sirdickyj 12.03.2018 09:58:55 | |
---|
Coverbändithän on pääsääntöisesti musiikkia ihmisille, jotka ei kuuntele musiikkia. Se on se lähtökohta. Monelle muusikolle sellaisissa soittaminen on elinehto, myös monelle maamme eturivin artistien kanssa soittavalle muusikolle. Sehän ei mitenkään liity siihen, tarvitseeko jonkun digata näistä bändeistä. Sellaisen asian olen huomannut, että coverbändejä arvostelevat aina henkilöt, jotka eivät itse osaa soittaa covereita. Sekin on taito, että osaa kaivella biisistä soinnut ja esittää sit sen biisin startista maaliin asti. Suomalainen ilmiö coverbändit eivät ole, vaan ihan maailmalta tänne tuotu. Ysärillä, kun ei kotimaasta löytynyt, tuotettiin esim. Cantina Westiin jenkkilästä bändejä vetämään millon mitäkin musaa. Siellä tuo n.s. Top 40-scene on muusikoiden elinkeino. Helpoin tapa on mennä päivätöihin Skanskalle tai Alma Mediaan ja hihitellä sen jälkeen niille, jotka tekevät elantonsa jollain toisella tavalla. Yhtään sellaista soittajaa, joka oikeastiosaa soittaa, en ole nähnyt väheksymässä minkäänlaista musiikin esittämistä livemuodossa jengille. OLi ne covereita tai omia tuotoksia. Ja mä oon nähnyt aika paljon. Kannattaa ottaa selvää, millä n.s. rivisoittajat tekee fyrkkansa kun artisti on luovalla tauolla. |
Kalmo 12.03.2018 10:12:20 | |
---|
Ali: Lähtökohtaisesti coverbändit ovat (taiteellisesti) lahjattomien hommaa. Toki on mahdollista vetää cover tyylikkäästi, mutta tämä vaatii, että bändillä on oma tyyli (eli lahjoja) ja cover on siis bändin tulkinta aiheesta. Paskimpia covereita ovat nämä 1:1-sovitukset, jotka vain ovat huonompia kuin alkuperäiset. Toiseksi paskimpana sitten esim. hevicoverit, jotka ovat 1:1 alkuperäisen kanssa, mutta ainoastaan paskaksi heviksi sovitettuna. Yleensä hyvä cover on joku yllättävä biisi, joka on alkujaan jotain aivan eri genreä kuin bändin oma soundi ja tyyli. Tuntimäärissä laskettuna varmasti ylivoimaisesti suurin osa live-musiikista on cover-tavaraa, mutten silti suostu sanomaan, että suurin osa muusikoista on taiteellisesti lahjattomia. Cover-bändi von usein lahjakkaiden tapa hankkia vuokrarahat, kun se oma musa ei elätä, vaikka olisi tasokastakin. Hyvä cover-bändi on aina parempi, kuin pelkkä levyjen soitto, ja biletilanteessa keskimäärin parempi, kuin kuunnella tuntemattoman bändin tuntemattomia biisejä. Biisien tahdissa bailaamista (eli siis haenko bellan tanssimaan? Onko tää nyt slovari vai ei? jne.) kun suurelti edistää, jos biisit ovat jossain määrin tuttuja. Yhteislaulatukset ym. kun onnistuvat huonosti, jos kukaan ei tunne biisejä. Tribuuttibändit ovat hieman eri kategoriaa, ja lankeavat helposti tarpeettomaan tosikkomaisuuteen. Ja juu, hyvä cover bändi osaa lisätä musaan omaa tatsiaan. (Lasketaanko se enää coveriksi, jos pistää biisin ihan uusiksi?) Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
phiit 12.03.2018 10:13:42 (muokattu 12.03.2018 10:23:54) | |
---|
sirdickyj: Sellaisen asian olen huomannut, että coverbändejä arvostelevat aina henkilöt, jotka eivät itse osaa soittaa covereita. Yhtään sellaista soittajaa, joka oikeastiosaa soittaa, en ole nähnyt väheksymässä minkäänlaista musiikin esittämistä livemuodossa jengille. No onhan sellanen vasurilla vedetty covertouhu täyttä paskaa jossa ei edes ole jaksettu treenata niitä biisejä joten mitä annettavaa siinä on livetilanteessa? Mutta sit taas hyvin vedetty covertouhu on parhaimmilaan todella hienoa, enemmän kyllä itteä nappaa tribuuttibändit kuin cover/bile bändit jotka vetää laidasta laitaan kamaa. |
