Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Distrokid, onko kokemuksia
1
käsi
21.04.2018 03:29:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia tästä lafkasta? uutta musiikkia on tarkoitus pian julkaista ja mietin vaihtoehtoa recordunionille.
 
MUSIC LOVER, Joka on päättänyt onnistua unelmissa
iku13
21.04.2018 09:03:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä vain positiivisia kokemuksia. Vertailukohtaa muista firmoista ei ole, mutta biisien julkaisu on ollut helppoa. Itsellä käytössä "Musician Plus" ja kahden eri bändin/artistin julkaisuja olen hallinnut. Rahaa en ole vielä pois lunastanut, joten siitä ei kokemuksia (pari kymppiä taitaa olla pankissa).
 
Selkeästi firma joka kehittää toimintaansa jatkuvasti, paljon tulee vinkkejä ja uusia ominaisuuksia.
 
Jabe
26.04.2018 12:26:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on hyviä kokemuksia. Jakelu toimii, ja tukea on saanut tarvittaessa. Tilastoinnista näkee hyvin missä ja mitten musa soi.
 
Minullakin on musician plus, ja olen julkaissut omaa soolomatskua ja coverbändin matskua. Jälkimmäisen osalta mainitsen sen, että coverien lisensointi myös toimii hyvin Distrokidin kautta.
 
gunner
26.04.2018 14:03:05 (muokattu 27.04.2018 18:12:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Julkaisu odottaa vielä julkaisupäiväänsä, mutta toistaiseksi on kyllä vaikuttanut todella hyvältä ja helppokäyttöiseltä. Lupailee ainakin lyhyttä julkaisuviivettä ja musician plussalla pääsee itse vapaasti päättämään julkaispäivämäärän ja kellonajan.
 
En taas tiedä, miten julkisessa tiedossa tämä on, mutta oikea tapa luoda Distrokid-tili on luoda uusi tunnus, mutta olla valitsematta mitään plania tai täyttämättä mitään omia tietojaan. Päivän tai kahden päästä Distrokidiltä tulee maili, jolla saa 30% alennusta ensimmäisestä vuodesta.
 
Jos ei jaksa odottaa, niin suositusten kautta pitäisi saada myös joitain prosentteja alennusta: https://distrokid.com/vip/seven/839046
 
Distrokidistä saa myös julkaisulleen ennakkosivun, josta jengit voi käydä jo etukäteen lisäämässä julkaisun spotify-soittolistalle. Ei ehkä kaikista tehokkain uudelle artistille, mutta muuten ihan hyvä idea lisähypen kasvattamiseksi https://distrokid.com/hyperfollow/ohyesshesabitchbutnotyours/ddtQ
 
bedlam
26.02.2019 21:15:43 (muokattu 26.02.2019 21:16:30)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gunner: En taas tiedä, miten julkisessa tiedossa tämä on, mutta oikea tapa luoda Distrokid-tili on luoda uusi tunnus, mutta olla valitsematta mitään plania tai täyttämättä mitään omia tietojaan. Päivän tai kahden päästä Distrokidiltä tulee maili, jolla saa 30% alennusta ensimmäisestä vuodesta.
 
Ja jos odottaa siitä vielä päivän niin tulee uus maili, jossa 40% alennus ;) Vahingossa huomasin kun jäin empimään.
 
Kertokaas muuten kun ei ole vielä selvinnyt, vaikka kuinka koettanut selvittää. Jos julkaisen levyn pelkästään suoratoistona DistroKidin kautta, niin onko tuottajakoodin hankkimisesta (ja sitä kautta omien ISRC-koodien teosta) tai Teostoon liittymisestä mitään hyötyä mihinkään? Entäs teos- tai ääniteilmoituksen tekeminen Teostolle & Gramexille, onko hyötyä? Eiks niitä varten pitäisi olla sitten levylle kataloginumerokin, onko tuolta Distrokidiltä edes sellaista mahdollista saada?
 
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
morfin_mafer
28.02.2019 07:29:37 (muokattu 28.02.2019 07:40:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Ja jos odottaa siitä vielä päivän niin tulee uus maili, jossa 40% alennus ;) Vahingossa huomasin kun jäin empimään.
 
Kertokaas muuten kun ei ole vielä selvinnyt, vaikka kuinka koettanut selvittää. Jos julkaisen levyn pelkästään suoratoistona DistroKidin kautta, niin onko tuottajakoodin hankkimisesta (ja sitä kautta omien ISRC-koodien teosta) tai Teostoon liittymisestä mitään hyötyä mihinkään? Entäs teos- tai ääniteilmoituksen tekeminen Teostolle & Gramexille, onko hyötyä? Eiks niitä varten pitäisi olla sitten levylle kataloginumerokin, onko tuolta Distrokidiltä edes sellaista mahdollista saada?

 
Ei tarvitse käsittääkseni omaa ISRC-koodia ja teosten ilmaoittamisesta TEOSTO:n ja Gramexiin on hyötyä sillä jos joku ostaa biisisi mp3 niin saat n. 0.5 € vielä erikseen sen lisäksi, että siitä tulee oma rojalti DistroKidin kautta. Sama Spotifyn kanssa. Eli saat korvaukset kahteen kertaan jos kuulut Teostoon ja Gramexiin. Teostosta tosin voi tulla esim. 4 € per soittokerta jos teoksesi päätyy radioon asti. Katalooginumero kyllä pitäs näkyä siellä mp3-kaupassa jonne levysi on mennyt myyntiin.
 
TEOSTO:n jäsenyyshän maksaa alveineen sen 100 € joten jos omistat 100 % teoksen tekijänoikeuksista niin tarvitset 30000 Spotify-soittoa, että olet voitolla.
 
Record Unionin kautta kun julkaisin kerran yhden albumin ja uppasin raidata AdRevin niin joka vuosi ArRev tulot kasvaa yli 100 %, koska teoksiani ladataan omin lupineen Youtubeen aina lisää ja lisää: https://cid.adrev.net/ ; DistroKidillä käsittääkseni on oma Youtube-motenisointi, joten siinä et tarvitse AdReviä.
 
Objectif Lune
28.02.2019 10:24:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Kertokaas muuten kun ei ole vielä selvinnyt, vaikka kuinka koettanut selvittää. Jos julkaisen levyn pelkästään suoratoistona DistroKidin kautta, niin onko tuottajakoodin hankkimisesta (ja sitä kautta omien ISRC-koodien teosta) tai Teostoon liittymisestä mitään hyötyä mihinkään? Entäs teos- tai ääniteilmoituksen tekeminen Teostolle & Gramexille, onko hyötyä? Eiks niitä varten pitäisi olla sitten levylle kataloginumerokin, onko tuolta Distrokidiltä edes sellaista mahdollista saada?
 
Teostoon kannattaa liittyä etenkin, jos soittaa keikoilla omia biisejä (tai joku muu soittaa sun biisejä) tai biisit soi radiossa. Teosto ei kysele kataloginumeroita. Eli sun ei tarvitse olla tuottaja voidaksesi tehdä teosilmoituksia.
 
Pelko: https://www.facebook.com/pelkohelsinki/ https://youtu.be/qUKgkyndi1U
bedlam
28.02.2019 18:01:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jes, kiitti! Enpä tienny että Teostokin maksaa vielä päälle noista suoratoistohommeleistakin. 124 euroa on tuo Teostoon liittyminen nykyään, eli 100+alv näemmä, mutta eipä tuo nyt koko elämän jäsenyydestä hirveesti ole. Vaikka radiosoitosta turha haaveilla ja keikoilla ei varmaan käydä.
 
Levynkannet, logot, keikkajulisteet, nettisivut yms. http://www.petrilampela.com
Diz
08.08.2019 20:59:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei!
 
DistroKid on ollut itselleni (The Fair Attempts) kovinkin näppärä julkaisukanava eikä kyseisen lafkan kanssa asioinneissa ole ollut mitään hämminkiä tähän päivämäärään mennessä.
 
Yllä mainittiin että Teosto ja Gramex -ilmoitukset kannattaa siitäkin huolimatta tehdä vaikka julkaiseekin DK:n kautta. Erittäin hyvä pointti varsinkin yhtään vakavampia prokkiksia ajatellen. Itse olen uuden albumin julkaisun kynnyksellä tekemässä näille lafkoille ilmoitusta ja selvittelen hieman käytännön juttuja.
 
Gramex ilmoittaa ääniteilmoituksen täyttämisohjeissa (https://www.gramex.fi/portfolio-items/aaniteilmoituksen-tayttaminen/) seuraavia pointteja:
 
---------------------------
Levykoodi
Levykoodi on välttämätön. (Tämä on sama koodi kuin Teoston tarvitsema tuottajan äänitteelle antama tunnus.) Levykoodin äänitteelle antaa tuottaja itse. Tavallisesti koodi on kirjain-numero-yhdistelmä (esim. BÖCD 01). Toivottavaa olisi mahdollisimman omaperäinen koodi, jonka maksimi-pituus on 19 merkkiä. HUOM! Levykoodi on koko äänitteen koodi, toisin kuin ISRC-koodi joka on kappalekohtainen (ISRC-koodi tulee pyytää Musiikkituottajat IFPI Finland ry:stä).
 
Siglet ja radiopromot
Kaikki singlet ja radiopromot on ilmoitettava. Myös näihin on merkittävä levykoodi. Jos kyseessä on download (DL) yksittäinen kappale eikä kappaleelle ole annettu levykoodia tulee siinä olla ISRC-koodi.
---------------------------------
 
Eli käytännössä;
 
- DistroKid antaa jokaiselle julkaisulle oman UPC -koodin (DK UPC) joka tässä asiayhteydessä on sama konsepti kuin Gramexin vaatima "levykoodi" tai Teoston "tuottajan äänitteelle antama tunnus".
 
- ISRC koodit saa suoraan DistroKidiltä ja ne tulevat omassa formaatissaan ja vaikka ne eivät seuraa IFPI:n suosittelemaa kotimaista formaattia, niitä voi siitä huolimatta käyttää sellaisinaan.
 
Näin olen asian DistroKidin suhteen sisäistänyt, jos olen jollain tavalla väärässä niin voisiko joku ystävällisesti valoitttaa hieman tätä käytännön puolta meikäläiselle?
 
morfin_mafer
09.08.2019 09:22:19 (muokattu 09.08.2019 09:26:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bedlam: Jes, kiitti! Enpä tienny että Teostokin maksaa vielä päälle noista suoratoistohommeleistakin. 124 euroa on tuo Teostoon liittyminen nykyään, eli 100+alv näemmä, mutta eipä tuo nyt koko elämän jäsenyydestä hirveesti ole. Vaikka radiosoitosta turha haaveilla ja keikoilla ei varmaan käydä.
 
Mä olen päässyt kaupalliseen nettiradioon DJ:ksi ja kokemukseni siitä miten paljon saa rahaa jos soittaa omia biisejä radiossa perustuu tähän.
 
Tosin rahojen saanti Teostosta voi kestää muutamia vuosia radio-keikan jälkeen. Eli radio-keikka oli syksyllä 2015 ja 4 € tuli jouluna 2017.
 
Minun teosta oli kuunneltu jonkin verran Spotifyssä ja se oli julkaistu 2013 ja vasta 2017 sain rahanani näistä soitoista.
 
smoltron
09.08.2019 11:53:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Diz:
- DistroKid antaa jokaiselle julkaisulle oman UPC -koodin (DK UPC) joka tässä asiayhteydessä on sama konsepti kuin Gramexin vaatima "levykoodi" tai Teoston "tuottajan äänitteelle antama tunnus".
 
- ISRC koodit saa suoraan DistroKidiltä ja ne tulevat omassa formaatissaan ja vaikka ne eivät seuraa IFPI:n suosittelemaa kotimaista formaattia, niitä voi siitä huolimatta käyttää sellaisinaan.
 
Näin olen asian DistroKidin suhteen sisäistänyt, jos olen jollain tavalla väärässä niin voisiko joku ystävällisesti valoitttaa hieman tätä käytännön puolta meikäläiselle?

Teoston teosilmoituksissa ei voi antaa UPC- tai ISRC-koodia. Vain esittäjän nimen voi antaa lisätietona, säveltäjän, sanoittajan, sovittajan ja teosnimen lisäksi.
 
Diz
10.08.2019 12:40:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

smoltron: Teoston teosilmoituksissa ei voi antaa UPC- tai ISRC-koodia. Vain esittäjän nimen voi antaa lisätietona, säveltäjän, sanoittajan, sovittajan ja teosnimen lisäksi.
 
Joo tämä tuli tosiaan kerrattua juurikin eilen kun tein pitkästä aikaa noita teosilmoituksia. Gramex pelaa sitten levy- ja ISRC -koodeilla. Kovin oli kyllä näppärää verrattuna aikoihin kun pelattiin vain paperilomakkeilla.
 
passe
07.12.2020 09:20:25 (muokattu 07.12.2020 09:28:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tervehdys!
 
Mekin nyt sitten päädyttiin Distrokidin palveluita käyttämään. Tavoitteenahan oli varmasti sama kuin monella muullakin: musa järkihintaan nopeasti saataville. Jälkihöyryissä sitten nämä jo täälläkin sivutut gramexit ja teostot. Distrokid luo seuraavat koodit:
 
- DK UPC: XXXXXXXXXXXX (12 numeroa)
- ISRC: 12-merkkinen kirjain-numero yhdistelmä
 
Noista ylempi on ymmärtääkseni jonkin sortin `levykoodi`, joka ymmärtääkseni on sama kuin nk. tuottajakoodi. Tarkoittaako tämä sitä, että IFPI hommat ovat nyt kohdallamme turhia? Silloinhan siinä kävisi niin että olisikin yhtäkkiä 2 levykoodia, eikös niin?
 
Eli onko nyt niin että ilmoitamme biisit/levyt Teostoon sekä Gramexiin noilla yllä olevilla koodeilla ja that`s it? Vai missaanko nyt jotain?
 
Uuden äärellä.. Kiitos!
 
Edit: Niin ja vielä lisähämmennys. Projektissa on mukana henkilö joka myös merkitään tuottajaksi.
 
"Ne levyt usein radiossa soivat - tai ne voivat olla muitakin".
morfin_mafer
07.12.2020 16:40:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä palvelu on tarkoitettu oikeille konemusiikkilabeleille. Eli tarkoittaa, että pitää olla oma yritys (jolla miellään jokin sellainen ansaitalogiikka, että rahaa tulee jokatapauksessa joka kuukausi lisää ja mahdollisimman paljon)
https://www.label-worx.com/
Kyvytyrittäjänä et voi tehdä ks. puljun kauttaa yhtään mitään etkä Työosuuskunnankaan kautta jos et ole sen hallituksen jäsen tai jopa Pj, jolla on allekirjotiusoikeus ja oikeus yrityksen pankkitiliin ja sen luotto- tai pankkikortin käyttöön.
Hyvänä puolena on se ettei itse julkaisu Label Worxin kautta maksa mitään vaan ne ottavat vain provikat välistä. Joten voi levyttää esim. Record Unioniin verraten niin paljon kuin huvittaa ja kun levyttää paljon (useita levyjä per kk) niin sitä mukaa tulotkin tulee sellaiseksi, että tairvittavan _50 saa kasaan helposti vuoden aikana jolloin voi nostaa rahat.
Tämän kautta voit käyttää omaa EAN-koodia ja ISRC-koodia. Ja ne anttaavat vain luottettavia ja tarkistettuja lähteitä markkinointipalveluihin joiden bisness ei ole vain viedä hyväusoisten rahat markkinoimalla suoraan sanotusti surtutta liian huonosti tehtyä musiikkia, josta kukaan ei ole kiinnostunut ja rahat menee vain hukkaan mitä epäluotettavalle PR-firmalle maksaa.
 
pecho
21.01.2022 19:52:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

passe: Tervehdys!
 
Mekin nyt sitten päädyttiin Distrokidin palveluita käyttämään. Tavoitteenahan oli varmasti sama kuin monella muullakin: musa järkihintaan nopeasti saataville. Jälkihöyryissä sitten nämä jo täälläkin sivutut gramexit ja teostot. Distrokid luo seuraavat koodit:
 
- DK UPC: XXXXXXXXXXXX (12 numeroa)
- ISRC: 12-merkkinen kirjain-numero yhdistelmä
 
Noista ylempi on ymmärtääkseni jonkin sortin `levykoodi`, joka ymmärtääkseni on sama kuin nk. tuottajakoodi. Tarkoittaako tämä sitä, että IFPI hommat ovat nyt kohdallamme turhia? Silloinhan siinä kävisi niin että olisikin yhtäkkiä 2 levykoodia, eikös niin?
 
Eli onko nyt niin että ilmoitamme biisit/levyt Teostoon sekä Gramexiin noilla yllä olevilla koodeilla ja that`s it? Vai missaanko nyt jotain?
 
Uuden äärellä.. Kiitos!
 
Edit: Niin ja vielä lisähämmennys. Projektissa on mukana henkilö joka myös merkitään tuottajaksi.

 
Hei!
Vanha postaus, mutta kokeillaan!
 
Tuliko tähän selvyyttä koskaan?
Yllättäen painimme samojen kysymysten äärellä, eikä mistään tunnu löytyvän edelleenkään selkeää infoa aiheesta...
 
Eli siis onko DK UPC sama asia kuin levykoodi?
Vai keksimmekö sellaisen itse? Ja jos niin, tuleeko se mihinkään metadataan, vai vaan Gramexille?
 
Kiitos!
 
Aina jotain...
finnhits
01.02.2022 10:15:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pecho: Hei!
Vanha postaus, mutta kokeillaan!
 
Tuliko tähän selvyyttä koskaan?
Yllättäen painimme samojen kysymysten äärellä, eikä mistään tunnu löytyvän edelleenkään selkeää infoa aiheesta...
 
Eli siis onko DK UPC sama asia kuin levykoodi?
Vai keksimmekö sellaisen itse? Ja jos niin, tuleeko se mihinkään metadataan, vai vaan Gramexille?
 
Kiitos!
Tuo UPC on tuotteen "viivakoodi", eli tarkoitettu esim. helpottamaan fyysisen tuotteen lisäämistä kassakoneeseen.
 
"Levykoodi" eli catalog number on julkaisijan itsensä äänitekokonaisuudelle määrittämä tunniste, esim WARNERCD1234, tämä löytyy yleensä äänitteen kannteen painettuna. Lisäksi jokaisella biisillä pitäisi olla ISRC-koodi, jotta mahdolliset soittokorvaukset kohdistuvat oikealle biisille.
 
Intohimo
21.09.2022 23:36:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

käsi: Onko kokemuksia tästä lafkasta? uutta musiikkia on tarkoitus pian julkaista ja mietin vaihtoehtoa recordunionille.
 
Mä ite vähän dissaan sitä vaikka on mulla siellä joitain biisejä. Syynä on se, että
jos vuosimaksun jättää maksamatta niin ne ottaa biisit alas.
 
Sen saa estettyä jos maksaa joka vuosi-maksun tai sen sen legacy maksun, mutta kalliiksihan se tulee.
 
Kuulemma CD-babyssä ja Amusessa ne säilyy vaikkei vuosimaksua maksaiskaan.
Taitaa olla Imusician digitalissa.
 
phiit
26.09.2022 14:43:29 (muokattu 26.09.2022 14:43:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Intohimo: Mä ite vähän dissaan sitä vaikka on mulla siellä joitain biisejä. Syynä on se, että
jos vuosimaksun jättää maksamatta niin ne ottaa biisit alas.
 
Sen saa estettyä jos maksaa joka vuosi-maksun tai sen sen legacy maksun, mutta kalliiksihan se tulee.
 
Kuulemma CD-babyssä ja Amusessa ne säilyy vaikkei vuosimaksua maksaiskaan.
Taitaa olla Imusician digitalissa.

 
CDBabyssa julkasut on kertamaksuja, ei ole mitään juoksevia kuluja ja pidemmällä ajalla tietenkin halvempi vaihtoehto. CDBabya tullu käytettyä jo 15v ongelmitta
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «