Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkökitaran maalaaminen
1 2
SeneX
28.01.2018 21:39:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, haluaisin uudelleen maalata stratocasterini rungon. Ajattelin maaliksi Minwax Wood Finish Ebony 2718:ta. Mitä asioita minun pitäisi ottaa huomioon ja mitä kaikkea tarvitsen siihen? Mikä pohjaväri, mitä lakkaa, monta kerrosta? jne..
 
73nd3r
29.01.2018 09:11:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole kokemusta noista Minwaxeista, mutta valmistajan sivujen mukaan se on "penetrating oil-based wood stain", eli ei maali ollengan, vaan imeytyvä/peittävä öljypetsi.
 
Ja käyttökohteeksi kerrotaan "any bare or stripped wood surface". Iso ongelma on siis saada se Straton runko riittävän puhtaaksi, niin syvältä että myös syyrakenteen filleri lähtee, ettei uusi väri ole liian epätasainen. Toinen ongelma, että kokeilupalikkaa taitaa olla vaikea löytää...
 
Valmistajan ohjeet kummiskin tuolla:
http://www.minwax.com/wood-products … tains/minwax-wood-finish#directions
 
Ja videota, paljaalle bodylle:
https://www.youtube.com/watch?v=ikNkxzWbKbg
 
okabass
29.01.2018 10:35:23 (muokattu 29.01.2018 10:36:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SeneX: Moi, haluaisin uudelleen maalata stratocasterini rungon. Ajattelin maaliksi Minwax Wood Finish Ebony 2718:ta. Mitä asioita minun pitäisi ottaa huomioon ja mitä kaikkea tarvitsen siihen? Mikä pohjaväri, mitä lakkaa, monta kerrosta? jne..
 
Kannattaa harkita vielä. Nimittäin tehdastasoisen pinnan saaminen on suuritöinen ja hyvin vaativa homma.
Jos taas haluaa vähällä vaivalla johonkin ns. tusinabodiin kotitekoisen näköisen maalauksen, uuden värin, niin melkeinpä mikä tahansa paukkupullomaali toimii.
 
Perusjuttu -jota ei voi oikein korostaa liikaa- on se, että pintamaali ei peitä pohjan virheitä, päinvastoin. Eli pohjan oltava mahdollisimman hyvä, siihen kuluu suurin osa työstä ja ajasta.
 
SeneX
29.01.2018 17:45:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin myös koko mustaa toisena vaihtoehtona. Se lienee helpompi tehdä.. Mitä kannattaisi laittaa suojakerrokseksi?
 
kojones
29.01.2018 18:35:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SeneX: Ajattelin myös koko mustaa toisena vaihtoehtona. Se lienee helpompi tehdä
 
Musta itse asiassa kaikkein vaikein väri tehdä hyvin, ainakin jos minulta kysytään.
 
okabass
29.01.2018 20:04:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Musta itse asiassa kaikkein vaikein väri tehdä hyvin, ainakin jos minulta kysytään.
 
Joo. Samaa mieltä. Siis kiiltävä musta (pianopinta). Paukkupullomattamusta taas "armahtaa" vähän heikommankin pohjan.
 
okabass
29.01.2018 20:11:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SeneX: Ajattelin myös koko mustaa toisena vaihtoehtona. Se lienee helpompi tehdä.. Mitä kannattaisi laittaa suojakerrokseksi?
 
Yleensä värimaalin päälle laitetaan (kirkas) lakka (tai ei mitään, tai sävytetty, tai mattalakka, riippuu mitä haluaa.) Kannattaa kysyä neuvoa maaliliikkeestä, ettei maalit reagoi keskenään ns. keitä.
 
73nd3r
29.01.2018 21:13:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kelataas takas tuohon:
SeneX: Mitä asioita minun pitäisi ottaa huomioon
- Oman taitotason arviointi.
- Lähtötilanne, eli mitä siinä kitarassa nyt on pintana (maalityyppi), millaisia hionta- yms. hommia tarvitaan jne.
- Ja: tartteeko se varmasti uuden maalin (ihan päähänpistosta ei kannata ruveta maalaamaan, ainakaan arvopelejä).
- Materiaalit, tarvikkeet, työkalut (käsi- ja kone-), työtila, ajankulutus (aika myös siltä kannalta, että kitara on pois käytöstä jopa kuukausia).
- Hukkapalikoita treenaukseen.
 
Jne.
 
Älä ota nokkiis, vaikka tällä hiukan varotellaan haukkaamasta liian isoa palaa - minä ainakaan en tunne sun taitoja/kokemusta (jne.) lainkaan. Taitaa enempi olla kyse siitä, että jokaisella meistä neuvojista on muistissa oma ekakerta, ja sen lopputulos.
 
PS: Pianovalkoinen on ihan yhtä karmeeta tehdä kuin pianomustakin.
 
Kefiiri
29.01.2018 21:16:18 (muokattu 29.01.2018 21:21:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: PS: Pianovalkoinen on ihan yhtä karmeeta tehdä kuin pianomustakin.
 
Ainakin pölyhiukkasia eksyy aina pinnalle :)
 
Kun aloituksessa puhutaan ebony Minwaxista, niin se kuulostaa kovin vahamaiselta. Mahtaako sen päällä pysyä lakka? Tämä kysymys siis aloittajalle, jos hän aikoo toteuttaa värin Minwaxilla.
 
Jaa, valmistajalla ainakin näyttäisi olevan jotain aineita myös viimeistelyyn.
 
En ole musiikin asiantuntija.
efinque
29.01.2018 21:21:04 (muokattu 29.01.2018 21:23:54)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elvytin aikoinaan yhden sähkökitaran.. juttua löytyy lontooksi blogista : http://efinque.wixsite.com/efinque/ … 15/12/20/Do-they-know-its-Christmas
 
Polypropionaatti jota mm. uistinvalmistajat käyttää vaappujen pinnoitukseen voisi olla hyvä ratkaisu, joissain tapauksissa ei.. lienee kallista isommissa määrissä, oletettavasti myöskin sotkuista puuhaa ja vaati upottamisen= ison saavin ja tilat.
 
EDIT : tuossa projektissa käytin ihan tavan maaleja mitä nyt sattui löytymään, ja halkeilevaa lakkaa (löytyi kirjakaupasta) sekä sprayta.. hintaa ei kertynyt kuin toista sataa (jos en väärin muista, kaula on tosiaan Squierin Telecasterista ja tuon orkkiskaula on taas siinä telessä)
 
kojones
29.01.2018 21:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: PS: Pianovalkoinen on ihan yhtä karmeeta tehdä kuin pianomustakin.
 
Joo, tosin siinä harmittaa ne roskat enempi, kiillotus ei oo valkoisessa niin vaativaa kuin mustan kanssa.
 
Mescalero
02.02.2018 21:45:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin etten aloita uutta aihetta vaan lainaan topikkia sen verran, että kysäisen Mnetin kitaranikkareiden suosituksia see-through -maaleista..
 
Eli tarkoitus olisi maalata seuraava projekti läpikuultavan viininpunaiseksi, ja mielellään jollain maalilla, joka ehkä korostaisi puun loimuja. Itse kun en pahemmin maaleista tiedä, niin osaisikohan joku suositella joitain tietyn tyyppisiä ja merkkisiä maaleja tähän projektiin? :)
 
Azolith
03.02.2018 03:39:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Läpikuultavaksi ei oikein maalit käy.
Hioa puhtaasti puulle ja korostaa petsillä syitä ja sitten joku ohut lakka päälle.
 
.
Jeszse
03.02.2018 09:18:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Azolith: Läpikuultavaksi ei oikein maalit käy.
Hioa puhtaasti puulle ja korostaa petsillä syitä ja sitten joku ohut lakka päälle.

 
Petsin levittäminen puulle toki toimii, mutta tappaa tietynlaista "3D-vaikutelmaa" jonkun verran. Ite suosin sitä että laitetaan puille pohjalakka ja petsataan lakkakerrosten väliin.
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
kojones
03.02.2018 11:11:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Petsin levittäminen puulle toki toimii, mutta tappaa tietynlaista "3D-vaikutelmaa" jonkun verran. Ite suosin sitä että laitetaan puille pohjalakka ja petsataan lakkakerrosten väliin.
 
Täähän se ois, paljon tasaisempi ja helpommin kontrolloitava lopputulos kuin puulle petsatessa. Toki näyttää erilaiselta.
 
Jeszse
03.02.2018 12:23:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Täähän se ois, paljon tasaisempi ja helpommin kontrolloitava lopputulos kuin puulle petsatessa. Toki näyttää erilaiselta.
 
Kontrollointi myös parasta, voi mennä kymmeniä kertoja vituiks ja ei oo ku pyyhkii pois ja ruiskii uusiks vaan.
 
Musiikin hyvyys ei ole makuasia. -Jucciz, ammattimuusikko
73nd3r
03.02.2018 18:06:18 (muokattu 03.02.2018 18:06:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiks tuo perinteinen petsi suoraan puulle -menetelmä pikemmin *lisää* 3D-vaikutelmaa, kun petsi imeytyy puun syyrakenteeseen eri tavoilla?
Mutta jos petsiä käyttää, niin fillerisävy petsin mukaan.
 
Ja originaaliin, onhan maaleissakin läpinäkyvyyttä. ReRanchilta löytyy suoraan Translucent, sinisenä ainakin. Ja tietääkseni Fenderin Crimson Transparent tehdään maalilla - ja jossain mielessä CAR-sävyissä on samaa ideaa.
Kerrospaksuus on aika ratkaiseva tekijä.
 
MPU
03.02.2018 19:09:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Eiks tuo perinteinen petsi suoraan puulle -menetelmä pikemmin *lisää* 3D-vaikutelmaa, kun petsi imeytyy puun syyrakenteeseen eri tavoilla?
Mutta jos petsiä käyttää, niin fillerisävy petsin mukaan.
 
Ja originaaliin, onhan maaleissakin läpinäkyvyyttä. ReRanchilta löytyy suoraan Translucent, sinisenä ainakin. Ja tietääkseni Fenderin Crimson Transparent tehdään maalilla - ja jossain mielessä CAR-sävyissä on samaa ideaa.
Kerrospaksuus on aika ratkaiseva tekijä.

 
Onko maali läpinäkyvää vai lakka sävytettyä? Lienee semanttista kohinaa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
73nd3r
03.02.2018 20:20:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kappas, enpä tullut tuota ajatelleeksikaan - jossain kohdassa ero varmaan on liuottimeen piirretty viiva.
Mulla oli mielessä jaottelu vain sen mukaan mitä purkissa lukee alunperin, enkä ajatellut sen muuttuvan vaikka väriainetta lisäiskin, tai suihkis vaan ohuen värihuntukerroksen.
;)
 
Gaines
14.04.2018 17:40:17 (muokattu 16.04.2018 08:20:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laitetaas vaikka tähän säikeeseen. Hommasin talvella mnetin torilta Squier standard stratocasterin testatakseni pedaaleitani single-coil -maailmassa. Totesin aika pian, että kitaran elektroniikka ei ole kummoinen ja soitettavuus on myös vähän niin ja näin. Enkä ihan tykännyt siitä loimukannestakaan. Joten päätin pistää soittimen purkuun ja miettiä uutta pintakäsittelyä runkoon. Eräänä päivänä sekoittaessani mustikoita myslin ja viilin sekaan ja pyörittäessäni sekoitusta hehkulamppu syttyi ja sävymaailma oli selvä. Mustikan sävyä lähtisin hakemaan.
 
Mietin aluksi, että kuinka poistan entisen lakan ja maalin. Päätin sitten, että tehdäänpä pinnasta samalla tämän relic-suuntauksen tyylinen, mutta jotain vähän muuta kuitenkin. Päädyin lopulta siihen, että vetelin pienellä puuhöylällä entisen pinnan ja viilun pois. Runkoon sai jäädä ne jäljet mitä jäi. Tasohiomakoneella tasoittelin isoimmat ruput pois, hioskelin myös hienommalla hiekkapaperilla pintaa.
 
Mietin sitten, että kun maalausvehkeitä ei ole, enkä halunnut mitään spraypullohommaakaan niin päädyin oscmo-colorin puuvahaan. Ostin tummaa ruskeaa ja valkoista. Sitten paikallisessa Värisilmässä tuli puheeksi punainen väri niin tuumattiin, että voisi kokeilla väripastaa sekoittaa väreihin. Joten sain matkaani kaupan päälle Tikkurilan väripastaa. Päätin, että sitten saa taiteilla kuten öljyvärimaalari konsanaan. Vedin taustapuolelle pohjaksi valkoisen ja mikkien puolelle tumman ruskean. Sittä sitten lähdin taiteilemaan. Käytin sellaista tekniikkaa, että aina maalikerroksen jälkeen hinkkasin sitä mitä erilaisimmilla vermeillä: sienellä, rätillä, hammasharjalla - ihan mitä nyt soveliasta sattui käsiin. Työstöliikkeet sekoitin myös koko ajan ja myös hiersin pyörittämällä tummia sävyjä.
 
Punaista väripastaa käytin ihan tipoittain, se on niin voimakasta tavaraa. Lopulta sain paraaatipuolelle sen mustikka-inspiraation tyyppisen sävyn ja tekstuurin aikaiseksi. Taustasta tuli selvästi punaisempi, mutta todella ohut ja läpikuultava.
 
Uraltonen straton elektroniikkasarjasta sitten juotettiin piuhat ja kytkennät kunnon potikoihin ja vaihdelaatikkoon. Mnetin torilta löytyi myös Seymour Duncanin 50-luvun mikkisetti, joka sai uuden elämän tässä projektissa. Tänään sain testisoitot tehtyä ja säätöjä se on vielä vaille. Mutta ihan mielenkiintoinen muutosprojekti se oli ja vm. 2004 Squier standard Stratocasterista tuli Squier Blueberry Stratocaster vm.2018
 
https://photos.app.goo.gl/w8EEdOp1OfYpYmMJ3
 
Sydän lyö ja parta kasvaa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «