Aihe: Tokai kitarat
1 2 3 4 58 9 10 11 1214 15 16 17 18
aslak
20.04.2018 15:27:24
Stone: Varmistan vaan, että tästä bridge mikistä on siis kyse?

https://www.musamaailma.fi/seymour- … VQM_60b4fZ0_43c97tWLdIaArX-EALw_wcB

jeps, tuota Metalkallo tarkoittaa. mutta funtsaa vielä kun perään kuulutit PAF ja erottelevuutta samassa lauseessa jonka tarjoaa tämä
https://www.musamaailma.fi/s-duncan-aph-2s-zebra-set.html
Stone
20.04.2018 16:24:55 (muokattu 20.04.2018 16:28:59)

aslak: jeps, tuota Metalkallo tarkoittaa. mutta funtsaa vielä kun perään kuulutit PAF ja erottelevuutta samassa lauseessa jonka tarjoaa tämä
https://www.musamaailma.fi/s-duncan-aph-2s-zebra-set.html

Jos käytettynä asialliseen hintaan löytää, niin toki silloin mukana myös.Tietäisin erään paikan, josta tuo nyt irtoaisi n. 120€, mutta juuri nyt ei taivu itse muiden hankintojen takia. No asia kerrallaan.
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
Metalkallo
20.04.2018 16:55:01 (muokattu 20.04.2018 17:11:28)
Stone: Varmistan vaan, että tästä bridge mikistä on siis kyse?

https://www.musamaailma.fi/seymour- … VQM_60b4fZ0_43c97tWLdIaArX-EALw_wcB

Kyllä, tuo on se normi alnico 2 pro talla. (Aslak ehti eka :)

Mulla ei ole alnico 2 pro:sta kokemusta, mutta itse ottaisin juuri tuon normi alnico 2 pro tallamikin mieluummin koska Slash versio on vähän kuumempi. Näin lähinnä koska normi on ehkä vähän erottelevampi juuri sen takia kun on vähän heikompi (huom: arvelua vain), ja ei ole nimi lisää hinnassa. Tuon normi tallamikin teho pitäis olla kait suht niillä alueilla missä yleensä paf mikit on.

Ja tosiaan näissä mikki asioissa kantsii jälleen suosia täällä olevas toria. Jazzin saa aika halvalla (jotain 50e + postit yleensä), Alnicoa taas harvemmin näkyy. Oli näköjään tuon alnico 2 pron lyhenne APH-1.
Vähemmän on enemmän ja enemmän on vähemmän.
aslak
20.04.2018 20:26:54 (muokattu 20.04.2018 20:47:02)
Metalkallo: Kyllä, tuo on se normi alnico 2 pro talla. (Aslak ehti eka :)

Mulla ei ole alnico 2 pro:sta kokemusta, mutta itse ottaisin juuri tuon normi alnico 2 pro tallamikin mieluummin koska Slash versio on vähän kuumempi. Näin lähinnä koska normi on ehkä vähän erottelevampi juuri sen takia kun on vähän heikompi (huom: arvelua vain), ja ei ole nimi lisää hinnassa. Tuon normi tallamikin teho pitäis olla kait suht niillä alueilla missä yleensä paf mikit on.

Ja tosiaan näissä mikki asioissa kantsii jälleen suosia täällä olevas toria. Jazzin saa aika halvalla (jotain 50e + postit yleensä), Alnicoa taas harvemmin näkyy. Oli näköjään tuon alnico 2 pron lyhenne APH-1.

Itse luokittelen APH-2s Vintage/PAF osastoon. Tässä miten mr Duncan asian kuvailee APH mikeistä.
www.gibson.com/News-Lifestyle/Featu … s/The-Legendary-Seymour-Duncan-o-(1).aspx
Jostain syystä kopioitu linkki ei avaudu täältä. Laita google hakuun Slash APH-2s gibson.
Metalkallo
21.04.2018 00:36:34
aslak: Itse luokittelen APH-2s Vintage/PAF osastoon. Tässä miten mr Duncan asian kuvailee APH mikeistä.
www.gibson.com/News-Lifestyle/Featu … s/The-Legendary-Seymour-Duncan-o-(1).aspx
Jostain syystä kopioitu linkki ei avaudu täältä. Laita google hakuun Slash APH-2s gibson.

