Aihe: Vapaamuotoista keskustelua bassoista.
1 2 3 4 58 9 10 11 1247 48 49 50 51
kojones
22.02.2018 12:42:39
vt_17: Mites tällanen? https://www.levytukku.fi/mxr_m81_bass_preamp
En oo kokeillut mutta on pieni ja toimii patterilla.

Joo, parilla sataa alkaa olla jo valinnanvaraa, mutta ei noista nyt niin hyvin makseta että ihan mahdottomia viittis sijoittaa kun pitäis jollain elääkin ;)

Ite tykkään noista Darkglassin peleistä, Vintage Microtubes kompuroi miellyttävästi ja säröytyykin vielä, mutta toimii vain verkkovirralla.

No mulla ois tommosesta VMT:stä klooni tuolla itse asiassa työn alla, mutta eipä tullu mieleenkään että se vois toimia kliininäkin. DI-bokseja löytyy kyllä perään laitettavaksi. Ehkä se pitää tää kortti testata sitten ensin.
J.Nikkanen
22.02.2018 12:53:14
AMT BC-1 bass crunch ei ihan paska ollut mun mielestä. Jopa melko hyvä ja mulla on sitä ihan vähän ikävä, nyyh.
Sidewinder
22.02.2018 13:59:32
MXR M80 on kans melko yleinen ja phanttomi löytyy.
Seba
22.02.2018 14:14:12

Mä kyl tykkään tuosta vt bass di:stä kovasti.
Saa suoraan hyvän saundin, eikä ole yhdelläkään miksaajalla ollut valittamista.
Pienihän se ei ole, mutta monipuolinen. Käytän myös sen etusen läpi vahvistimelle menevää signaalia, valittavissa on myös sen ohittava kuiva bypass.
Antti K.
22.02.2018 17:12:33 (muokattu 22.02.2018 22:08:43)
Sidewinder: MXR M80 on kans melko yleinen ja phanttomi löytyy.

Mulla oli sellanen.

e: aikamuoto
Muusikon paras ystävä!
absqua
10.03.2018 12:04:20
Seba: Mä kyl tykkään tuosta vt bass di:stä kovasti.
Saa suoraan hyvän saundin, eikä ole yhdelläkään miksaajalla ollut valittamista.
Pienihän se ei ole, mutta monipuolinen. Käytän myös sen etusen läpi vahvistimelle menevää signaalia, valittavissa on myös sen ohittava kuiva bypass.

Se on mahtava peli edelleen. Mulla oli just viime viikolla studiossa VT bass mikitetyn särövahvistimen virkaa toimittamassa ja tuli kyllä ainakin mua äärimmäisen syvästi tyydyttävä aggressiivisen säröinen mutta muheva lopputulos.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Seba
10.03.2018 12:49:56

absqua: Se on mahtava peli edelleen. Mulla oli just viime viikolla studiossa VT bass mikitetyn särövahvistimen virkaa toimittamassa ja tuli kyllä ainakin mua äärimmäisen syvästi tyydyttävä aggressiivisen säröinen mutta muheva lopputulos.

Se on kyl.
Mulla on joka kerta käytössä kun tartun soittimeen :)
Ollut nyt muutaman vuoden, eikä ole käynyt mielessäkään että tarttis jotain muuta.
JuhaHo
10.03.2018 18:41:48 (muokattu 10.03.2018 18:50:24)
Uudessa Downbeatissa on parin aukeaman juttu jousisoitosta: To Bow or Not To Bow...

E: onpa siinä sivun juttu Verneri Pohjolastakin.
Epämuusikko
14.03.2018 12:58:42
Huomenna pääsee komppaamaan Lauri Porraa uu.
uliuli
ituvirtanen
14.03.2018 23:09:22

Huomenna pääsee kämpälle treenaamaan aa.

(A: kesän lapsi mä oon. B: villi luontoni on. C: ...)
fnb112
23.03.2018 22:25:35
Tälle pohdinnalle olisi varmaan oikeampikin paikka, mutta tuon "kaikki ohmeista" threadinkin viimeisin postaus näyttää olevan kahden vuoden takaa, joten olisin kiitollinen, mikäli joku viitsisi jeesiä:
Olen hommaamassa Ebs :n 4x10" kaappia ja haaveissa olisi kruunata kasa vielä viistoistasella, mutta tämä haave toi tullessaan mukanaan kysymyksiä:
a) Molemmat on neljä ohmisia ja en halua ajaa niitä pienemmällä kuormalla. Jos kytkisin ne sarjaan saisinko 8O?
b) Jos saisin kasan toimimaan 8O kuormalla tulisiko siitä lisätyn kaapin ansiosta suunnilleen yhtä äänekäs kuin jos pelkkää 4x10" ajelisi kevyemmillä ohmeilla?
c) tuo 4x10" on jonkinveran herkempi kuin 15", onko mitään tehtävissä, jotta saisin kaapit balanssiin?
Seba
23.03.2018 23:35:20

fnb112: Tälle pohdinnalle olisi varmaan oikeampikin paikka, mutta tuon "kaikki ohmeista" threadinkin viimeisin postaus näyttää olevan kahden vuoden takaa, joten olisin kiitollinen, mikäli joku viitsisi jeesiä:
Olen hommaamassa Ebs :n 4x10" kaappia ja haaveissa olisi kruunata kasa vielä viistoistasella, mutta tämä haave toi tullessaan mukanaan kysymyksiä:
a) Molemmat on neljä ohmisia ja en halua ajaa niitä pienemmällä kuormalla. Jos kytkisin ne sarjaan saisinko 8O?
b) Jos saisin kasan toimimaan 8O kuormalla tulisiko siitä lisätyn kaapin ansiosta suunnilleen yhtä äänekäs kuin jos pelkkää 4x10" ajelisi kevyemmillä ohmeilla?
c) tuo 4x10" on jonkinveran herkempi kuin 15", onko mitään tehtävissä, jotta saisin kaapit balanssiin?

A) kyl
B) ei se volyymi kaapeilla kasva
C) hankkia vähempi herkkä kaappi :)

Testaamalla tuo parhaiten selviää, harvoin ne sanottavasti lujempaa/hiljempaa soi pienellä erolla.
Paitsi jussikoon vanhat marsut joista ei toista kaappia ees kuullut kun toinen tuuttas niin pal lujempaa.
fnb112
24.03.2018 00:11:45
Seba: A) kyl
B) ei se volyymi kaapeilla kasva
C) hankkia vähempi herkkä kaappi :)

Testaamalla tuo parhaiten selviää, harvoin ne sanottavasti lujempaa/hiljempaa soi pienellä erolla.
Paitsi jussikoon vanhat marsut joista ei toista kaappia ees kuullut kun toinen tuuttas niin pal lujempaa.

Aattelin, että kun kerran elementtien määrän kasvaessa herkkyys kasvaa sama tapahtuisi myös toisen kaapin lisäämällä. Ja tuo Ebs Neolite 15" on lähes 5 db hiljaisempi joten ero taitaa olla niin suuri, ettei noiden yhdistelmässä taitaisi olla oikein järkeä. :(
J.Nikkanen
24.03.2018 09:14:58
Seba: B) ei se volyymi kaapeilla kasva

No itseasiassa töttöröiden määrä vaikuttaa suoraan ulostuloon. Tuplaamalla elementtien määrä +3dB, kyllä sä tiedät tosin tässähän oli puhe sekakaapituksesta. Sekakaapitusta en itse kannata ellei kaapeilla ole omat nuppinsa millä niitä käskyttää. Toki yhdellä nupilla siinä kohtaa jos kaapit toimii keskenään kivasti balanssissa mutta se onkin sitten melko pitkälti korvien välissä se juttu että ovatko balanssissa vai ei, jotkut tykkää ja toiset ei. Sillä ei ole siinä kohtaa mitään merkitystä mitä kaapin speksit ja toistokäyrät kertoo.
J.Nikkanen
24.03.2018 09:19:01
fnb112: Aattelin, että kun kerran elementtien määrän kasvaessa herkkyys kasvaa sama tapahtuisi myös toisen kaapin lisäämällä. Ja tuo Ebs Neolite 15" on lähes 5 db hiljaisempi joten ero taitaa olla niin suuri, ettei noiden yhdistelmässä taitaisi olla oikein järkeä. :(

Elementtien määrä tuplaamalla, eli jos on 4x10" niin toinen samanlainen kaveriksi.
Seba
24.03.2018 11:36:59 (muokattu 24.03.2018 11:39:06)

J.Nikkanen: No itseasiassa töttöröiden määrä vaikuttaa suoraan ulostuloon. Tuplaamalla elementtien määrä +3dB, kyllä sä tiedät tosin tässähän oli puhe sekakaapituksesta. Sekakaapitusta en itse kannata ellei kaapeilla ole omat nuppinsa millä niitä käskyttää. Toki yhdellä nupilla siinä kohtaa jos kaapit toimii keskenään kivasti balanssissa mutta se onkin sitten melko pitkälti korvien välissä se juttu että ovatko balanssissa vai ei, jotkut tykkää ja toiset ei. Sillä ei ole siinä kohtaa mitään merkitystä mitä kaapin speksit ja toistokäyrät kertoo.

Toki juu, tarkoitin lähinnä ettei se muutu mitenkään hallitsemattomaksi, volumenappi toimii kyllä jos on liikaa mökää. Maksimi kasvaa, harvoin on ongelma ettei saa soimaan tarpeeksi hiljaa.
Testaamallahan nuo selviää parhaiten.

Mulla oli paritettuna ebs neo 210 ja 115 kaapit ja toimi mainiosti yhteen. Nuppina oli fafner II jolla pystyi ajelemaan 2Ohm kuormaa.
Ei ollut balanssiongelmia, ja volumen sai aina sopivaksi.
Paras hommahan tuossa on se botnen kasvu, volumetason kautta noita on turha ihmetellä, se on pienin murhe :)
J.Nikkanen
24.03.2018 12:04:37
Frendi rakensi muutaman kaapin, 2x10" ja 1x15" jotka saundas kimpassa melko ok. (Eminencen elementeillä) Muutaman testin jälkeen pisti kuitenkin tuon 15" elementin kiertoon ja kaapin energiajätteeseen ja teki uuden 2x10" kaapin jonkun jampan ohjeilla ja nyt on vallan tyytyväinen saundiin. 15" kaappi toi kyllä kivasti lisää kaikkea mutta galaksit eivät räjähdelleet joten poistoon meni. Samaan itse törmännyt muutaman kerran, kivan näkösiä kaappipinoja mutta saundia kun en kuule silmillä vaan korvilla ja pään sisällä (no ehkä vähän mutta...), tosin myönnän, mulla on päässä vikaa kyllä mitä tulee bassosaundiin ja kaappeihin. Tällä hetkellä kipuilen refleksikaappien kanssa, suljettu pitäisi mukamas olla koska punch ja atakki ja ja ja, sekä säröt vielä omasta töttöröstä. Just.
Seba
24.03.2018 12:21:19

Mä tein tuon 2x15 kappalitekaapin jokunen vuosi sitten, siihen loppui kaappirumba.
Saa kaiken mitä tarvii.
J.Nikkanen
24.03.2018 12:25:14 (muokattu 24.03.2018 12:29:33)
Seba: Mä tein tuon 2x15 kappalitekaapin jokunen vuosi sitten, siihen loppui kaappirumba.
Saa kaiken mitä tarvii.

Useampi hyvä ollut, nykyinen Eminence Kappa 15A 2x15" verittäin hyvä mein trio-hommassa mutta.

Niin. Mutta.

edit: 4x12" vielä testaamatta, semmonen pitänee siis jossain kohtaa vielä väkästää. Yhtenä pökäleenä tai kaksi kappaletta 2x12", suljettu rakenne. Kevytkin pitäis olla, että.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)