Ali 12.03.2018 10:20:11 | |
---|
Kalmo: Tuntimäärissä laskettuna varmasti ylivoimaisesti suurin osa live-musiikista on cover-tavaraa, mutten silti suostu sanomaan, että suurin osa muusikoista on taiteellisesti lahjattomia. Tosiaan tarkoitukseni ei ole haukkua vaikkapa musiikilla elantonsa hankkivia, se on varmasti kivinen tie ja vaatii kompromisseja. Mielipiteeni oli lähinnä puhtaasti taiteellisesta näkokulmasta katsoen, jolloin perinteinen cover ei tarjoa mitään uutta sisältöä musiikkimaailmaan. Jos asiaa tutkii vaikka viihdenäkökulmasta, niin asia on tietenkin eri. "Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Twitter - Discogs |
2randpo 12.03.2018 13:20:38 | |
---|
Ali: Mielipiteeni oli lähinnä puhtaasti taiteellisesta näkokulmasta katsoen, jolloin perinteinen cover ei tarjoa mitään uutta sisältöä musiikkimaailmaan. Jos asiaa tutkii vaikka viihdenäkökulmasta, niin asia on tietenkin eri. Niin, mitä on perinteinen cover? Itse olen ymmärtänyt niin, että tribuutti-bändi vetää uskollisesti yks yhteen, cover taas on tai voi olla täysin omiin nimiin vedettyä. Jopa niin, ettei orggis-biisi tule välttämättä edes mieleen. Itselle kelpaa niin hyvä cover kuin tribuuttikin. On myös cover-perinnettä, jossa nimenomaan ideana on vetää biisit muistinvaraisesti eikä orjallisesti. Ja silloin ei ole kyse siitä, että ei osattais kopioida sitä alkuperäistä. Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä. |
Ali 12.03.2018 13:32:24 | |
---|
Joo, cover toki terminäkin nykyään jo ongelmallinen. Nykyään jengi uppaa "covereita" tuubiin, missä vaikka soittavat vaan omalla instrumentillaan alkuperäisen biisin päälle, eikä tällä ole coverin kans mitään tekemistä, parempi termi olisi joku playthrough. "Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less." Twitter - Discogs |
hollmi-5 12.03.2018 16:07:06 | |
---|
Eikös jokakaupunginorkesterikin ole coverbändi. Ne on alkuperäisesittäjät jo kauan sitten kuolleita. Ennen oli tanssiorkestereita nyt on tilalle kannettu coverbändit ja bilebändit. Eikös nekin ole aika sama asia? Hyvä coverbändi on sellainen, joka saa jengin viihtymään. Sitä varten ne on soittamaan tilattu. Normijengi ei oikeastaan välitä muusta, kuin siitä mikä kappale nyt juuri soi ja soittaahan ne seuraavaksi sitten tinakenkätytön? Soundit, piuhat ja kajarit. |
kojones 12.03.2018 16:16:06 | |
---|
phiit: No onhan sellanen vasurilla vedetty covertouhu täyttä paskaa jossa ei edes ole jaksettu treenata niitä biisejä joten mitä annettavaa siinä on livetilanteessa? No jos riittävän liksan saa ja keikkaa riittää niin mitä väliä? Ei jengi kuitenkaan mitään tajuu. |
Epämuusikko 12.03.2018 16:44:35 | |
---|
Sergei Fallinen: Ei covereissa ole mitään pahaa, ainoastaan niissä kusenpolttamissa covereissa ja urpossa bilebändi-koheltamisessa. Eikä siinäkään toki ole mitään pahaa, mutta itse poistun kyllä mieluiten paikalta saman tien kun tuon kaltainen rento rokkihauska pikkuhönössä alkaa. Tämä. Aurinkolasit päässä vitossoinnuilla ylitempoon. No thanks. uliuli |
Epämuusikko 12.03.2018 16:47:03 (muokattu 12.03.2018 16:48:32) | |
---|
Lautuma: Sellainen joka ei soita laulua Summer of '69. Sen biisin starttaaminen coverkeikalla on sama kuin riisut kaunista naista, joka alkaa puhua kesken kaiken Markku Aron yksityiselämästä. Toivuttuani mielikuvan aiheuttamasta repeämästä, olisipa kova juttu vetää keikka, jossa kuluneiden hittikappaleiden laulumelodiat olisi korvattu joillain yhtä epäeroottisilla lauselmilla asioista. Voiskin perustaa.... seminaari - tai esitelmäyhtyeen. Oon duunissa ehdottanut että palavereissa pitäisi puheenvuorojen pitäjien säestää itseään puhuessaan pianolla tai kitaralla. Ideani ei valitettavasti saanut kollegoita puolelleen. kojones:Ei jengi kuitenkaan mitään tajuu. Tiedät että rakastan sinua, mutta tämä lause saa minut raivon partaalle. uliuli |
Vessajono 12.03.2018 17:16:17 (muokattu 12.03.2018 17:16:50) | |
---|
kojones: No jos riittävän liksan saa ja keikkaa riittää niin mitä väliä? Ei jengi kuitenkaan mitään tajuu. Täähän se ois. Kyllä meikäläiseltä on ainakin kaikki taiteelliset ambitiot karisseet jo aikaa sitten siihen ikävään tosiasiaan, että pitäis maksaa laskut ja saada jääkaappiin Nobelaneria. Ohan se vähän ikävää, mut minkäs teet. Ei soiteta sitä mitä halutaan, vaan sitä mitä tilataan. "Ohan se nyt helvetin paljon järkevämpää treenata balalaikkaa ku suunnitella jotain saatanan vetypommia." Kaljan_paskaa juotu vuonna 2018: 82,1 litraa |
Dirtyh 12.03.2018 18:09:19 | |
---|
sirdickyj: Sellaisen asian olen huomannut, että coverbändejä arvostelevat aina henkilöt, jotka eivät itse osaa soittaa covereita. Mitä paremmin olen oppinut soittamaan covereita niin sitä vähemmän mä niitä olen halunnut soittaa. Nykyisin olen jo mieluummin soittamatta kuin soittelisin covereita. Toisaalta leipä irtoaakin YIT:ltä. |
Dirtyh 12.03.2018 18:12:29 | |
---|
Kalmo: Hyvä cover-bändi on aina parempi, kuin pelkkä levyjen soitto Tämä on sinun mielipiteesi. Itse olen taas 100% eri mieltä. Tribuuttibändit No tämä on ainoa konsepti, varsinkin jos se on toteutettu projektiluenteisesti, jossa minäkin diggailen cover-hommia. |
LaMotta 12.03.2018 18:20:22 (muokattu 12.03.2018 18:33:10) | |
---|
hollmi-5: ja soittaahan ne seuraavaksi sitten tinakenkätytön? Soittaisin ennemmin kaunis rietas onnellinen. Coverbändiä mälsempi homma baarissa on akustinen trubaduuri tai duo. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
kojones 12.03.2018 19:14:18 | |
---|
Epämuusikko: Tiedät että rakastan sinua, mutta tämä lause saa minut raivon partaalle. :3 Ymmärrän mitä ajat takaa ja kyllähän se vituttaa soittaa väärin, mutta siitähän pääsee eroon sillä kun ei tee virheitä. |
phiit 12.03.2018 19:18:12 | |
---|
kojones: No jos riittävän liksan saa ja keikkaa riittää niin mitä väliä? Ei jengi kuitenkaan mitään tajuu. Ei tajuakaa |
rokkijuha 12.03.2018 19:19:18 | |
---|
Sergei Fallinen: Ei covereissa ole mitään pahaa, ainoastaan niissä kusenpolttamissa Voisitko avata kielikuvaa? Miten ja missä kusi on ne polttanut? |
J.Hollström 12.03.2018 19:28:58 | |
---|
Mnettiä parhaimmillaan, ei yhtään kommenttia itse otsikkoon. Tosin ei yllätä, täällä kun on kaikki epäonnistuneet ulisijat yleensä paikalla. |
|
Kefiiri 12.03.2018 19:59:17 | |
---|
J.Hollström: Mnettiä parhaimmillaan, ei yhtään kommenttia itse otsikkoon. Tosin ei yllätä, täällä kun on kaikki epäonnistuneet ulisijat yleensä paikalla. Agents. Kun vastaa otsikkoon, tulee vaan ilmoitus että tyhjä tai liian vanhanaikainen kirjoitus! En ole musiikin asiantuntija. |