Juu, itsekin luokittelen nuo Slash mikit paf osastoon koska ei ne niin paljon erilaiset pitäis olla tuosta normi alnico 2 pro setistä. Slash:n itse käytti ennen juuri normia alnico 2 pro:ta, sitten ne vaan teki sillekin oman setin. Saahan se pätäkkää kun niitä myydään, en nyt tiedä onko niissä paljoa muuta erikoista, paitsi et talla on hieman normi alnico 2 pro:ta kuumempi.
The Jack
21.04.2018 09:51:46
Metalkallo: Juu, itsekin luokittelen nuo Slash mikit paf osastoon koska ei ne niin paljon erilaiset pitäis olla tuosta normi alnico 2 pro setistä. Slash:n itse käytti ennen juuri normia alnico 2 pro:ta, sitten ne vaan teki sillekin oman setin. Saahan se pätäkkää kun niitä myydään, en nyt tiedä onko niissä paljoa muuta erikoista, paitsi et talla on hieman normi alnico 2 pro:ta kuumempi.

Ennen ostopäätöstä luin vertailuja näiden kahden mikin erosta, ja monet joilla oli ennestään Alnico 2 Prot huomasivat suurimman eron kaulamikin puolella. Slasheistä ei tarvitse pakittaa tonea ihan niin alas jotta saa sen kuuluisan soolosoundin. Helposti soundi menee mössöksi, jos kaulamikin tonea pakittaa 0-3 paikkeille. Slashille on aina lähetetty mikkejä laatikkokaupalla, joista testaamalla on valinnut mieleisensä. Eli vaikka käytössä olikin uran ensimmäiset 20 vuotta Alnico 2 Prot, niin ei ne mikit ole tulleet suoraan stockista. Varsinkin aiemmin output arvot on voineet heitellä paljon, ja signature-setin mallina ollut mikkipari oli normaalia kuumempi. Pienistä eroista ja hifistelystä tietysti kyse.

Vintagemainen tuntuma Slash-mikeissä on, ja todella kaukana kuumista hevimikeistä. Alnico 2 Pro on kait alunperin enemmän bluesiin ja jazziin kuin rockiin tarkoitettu. Slasheilläkin soittaessa saa vahvarista vääntää reilusti säröä, ja ei tarvitse pelätä että cleanit haluamatta särkyy.
Metalkallo
21.04.2018 16:58:43
The Jack: Ennen ostopäätöstä luin vertailuja näiden kahden mikin erosta, ja monet joilla oli ennestään Alnico 2 Prot huomasivat suurimman eron kaulamikin puolella. Slasheistä ei tarvitse pakittaa tonea ihan niin alas jotta saa sen kuuluisan soolosoundin. Helposti soundi menee mössöksi, jos kaulamikin tonea pakittaa 0-3 paikkeille. Slashille on aina lähetetty mikkejä laatikkokaupalla, joista testaamalla on valinnut mieleisensä. Eli vaikka käytössä olikin uran ensimmäiset 20 vuotta Alnico 2 Prot, niin ei ne mikit ole tulleet suoraan stockista. Varsinkin aiemmin output arvot on voineet heitellä paljon, ja signature-setin mallina ollut mikkipari oli normaalia kuumempi. Pienistä eroista ja hifistelystä tietysti kyse.

Vintagemainen tuntuma Slash-mikeissä on, ja todella kaukana kuumista hevimikeistä. Alnico 2 Pro on kait alunperin enemmän bluesiin ja jazziin kuin rockiin tarkoitettu. Slasheilläkin soittaessa saa vahvarista vääntää reilusti säröä, ja ei tarvitse pelätä että cleanit haluamatta särkyy.

Hyvä kun annoit aimo annoksen tietoutta meille. Kiitos. Ja noinhan se on alnico 2 pron kohdalla, se on vintage osastoa (tiedän), sitänän itsekin kirjoitin. Kyseessä ei tosiaan ole mistään hevari mikistä vaikka kirjoitinkin, että Slash talla on kuumempi. Silti itse ottaisin mieluummin normi alnico 2 pron juuri sen takia että se on hieman heikompi, ja koska en halua maksaa nimilisästä. Se on sitten stonen oma juttu miten hän näkee asian.
Stone
21.04.2018 20:58:07 (muokattu 22.04.2018 09:05:22)

Metalkallo: Silti itse ottaisin mieluummin normi alnico 2 pron juuri sen takia että se on hieman heikompi, ja koska en halua maksaa nimilisästä. Se on sitten stonen oma juttu miten hän näkee asian.

