Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Plektran pitotyyli George Benson vs. the world
1 2
Leatherman
07.03.2018 22:19:29 (muokattu 07.03.2018 22:21:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, normaalisti mitä tulee plektran "kannattelustailiin" niin yleisin vastaus on että kannattaa pitää siten kun on tottunut pitämään ja löytyy aina soittaja kuka rokkaa millä vain pitotyylillä.
Tämä on varmasti totta, mutta ollaan nyt kriittisempiä.
 
Itse olen vasta viimeaikoina älynnyt että lähes ei kukaan pidä plektraa kuten olen itse tottunut, joka on ns. "George Benson style" elikkä näin:
 
https://fretboardanatomy.com/wp-con … hange-Format-GIF-847649C156D2-1.gif
 
Käsi ns. klassisessa wänkkäysasennossa. Plektran kulma on nimenomaan eripäin kuin yleisesti suhteessa kieliin.
 
Olen miettinyt että onko jollakulla käytännön kokemusta tämänkaltaisesta tyylistä vs normaali kulma ja tyyli jossa plektra on "eteenpäin" kallistettu ja lepää sormen reunan päällä?
 
Olen huomannut muutamia haittoja tässä omassa tyylissä esim.
- kitara on pakko pitää ylhäällä seistessä koska muuten kädellä ei pääse riittävän alas.
- Voi olla että string skipping ja sweeppisoittaminen olisi helpompaa toisella tyylillä, lähinnä muiden kielien helpomman muteemisen vuoksi
 
Lähinnä hieman nakertaa että pitäisikö opetella uusi oikeaoppinen tyyli, jos tästä on yleisesti todettu olevan etua.
 
"Wisest men follow their own erections" -Euripides
Jarmo_S
08.03.2018 07:55:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo taitaa olla se jännitystyyli josta Ilpo Saastamoinen kitarakirjassaan aikoinaan varoitti. Ei estänyt minua nuoruudessani vaan soitin väärin siis myös. Etuna minusta kirkkaampi ääni.
 
Minusta kuitenkin kannattaa vaihtaa perinteiseen ihan sen vuoksi että sointusäestys on melko vaikeaa tuossa plektran oikean reunan tyylissä ja varmaan usein kirpoaa kädestä ja saa akustisella kalastella kopasta. No siellä on tilaa ;)
 
Krice
08.03.2018 09:21:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paul Gilbert piti noin alunperin, en tiedä missä vaiheessa vaihtoi tyyliä.
 
Jarmo_S
08.03.2018 10:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

George Benson on kuitenkin hyvin monipuolinen soittaja joka taitaa nuo jazzin hienoudet myös sointujen puolelta ja osaa soittaa myös sormllaan. Katsoin noin puoli vuotta sitten jonkun youtube videon häneltä, jonka hän oli tehnyt ihan koulutusmielessä ja yllätyin kovasti. Mutta kai varsinaisissa levytyksissään rajoittuneempi.
 
Jotkut mustalaismuusikot taitavat käyttää tuota tyyliä myös siinä mielessä säestyksessä, että koska se on niin agressiivinen ja saavat aikaan siten mahdollisimman paljon räminää akustisistaan :P
 
Kefiiri
09.03.2018 08:38:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: Tuo taitaa olla se jännitystyyli josta Ilpo Saastamoinen kitarakirjassaan aikoinaan varoitti.
 
Mä ajattelin Saastamoisen tarkoittavan sitä, että plektrakäden peukalo saisi kaartua ulospäin plekua pidellessä, eikä sisäänpäin. Kyllähän se ote rennompi onkin jos peukku kaartuu ulospäin. Benson-ote perussoitossa on mulle ihan uusi ajatus, Roadrunnerin alkua sillä voi soittaa kun lykkää plektraa kielien suuntaan :)
 
En ole musiikin asiantuntija.
Basifisti
09.03.2018 08:59:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen törmännyt tuohon tyyliin aina välillä mm. Youtubessa. Tässä yksi esimerkki soittajasta joka saa tosi hienon soundin aikaiseksi ainakin osittain varmaan juuri tuon pikkaustyylin avulla:
 
https://youtu.be/qQW0CUEstSk
 
Kannattaa katsella kaverin muitakin videoita. Sillä on minusta hyvä tyyli ja saa saman soundin melkein vahvarilla kuin vahvarilla. Minusta siis tuolla tyylillä saa lisää vivahteita soundiin ja olen sitä yrittänyt harjoitella jo pitkään tehokeinoksi. Minusta soundi muuttuu kovemmaksi ja voimakkaammaksi ja jotenkin nopeammaksikin. Siis se isku muuttuu nopeammaksi, mutta muuten voi kyllä pikemminkin hidastaa soittoa.
 
