Aihe: Mikä EL84 putkissa mättää?
1 2 3 4
Kefiiri
02.03.2018 12:53:38
Jormaz: onhan siihen syynsä miksi EL84-putkea ei hirveästi ole hevissä suosittu.

Kai se on ihan se että EL84-parilla saa sen vajaat 20 Wattia, muilla putkilla saa enemmän metakkaa aikaiseksi. Sitähän pitää hevimiehillä olla.
En ole musiikin asiantuntija.
Wespa
02.03.2018 12:54:26
Jormaz: Se on tietty että minkälaista jytkyä haluaa ja miten koko asian edes käsittää mutta onhan siihen syynsä miksi EL84-putkea ei hirveästi ole hevissä suosittu.

Eikä niistä syistä pienin liene se että 100W nuppi ja 4x12" komero on jonkunlainen standardi, pakollinen paha raskaammalla puolella, joten siinä mielessä ihan luonnollista että päätteessä on jotain muuta kuin EL84.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Juzpe
02.03.2018 13:09:06

ÄrGee: Joku käy yölllä vaihtamassa putkien tilalle d-luokan transistoripäätteen, eikä soittaja huomaa eroa. Niinpä niin... päätteellä kun on vaikutusta juuri alimpien sekä korkeimpien taajuuksien soimiseen.

No sieltä se totuus kuultiin taas. Kaurapuurot on syöty ja sillee.

https://open.spotify.com/track/1Kyy … Z3jFECYze?si=HEbSlOkHS5iwvqJFnLEOxQ
s151669
02.03.2018 13:09:48

V30 kajari ? Joka toisessa kaapissa on sisällä V30 ämyri jonka kireä ylämiddlepuukko ei sovi ollenkaan yhteen EL84:n kireähkön ylämiddlen kanssa.
Antikitarasankari. Siis basisti.
kihtaristi
02.03.2018 13:11:58
hallu: Moi, tietääkö joku mikä asia el84 pääteputkissa on se kun ei ihmiset niistä pidä? minä tiedän ainakin kaksi vahvistinten rakentajaa jotka eivät erityisesti tykkää tai saattavat peräti voimakkaamminkin olla varautuneita kyseistä putkityyppiä kohtaan. Osto- ja vaihtoilmoissa törmää usein vaatimukseen että "ei el84 putkisiä vahvareita".

Minä en putkista juuri mitään ymmärrä, mutta olen käsittänyt, että el84 putkista saa suunnilleen puolet el34:n tai 6L6GC:n tehoista elikkäs 50w vahvariin tarvitaan neljä el84 pääteputkea ja satawattisia ei taideta tehdä lainkaan el84 putkilla.

Mutta siis, onko se soundi vai onko niissä jokin muu heikkous? miksi ne on joidenkin inhokki. Itselläni on yksi vahvistin jossa on el84 pääteputkipari ja en osaa sanoa päättäreiden kestosta vielä mitään kun en ole yksiäkään putkia vielä alusta loppuun käyttänyt siinä. Soundista osaan sanoa sen verran, että se soundaa vallan mainiolle. Ainoa erityispiirre on, että soundin se sweetspotti on kapea, eli vahvaria on soitettava aika kovaa ennen kuin alkaa "laulamaan". En tiedä johtuuko kyseinen ominaisuus juurikin el84 putkityypistä vai onko se vaan pienelle vahvistimelle tyypillistä (mulla on ollut yksi 5w Fender wibrochamp joka toimi mielestäni laajellamma alueella vaikka kovalle sekin oli väännettävä että alkoi kunnolla soida).

Jos jollakulla on selkeää ideaa tästä niin olisin kovasti akateemisen kiinnostunut tietämään mikä näissä mättää?

Omasta mielestäni monilla tuo EL84 soundi monesti yhdistetään Vox AC15/AC30 soundiin. Välttämättä ostajalla ei tällöin ole sen tyylistä vahvaria hakusessa. Se soundi sopii mun mielestä tietynlaiseen musaan ja tyyliin (mun mielestä lähes kaikkeen paitsi hevimetelitouhuihin).

Väittäisin, että aika monesti tuossa vaan yleistetään koko Voxien kytkentä tuohon pääteputkeen, vaikka toisenlaisella kytkennällä vahvistin soundaa aivan eriltä päätteen ollessa sama.

Eli yhteenvetona putkessa ei mätä mikään. Voxeissa on oman tyylinen soundi josta jotkut tykkäävät kovasti ja jotkut eivät. Pääteputki ei ole yhtä kuin vahvarin soundi tai tatsi vaikka sekin omalta osaltaan siihen toki vaikuttaa.
iec
02.03.2018 14:56:12

Juzpe: https://www.youtube.com/watch?v=VnwK5MzGQmI

Siinä ois vajaa pari tuntia AC30:stä täysillä. Aivan vitun hyviä soundeja. Itse en osaa ajaa AC30:stä ollenkaan, mutta astrofyysikkosetä osaa.

Näinpä :) Mulla ei ole henk.koht. kokemusta AC30-vahvarista, joten en voi kommentoida muuta kuin että JP Metsävainion työtä ihaileva astrofyysikkosetä soittaa hyvin ja soundaa hyvältä.

Paljon on varmaan koko vahvarin toteutuksesta kiinni miltä soundaa.
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Progorava
02.03.2018 15:12:25 (muokattu 02.03.2018 15:14:57)
s151669: V30 kajari ? Joka toisessa kaapissa on sisällä V30 ämyri jonka kireä ylämiddlepuukko ei sovi ollenkaan yhteen EL84:n kireähkön ylämiddlen kanssa.

Liekkö tässä viimein syy miksi olen aina vihannut V30-kajareita. Nupissani on 4 el84-lamppua. Greenbackit ja sen johdannaiset sen sijaan ovat pelanneet erinomaisesti.
Suomalalaista ei kiinnosta laihan miehen laulut
Juzpe
02.03.2018 15:45:32 (muokattu 02.03.2018 15:46:18)

iec: Näinpä :) Mulla ei ole henk.koht. kokemusta AC30-vahvarista...

Mulla on. En saanu millään kitarallani minkäänlaista järkevää juttua aikaiseksi. Vahvari ei voi sinänsä olla paska, koska Brian-sedällä on aina ollu ihan vitummoiset soundit, samoin Hank Marvinilla. Missä vika? No kuskissa tietty. Väittäisin että joillain vahvareilla oon saanu ihan onnistunutta ajoa jopa tallenteille asti, mutta AC30:llä en osaa ajaa. Myöskään EL84:en vika se ei oo, koska Buddan SD 30:llä taasen oon saanu vähintään asiallista juttua aikaan.
toivase
02.03.2018 15:52:58
Juzpe: ...Väittäisin että joillain vahvareilla oon saanu ihan onnistunutta ajoa jopa tallenteille asti, mutta AC30:llä en osaa ajaa...

No eipä mikä ihme. Briteissä on ratti eri puolella mitä Suomessa...;).
Juzpe
02.03.2018 15:54:48

toivase: No eipä mikä ihme. Briteissä on ratti eri puolella mitä Suomessa...;).

Sittentaas Marsulla ajaminen ei tuota vaikeuksia.... Varsinkaan vanhemmalla nelipyttysellä.
hallu
02.03.2018 16:30:48
Tuo Harryn mainitsema kireä ylämiddle on kyllä tuttu ja se selittänee sen, että oma vahvistimeni kuulostaa hiljaa soitettuna aika kuivakan röpöttävältä piereskelyltä, mutta se on ilmiö joka katoaa kun volaa lisää ja kun äänenpaine millä tahansa tehoasetuksella on asetettu +puolen välin niin soundi alkaa kyllä olla hujanainen en mitenkään voi allekirjoittaa etteikö laite soundaisi juurikin hyvälle.

Kiinnostava on tämä useammassakin viestissä esille tullut maininta Vox AC sarja vahvistimista. Nimittäin tuossa omassa vahvistimessani (mainitaan nyt ääneenkin se Mesa TA15) se brittikanava on juurikin puhtaaksi viljeltyä voxia trebleboosteineen ja tonecutteineen, mutta siitä kyllä irtoaa melkoiset särötkin eli en keksi kyllä yhtään syytä miksi sillä ei voisi vähän raskaampaakin jynkkää veivata. Ameriikan kanavalta löytyypi taas hyvin perinteistä fendermaailmaa toki turboahdettuna, mutta tuntuisi että Juzpe on oikeilla jäljillä arvioidessaan soundin olevan enemmän sidoksissa kytkentään kuin putkiin.

Oikeastaan jos vertaan soundiominaisuuksia noihin omiin 6L6 laitteisiin, niin keskeisin ero on juurikin botnessa jota 6L6:t tuntuu tarjoavan huomattavasti enemmän, mutta olen luullut/kuvitellut sen johtuvan siitä, että ne on niin paljon isompia. Mutta nyt kun asia tuli mainittua tässäkin ketjussa niin sehän tosiaan voi johtua myös putken ominaisuuksista. Toisaalta olen kokenut botnettomuuden ja terävän keskialueen olevan pelkästään etu bändisoitossa koska kitara leikkaa tehokkaasti miksistä lapi pienemmälläkin äänenpaineella eikä sotke komppia kiilaamalla alatontille. Yksin soittaessa botne on monesti ihan toivottava piirre, mutta bändin kanssa sitä tuntuu olevan aina liikaa (tai ei aina, tuo TA sujahtaa bändimiksiin ihan ilman ponnisteluja).

Kaikkein eniten minua huolestutti, että onko nää kestävyyden suhteen erityisen huonomaineisia, mutta lohdukseni tämän ketjun perusteella semmoisia epäilyjä ei kukaan ole esittänyt.
Elämä on reiässä rattoisaa......
Metalkallo
02.03.2018 17:10:37
basisti1971: Putket?

Itse en moista ole koskaan omistanut, mutta ainakin kaikki skemat ja gutshotit joita olen tuosta vahvistimesta nähnyt ovat olleet perinteisiä yksiputkisia A-luoka SE-vahvareita.

T:Samuli

Niin joo... Putki tosiaan. :)
Vähemmän on nykyään enemmän
Metalkallo
02.03.2018 17:28:41
Juzpe:

1. Jos yön aikana joku käy vaihtamassa styrkkariin salaa jotkut muut pääteputket 90% jengistä ei huomaa eroa, 9% huomaa että soitto tuntuu erilaiselta, 0,9% huomaa että se johtuu vahvistimesta... 0,1% on sitä mieltä, että pääteputkissa saattaisi olla jotain eirkoista.

2. Yksittäisen putken kuvaaminen termillä "muhjuinen", "räkäisempi", "bassovoittoisempi", "kirkkaampi" yms. on harhaanjohtavaan siinä mielessä, että asiaan vaikuttaa styrkkarin muu kytkentä, kitara, piuhat ja soittajan sinä aamuna nauttiman kahvin merkki ja maitopitoisuus.

Itse kyllä kuulen eroja eri putkien välillä, muutenkin tuo kuulo ja sen erottelevuus tupannut oleen parempi kuin jotkin muut aistit. En silti sano ettenkö arvaisi väärin jossain testissä. Ennen en pitänyt niin ihmeellisenä pääteputkien eroja, mutta nykyään tiedän kuinka isoja ne saattaa olla.

Sanoin itsekin että vahvarikin varmasti vaikuttaa ja niinhän se on.

Class 5:sta tuli soiteltua marsun 4x12 Greenback kaapin läpi ja onhan siinä sitä mojoa.
Vähemmän on nykyään enemmän
J.Nikkanen
02.03.2018 22:53:46
Miksi tunkea päätteeseen putkia?

Pilaa vain saundin.
Andolf
02.03.2018 23:44:14
Itse tuli pitkään soiteltua 4x el34 päätteisellä Marsulla. Kyllästyin sen fyysiseen painavuuteen. Ostin torilta jonkun tekemän marsun 18w (2xel84) kloonin enkä päivääkään ole katunut. Roudattavuus on ihan pirun hyvä soundi ja soundi myös.

Mehän soitetaan tuollaista stoner/doom juttua ja tehot riittää just hyvin, miksaajat kehuu soundia, eikä tarvi keinokuorman kanssa pelata, joten mikäs tässä. Tuntuu jopa siltä että tuo istuu paremmin bändisoundiin kuin edellä mainittu nuppi. Ehkä toi mahdollinen ylämiddlepiikki sopii just hyvin bänditouhuihin...

Tuossa nopee pedaalitesti pätkä puhelimella (p90-ananashead overdriver&bigmuff clone-2xv30) mitä itse tuollaisella el84 putkiin perustuvalla vahvarilla soittelen.
https://youtu.be/dPMoxKNiGFc
LaXu
03.03.2018 00:33:09
Mielestäni EL84:ssa ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta en niitä esim hevihommiin ottaisi. Niistä puuttuu sellainen tiukkuus jota 6L6/EL34/KT88 osastosta löytyy. 6V6:ssa sama vaiva. EL84:ssa on mielestäni myös sellaista rosoa soundissa joka sopii joihinkin juttuihin ja toisiin taas ei.

Mulla oli aikoinaan Stephensonin vahvari, joka salli pääteputkien vaihdon aika vapaasti ja jopa yhdistelmät kuten 6V6 + EL84 ja nuo eri parin putket toimivat yllättävän kivasti keskenään. Harmi, ettei tuollaista ole nähty missään muussa vahvarissa.
Shredator
03.03.2018 08:43:08

LaXu:

Mulla oli aikoinaan Stephensonin vahvari, joka salli pääteputkien vaihdon aika vapaasti ja jopa yhdistelmät kuten 6V6 + EL84 ja nuo eri parin putket toimivat yllättävän kivasti keskenään. Harmi, ettei tuollaista ole nähty missään muussa vahvarissa.

Öhöm... http://www.mesaboogie.com/support/out-of-production/blue-angel.html
Minkä sormet heittää, sen wahi peittää
hallu
03.03.2018 10:55:09
Andolf: .......

Mehän soitetaan tuollaista stoner/doom juttua ja tehot riittää just hyvin, miksaajat kehuu soundia, eikä tarvi keinokuorman kanssa pelata, joten mikäs tässä. Tuntuu jopa siltä että tuo istuu paremmin bändisoundiin kuin edellä mainittu nuppi. Ehkä toi mahdollinen ylämiddlepiikki sopii just hyvin bänditouhuihin... .................

tämmöisen huomion olen itsekin tehnyt, mutta en ajatellut tai tiennyt sen liittyvän juurikin putkiin, vaan ajattelin vahvistimen kytkennän tekevän sen soundin, mutta voihan se olla just putkekin.
Elämä on reiässä rattoisaa......
J.Nikkanen
03.03.2018 11:08:43
hallu: tämmöisen huomion olen itsekin tehnyt, mutta en ajatellut tai tiennyt sen liittyvän juurikin putkiin, vaan ajattelin vahvistimen kytkennän tekevän sen soundin, mutta voihan se olla just putkekin.

Täysputkipelien saundiin vaikuttaa kaikki, liikaa muuttujia mun makuun. Osaavat hessut osaa kaivaa sen putkisaundin sieltä ulos, enemmistö kuitenkin kuulee saundin silmillään ja lopputulokset ovat sitten mitä milloinkin, hyvästä huippuhuonoon.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)