Aihe: Putkicombo, blues/southern rock? | |
---|
JuSu 15.01.2018 19:51:16 | |
|
Moro! Taas yksi tämmöinen.. Tuolla toisessa ketjussa sivusin aihetta jo. Nimittäin ikuisen soundinmetsästyksen tiimellyksessä puolihuolimattomasti testasin Peavey Classic 30 -comboa treeneissä eilen, verraten sitä 2x12" nuppi-kaappiyhdistelmään. Soundi sinänsä tällä kertaa oli sivuseikka, suurin hämmästys oli se, miten paljon paremmin pikkuinen combo levittää soundin tilaan. 2x12" kaappi takaa-avoimenakin on hyvin suuntaava. Tuollainen pikkuinen telkänpönttö taas säteili soundia pihalle niin, että kuuntelupisteellä ei ollut lähimainkaan yhtä suurta merkitystä. Bändin muut jäsenet kuulivat minut paremmin, ja kuulin itse oman soittoni paremmin miksissä. Tämä pitkähkö sepustus olkoonkin alustuksena otsikon kysymykselle. Mitähän kannattaisi katsella, jos combon itselleni halajaisin? Takaa avoin, 1x12", 20-60W, hintaluokka käyttettynä alle 1200 euroa, ja genrenä blues/southern rock. Tietty olen nivuset vaahdossa googlannut intter weppiä, ja paljon vaihtoehtoja on tullut vastaan, mutta olenko missannut jotain? Mikä olisi sinun valintasi em. reunaehdoilla? JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
Confidentum 15.01.2018 21:14:18 (muokattu 15.01.2018 21:15:21) | |
|
Risto teki mulle taannoin Tungsten Crema Wheatin tyyppisen combon, jonka voisin maailmalta vaikka ostaa takaisinkin, sen verran rouhean responsiivinen juurikin juurimusiikissa on tämä. http://www.kolumbus.fi/risto.kivioja/RikstoneAmps/rikstoneC24CW.htm taikkas sitte Tungsteni https://www.youtube.com/watch?v=3X1AOlkabwo |
|
Minä näistä mitään tiedä mutta jos ko. tyylisuuntien edustajien kamoja katselee niin aikas usein näkyy Fenderiä, Marshallia ym peruskauraa. Lynyrd Skynyrdin veijothan ovat esim. enemmän ja vähemmän käyttäneet ja yhä käyttävät Peaveytä että sikäli en tiedä lieneekö tarvetta sen kummemmalle... Ihan ite aattelisin, että perinnehenkisessä musiikissa käytettävät laitteetkin saisivat olla perinnehenkisiä mutta soundihan se tärkein on. Mikä sitten on hyvä soundi, niin siitäpä sitä juttua riittääkin. Itse lähtisin hakemaan yksinkertaista vahvistinta, josta irtoaisi rosoinen soundi ilman säröpurkkeja. Joku OD tai boosti sitten vaan eteen tarvittaessa. Vaihtoehtoja lienee tuhottomasti, joten enpä lähde mitään suosittelemaan. Huomasin juuri, etten sanonut juuri mitään. On tää tämmöstä. Mitä vanhempi, sitä vanhempi. |
Guitarfreak 15.01.2018 22:23:34 (muokattu 15.01.2018 22:26:23) | |
|
JuSu: Moro! Taas yksi tämmöinen.. ...? Mikä olisi sinun valintasi em. reunaehdoilla? JuSu Oon tykästynyt Mesan Electra-Dyneen (mulla nuppi + kaappi) joka on varsin tanakkasoundinen ja luultavasti on sitä myös open-back combona. Clean kanava menee murolle hienosti ja siitä saa myös kovempaa ruttua naamalle. En osaa juuria soitella mutta kyseltiin mutua ;)... eikä tartte speduja. Jos haluaa pelleillä speduilla nii bluesbreaker on kova (myös selälle). Suomalaisista tiedän Monsterin vanhemmat koneet toimiviksi ja Rikstonea kans diggailin. Peevelin Classic on viha-viha -suhde nii en sano siitä mitään ettei loukata ketään. Mutustaa tänää näi Ps. Diggailin myös Mesan lonestarik cleanista mutta säröpuoli ei ollu mun juttu. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck |
|
JuSu: Moro! Taas yksi tämmöinen.. Soundi sinänsä tällä kertaa oli sivuseikka, suurin hämmästys oli se, miten paljon paremmin pikkuinen combo levittää soundin tilaan. 2x12" kaappi takaa-avoimenakin on hyvin suuntaava. Tuollainen pikkuinen telkänpönttö taas säteili soundia pihalle niin, että kuuntelupisteellä ei ollut lähimainkaan yhtä suurta merkitystä. Bändin muut jäsenet kuulivat minut paremmin, ja kuulin itse oman soittoni paremmin miksissä. JuSu Rupesin tässä yön pimeinä tunteina oikein miettimään että mistä tuo ilmeisesti joillekin 2x12 kaapeille ominainen suuntaavuus oikein johtuu? Käytetyistä elementeistä, kaapin muodosta vai mistä? Kahdessa vierekkäin olevassa, samassa vaiheessa soivassa elementistä? Olisko jollain kaiutinexpertillä mahdollista selitystä asialle? Samalla tuli mieleen idis että jos 2x12 kaappiin laittaisi elementtien väliin levyn niin miten suuntaavuuden kanssa sitten kävisi? Kait se on kokeiltava. "If it wasn't for the bad luck, I wouldn't have no luck at all" -W.Bell |
Guitarfreak 16.01.2018 06:48:46 (muokattu 16.01.2018 06:51:02) | |
|
B-tone-flat: Rupesin tässä yön pimeinä tunteina oikein miettimään että mistä tuo ilmeisesti joillekin 2x12 kaapeille ominainen suuntaavuus oikein johtuu? Käytetyistä elementeistä, kaapin muodosta vai mistä? Kahdessa vierekkäin olevassa, samassa vaiheessa soivassa elementistä? Olisko jollain kaiutinexpertillä mahdollista selitystä asialle? Samalla tuli mieleen idis että jos 2x12 kaappiin laittaisi elementtien väliin levyn niin miten suuntaavuuden kanssa sitten kävisi? Kait se on kokeiltava. Yksi syy on et Closed back kaapissa se kaappi itse blokkaa takapuolen korkeammat taajuudet ja open-backissa taasen ei. Humina ja muu tulee taaksepäin kyllä molemmissa. Kaiuttimet ei myöskään tuota samanalaista ääntä joka puolelle ts. korkeammat taajuudet tulee jo elementistä tiukemmassa keilassa kuin matalammat... Mutta miksi jotkut vaan on suuntaavampia... kaapin rakenne vaikuttaa paljon että kuinka se säteilee ympärille. Myös se että 2x12 on kovin matala lattialla ollessaan verrattuna esmes 4x12 skobeen Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck |
|
Meidän treenikseltä löytyy mm. Peavey delta blues 30 (joka ilmeisen sama kytkentä kuin se 30 classic) ja jonka kaverina on suljettu 2 x 12 kaappi. Mitä itse olen kuullut tuota paljonkin, niin kyllä sillä ihan ehta southern rock tone irtoaa kuin blues. Kaveri joka sen omistaa, niin vuosia soittikin sillä nimenomaan southernrock bändissä ja historian mukaan sen edellinenkin jenkkikitaristi. En tiedä auttoiko tämä asiaan yhtään, mutta kerroinpahan vaan, että Peaveyt ovat ainakin suosittuja ko. genreen. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
petteri m 16.01.2018 12:27:44 (muokattu 16.01.2018 12:30:34) | |
|