Leatherman
09.03.2018 10:29:09 (muokattu 09.03.2018 10:29:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, tämä viimeinen Youtube-video, ote on lähes sama kuin minulla siis (itse en suorista muita sormia samalla tavalla). Hyvä löytö.
 
Hyviä kommentteja.
 
Indeed koen että tällä tavalla saan enemmän iskua, räminää ja rentoutta soittoon haluttaessa.
 
Siksi olen tosiaan funtsinut vaihtoa ns. perinteiseen koska tuntuu että esim. sweeppi tällä tyylillä vaatii koko käden liikuttamista ylös ja alas, eikä slidee yhtä hyvin kielten yli.
Skillikysymys tosin lopulta vaan. Mutta vaihto tuntuu siltä että ihan niin paljon ei saa nyansseja plektran hitteihin, mutta mahdollisesti nopeutta saisi lisää etenkin string-skippingiin kun plektra "rullaa pienemmällä käden kokonaisliikkeellä"
 
Vaikka kuinka toivoisi, niin ei näihin varmaan ole mitään oikeita vastauksia :D
 
"Wisest men follow their own erections" -Euripides
Jarmo_S
09.03.2018 11:39:08 (muokattu 09.03.2018 14:57:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leatherman:
Skillikysymys tosin lopulta vaan. Mutta vaihto tuntuu siltä että ihan niin paljon ei saa nyansseja plektran hitteihin, mutta mahdollisesti nopeutta saisi lisää etenkin string-skippingiin kun plektra "rullaa pienemmällä käden kokonaisliikkeellä"

 
Noinhan se oli minullakin, mietiskelin vaihtoa pitkään. Menetät tosiaan jotakin mitä tulee nyansseihin, jos vaihdat.
 
Sitten toisaalta sähkiksessä saat kaiken takaisin kuitenkin ilmankin sitä. Jos taas toisaalta vain soolosoitto Georgen tapaan kiinnostaa, niin varmaan ei mitään syytä vaihtaa. Mutta niinkuin itsekin pohdiskelit, se ei ole niin allaraound tyyli kuitenkaan.
 
Carlos tuossa katsoi varmaan katsoi tyyliä niinkuin jotenkin ihaillen:
https://www.youtube.com/watch?v=uJzqOi2Abjc
 
Itse olin monta vuotta soittamatta ja sitten vain halusin itseäni ja rumaa ääntäni säestää. Joten vaihdoin siksi.
 
Nykyisin enimmäkseen ukulelella ja siinä soolot peukalolla ja harjaus etusormella ;)
 
Arkka
09.03.2018 18:10:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leatherman: Siksi olen tosiaan funtsinut vaihtoa ns. perinteiseen koska tuntuu että esim. sweeppi tällä tyylillä vaatii koko käden liikuttamista ylös ja alas, eikä slidee yhtä hyvin kielten yli.
Skillikysymys tosin lopulta vaan. Mutta vaihto tuntuu siltä että ihan niin paljon ei saa nyansseja plektran hitteihin, mutta mahdollisesti nopeutta saisi lisää etenkin string-skippingiin kun plektra "rullaa pienemmällä käden kokonaisliikkeellä"

 
Voi varmasti myös opetella molemmat. Ite soitan perinteisellä kulmalla, joskin varmaan lievemmällä kuin useimmat, mutta käytän molempia; pinsettiotetta ja pleku etusormen syrjässä -otetta. Tarvis melkein testailla tota "negatiivista" kulmaa myös. Joku nopeusennätysmies taisi pikata juurikin noin.
 
Eli jos opettelet uuden otteen, niin ei se välttämättä tarkoita, että pitäis luopua toisesta tyylistä, vaikka toki se vie sit aikaa siltä. Kaikkee kannattaa kokeilla mun mielestä.
 
Kipponi
27.03.2018 22:33:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli pitkään Tosin Abasi tyylinen pikkaustyyli, koska vino peukalo.
George Benson style plus peukalo 90-asteen kulmassa.
Eli plektra vinossa kieliin nähden päinvastoin, kun "perinteisessä" pikkauksessa.
 
Troy Grady opettaa hienosti eri pikkaustapoja, se on mestari.
Nyt olen muuttanu pikkaustat aika lailla Frank Gambale jazz-fusion tyyliseksi ?
Plektrana paksu 3mm Jim Dunlop Stubby big violetti pleku.
 
Itse valitsen plekun aika lailla sen perusteella millä tremolo pikkaus sujuu parhaiten, nopeiten ja vaivattomin ilman, että tarttuu kieliin kiinni.
Oikeastaan tuntuma ratkaisee ja hyvä soolopleku ei vättämättä ole hyvä kompatessa ja päinvastoin.
Plektraa voi todellakin pidellä varmaan tuhansilla eri tavoilla. Eddie Van Halen pitää peukalolla ja keskisormella. Mulla se ei toimi ehkä se on tottunut, kun tekee paljon tappingia etusormella.
 
Troy Gradyn videolla on nainen Molly Tuttle, jonka videoista opin paljon. Oikeastaan parhaiten itselle sopivan plektra tekniikan. Siinä on kaikki kohdillaan.
 
Rahan syntyminen teknisesti tapahtuu niin, että Keskuspankin taseen molemmille puolille varoihin ja velkoihin lisätään sama summa ja simsalabim. Rahaa luotiin tyhjästä. Ei tarvitse setelikoneita ;).
Black Zombie 82
16.10.2019 04:12:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Itse olen vasta viimeaikoina älynnyt että lähes ei kukaan pidä plektraa kuten olen itse tottunut, joka on ns. "George Benson style" elikkä näin:
 
https://fretboardanatomy.com/wp-con … hange-Format-GIF-847649C156D2-1.gif

 
Ote on normaali, mutta plektran asento on vähintäänkin omituinen.
 
iso paha susi
16.10.2019 09:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitin ite kans noin ekat vuodet mutta muistelisin että zakk wylde tyyppisten pinchien aikaansaanti oli vaikeaa. Etenkin kesken riffin jos ei eihtiny vaihtaa plekuasentoa.
 
Kipponi
16.10.2019 10:32:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Troy Grady ja sen videot on parasta oppia plektra tekniikkaan. Peukalo plektra on myös hyvä vaihtoehto. Tuskin Tommy Emmanuel sitä muuten käyttäisi.
 
Talousasioiden homekoira.
WanhaWetäjä
16.10.2019 14:39:19 (muokattu 16.10.2019 15:56:48)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen aina hämmästellyt Methenyn plekutekniikkaa joka näyttää todella epäergonomiselta. Luin jostain että hän täyttää todella ohutta plektraa joka sekin on ihmetyksen aihe koska noilla koivunlehdillä voisi kuvitella korkeintaan jotain akkarikompin tapaista soittamista.
 
https://www.youtube.com/watch?v=qx0uvCBu7TU
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
antnis
16.10.2019 15:09:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Mä olen aina hämmästellyt Methenyn plekutekniikkaa joka näyttää todella epäergonimiselta. Luin jostain että hän täyttää todella ohutta plektraa joka sekin on ihmetyksen aihe koska noilla koivunlehdillä voisi kuvitella korkeintaan jotain akkarikompin tapaista soittamista.
 
https://www.youtube.com/watch?v=qx0uvCBu7TU

 
Tiiä sit miten Metheny plekua noin pidellen vetelis sujuvaa Gatton-tyylistä hybridiä.
 
Bad
17.10.2019 15:41:43
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mieliaiheeni! Lisäksi Ilja Saastamoinen oli oma opettajani taannoin.
First things first: Ei ollut mitään plektratekniikan opetusta, plektraa sai pitää suunnilleen perinteiseen malliin, pelkästään sormilla peippailusta varoitti (ja silläkin tekniikalla monet päässeet eteenpäin). Ei puhettakaan Pietarin ja Moskovan koulukunnan eroista, eikä käyty läpi sitä miten Ud'in mestarit pitävät isoa plektraansa ja saavat aikaa hyviä tuloksia.
 
Komppauksessa tärkeintä on rento ranne, oikeastaan ihan sama miten pidät plektraa, koska lopputulos kuulostaa suht samalta, jos ranne pysyy rentona.
 
Soolosoitossa erot tulevat esiin. Vanhan koulukunnan piti kaivaa sähkökitaran soundi esiin itse, koska vahvistimissa oli rajalliset mahdollisuudet säätää gainia. Siitä peräytyy kova puristus plektraan ja soundin repiminen kielistä. Pakko, mikäli et halunnut kuulostaa Hank Marvinilta. Vanhalla tekniikalla ei paljoa voinut sweep- tekniikkaa käyttää, vaan se kuulostaa Barney Kesseliltä (ei hyvä soundi).
 
Nykyaikainen sähkis pedaaleineen ja vahvistimineen on totaalisesti eri juttu. Soundit tulevat purkeista ja soittaja voi käyttää useita eri plektratekniikoita saadakseen eri jutut aikaan, mitä niitä nyt onkaan.
 
Jos kuitenkin otat käteesi akustisen teräskielisen kitaran (ei mikkejä) ja plektran, on sinun osattava tuottaa soittotekniikallasi kaikki jutut niin, että ääni on tasalaatuinen. Jos et käytä sorminäppäilyä yhtään, on ainoa tie eteenpäin se, että hallitset 4 päätekniikkaa plektran kanssa soittaessa, osaat vaihdella plektran puristusvoimaasi ja plektran kulmaa suhteessa kieliin. 1-kielen tremolossa vaihtoehtoja ovat jäykällä ranteella ja nopealla käsivarrella tehtävä (Moskovan malliin) tremolo tai sitten rennolla ranteella ja kallistetulla plektralla tehtävä (Pietarilainen) tremolo. Näitä vaihtelen joskus kokeilumielessä, mutta pääsääntöisesti menee Moskovan malliin.
 
Ja se Bensonin video, jossa kaveri soittaa sormilla nailonkielistä kitaraa jatsityyliin, on aivan hirveä katsottavaa, koska hän ei tuota kitarasta yhtään hyvää ääntä, vaikka soitto on teknisesti huikeaa. Eli hänestä ei taida tulla klasarihemmoa.
 
Noilla alkuun.
 
B.B.
30.10.2019 12:30:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heips! Kokeilin kyseistä plektratyyliä jokunen vuosi sitten hyvän aikaa ja yritin tosiaan käyttää sitä jokaisessa soittotilanteessa. Ihan ensiksi: yksiääniseen eli soolo- ja melodiasoittoon plektrasoundi ja atakki oli parasta mitä olen omista käsistä kuullut. Nimenomaan kun soitin teräskielisellä akustisella ilman muita laitteita. Sähkökitaralla sama juttu luomummilla ja dynaamisimmilla soundeilla. High gain -puolella ei niin väliä, koska suurin osa tulkinnasta häviää kuitenkin särön ja kompuran suohon :D Ylempänä mainittu string skipping toimi myös erittäin mainiosti bensonilaisittain. Jazz-tyyliset lyhyet muutaman kielen sweepit ohuilta kieliltä paksuille olivat myös sujuvia.
 
Miinukset saivat sitten palaamaan takaisin vanhaan "normaaliin" tyyliin ja keskittymään enemmän musiikin kuin kitaran soittoon. Eli: komppauksesta tuli turhan voimakasta ja aggressiivista ja kun komppauksen aikana on kuitenkin tarkoitus antaa solistille tilaa, niin itsellä tämä tyyli ei toiminut. Myös ranteen asento oli hieman haastava, kun siirryin akustisesta ympäristöstä vahvistettuun. Kielten normaali vaimentaminen oli hankalaa oikealla kädellä, joten tyyli ehkä sopiikin parhaiten akustiseen ja puhtaan soundin maailmaan, missä feedback ei ole niin voimakasta. Miinuksena myös itselle ei niin tärkeä, mutta kuitenkin: sooloillessa nopeammat pyrähdykset eivät lähteneet yhtä herkästi kuin "normaali"tekniikalla. Ja jos improvisoidessa tulee tarinan ja energian puolesta tarve tiheämmälle rytmiikalle, niin on kiva että ranne kuitenkin herkästi pystyy sen toteuttamaan.
 
Yhteenvetona: suosittelen kokeilemaan! Plektrasoundi yksiääniseen soittoon on maaginen. Loppuun vielä Sébastien Giniaux, kuka myös käyttänee samansuuntaista otetta:
https://www.youtube.com/watch?v=3IFltsx5egM
 
Musiikkia pitää soittaa, koska musiikki tykkää siitä, että sitä soitetaan!
Kefiiri
30.10.2019 18:29:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

B.B.: Loppuun vielä Sébastien Giniaux, kuka myös käyttänee samansuuntaista otetta:
https://www.youtube.com/watch?v=3IFltsx5egM

 
Sujuvaa soittoa :O
 
eikä ollut harmonisestikaan liian kesyn kuuloista.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Jucciz
16.12.2019 02:46:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

WanhaWetäjä: Mä olen aina hämmästellyt Methenyn plekutekniikkaa joka näyttää todella epäergonomiselta. Luin jostain että hän täyttää todella ohutta plektraa joka sekin on ihmetyksen aihe koska noilla koivunlehdillä voisi kuvitella korkeintaan jotain akkarikompin tapaista soittamista.
 
https://www.youtube.com/watch?v=qx0uvCBu7TU

 
Niin kun se on vielä väärin päin, ts. pyöreä pää kohti kieliä. Tää juontaa kuulemma siitä, että hänen lapsuudessaan ei ollut tarjolla kuin Fenderin medium-plekuja ja niistä ei kuulemma saanut siedettävää soundia kuin kääntämällä ne väärin päin.
 
Ihan kohtuullisesti on silti soittajana pärjännyt.
petteri m
20.12.2019 08:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bad: Mieliaiheeni! Lisäksi Ilja Saastamoinen oli oma opettajani taannoin.
First things first: Ei ollut mitään plektratekniikan opetusta, plektraa sai pitää suunnilleen perinteiseen malliin, pelkästään sormilla peippailusta varoitti (ja silläkin tekniikalla monet päässeet eteenpäin). Ei puhettakaan Pietarin ja Moskovan koulukunnan eroista, eikä käyty läpi sitä miten Ud'in mestarit pitävät isoa plektraansa ja saavat aikaa hyviä tuloksia.
 
Komppauksessa tärkeintä on rento ranne, oikeastaan ihan sama miten pidät plektraa, koska lopputulos kuulostaa suht samalta, jos ranne pysyy rentona.
 
Soolosoitossa erot tulevat esiin. Vanhan koulukunnan piti kaivaa sähkökitaran soundi esiin itse, koska vahvistimissa oli rajalliset mahdollisuudet säätää gainia. Siitä peräytyy kova puristus plektraan ja soundin repiminen kielistä. Pakko, mikäli et halunnut kuulostaa Hank Marvinilta. Vanhalla tekniikalla ei paljoa voinut sweep- tekniikkaa käyttää, vaan se kuulostaa Barney Kesseliltä (ei hyvä soundi).
 
Nykyaikainen sähkis pedaaleineen ja vahvistimineen on totaalisesti eri juttu. Soundit tulevat purkeista ja soittaja voi käyttää useita eri plektratekniikoita saadakseen eri jutut aikaan, mitä niitä nyt onkaan.
 
Jos kuitenkin otat käteesi akustisen teräskielisen kitaran (ei mikkejä) ja plektran, on sinun osattava tuottaa soittotekniikallasi kaikki jutut niin, että ääni on tasalaatuinen. Jos et käytä sorminäppäilyä yhtään, on ainoa tie eteenpäin se, että hallitset 4 päätekniikkaa plektran kanssa soittaessa, osaat vaihdella plektran puristusvoimaasi ja plektran kulmaa suhteessa kieliin. 1-kielen tremolossa vaihtoehtoja ovat jäykällä ranteella ja nopealla käsivarrella tehtävä (Moskovan malliin) tremolo tai sitten rennolla ranteella ja kallistetulla plektralla tehtävä (Pietarilainen) tremolo. Näitä vaihtelen joskus kokeilumielessä, mutta pääsääntöisesti menee Moskovan malliin.
 
Ja se Bensonin video, jossa kaveri soittaa sormilla nailonkielistä kitaraa jatsityyliin, on aivan hirveä katsottavaa, koska hän ei tuota kitarasta yhtään hyvää ääntä, vaikka soitto on teknisesti huikeaa. Eli hänestä ei taida tulla klasarihemmoa.
 
Noilla alkuun.

 
Asiaa. Plektra on monipuolinen vehje ja turha on valita puoltaan. Jos rentous on tallella niin yleensä toimii jos on harjoiteltu ja korvat on auki. Silti toiset tekniikat menee enemmän kehon ehdoilla kuin toiset eikä takuulla ole haitaksi jutella mestarien kanssa joskus. Itse sain aikanaan oman opetustuokion Peter Lercheltä jonkun klinikan yhteydessä ja olen nyt tässä kelaillut sitä sen parikymmentä vuotta että mitä mies tarkoitti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «