Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kompressorit tiettyihin tarkoituksiin
1 2
Timo JM
26.05.2018 00:00:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmaan enemmistö on sitä mieltä, että CLA-2A on turvallinen ja varma valinta silloin, kun asetellaan kompuraa lauluraidalle. Vaan olisi kiva kuulla mitä kukakin tykkää käyttää muihin. Esim. bassoon, sähkö- ja akustiseen kitaraan, rumpuihin, jne. Myös vaihtoehtona lauluun.
 
Eli mitä, mihin ja miksi?
 
Mikael
26.05.2018 11:20:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla perusvarma valinta laululle on ensin joku softan peruslimitteri siivooman piikit ja siihen perään 1176+LA-2A. Ite tykkään just tossa järjestyksessä vaikka klassinen tapa taitaa olla niin että LA2 ensin. Välillä taas Fairchild on se juttu jos haluaa lauluun jollain tapaa lisää "luonnetta" tai jonkinmoista vähän säröisää vibaa. Myös FATSO on erinomaisen jees monesti laulussa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Timo JM
26.05.2018 11:26:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä onko mulla vähän kiero tapa lauluissa ja joskus soolosoittimissakin. Laitan kompuran tietysti, mutta sitten mulla on Melodyne, jossa pääsen muokkaamaan tarkemmin yksittäisiä ääniä. S-limitterikin on usein, mutta ei sellaisilla saa siistiä lauluraitaa. Parempi kun säätää ässät Melodynessä yksitellen. :-P
 
AoA
26.05.2018 12:49:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Varmaan enemmistö on sitä mieltä, että CLA-2A on turvallinen ja varma valinta silloin, kun asetellaan kompuraa lauluraidalle. Vaan olisi kiva kuulla mitä kukakin tykkää käyttää muihin. Esim. bassoon, sähkö- ja akustiseen kitaraan, rumpuihin, jne. Myös vaihtoehtona lauluun.
 
Eli mitä, mihin ja miksi?

 
Tässä tulee mietteitä
 
Bassossa nauhamallinnus + Kramer Pie sopivilla asetuksilla on usein toimiva, voi säätää releasen ja ration sopivaksi niin että kompuroi just niinku pitää, mutta tietynlaiseen pumputukseen sopii kyllä CLA-2A.
Akkarissa toimii monesti oikein kivasti CLA-2A.
Sähkökitaroissa riippuu niin soundista ja soitettavasta jutusta että miten tulee laitettua, joko PuigChild sopivalla asetuksella tai CLA-2A.
 
PuigChild on mainio rummuille koska yleensä 6 asetuksesta löytyy just sellanen mikä nappaa sopivasti, tulee kuunneltua ensin överi-asetuksilla biisin kanssa ja sitten siitä säätää sopivaksi. Jos kaikkea eq/gatea/kompuraa kaipaa niin SSL-kanava on erittäin jees.
 
Laulussa itsellä kompuran valintaan vaikuttaa että hakeeko laulun yleissoundiin lisää kirkkautta/selkeyttä vai haluaako jotenkin pehmentää. Eli taas riippuu erittäin paljon miltä korkeudelta laulaa, millainen rytmi ja mikä muutenkin on homman nimi. Tässäkin usein joko Kramer Pie jos haluaa nopeampaa tai CLA-2A, mistä jälkimmäinen kyllä pehmentää aika tavalla. Myös yleensä joku nauhamallinnus ennen kompuraa, mistä saa haettua pöhinää, "karaktääriä", vai miten se ees kirjotetaan heh. Tasoittaa myös miedon mukavasti. Jos ei noin saa toimimaan niin sitten pitää kokeilla jotain muita.
 
Kramer Tape, CLA-2A, PuigChild ja Kramer Pie ovat olleet kyllä erittäin kova combo mistä tulee yleensä valittua.
 
Vobg
26.05.2018 23:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä eroa on CLA-76 ja CLA-2A? Lauluille ja kaikkeen muuhunkin, kumpikohan kannattaisi plugarina hankkia?
 
htm
26.05.2018 23:22:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vobg: Mitä eroa on CLA-76 ja CLA-2A? Lauluille ja kaikkeen muuhunkin, kumpikohan kannattaisi plugarina hankkia?
 
Jos noista pitää valita, niin 76 tuntuu monipuolisemmalta. Mä en ainakaan sen 2a:n kanssa oo päässy sinuiks. 76:ssa vo kuienkin säätää attack ja release -aikoja ja ratiota. 2a:ssa on askeettisempi käyttöliittymä. 2a:n korvaajia löytyy ilmaiseksi esim variety of soundilta.
 
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Vobg
26.05.2018 23:42:03 (muokattu 27.05.2018 10:10:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

76:ssa vo kuienkin säätää attack ja release -aikoja ja ratiota.
 
Mitä hemmetin järkeä on kompurassa jossa noita arvoja ei voi säätää? Säätyykö ne itsestään sitten signaalin taajuuden mukaan vai onko ihan vakio koko ajan.
 
Kiitos vastauksesta, tuli selväksi kerrasta :D
 
askomiko
27.05.2018 10:38:56 (muokattu 27.05.2018 10:42:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljonkin järkeä, tulee kerralla hyvä eikä tarvi säätää kun yhtä nappia. Tosin aito asia hoitaa sen paremmin kuin wavesin malli, mutta sama idea säilyy: suht rauhallisesti haukkaava kompressori. Ei se kaikkeen ole optimaalinen, hyökkäysaika on hidas ja release vielä hitaampi. Release on optolaitteessa tavallaan automaattinen, eli sitä hitaampi mitä rajummin ja pidempään on kompressoitu. Rummun pamauksesta se toipuu suht pian, mutta kompressoituaan sumutorvisooloa 20db verran koko soolon ajalta, palautumisessa keestäääää.
 
76:ssa vastaavat ajat ovat puolestaan välillä järjettömän nopea - sikanopea. Siinä ei hidasta ole tarjolla, siksi nämä ovat hyvä parivaljakko.
 
On vaikeaa olla heviuskottava kun on niin hemmetin söpö. -Shemhamforash
Vobg
27.05.2018 14:07:33 (muokattu 27.05.2018 14:07:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

askomiko: ...76:ssa vastaavat ajat ovat puolestaan välillä järjettömän nopea - sikanopea. Siinä ei hidasta ole tarjolla, siksi nämä ovat hyvä parivaljakko.
 
Okei, kiitos tästä selvennyksestä.
 
dewil
28.05.2018 13:40:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mun pitäis valita autiosaarikompura, niin se olis juurikin LA2a.
Todella nopea käyttis ja maltillisesti käytettynä mukavan transparentti. Sopii melkein kaikille soittimille ja ihana lauluun. Hidashan se on optisena vehkeenä tietysti.
 
Ja noissa eri plugariversioissa on yllättävän paljon eroja.
CLA:n versio on yllättävän räyhäkäs ja tuuppaa sitä Wavesin harmoonista säröä sekaan aika paljon.
Itse suosin Native Instrumentsin VC2a versiota, joka on lähimpänä hyvää rautaa, mihin oon törmännyt ja ihan mielettömän puhtaan kuuloinen ja monipuolinen kapine.
 
Jos haluu rokimpaa soundia vaikka lauluun, niin tuon perään kun nakkaa sen CLA:n 76:n sinisenä perään ja puristaa kunnolla.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Timo JM
28.05.2018 18:19:17 (muokattu 28.05.2018 18:19:55)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Ja noissa eri plugariversioissa on yllättävän paljon eroja. CLA:n versio on yllättävän räyhäkäs ja tuuppaa sitä Wavesin harmoonista säröä sekaan aika paljon. Itse suosin Native Instrumentsin VC2a versiota, joka on lähimpänä hyvää rautaa, mihin oon törmännyt ja ihan mielettömän puhtaan kuuloinen ja monipuolinen kapine.
 
Mielenkiintoista. Tuostahan on jokunen muukin versio. Ainakin IK Multimedialla. Herääkin kysymys kuinka hyvin noi on mallinnettu, jos niissä on selkeitä eroja.
 
oksatboys
28.05.2018 23:33:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Mielenkiintoista. Tuostahan on jokunen muukin versio. Ainakin IK Multimedialla. Herääkin kysymys kuinka hyvin noi on mallinnettu, jos niissä on selkeitä eroja.
 
Eroja on varmasti myös rautaversioissa. Eri vuosikerroilla lienee eroja, samoin eri tavoin säädetyillä tai modatuilla laitteilla.
 
Myös mallinnostavoissa on eroja. Voidaan esim simuloida skema tai vaikka mitata oikeaa laitetta ja pähkäillä tuloksista siirtofunktio.
Eri keinoilla saadaan vähän eri tuloksia ja mallinnokset saattavat käyttäytyä vähän eritavalla riippuen esim. kompression määrästä jne.
 
Danko
29.05.2018 00:05:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BombFactoryn kampetta tulee jokseenkin säännöllisesti käytettyä, mutta tämän vertailun perusteella UAD:it on aivan oma lukunsa: https://youtu.be/4mV52vxXmc4
 
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
Timo JM
29.05.2018 00:45:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LA-2A tekee selvästi laululle tiettyä sävyä. Oletteko huomanneet, että joku kompura tois vastaavasti jotain omanlaista luonnetta skitoille? Hevimmille säröskitoillehan voi kikkailla vaikka s-limitteriä tasoittamaan suorien äänien "riipivyyttä" suhteessa demppiosuuksiin.
 
Onkohan muuten monialueisten kompuroiden käyttö kasvamassa? Joku Pensadohan käyttää sellaista laulussakin. Itse olen huomannut, että se tasaa kivasti bassosoundiakin. Varsinkin jos soitossa on mukana ylempiä ääniä.
 
dewil
29.05.2018 11:03:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timo JM: Mielenkiintoista. Tuostahan on jokunen muukin versio. Ainakin IK Multimedialla. Herääkin kysymys kuinka hyvin noi on mallinnettu, jos niissä on selkeitä eroja.
https://www.virtualmixengineer.com/la2a-compressor-comparison/
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Timo JM
29.05.2018 12:38:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: https://www.virtualmixengineer.com/la2a-compressor-comparison/
 
Mielenkiintoinen vertailu. Kyllähän noissa oli eroja. Harmi vaan, että laulu oli jo alunperin hyvin tasainen, eikä volumea oltu nostettu vastaamaan prosessoituja, vaikka ne oli kuitenkin tasattu keskenään.
 
Mikael
02.06.2018 21:01:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil:
Itse suosin Native Instrumentsin VC2a versiota, joka on lähimpänä hyvää rautaa, mihin oon törmännyt ja ihan mielettömän puhtaan kuuloinen ja monipuolinen kapine.

 
Ootko verrannut Universal Audion UAD-versioon? Ite käyttelen sitä ihan tyytyväisenä, mut jossain tulevaisuudessa kun vaihdan koneen uuteen ni luulen että UAD:t jää multa unholaan. Korvaava versio kiinnostaa.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Mikael
02.06.2018 22:18:40 (muokattu 03.06.2018 08:30:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä jotain omia lähtökohtavaihtoehtoja. Toki monesti tulee testailtua kaikenmoista muutakin mut näistä tulee monesti lähdettyä liikkeelle:
 
Sähkökitarahommissa oon usein mieltynyt Avidin omaan Smack! -kompuraan. Sen "Tube Compressor" -presetti on hyvä lähtökohta josta usein ihan pienellä ruuvaamisella pääsee nopeasti maaliin.
 
Pop/Rock-virvelille 1176 on aika vakiovalinta, mutta kevyemmälle osastolle se on vähän liiankin ärhäkkä.
 
Myös bassolle toimii 1176/LA-2A -kombinaatio yleensä aika laakista. Joskus taas Fairchild. Aika usein tulee laitettua bassolekin nopsa limitteri ihan ensimmäiseksi siivoamaan piikkejä.
 
Taustalauluryhmän suosikki on jostain syystä Bombfactoryn mallinnos Joemeek SC2 -kompressorista. Se vaan tuntuu lähes aina toimivan just oikein. Siis sellainen missä on useampia ääniä laulamassa samaa asiaa. Toki LA-2A on täälläkin varma valinta.
 
Tomeille on mulla vähän ehkä tylsä/outo vakiovalinta: Avidin eli ProToollsin ihan se perus oma CompIII ja se just presetti mikä sieltä tulee kun sen vaan laittaa raidalle. Aika usein se on just siinä. Treshold vaan kohdilleen ja ehkä snadi kneen pehmennys mut siinäpä se.
 
Rumpuryhmään joko SSL Buss Compressor (itellä SSL:n oma natiivi versio aiheesta) tai sit Fairchild jos haluu vähän rutumpaa/vintagempaa tunnelmaa. Rinnakaisessa kompressoidummassa ryhmässä mulla on kompurana usein 1176, Fairchild tai FATSO.
 
Akkarille LA-2A tai Massey CT5 joka on oivallisen yleispätevä digikompura moneen menoon. Sama pätee akustiseen pianoon.
 
Vakenta on itelle yleensä bassorummun kanssa ja siihen ei oo kyl mitään yleispätevää ratkaisua. Tän kanssa kuluu yleensä eniten aikaa vaihtoehtoja testaillessa.
 
Masterissa mulla on yleenä joku näistä: FATSO, SSL Buss Compressor tai Massey CT5.
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
Mikael
06.06.2018 10:45:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Jos mun pitäis valita autiosaarikompura, niin se olis juurikin LA2a.
 
Mun olis varmaankin LA4 ja siitä juurikin oma Rantasen rakentama klooni. Se on ihan mahtava lähes kaikkeen ja parempi kuin yksikään testaamani oikea LA4. Oiskohan se että se on uudehko ja toimii niin kuin on tarkoitettukin ja ne vastaan tulleet oikeet on ollet vanhoja huoltamattomia, joiden tekniset ominaisuudet on jo väsähtäneet?
 
Fuzz is Clean! https://soundcloud.com/skipzoneband
washburn
02.08.2018 21:00:41
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Poppi ja perus rokki hommissa mun lemppari kompura on LA-3A. Sopii melkein mihin tahansa. No rumpuihin en sitä oo ensimmäiseksi laittamassa, mutta lauluun ja yksittäisiin instrumentteihin aika varma valinta. Tai sit ehkä oon vaan niin laiska. Tota kun ei tartte pahemmin säätää..
 
Bassoon laitan usein toolsin dyn3:sen. Release vaan tarpeeksi hitaalle ja avot.
 
Live long and Prosper
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «