2018 08:39:16
tuquoque:
Bossissa noita IRä saa tosiaa ladattua vain 4kpl. Omasta mielestäni se on vain etu. Multa ainakin menisi järki, jos laitteeseen saisi Axe III:n tapaan ladattua 2000 vastetta. Yhdellä kahdella hyvällä kun pitäisi peruskäytössä pärjätä.

Jep, parilla pärjää hyvin, kun ne vaan on ensin haarukoitua kohdilleen. Just tuohon eri impulssien sujuvampaan testaamiseen olisi laitteessa hyvä olla enemmän muistipaikkoja...

Ite oon huomannut, että tietyn impulssin "hyvyys" riippuu täysin muusta signaaliketjusta; kaikissa mallintavissani olen ykkössaundissa päätynyt eri kaapin impulssiin :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
pappasfin
23.06.2018 18:58:08 (muokattu 23.06.2018 19:03:48)
Krice: Aina kun kuulen tuon termin "ruuvata soundeja" niin tiedän, että laite kuulostaa huonolta (tai epäaidolta) ja ainoa mitä voi tehdä on yrittää saada se kuulostamaan vähemmän huonolta. Kun aikansa vääntelee asetuksia niin korvakin tottuu siihen huonoon soundiin.

Ei nyt tainnu mennä viesti ihan perille. Oli se laite mikä tahansa niin niistä pitää löytää ne omat säädön kohdat olipa kyseessä putkivehje tai digihärpätin.

En usko, että esim. kovinkaan moni tyytyy vaikkapa putkivahvistimesta siihen, että esim. treble, bass, middle jne. antaa just sitä haluttua soundia kun napit osoittavat tasan klo 12.00 kohdille tai ovat ns. täysin vasemmalle käännettynä, kyllä niitä pitää aina vähän ns. "ruuvailla" ja etsiä se sopiva kohta joka miellyttää omaa korvaa.

Eikä se ruuvailu tarkoita sitä, että vehje on huono soundinen, koska jos niin olisi niin sitten ei taitaisi olla yhtäkään hyväsoundista vehjettä ja mitä niilä säädöillä tekisi jos soundit olisi jo valmiina just sellaiset mitä hakee omaan soittoon.

Mulla on tällä hetkelläkin sekä putkari että ns. digihärpätin ja molemmista tulee hyvät soundit ja ne soundit löytyvät säätämällä sitä hommaa omaan korvaan halutuksi.

Ite en ole törmännyt kertaakaan yhteenkään laitteeseen, jota ei tarvitsisi säätää jollain tavalla kun hakee omanlaisensa soundin siihen soittoon.

Mulla on tällä hetkellä sekä Laney 5L Studio Lionheart putkari + Laney LT212 Lionheart 2x12 kaappi ja Axe XL 2 plus ja jos joku sanoo noita huonosoundiseksi niin siitä vaan, noi on kaikkea muuta kuin huonosoundisia ja kyllä, olen noita säätänyt oman maun mukaan ja soundit on kohdillaan.

Toki soundit on makukysymyksiä.
PappaSFin
paskiaispaska
23.06.2018 19:27:34

Juu, jos joku presetti on säädetty hyvän kuuloseksi tehtaalla keraamisilla humppareilla, ni saattaa kuullostaa ihan paskalta alnico sinkuilla. Myös soittotekniikka varmasti tuo osansa noihin presettien soundeihin miltä kuullostaa.
Krice
24.06.2018 00:09:33

pappasfin: Oli se laite mikä tahansa niin niistä pitää löytää ne omat säädön kohdat olipa kyseessä putkivehje

Hyvältä kuulostava vahvistin kuulostaa hyvältä vaikka nupit olisi missä asennossa tahansa. Se pitääkö itse jostakin tietystä soundista, sehän on sitten asia erikseen. Mallintavien kanssa kannattaa vain rentoutua ja olla välittämättä huonoista soundeista, niitä ei saa irti siitä vaikka miten ruuvailee. Tarkistin muuten GT-1000:n hinnan Thomannilla, vähän huvitti kyllä. Pitäisi olla enintään 500 euron hintaluokassa, mutta ainahan löytyy niitä, jotka kuvittelee että kun se maksaa enemmän niin sounditkin on paremmat. AxeFX:t ja Kemperit on niitä markkinoita varten tehty. Vähän hienomman näköinen design ja reilusti vaan iso hintalappu.
BugBadWolf
24.06.2018 00:27:06
Krice: Hyvältä kuulostava vahvistin kuulostaa hyvältä vaikka nupit olisi missä asennossa tahansa..

No ei.

Maailmassa on niitä, jotka opettelevat käyttämään laitteitaan ja niitä, jota vaihtavat "paskat" vehkeensä kerran viikossa "parempiin".

Oikeassa elämässä niiden nuppien vääntelyllä on merkitystä. Tämä huolimatta kenenkään asiantuntevista mielipiteistä (mine included).
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa aina ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
aristoteles666
24.06.2018 00:48:27 (muokattu 24.06.2018 00:49:41)

Krice: Hyvältä kuulostava vahvistin kuulostaa hyvältä vaikka nupit olisi missä asennossa tahansa.

:D :D :D jep jep.
kai olet nyt edes tietoinen etta kun vaannat blackface fenderin tonet nollille, sielta ei kuulu mitaan??
ai et ollut??
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Krice
24.06.2018 08:54:51

aristoteles666: :D :D :D jep jep.
kai olet nyt edes tietoinen etta kun vaannat blackface fenderin tonet nollille

Tuohan ei ole edes mitenkään erityisen harvinaista, että EQ toimii tuolla tavalla. Mutta samahan se on volumenkin kanssa, kun vääntää nollaan niin ei kuulu mitään. Muistakaa, että epäolennaisuuksista huomauttelu ei ole laadukasta keskustelua. Yrittäkää pysyä asiassa jos vain kykenette siihen.
DirtyFingers
24.06.2018 09:55:43
Kricen totuudet vol. 666
Come with me for fun in my buggy
Kyllikki
24.06.2018 11:36:44
Itse en ole välttynyt soundien "ruuvaamiselta" minkäänlaisen kaluston kanssa, vaikka olen kokeillut myös ns. hyviä/kalliita vahvistimia ja muita härpäkkeitä. Se, että laitteissa on säätömahdollisuuksia, on mielestäni vain hyvä asia. Pelkällä tone-säädöllä varustettu, kallis boutique-vahvistin ei välttämättä tarjoa minulle sitä hakemaani soundimaailmaa, vaikka tuo soundi olisi sellaisenaan kuinka "hyvä" tahansa. Toki hyvän pohjasoundin päälle on helpompi rakennella niitä omia soundivirityksiä sitten muiden laitteiden vähemmällä ruuvailulla.

Mielenkiintoinen juttu sekin, että ostin yli 20 vuotta sitten markkinoille tulleen Bossin lippulaivan, GT-5:n. Jo siihen aikaan laite edusti aikakautensa edistyksellisintä tekniikkaa, aina COSM-mallinnusta myöten. Säätömahdollisuuksia laitteessa oli enemmän kuin tarpeeksi, ja ominaisuuksia tuntui aina vain löytyvän lisää, mitä enemmän laitetta ruuvaili. Ruuvailun myötä rakentelin muistipaikkoihin tarvitsemiani soundeja, joita sitten viilailin tarpeen mukaan omaa korvaa miellyttävämpään suuntaan.

Tuo GT-5 on edelleenkin käytössäni, vaikka olen kokeillut useita senkin jälkeen markkinoille tulleita multihärpäkkeitä, muitakin kuin vain Bossilaisia. Yhteisenä piirteenä kokeiluille on kuitenkin se, että tehtyäni A/B-vertailuita vanhan GT-5:n ja uudempien laitteiden kanssa olen havainnut "ruuvailleeni" kaikista uusista laitteista samantyyliset soundit, jotka ovat miellyttäneet minua jo GT-5:ssä.

Niinpä voinkin omalta kohdaltani sanoa, ettei se aina vaihtamalla parane, eikä omaa korvaa miellyttävää kalustoa kannata edes päivittää aina uusimpaan pelkästään vaihtamisen ilosta, mikäli soundimieltymys ei ole täysin muuttunut ajan saatossa.
Tästäkin kirjoituksesta saa antaa plussan... Ei oo pakko.
tuquoque
24.06.2018 12:09:10 (muokattu 24.06.2018 12:31:17)

Joku kirjoittaa: Miten laite sitten toimii vahvistimen kanssa? Yhtä loistavasti kuin kuulokkeiden kanssa ja nauhoituksessa. Kuitenkin soundit kuulostavat mielestäni erittäin isoilta eivätkä millään tavalla epämiellyttäviltä.

https://muusikoiden.net/artikkelit/974

Jos satasen Zoom toimii loistavasti eikä kuulosta yhtään epämiellyttävältä, saattaa olla, ettei tonnin Boss ole hirveästi huonompi ;)
DirtyFingers
12.11.2018 13:43:43 (muokattu 12.11.2018 13:44:23)
Huom! Olet kirjoittamassa yli 141 päivää vanhaan aiheeseen!

Olen. Onko soitintenomistajilla lisää/uusia kokemuksia kyseisestä laitteesta? Jaksaako Boss puskea ulos päivityksiä? Muuta?
Come with me for fun in my buggy
TTV
25.01.2019 19:23:11
"Version.2" softapäivitys julkaistu.
https://www.youtube.com/watch?v=2_6Um2RPmcE

En osaa paremmin sanoa muutoksista tai uusista jutuista muuta, kuin että kohdasta 1:29 alkava "Death by HM-2" on silkkaa paskaa. Jos Boss ei osaa mallintaa omaaa HM-2:staan niin ei kannata kurottaa muuallekkaan :-)
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
aslak
25.01.2019 23:42:57
Kyllikki: Itse en ole välttynyt soundien "ruuvaamiselta" minkäänlaisen kaluston kanssa, vaikka olen kokeillut myös ns. hyviä/kalliita vahvistimia ja muita härpäkkeitä. Se, että laitteissa on säätömahdollisuuksia, on mielestäni vain hyvä asia. Pelkällä tone-säädöllä varustettu, kallis boutique-vahvistin ei välttämättä tarjoa minulle sitä hakemaani soundimaailmaa, vaikka tuo soundi olisi sellaisenaan kuinka "hyvä" tahansa. Toki hyvän pohjasoundin päälle on helpompi rakennella niitä omia soundivirityksiä sitten muiden laitteiden vähemmällä ruuvailulla.

Mielenkiintoinen juttu sekin, että ostin yli 20 vuotta sitten markkinoille tulleen Bossin lippulaivan, GT-5:n. Jo siihen aikaan laite edusti aikakautensa edistyksellisintä tekniikkaa, aina COSM-mallinnusta myöten. Säätömahdollisuuksia laitteessa oli enemmän kuin tarpeeksi, ja ominaisuuksia tuntui aina vain löytyvän lisää, mitä enemmän laitetta ruuvaili. Ruuvailun myötä rakentelin muistipaikkoihin tarvitsemiani soundeja, joita sitten viilailin tarpeen mukaan omaa korvaa miellyttävämpään suuntaan.

Tuo GT-5 on edelleenkin käytössäni, vaikka olen kokeillut useita senkin jälkeen markkinoille tulleita multihärpäkkeitä, muitakin kuin vain Bossilaisia. Yhteisenä piirteenä kokeiluille on kuitenkin se, että tehtyäni A/B-vertailuita vanhan GT-5:n ja uudempien laitteiden kanssa olen havainnut "ruuvailleeni" kaikista uusista laitteista samantyyliset soundit, jotka ovat miellyttäneet minua jo GT-5:ssä.

Niinpä voinkin omalta kohdaltani sanoa, ettei se aina vaihtamalla parane, eikä omaa korvaa miellyttävää kalustoa kannata edes päivittää aina uusimpaan pelkästään vaihtamisen ilosta, mikäli soundimieltymys ei ole täysin muuttunut ajan saatossa.

Mulla on ollut GT-3 15v tosin viimeiset 10v pahvilaatikossa. GT-3 julkaistiin GT-5 jälkeen ja on viimeisin Bossilainen jossa spedut vielä analogisia ja loput COSM.
Päätinpä kokeilla kuinka upeita presettejä rakentelinkaan.
No hyi hitto! Olematta liian jyrkkä niin sanotaan -on menty eteenpäin- kun vertaan Bias Amp2:lla rakentamiini mallinnuksiin BiasFx:lle.

Tonnista en ole testannut mutta saanut sen käsityksen ettei säväytä. Toisaalta taas Katana 100-head yllätti kun testasin. Sen sielun elämä kaiketi pohjautuu satkuun ehkä jopa tonniseen.

Samaa ihmetellyt kuin Haeroe, kuka ääliö rakentaa presetit. Täyttä kurapaskaa on sitten Boss, Helix yms. Täytyy olla markkinaheebojen tarkoitus tavoitella ostajasegmenttiä jotka ei ymmärrä yhtään mitään mistään.

Juu ja digsuja käytän vain luurireeneihin ja demotteluun. Töissä edelleen hehkut.
Guitarfreak
05.08.2024 16:35:51
Haa :D

Käytii sit hautuumaalla tonkimassa mut ku oli nii kivaa ja asiantuntevaa keskustelua nii jatketaan.

GT1000 on tullu nyt sit v4.00 päivitys. https://www.boss.info/us/support/by … 8cb369-2b3d-41bb-8cc6-842a5f3cb63d/

Ois SD-1 ja DS-1 ja jotain uusia higain virveleitä. Pitänee asentaa kuha kerkiää.
NOOT NOOT - Pingu
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)