Aihe: Vapaamuotoista keskustelua bassoista.
1 2 3 4 57 8 9 10 1147 48 49 50 51
2randpo
15.02.2018 18:00:39

Rämppy: Mutta roundeista ei saa sitä napsahtavan perkussiivista aluketta soundiin. Ihan ehdoton juttu esim. jos hakee tiettyjä vanhan liiton soundeja. Korostuu vielä plektralla sotettaessa. Soittotuntuma on makuasia. Flätit on yleensä jäykemmät kuin vastaavan paksuiset roundit, mikä tuo jämäkkyyttä tatsiin. Roundit tai plätit -molempi parempi.

Mulla on Thomastikin flätit toisessa presarissa, ja ne ei ole jäykät. Varmaan joidenkin mielestä liiankin löysät. Mutta joo, molempi parempi tosiaan, ja siks kaks presaria.
Levysoitin on laite, jolla toistetaan 33, 45 tai 78 kierrosta minuutissa pyöriviä äänilevyjä.
kojones
15.02.2018 18:41:06 (muokattu 15.02.2018 18:42:09)
Mun pitäis laittaa 35" hifibassoon D'addan Chromet, kun nyt kerkeis. Johan siinä on edelliset roundit sen kolme vuotta ollu.

D'addarion Half roundit oli myös tosi kivan tuntuiset, semmoset pitäis laittaa presariin.
öl m
15.02.2018 21:26:57
Kefiiri: En nyt tätä thump-juttua tajua, tukkoinen tumpsahdus ei ole se mitä fläteillä haetaan.

Voihan joku hakea fläteillä juuri sitä tukkoista tumpsahdusta. Itse tarkoitan thumpilla sellaista botnekasta perkussiivista atakkia, ottamatta kantaa sustainiin.

Vaikka porukka ajattelee, että hiottujen kielten keskeinen ominaisuus on se, että ne eivät soi, niin soivathan ne!

Kyllä itselläni ovat flätit soineet, harvoin sustain on ollut ongelma niiden kanssa.
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
Kefiiri
16.02.2018 10:42:05 (muokattu 16.02.2018 10:42:21)
No juu, ilmeisesti tulkitsin thumpin eri tavalla. Toki roundwoundeilla saatava sointiskaala on kaiken kaikkiaan laajempi.

Flattien soinnilla taas en niinkään tarkoita sustainia vaan tiettyjä yläsävelsävyjä, joita roundeilla on vaikea saada aikaan. Varmaan nekin liittyvät siihen atakkkiin. Sehän on vanha juttu, että jos äänen aluke leikataan pois, on vaikea erottaa soittimien ääniä toisistaan.
En ole musiikin asiantuntija.
AlaE
16.02.2018 17:37:18
Kefiiri: No juu, ilmeisesti tulkitsin thumpin eri tavalla. Toki roundwoundeilla saatava sointiskaala on kaiken kaikkiaan laajempi.

Flattien soinnilla taas en niinkään tarkoita sustainia vaan tiettyjä yläsävelsävyjä, joita roundeilla on vaikea saada aikaan. Varmaan nekin liittyvät siihen atakkkiin. Sehän on vanha juttu, että jos äänen aluke leikataan pois, on vaikea erottaa soittimien ääniä toisistaan.

Ja kuuntelija yleisössä kuulee kaikki PA:n kautta siten miten miksaaja sun muut haluaa ja kamat antavat periksi. Siinä ei tietyt yläsävelsävyt kuulu hitttojakaan, vain soittotaito ratkaisee. Soitto lähtee sormista vai miten se oli.

Muuten tervetuloa BDF3:een, olisi hieno tavata!
Salvo honore
Kefiiri
16.02.2018 20:06:15
Soitto ja soundi lähtevät sormista, vanha vitsi mutta tosi.

Joko on setti treenattuna bassokokoukseen?
Grugi
16.02.2018 23:45:57
Kefiiri: Soitto ja soundi lähtevät sormista, vanha vitsi mutta tosi.

Joko on setti treenattuna bassokokoukseen?

Todellakin lähtee ja fläteistä tietysti.
The only true wisdom is in knowing you know nothing.
Rämppy
19.02.2018 21:56:22
2randpo: Mulla on Thomastikin flätit toisessa presarissa, ja ne ei ole jäykät. Varmaan joidenkin mielestä liiankin löysät. Mutta joo, molempi parempi tosiaan, ja siks kaks presaria.

Thomastikit ovat tosiaan harvinaisen löysät tatsiltaan. Sinänsä hyvät soundiltaan. Muut flätit, mitä mulla on ollut, ovat olleet huomattavasti jäykempiä. Henk.koht. tykkään tuosta jäykkyydestä.

Mun mielestä flatwoundeilla yleensä saa varsin erottelevan ja bändin äänimassasta erottuvan soundin. Ei mene niin herkästi huminaksi kuin roundwoundeilla. Lisäksi niillä irtoaa ihan kiitettävästi yläpäätäkin, ainoastaan se metallinen "zing" jää uupumaan. Näin ainakin p-bassolla.
Fläteissä on sekin hyvä puoli, kieliä tarvitsee vaihtaa tosi harvoin. Soundi pysyy pitkään hyvänä.
Mulla on kaksi presaria, joista toisessa roundit ja toisessa plätit. Aika lailla fifty fifty tulee molemmilla soitettua.
In Finland we have this thing called "diu diu".
Seba
20.02.2018 15:19:18

Rämppy: Thomastikit ovat tosiaan harvinaisen löysät tatsiltaan. Sinänsä hyvät soundiltaan. Muut flätit, mitä mulla on ollut, ovat olleet huomattavasti jäykempiä. Henk.koht. tykkään tuosta jäykkyydestä.

Mun mielestä flatwoundeilla yleensä saa varsin erottelevan ja bändin äänimassasta erottuvan soundin. Ei mene niin herkästi huminaksi kuin roundwoundeilla. Lisäksi niillä irtoaa ihan kiitettävästi yläpäätäkin, ainoastaan se metallinen "zing" jää uupumaan. Näin ainakin p-bassolla.
Fläteissä on sekin hyvä puoli, kieliä tarvitsee vaihtaa tosi harvoin. Soundi pysyy pitkään hyvänä.
Mulla on kaksi presaria, joista toisessa roundit ja toisessa plätit. Aika lailla fifty fifty tulee molemmilla soitettua.

Mä tykkään erni pallin fläteistä. Ei niin löysät ku thomastikit, mutta silti mukavan helpposoittoiset, eikä todellakaan jäykät.
Sellaiset keskitien kielet.
Keny
20.02.2018 18:48:04
Mulle noi flätit taas on liian hiotut.....mun makuun.
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
hemmo
20.02.2018 19:40:07

Keny: Mulle noi flätit taas on liian hiotut.....mun makuun.

niistä puuttuu kirkkautta, keskihakuisuutta, texasia ja balanssia, munsta

aina kun testaan plättejä, niin viimeistään parin päivän päästä ne on jo otettu pois, viuh

mieluummin verän vaikka umpiruostuneilla ja likaisilla roundeilla
"Voitte lähettää tämän tiedon työnantajalleni" -CW
Keny
20.02.2018 20:55:11
hemmo: niistä puuttuu kirkkautta, keskihakuisuutta, texasia ja balanssia, munsta

aina kun testaan plättejä, niin viimeistään parin päivän päästä ne on jo otettu pois, viuh

mieluummin verän vaikka umpiruostuneilla ja likaisilla roundeilla

Juu juuri näin veliseni:)
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
Rämppy
21.02.2018 11:52:07
hemmo: niistä puuttuu kirkkautta, keskihakuisuutta, texasia ja balanssia,...

Höh. Munsta plättien soundissa on just näitä ominaisuuksia.Kilinä ja kolina vain puuttuu.
In Finland we have this thing called "diu diu".
öl m
21.02.2018 11:56:49
Rämppy: Kilinä ja kolina vain puuttuu.

Ei ainakaan Steve Harrisin käsittelyssä.
"Voidaan varmaankin olla yhtä mieltä siitä, että te tarvitsette tällaisen laitteen."
Kefiiri
21.02.2018 19:42:10
Vanhemmiten oppii arvostamaan sileitä kieliä ja sileää ruokaa, kun sormet ovat kuluneet loppuun ja tekarit hukassa.
kojones
21.02.2018 21:24:45 (muokattu 21.02.2018 21:26:13)
Kokeillaas tietäisittekö te jotain sellaista mitä minä en. Eli:

Hakusessa ois mahdollisimman simppeli (ja tietysti hyväsoundinen) bassoetunen jolla vetää suoraan linjaan, eli DI-out pitäis olla. Lisäksi sais olla joko kompura tai miellyttävä säröytyminen.Bonusta jos toimii phanttomilla, 9V patteri ok, verkkovirralle ehdoton nou nou. Pienikin pitäisi olla että mahtuis bassolaukkuun ja mitään tarvetta ei oo polkea päälle tai pois kesken soiton, eli saa olla vaikka pöytämalli.

Viime keikan vedin DI-boksilla suoraan rumpalin hallinnoiman Logicin vahvarimalleihin, mutta oishan se kiva ettei tarttis siihen luottaa.

Tuleeko mitään mieleen?
J.Nikkanen
21.02.2018 21:31:48
kojones: Kokeillaas tietäisittekö te jotain sellaista mitä minä en. Eli:

Hakusessa ois mahdollisimman simppeli (ja tietysti hyväsoundinen) bassoetunen jolla vetää suoraan linjaan, eli DI-out pitäis olla. Lisäksi sais olla joko kompura tai miellyttävä säröytyminen.Bonusta jos toimii phanttomilla, 9V patteri ok, verkkovirralle ehdoton nou nou. Pienikin pitäisi olla että mahtuis bassolaukkuun ja mitään tarvetta ei oo polkea päälle tai pois kesken soiton, eli saa olla vaikka pöytämalli.

Viime keikan vedin DI-boksilla suoraan rumpalin hallinnoiman Logicin vahvarimalleihin, mutta oishan se kiva ettei tarttis siihen luottaa.

Tuleeko mitään mieleen?

No noi SansAmpit.
kojones
21.02.2018 21:35:14 (muokattu 21.02.2018 21:52:58)
J.Nikkanen: No noi SansAmpit.

VT Bassin DI-versio ois ihan mielekäs, mutta siinäkin on jo kuus potikkaa ja yks jalkakytkin liikaa, ja ne tuo myös kokoa aika paljon.

Hartken Bass Attackia yritin ostaa, mutta myyjä päätti ettei haluakaan myydä mulle ja nosti hintaa. Näköjään senkin jo joku sitten osti kuitenkin.
vt_17
22.02.2018 09:28:03
kojones: Kokeillaas tietäisittekö te jotain sellaista mitä minä en. Eli:

Tuleeko mitään mieleen?

Mites tällanen? https://www.levytukku.fi/mxr_m81_bass_preamp
En oo kokeillut mutta on pieni ja toimii patterilla. Ite tykkään noista Darkglassin peleistä, Vintage Microtubes kompuroi miellyttävästi ja säröytyykin vielä, mutta toimii vain verkkovirralla.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)