Aloittajan pohti kysymystä eri kaappien/vahvistinten säteilysuunnista/suuntaavuuksista. Kaikki vaikuttaa siihen: kotelon materiaali, kotelon mitoitukset, baffelin paksuus, baffelin materiaali, kotelon konstruointitapa, avoin/suljettu. Jos pienehkökokoinem combo on tehty mäntylaudasta ohuehkolla baffelilla ja vielä takaa avoin niin kyllä se vain soi koko laatikko eikä vain kartio. Itsellä on Fender Champ BF -65 joka on tyyppiesimerkki tällaisesta ympärisäteilevästä systeemistä. Huonetilassa kun soittaa niin se koko tila täyttyy äänestä ihkusti. Se on pienelle hyväsoundiselle koti- ja äänitysvahvistimelle aika hieno ominaisuus. Löytyy myös kinkki Vox AC15 CC1 joka suuntaa sitten sen verran jotta... Ja on takaa puoliavoin se. Suuntavuus tässä tapahtuu eri taajuuksilla eri tavalla vielä, suuntaavuus tapaa voimistua kun taajuus kasvaaa. On siis todella suuntaava, jos ei sitä käännä kuulijaa kohti niin ei tartte korkeita ääniä kuunnella, ihan on tumppu. Jos aikoo mikittää pienehkössä tilassa niin suuntaavuushan on monin tavoin hyvä juttu. |
JuSu 16.01.2018 12:58:46 | |
|
petteri m: Aloittajan pohti kysymystä eri kaappien/vahvistinten säteilysuunnista/suuntaavuuksista. Kaikki vaikuttaa siihen: kotelon materiaali, kotelon mitoitukset, baffelin paksuus, baffelin materiaali, kotelon konstruointitapa, avoin/suljettu. Tää tuntuu olevan ainakin itselle nyt vähän uusi maailma, mutta tuon viime treenien kokemuksen mukaan aika olennaista treenikämppäolosuhteissa. Mitkä sitten ovat niitä ominaisuuksia, joihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota, jos haluaisi ei-suuntaavan kaapin/kombon? Onko jotain yleisiä linjauksia, mikä aiheuttaa suuntaavuutta? Voiko kenties olemassaolevalle kaapille tehdä jotain modauksia suuntaavuuden vähentämiseksi? Kiitos! JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
|
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=236938&o=0 Noita voi kokeilla. :) Mutta jos soundimaailma on juurevampi nii openback saattais olla toimivampi joka sit levittää paremmin ääntä koko tilaan. Käärinliinoissa ei ole taskuja ja kaurapuurollakin elää ihan hyvin. :D - Steelduck |
|
Fender 68 deluxe reverb alkuperäisenä tai kloonina vois olla jees, mutta pedaalia taitaa tarttee kovempiin rokkeihin jos ei täysiä pysty vetämään. Vähemmän on nykyään enemmän |
petteri m 16.01.2018 22:17:19 (muokattu 16.01.2018 22:21:35) | |
|
JuSu: Tää tuntuu olevan ainakin itselle nyt vähän uusi maailma, mutta tuon viime treenien kokemuksen mukaan aika olennaista treenikämppäolosuhteissa. Mitkä sitten ovat niitä ominaisuuksia, joihin erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota, jos haluaisi ei-suuntaavan kaapin/kombon? Onko jotain yleisiä linjauksia, mikä aiheuttaa suuntaavuutta? Voiko kenties olemassaolevalle kaapille tehdä jotain modauksia suuntaavuuden vähentämiseksi? Kiitos! JuSu Tuskin kannattaa alkaa modailemaan olemassaolevaa. Sellainen kaappi säteilee suhteellisesti voimakkaammin ympäri joka lähtee värähtelyyn mukaan, siis akustisesti elävä ja herkkä kotelo jossa sopiva mitoitus. Sanoisin että mäntylautaa materiaaliksi ja joku