Stone sanoo nyt niin, että se saattaa olla sittenkin yllätys yllätys 59 setti, mikä tuloillaan ;)
Tästä sen taas huomaa, ettei pelkät demot välttämättä kerro täyttä totuutta, ennenkuin sen luonnossa kuulee.

Kävin tänään musamaailmassa (kiitokset Jukille kaikesta infosta ja testimahdollisuudesta) tekemässä ajan kanssa a/b testiä, jossa toisessa lespassa oli custom 5/jazz setti ja toisessa 59 setti.

Molemmat setit vakuuttivat omalla tavallaan ja pieleen ei noilla tuntuisi menevän kummallakaan. Kaikki mikit olivat myös erottelevia.

Se jazz tosiaankin oli juuri sellainen erittäin erotteleva, kuten täältä kirjoituksista olen ymmärtänyt. Custom 5 napakka, mutta ehkä aavistuksen liian kuuma pidemmän päälle omaan makuuni, joten 59 tallassa oli sopivasti "vintagempi".
59 kaulassa antoi enempi alapäätä kuin Jazz, mutta se isoin ero oli lähinnä läpinäkyvyydessä niillä ja jotenkin vain koin loppupelissä 59 myös kaulassa sopivammaksi...enempi "p.a.f." henkinen ja silti erottelevuutta löytyi. Myöskin 59 lauloi ylänauhoilta paksummin (*lue more blues ). Jazz ehkei myöskään traditionaalein "les paul" vaikkakin käytetty mikki.
Vaikuttaisi siis vahvasti, että nappaan koppia 59 setistä.

https://www.musamaailma.fi/seymour- … blues-set-kitaramikrofonisetti.html

Kiitokset kaikille hyvistä ideoista!
"If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards
tuskiz
21.04.2018 23:46:13
Näin lauantaisaunan jälkeen ei kyllä vituta mikään muu asia, kuin se että tämä ketju lakkasi käsittelemästä Tokai-kitaroita kolmisen sivua sitten.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Stone
21.04.2018 23:58:47 (muokattu 22.04.2018 00:08:26)

tuskiz: Näin lauantaisaunan jälkeen ei kyllä vituta mikään muu asia, kuin se että tämä ketju lakkasi käsittelemästä Tokai-kitaroita kolmisen sivua sitten.

Olen kyllä osittain tehnyt saman huomion ja meinasin jo aiemmin todeta, että tämähän meni nyt pelkästään yksinomaan "mikkikeskusteliksi"...olkoonkin, että kyselin mikkejä myös itse.
Toivon mukaan saadaan ainakin jatkossa uutta näkulmaa koskien Tokai kitaroita!
Metalkallo
22.04.2018 02:15:43
tuskiz: Näin lauantaisaunan jälkeen ei kyllä vituta mikään muu asia, kuin se että tämä ketju lakkasi käsittelemästä Tokai-kitaroita kolmisen sivua sitten.

Niiiiiiin, mutta... Tässähän on koko ajan käsitelty mitkä mikit sopis herra stonen Tokai kitaraan. :)

59 setti on ihan hyvä lespaan, ja itsekin pidän 59 kaulasta enemmän kuin jazzista.
The Jack
22.04.2018 09:37:04 (muokattu 22.04.2018 09:40:15)
Stone: Toivon mukaan saadaan ainakin jatkossa uutta näkulmaa koskien Tokai kitaroita!

Lähes poikkeuksetta keskustelut Tokaista menee foorumeilla kyselyihin uusista mikeistä tai elektroniikan ja metalliosien vaihtamisesta. Siihen on perustellut syyt, ja ostamista harkitsevan kannattaa ottaa asia huomioon. Tämä koskee nyt enemmän tietenkin Tokain halpamalleja. Mikit on tosin esim. Torilla myytävissä Tokaissa useasti hinnasta riippumatta vaihdettu (tai sitten alkuperäiset kolvattu takaisin myyntiä varten) kun taas Gibsoneissa näkee enemmän tyytymistä alkuperäiseen setuppiin. Puhun nyt sellaisista kitaroista joilla on soitettu useampi vuosi.
Corto
22.04.2018 10:07:13
Joo, ei muakaan haittaa että puhutaan mikeistä. Ne on aika oleellinen osa sähkökitaraa, ja tässä on koko ajan tulokulmana että mikä olisi hyvä mikkipari nimenomaan Tokain kitaraan. Tärkeä nyanssiero verrattuna pelkkään yleisrölöön.

Pääasia on kuitenkin että keskustelu rullaa ja topikki pysyy ajankohtaisena, eiks jeh?
More Gary, Less Paul
Stone
22.04.2018 10:15:02

Corto: Joo, ei muakaan haittaa että puhutaan mikeistä. Ne on aika oleellinen osa sähkökitaraa, ja tässä on koko ajan tulokulmana että mikä olisi hyvä mikkipari nimenomaan Tokain kitaraan.

Olin juuri sanomassa samaa pointtia, mutta sinä nopeampi.
Kyllä se mikki tai mikit on isossa focuksessa, kun puhutaan sähkökitarasta...ja Tokai ei tee poikkeusta ;)
Metalkallo
22.04.2018 15:51:50 (muokattu 22.04.2018 15:54:56)
The Jack: Torilla myytävissä Tokaissa useasti hinnasta riippumatta vaihdettu (tai sitten alkuperäiset kolvattu takaisin myyntiä varten) kun taas Gibsoneissa näkee enemmän tyytymistä alkuperäiseen setuppiin. Puhun nyt sellaisista kitaroista joilla on soitettu useampi vuosi.

Gibsonin mikit on parempia kuin ainakin Tokai Les Paul ja SG malleista löytyvät vakio mikit (Mk2 3 ja 4), ja Gibsonilla ollaan varmaan paremmin katsottu ja testattu mitkä mikit olisivat hyvät tiettyyn kitaraan.

Taisi tuosta mun Tokai LS85 lespasta tulla mun lempikitara, on se vaan hyvä. Kovasti kilpailee straton kanssa paikastaan. Stratostakaan en kuitenkaan aio luopua. Niin, ja olihan mulla sitten vielä tuo Tokai SG43 myös joka on ihmeen hyvä kiina kitaraksi, pitänyt vireen ilman että tarttenut tehdä mitään säätöjä satulalle. Taitaa olla vaan tuuria? Heitinkin SG:n Jazz/JB setin tuosta tulleesta LS85 lespasta (jossa nyt kiinni Gibson 57 setti alnico 4 magneeteilla) ja Jazz/JB toimii kuin unelma, varmaan siksi kun SG on ohut sointisempi ja JB tallassa paksuntaa sointia hiukan.

Noin yleisesti olen ollut todella tyytyväinen Tokai kitaroihin mitä kohdannut, mitä nyt tietenkin ne tietyt osat kantsii vaihtaa parempiin. Omaan SG43:n vaihdoin vain mikit ja kielet 9- settiin, ja lespaan mikit, kielet 9- settiin sekä uudet tallatolpat niiden vääntyneiden tilalle, muuta en ole vaihtanut noista.
Gaines
23.04.2018 08:29:59
Periaatteessa on hyvä keskustella mikeistä, mutta eipä näistä nyt ole kyllä hirveästi apua, kun asia on niin henkilökohtainen. Jotain osviittaa tietty saa. Ihan yhtä pätevä vastaus voisi olla, että osta eq-pedaali ja säädä pikkaisen taajuuksia, joita haluat muuttaa. No ei sekään ole ihan noin simppeliä tietenkään. Kun jokainen komponentti kokonaisuudessa vaikuttaa, piuhan pituudesta lähtien.

Itse olen nyt soittanut suurin piirtein 140h itsenäisyyspäivänä viimevuonna hankkimallani LS107:lla. Kielissä päädyin 9-46:n sijaan 10.5-48 ja viritin vielä luusatulan tälle setille. Voi sanoa, että toimiva kokonaisuus, soitin on pitänyt kutinsa ja ainoa lievä miinus on jämäkkä n.4,4kg paino. Mutta responssia lähtee ja soittotuntuma on kyllä kohdillaan. Kaula on paksu halko, mutta toisaalta varsin luontevan tuntuman sillä saa ja aika hyvin saa homman "laulamaan" ihan orkkismikeilläkin. H&K:n puhtaaseen kanavaan särön kynnykselle kun tarjoaa pedaaleilla mausteita, niin on pärjännyt. Ei tämä 107 ole vielä priimojen priimaa, mutta niin hyvä, ettei oikeastaan tässä vaiheessa harjoituksia tuon laatuisempaa kaipaa.
Sydän lyö ja parta kasvaa.
Metalkallo
23.04.2018 11:15:30 (muokattu 23.04.2018 11:17:22)
Tuli laitettua sähköpostiä Faberille kun ne tolpat oli vääränkokoiset (oma moka tilatessa), sieltä tulikin nopeasti vastaus, että lähetä takaisin niin he vaihtavat oikeisiin. Minä lähetin ja nopeasti Faberin Schmid laittoikin tulemaan ne oikeankokoiset, et pakko suositella Faberguitar.com jos tarttee osia Tokai kitaraan. Siellä on oma osasto (Buying guide) mistä näkee mikä osa sopii ja suositellaan Tokaihin. Itse en hoksannut tuota tilatessa.

https://www.faberguitar.com/

Tässä tuo Buying Guide https://www.faberguitar.com/BUYING-GUIDE

Hinnatkin näkyy euroina kun on Saksalainen liike.

Kiitos Tuskiz:lle kun suositteli tuota.
tuskiz
23.04.2018 11:36:38
Metalkallo: Tuli laitettua sähköpostiä Faberille kun ne tolpat oli vääränkokoiset (oma moka tilatessa), sieltä tulikin nopeasti vastaus, että lähetä takaisin niin he vaihtavat oikeisiin. Minä lähetin ja nopeasti Faberin Schmid laittoikin tulemaan ne oikeankokoiset, et pakko suositella Faberguitar.com jos tarttee osia Tokai kitaraan. Siellä on oma osasto (Buying guide) mistä näkee mikä osa sopii ja suositellaan Tokaihin. Itse en hoksannut tuota tilatessa.

https://www.faberguitar.com/

Tässä tuo Buying Guide https://www.faberguitar.com/BUYING-GUIDE

Hinnatkin näkyy euroina kun on Saksalainen liike.

Kiitos Tuskiz:lle kun suositteli tuota.

Eipä mitään, asiakaspalvelu tosiaan toimii Schmidtin kanssa ja osat on toimivia ja laadukkaita, ei voi kun suositella. Ongelmaksi homma muodostuu siinä vaiheessa jos lähtee kokeilemaan mitä kaikkea tyypin osilla saa aikaan, hyvin äkkiä huomaa miten jokaisesta Gibson-tyylisestä kepistä löytyy lukittuvat tallat ja kieltenpitimet jollon kitaransoittoa ei tarvitse enää harrastaa itse kun sustainia löytyy viikoksi eteenpäin. Lukittuvia virejä tyypiltä vaan vielä odotellessa.

Yksi toinen idea on tsekata mistä nuo nykyjään miehen myytävät Faber-merkkiset kitarat on peräisin. Epiphonen hinnalla kepeistä löytyy hämmästyttäviä ominaisuuksia kuten kunnon soitinpuita ja trussiraudan lätkän sekä tallan tolppien perusteelta valmistumaana on joku ihan muu kuin Korea, Taiwan tai Kiina.
Ylläolevan kirjoituksen sisällöstä vastuu on aina lukijalla.
Corto
23.04.2018 11:58:58
Gaines: Itse olen nyt soittanut suurin piirtein 140h itsenäisyyspäivänä viimevuonna hankkimallani LS107:lla. Kielissä päädyin 9-46:n sijaan 10.5-48 ja viritin vielä luusatulan tälle setille. Voi sanoa, että toimiva kokonaisuus, soitin on pitänyt kutinsa ja ainoa lievä miinus on jämäkkä n.4,4kg paino.

Mun LC-85 painaa 4,7kg ja kaula on aika paksu myös. Nuorempana tää olis ollu unelmavärkki ja paino ei olisi haitannut mitään, olisin voinut uskotella itselleni sen vain lisäävän kitaran sustainia ja mojoa. Mutta näin vanhemmiten tommonen 4 kiloa alkaa olla semmoinen yläraja kitaran miellyttävälle tuntumalle seisaaltaan soiteltuna (istualtaan ei mitään väliä). Ja jollain ihme ilveellä ohkaisemmat kaulatkin ovat alkaneet viime aikoina miellyttämään minua enemmän kuin halko-osasto. Nykyään tuleekin tartuttua paljon mieluummin vaikka Ibanez RG:hen kuin tähän paksu-Toksuun.

Mutta kaikelle on aikansa ja paikkansa. Ehkä Tokai saa taas jossain vaiheessa uutta virtaa, nyt se saa toistaiseksi lepäillä seinätelineessä silmäruokana.
More Gary, Less Paul
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)