Aihe: Mitä laulajan tulee osata bänditoiminnassa? | |
---|
|
Moiks! Vastaa opinnäytetyöni (pop/jazz laulu) kyselyyn. Aihe: mitä laulajan tulisi bändissä toimiessaan osata. S-postin jättäneiden kesken arvotaan leffalippupaketti! https://goo.gl/forms/1h3AmVImzxKzUCNs2 | nahkalipsi 21.02.2018 12:26:25 (muokattu 21.02.2018 12:30:21) | |
|
Laulaa. heh heh e: vastasin kyllä kyselyyn asiallisesti, ettei ihan pelle hermanniksi mennyt Roses are red, violets are blue. All my base are belong to you | |
"I don't know anything about music. In my line you don't have to." -Elvis Presley Mä luulin, että lemmin naista, mutta lemmin lasta | |
Kiva kysely ihan asiallinen. Vastasin ton urlin takaa. Mutta yleisesti ottaen KAIKKIEN pitäisi osata musiikin teorian keskeiset perusteet ja solfata ja mielellään soittaa jotain instrumenttia (lähinnä laulajat, ei ihan pakko). Mulla on jo vähän ikää, joten harrastustakin alkaa olla sillai 50 vuotta (ei ole vitsi). Vuosien saatossa olen huomannut, että musikantit, joilla on "yleistä musiikin osaamista laajalti", siis soittaa, laulaa, solfaa, kirjoittaa ja lukee nuotteja jne. miten sanoisin, osaa hommaa. Jotkut aina vänkäävät "mitä tekee nuottien osaamisellä, miksi kitaristin pitää osata laulaa solfaa....", niin näiden ihmisten kohdalla helposti tekee mieli sanoa, että muutoin hyvin esim. soitat, mutta laulat kuin varis tms. Eikä tilanne parane eli jäädään sitten siihen. Tässä mielessä tällainen kysely oli kiva, koska se nostaa esille vähän sitä, mitähän se tarkoittaa se "muusikkous". | |
nahkalipsi: Laulaa. heh heh Valitettavasti tämä ei läheskään aina toteudu harrastelijabändeissä, vaan laulajaksi laitetaan se joka on vähiten huono ja/tai kehtaa laulaa :) Kävin vastaamassa. Ohan se varma. | |
Valitettavasti tämä ei läheskään aina toteudu harrastelijabändeissä, vaan laulajaksi laitetaan se joka on vähiten huono ja/tai kehtaa laulaa Itse asiassa puit sanoiksi sellaista, jota aiemmassa kirjoituksessani yritin tuoda esille. | |
-Spade-: Valitettavasti tämä ei läheskään aina toteudu harrastelijabändeissä, vaan laulajaksi laitetaan se joka on vähiten huono ja/tai kehtaa laulaa :) Tai se joka ei osaa soittaa mitään. | |
Monesti on pirun hyviä laulajia mutkun pitäis tehä jotain omaa vaikka laulumelodioita niin homma tyssää alkuunsa. Tää on erittäin tärkee ominaisuus. | |
phiit, juuri tätä yritin edellä vähän tuoda esille, eikös: KAIKKIEN pitäisi osata musiikin teorian keskeiset perusteet ja solfata | |
Pitäis viihtyä lavalla ja osata "ottaa yleisönsä". Laulaakin pitäis osata. Ja olla luovakin, jos omaa musiikkia vedetään. | |
nisumaka: phiit, juuri tätä yritin edellä vähän tuoda esille, eikös: Hyvien laulumelodioiden tekeminen on eri asia kuin teoriaosaaminen ja solfaaminen. "Ohan se nyt helvetin paljon järkevämpää treenata balalaikkaa ku suunnitella jotain saatanan vetypommia." Kaljan_paskaa juotu vuonna 2018: 60,4 litraa | |
Joo tämä on varmaan vähän sellainen, kukin mallaa tavallaan juttu, josta voisi keskustella täältä ikuisuuteen. Itseäni ainakin merkittävästi auttoi aikoinaan noiden kuvaamieni asioiden "kuntoon laittaminen". Eli tavallaan sisäinen sävelkorva, sen kehittäminen ja jonkinlaisen yhteisen "keskustelukielen" löytäminen muiden musikanttien kanssa. | |
Olla röyhkeä ja itsevarma, ottaa tilansa haltuun ja toimia bändin ja yleisön välisenä energiaväylänä. Vaikka ois maailman paras laulaja mutta seisoo nurkassa ja tuijottaa varpaitaan ni talloutuu jalkoihin. | |
phiit: Monesti on pirun hyviä laulajia mutkun pitäis tehä jotain omaa vaikka laulumelodioita niin homma tyssää alkuunsa. Tää on erittäin tärkee ominaisuus. Ei se ole, jos joku työntää laulajalle eteen hyviä biisejä laulettavaksi.(Elvis, Sinatra). Sen sijaan kyky tulkita melodia ja teksti koskettavasti sekä fraseerata ja ajoittaa hyvin ovat aivan keskeisiä ominaisuuksia. (Elvis, Sinatra). Lisäksi pitäisi olla hyvä tai kiinnostava ääni. Melko vireisestikin pitäisi useimmissa tyylilajeissa laulaa, tästä on toki taiteellisista syistä poikettukin. (Dylan, Rotten, Lou Reed, Cohen) Näillä pärjäisi mainiosti, jos pysyttelisi levylaulajana. Jos päätyy esiintymään elävänä, pitäisi vielä olla vangitseva esiintyjä (em. artistit). (Tämä voi tietysti syntyä lähes pelkästään edellisen kappaleen avuista. (Badding)) Pahitteeksi ei ole myöskään kyky loihtia hienoja välispiikkejä (Tom Waits), tai tuollaisen kyvyn puuttuessa ymmärrys olla spiikkaamatta (Dylan). Voi huonojakin vetää (McCartney, Paul Stanley). Kaikki edellä luetellut seikat ovat kuitenkin sellaisia, että jollain voi korvata toisen, ja vaikka lähes kaikki niistä puuttuisivat, voi laulaja silti olla tehtävässään täydellinen. Tärkeimpänä pidän kuitenkin rytmiä ja ajoitusta (Jagger): toimiva esitys voi perustua niin huutoon, muminaan, kuiskaukseen, örinään, resitointiin kuin puhelauluunkin ilman että siinä olisi sen erikoisempia melodisia elementtejä. Ilman hyvää ajoitusta nämä lajit eivät toimi, ja hyvä ajoitus nostaa vireisen, kauniisti ja hienolla äänellä esitetyn melodisemmankin viisun tasolle, jolla sitä viitsii kuunnella. Joo, ja sitten olisi ihan kiva, jos solistilla olisi laulukamat. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala | phiit 23.02.2018 17:24:25 (muokattu 23.02.2018 17:25:17) | |
|
varakeef: Ei se ole, jos joku työntää laulajalle eteen hyviä biisejä laulettavaksi.(Elvis, Sinatra). Sen sijaan kyky tulkita melodia ja teksti koskettavasti sekä fraseerata ja ajoittaa hyvin ovat aivan keskeisiä ominaisuuksia. (Elvis, Sinatra). Lisäksi pitäisi olla hyvä tai kiinnostava ääni. Melko vireisestikin pitäisi useimmissa tyylilajeissa laulaa, tästä on toki taiteellisista syistä poikettukin. (Dylan, Rotten, Lou Reed, Cohen) Näillä pärjäisi mainiosti, jos pysyttelisi levylaulajana. Jos päätyy esiintymään elävänä, pitäisi vielä olla vangitseva esiintyjä (em. artistit). (Tämä voi tietysti syntyä lähes pelkästään edellisen kappaleen avuista. (Badding)) Pahitteeksi ei ole myöskään kyky loihtia hienoja välispiikkejä (Tom Waits), tai tuollaisen kyvyn puuttuessa ymmärrys olla spiikkaamatta (Dylan). Voi huonojakin vetää (McCartney, Paul Stanley). Kaikki edellä luetellut seikat ovat kuitenkin sellaisia, että jollain voi korvata toisen, ja vaikka lähes kaikki niistä puuttuisivat, voi laulaja silti olla tehtävässään täydellinen. Tärkeimpänä pidän kuitenkin rytmiä ja ajoitusta (Jagger): toimiva esitys voi perustua niin huutoon, muminaan, kuiskaukseen, örinään, resitointiin kuin puhelauluunkin ilman että siinä olisi sen erikoisempia melodisia elementtejä. Ilman hyvää ajoitusta nämä lajit eivät toimi, ja hyvä ajoitus nostaa vireisen, kauniisti ja hienolla äänellä esitetyn melodisemmankin viisun tasolle, jolla sitä viitsii kuunnella. Joo, ja sitten olisi ihan kiva, jos solistilla olisi laulukamat. No tässähän on tavallaan 2 kastia, cover laulajat ja ne jotka kykenee tuottamaan jotain omaa, sama pätee yhtälailla kaikkiin soittajiin. Enemmän arvostusta aina niille jotka tekee jotain omaa vaikka ei oliskaan teknisesti se paras. | |
phiit: No tässähän on tavallaan 2 kastia, cover laulajat ja ne jotka kykenee tuottamaan jotain omaa, sama pätee yhtälailla kaikkiin soittajiin. Enemmän arvostusta aina niille jotka tekee jotain omaa vaikka ei oliskaan teknisesti se paras. Onko Elvis ja Sinatra genressä cover-laulajat? :D Long live the King of Mercy | |
Welho-77: Onko Elvis ja Sinatra genressä cover-laulajat? :D No ei todellakaan ;) | |
Pitää osata laulaa, pysyä nuotissa ja käyttäytyä. :) Vähemmän on nykyään enemmän | |
phiit: No tässähän on tavallaan 2 kastia, cover laulajat ja ne jotka kykenee tuottamaan jotain omaa, sama pätee yhtälailla kaikkiin soittajiin. Enemmän arvostusta aina niille jotka tekee jotain omaa vaikka ei oliskaan teknisesti se paras. Ne jotka tuottavat omaa, ovat säveltäjiä, lauluntekijöitä, tekstittäjiä jne. Maailman jotakuinkin kiistattomasti, noin ryhmänä yleistäen, teknisesti parhaat laulajat (oopperalaulajat), eivät juurikaan ole esillä millään itse tuotetulla. Bänditoiminnassa pääsääntöisesti on toki hyvä, jos laulaja osaa osallistua luovaan prosessiin mahdollisimman monipuoilisesti. Toisaalta, melko monissa bändeissä on musiikillinen pomo, joka määrää miltei kaikesta. Onhan vaikkapa kitaristinkin työssä säveltäminen ja soittaminen pääosin kaksi eri osa-aluetta. Mitenkäs se lienee esim. hyvin läheisellä esimerkillä, Eppu Normaalilla? Onko Pantse (armoitettu riffinikkari ja stemmasäveltäjä, hyvin vaatimattoman tasoinen kitaristi) säveltänyt laulumelodiat, ja broidi tekstittänyt? Onko Ian Gillan säveltänyt Deep Purplen lauluosuuksia kuinka paljon?? Onko Holopainen antanut Tarjan tai Floorin säveltää puolinuottiakaan lauluosuuksista? Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
Kalmo: puolinuottiakaan lauluosuuksista? Puolinuottihan on pitkä siivu. En minä kappaleen säveltäjänä välttämättä antaisi muuttaa kahdeksasosanuottiakaan omasta teoksestani. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|
|
|