perinteinen mitoitus, kyllä noita netistä löytyy piirustuksia varmaan. Eikös se Peavey ollut sellainen joka pelitti? Se ei taida olla puuta kuitenkaan. MDF, lastulevy ja vaneri ovat akustisesti kuolleempia materiaaleja, ilmeisesti juuri tässä järjestyksessä. MDF ei soi, siksi siitä hifikaiuttimia tehdään mielellään. Jos vielä baffeli on paksu ja massiivinen ja kajarin alaan nähden laaja niin sitä selvempää on että se ei lähde mukaan soimaan ja suuntaavuus lisääntyy. Luulen että valtaosa komboista taidetaan tehdä vanerista nykyään, se kun on kestävää ja edukasta. Muistelisin että Rikstonen kombot on ihan perinteisellä mäntyidealla kasattuja En tiedä kannattaako tuosta mitään isoa murhetta ottaa, maailman sivu on kitarakaappia vaan käännetty niin että se olisi jotenkin hyvä. Mulla oli muinoin Fender Twin Reverb ja siinä oli sellaiset hienot hopean väriset tilttijalat jolla sen sai suunnattua ylöspäin että jotain kuuli. Asia oli siis huomioitu jo tehtaalla. Jonkin verran olisi hyvä pitää etäisyyttäkin siihen kaappiin. Myös tilan koko, pintojen laatu ja muu akustiikka vaikuttaa erittäin suuresti lopulliseen aistimukseen kuten myös kaapin sijoituskorkeus ja kaikki muukin mahdollinen. Muuttujia on paljon. Pääasia että volat on maltilliset ja kuulonhuolto toimii. Änäkäinen tekee ainakin kaappia nimeltä Simo 3D, on kallis. Noita kaappeja kuulee kehuttavan aina jossain, kokemusta ei ole. Änäkäisen sivulta löytyy kuviakin. Sitten on tuollainenkin kumma: http://keystoneguitarcab.wixsite.co … /keystone/omni-directional-cabinets |
|
Minkäs paksuisesta vanerista jengi noita etulevyjä yleensä tekee? Esim. 1x12 kaappiin... |
|
Metalkallo: Fender 68 deluxe reverb alkuperäisenä tai kloonina vois olla jees, mutta pedaalia taitaa tarttee kovempiin rokkeihin jos ei täysiä pysty vetämään. Tämä. Tuota 68 Custom Deluxe Reverbiä testailtiin F-Musiikissa "kympillä" ja olipahan muuten maukas rokkisaundi! Toki siinä tapauksessa kitaristilla on oma volume ja muut sopeutuu tilanteeseen. :) En tiedä minkä verran tuon Customin kytkentää on muutettu alkuperäisestä mutta toimi ainakin mulle. Itsellä on käytössä saman sarjan Princeton ja kyllä sekin soi. Hymyile, nosta kädet ilmaan, sano lyhyt selkeä lause. |
|
mopar: Minkäs paksuisesta vanerista jengi noita etulevyjä yleensä tekee? Esim. 1x12 kaappiin... Keskustelua asijasta: http://www.tdpri.com/threads/speaker-baffle-material.135174/ |
|
petteri m: Aloittajan pohti kysymystä eri kaappien/vahvistinten säteilysuunnista/suuntaavuuksista. Ainakin periaatteessa 2 x 12 -kaapin elementit kampasuodattavat toistensa signaalia aina jos kuulijan korvan etäisyys kummastakin elementistä ei ole täsmälleen yhtä pitkä. Tulee siis vaihevirheitä eri taajuuksille. Jos kahden elementin kaapin toiston haluaa leviävän tasaisemmin soittotilaan, tämän teorian mukaan sen voi kääntää pystyyn, ikään kuin linjasäteilijä-hengessä. (Tällöin tietysti soundi muuttuu riippuen siitä kuinka _korkealla_ korva on kaappiin ja sen elementteihin nähden...) Korjatkaa toki, jos puhun läpiä päähäni. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
|
jPekka: Ainakin periaatteessa 2 x 12 -kaapin elementit kampasuodattavat toistensa signaalia aina jos kuulijan korvan etäisyys kummastakin elementistä ei ole täsmälleen yhtä pitkä. Tulee siis vaihevirheitä eri taajuuksille. Jos kahden elementin kaapin toiston haluaa leviävän tasaisemmin soittotilaan, tämän teorian mukaan sen voi kääntää pystyyn, ikään kuin linjasäteilijä-hengessä. (Tällöin tietysti soundi muuttuu riippuen siitä kuinka _korkealla_ korva on kaappiin ja sen elementteihin nähden...) Korjatkaa toki, jos puhun läpiä päähäni. Olisikohan teoriaa ennemminkin kuin käytäntöä. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
PIM 17.01.2018 19:28:00 | |
|
Tämä pitkähkö sepustus olkoonkin alustuksena otsikon kysymykselle. Mitähän kannattaisi katsella, jos combon itselleni halajaisin? Takaa avoin, 1x12", 20-60W, hintaluokka käyttettynä alle 1200 euroa, ja genrenä blues/southern rock. Tietty olen nivuset vaahdossa googlannut intter weppiä, ja paljon vaihtoehtoja on tullut vastaan, mutta olenko missannut jotain? Mikä olisi sinun valintasi em. reunaehdoilla? JuSu En tiedä mistä sulle saatais tällänen, mutta itse ainakin olen ollut helkkarin tyytyväinen omaan "Steel Deluxe" kombooni. Peltinen kotelo ohuella about 1/4"" vanerisella etulevyllä soi varmasta vähintään yhtä paljon kuin mäntypuinen ellei jopa enemmänkin ja 67 vuotias kajari alkaa oleen just sopivasti sisäänsoitettu. Vahvistinosana Uraltonen 5e3 kitistä koottu Tweed Deluxe kombo. https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne … c74c46bf980a808a47d0f56&oe=5AEC060A Siitä idea vapaasti kopioitavaksi.
Kamaahan on sopivasti, tilaa vaan liian vähän. |
RrRailo 17.01.2018 19:45:47 (muokattu 17.01.2018 19:46:26) | |
|
Mitenkäs VHT:n Special-sarja? Sieltä löytyy 12/20 ja 40 wattista. Minulla on Special 6, joka on erittäin maukas, Fenderin Tweed-sarjaan pohjautuva hyvin yksioikoinen kytkentä. Mainio pedaalialusta mutta voi pojat, että menee yksinäänkin hienosti ruttuun täysillä tuutatessa. Omaa myös mainion puhtaan soundin mutta sinä kaipaat ehkä enemmän headroomia, jos ymmärsin käyttötarkoituksesi oikein. http://www.vhtamp.com/products/the-special-series/special-44-combo Sahaa. |
JuSu 17.01.2018 20:01:30 | |
|
RrRailo: Mitenkäs VHT:n Special-sarja? Sieltä löytyy 12/20 ja 40 wattista. Minulla on Special 6, joka on erittäin maukas, Fenderin Tweed-sarjaan pohjautuva hyvin yksioikoinen kytkentä. Mainio pedaalialusta mutta voi pojat, että menee yksinäänkin hienosti ruttuun täysillä tuutatessa. Omaa myös mainion puhtaan soundin mutta sinä kaipaat ehkä enemmän headroomia, jos ymmärsin käyttötarkoituksesi oikein. http://www.vhtamp.com/products/the-special-series/special-44-combo Hmmm. Mulla oli Special 6 -nuppi, ja se oli todella hyvä pedaalialusta. Saako noita nykyään mistään järkeväsi Suomeen? JuSu "I have more faith in my plumber than I do in the eternal being. Plumbers do a good job. They keep the shit flowing."
-Charles Bukowski |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|