Aihe: Peilikuvaote
1 2
wavelength
16.06.2004 20:46:22

Kun etsin netistä tietoa peilikuvaotteesta (matched grip), lähes joka paikassa opetetaan ns. 'peukalot sivulla' -tyyli. Kuitenkin olen nähnyt monien rumpaleiden soittavan peukalot tikkujen päällä, ja kyseinen tyyli esiteltiin muistaakseni myös jossakin oppikirjassa. Ilmeisesti siis molemmat otteet ovat yleisesti hyväksyttyjä, mutta mitä etuja ja haittoja niillä on toisiinsa nähden, ja missä eri tilanteissa kutakin otetta kannattaisi käyttää?
You can't break an egg without making an omelette.
Jeltz
16.06.2004 20:55:51
Itselleni on opetettu, että "peukalot sivulla"-ote on vanha, ja olen siis oppinut soittamaan peukalot ylhäällä.
Pulp
Speedy
16.06.2004 21:20:16

"peukalot sivulla"-ote on vanha,

?????

Mutta sekai se on se yleisin.. ja on (ainakin minusta) helpompi soittaa nopeita juttuja, ja auttaa enemmän kapulan hallintaan..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
MoonDog
16.06.2004 21:48:43
Minua vähän harmittaa, kun olen alusta asti opetellut soittamaan sen tarkemmin huomioimatta kapulaotetta, soittaen sillä mikä aluksi tuntui luonnollisimmalta. Eli ongelmana on se, että vasen käsi pitää kapulaa peukalo sivulla, kun taas oikea käsi peukalo kapulan päällä. Nyttemmin tuon olen vasta noteerannut ongelmaksi, kun olen nopeampia juttuja alkanut harjoitella. Esim. grindeissä ja blasteissa ym. olisi parempi osata pitää kapulaa vasurillakin peukalo kapulan päällä, koska silloin saisi lisää nopeutta ja samalla käytettyä enemmän sormia kapulan hallintaan. Paska mikä paska, mutta kun ei meinaa riittää motivaatio treenaamaan tuota otetta tarpeeksi.
Shit just doesn't happen, it takes effort.
-Reaper-
16.06.2004 22:48:39
Mä ainakin soitan ja oon varmaan soittanu aina peukalo kapulan päällä ja se minusta tuntuu ainakin kaikkein parhaalta tavalta.
Rock´N´Roll!!
Jaska
16.06.2004 22:53:19
Ridea peukalo päälle, muuten sivulla. Noin se kai pitäisi olla, kuulemani mukaan.
jee
Paas
16.06.2004 23:35:05
Lisäksi olen yrittänyt opetella tätä kuuluisaa Buddy Rich tekniikkaa jossa käytetään vain yhtä sormea kerrallaan ja yhden sormen väsyessä siirryn seuraavaan sormeen.

Samasta asiasta Marco Minnemann selittää extreme drumming dvd:llään. Minä kuitenkin käytän kaikkia kolmea aina samaan aikaan.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Mikko A
17.06.2004 00:01:13
Lisäksi olen yrittänyt opetella tätä kuuluisaa Buddy Rich tekniikkaa jossa käytetään vain yhtä sormea kerrallaan ja yhden sormen väsyessä siirryn seuraavaan sormeen.

Ohhoh, tollasesta en oo kuullukkaan. Minä ainakaan en kyllä oikein edes pysty liikuttamaan vain yhtä niistä kolmesta sormesta niin ettei kaks muuta liikkuis..
I hate your sex!
hollmi-5
17.06.2004 00:05:08
Peukalotsivussa-otteella ranne joustaa paremmin ja keskisormi, nimetön ja pikkurilli ovat paremmin pelissä mukana.
Mika Hollström
miän vain
17.06.2004 09:31:19

Ridea peukalo päälle, muuten sivulla. Noin se kai pitäisi olla, kuulemani mukaan.

Sama juttu.
totomiettinen
17.06.2004 12:35:46
Taitaapa olla suht sama miten ne kapulat kädessä on, kunhan kuulostaa hyvältä. Mutta siinä se ongelma onkin. Jotta saisi molemmat kädet kuulostamaan samalta (rumpujensoiton elinehto...joka ei ainakaan prkl minulta onnistu!)
täytyisi otteen kapuloista olla molemmissa käsissä sama.

Virvelinsoitonopettajani on painottanut minulle peukalot sivulla-otetta (saa kuulemma herkkyyttä ja tarkkuutta), mutta hänhän opettaakin pelkkää virveliä (klassista).

Settiopettajani ei ole edes koskaan puhunut minulle otteista, ehkäpä se settisoittamisessa ei sitten ole niin tarkkaa. Ainut, että tutkintoa suoritettaessa valvoja(vai mikä se nyt onkaan) sanoi vaan, että ote on sulla oikea. No enhän minä sitä otetta miettinyt, soitin vaan ja pidin kapuloita kädessä.
Jaska
17.06.2004 15:36:58
Älkääkä missään nimessä pitäkö etusormea kapulan päällä. Sen kai jo silti tajuaa kokeneemmat soittajat.
jee
totomiettinen
17.06.2004 15:45:24
Älkääkä missään nimessä pitäkö etusormea kapulan päällä. Sen kai jo silti tajuaa kokeneemmat soittajat.

Siis missä??? Kapulan päällä? No LOL!
Jaska
17.06.2004 15:53:58
Siis missä??? Kapulan päällä? No LOL!

juu, nääs yläasteellakin näki kun musatunnilla harjoteltiin soitamaan rummuilla, ni lähes jokaisella oli etusormi erikseen kapulan päällä. eihän siinä mitään sormia sitte saa käytettyä

d´oh
jee
Mörre
17.06.2004 15:59:58
Itse ainakin pidän pääasiassa peukaloa kapulan päällä, tällöin keskisormi nimetön ja pikkurilli ovat vastassa kapulan alla ja niillä on helppo tehdä esim. tuplaiskuja. Silloin tällöin on kuitenkin helpompi pitää peukalo sivussa, kuten itselläni esim. tremoloissa. Mutta kaippa sen on lähinnä tottumuskysymys.
HCW
17.06.2004 16:05:05 (muokattu 17.06.2004 17:02:54)
Juttu on mielestäni kumminkin siinä että kaikkea kannattaa treenata. Ei niistä haittaa ole..

edit:typo
Tyylitajun lisäksi tärkeintä musiikissa on: "Playin' on ten"
Paas
17.06.2004 16:06:02
Juttu on mielestäni kumminkin siimä että kaikkea kannattaa treenata. Ei niistä haittaa ole..

Totta.
The Mullet: Hairstyle of the Gods http://www.mulletsgalore.com/
Speedy
17.06.2004 18:16:29

Puhutaanko tässä nyt peukalon asennosta, vai siitä miten sitä kättä pidetään, ja sitä kaiutta missä peukalo on.. Siis itse ainakaan en pidä rystysiä suoraan ylös tai sivulle, vaan ne ovas siinä välissä.. Ja kapula on enemmänkin sormenpäillä/ensimmäisessä nivelessä, kun siellä kämmenessä.. Näin ollen on luonnollista pitää peukaloa sivulla, en sitä nimittäin mitenkään edes ylöspäin saisi.. Mutta taas jos käännän kättä niin, että rystyset osottaa vaakatasossa sivulle, niin sillon peukalo on niikuin ikäänkuin päällä..

Mutta eihän sillä väliä miten soittaa, pääasia että saa soitettua sen, mikä pitääkin.. joillakin otteilla se vaan saattaa olla helpompaa.. mene ja tietä..=I
"All I think about is time and groove" J. Porcaro
Mikko A
17.06.2004 22:46:36

Niinpä, mutta jos katsoo ainakin Keith Moonin soittoa, niin etusormihan se siellä kapulan päällä välillä vilahtelee. Ja sujuu soitto...
I hate your sex!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)