smoltron 22.11.2017 12:15:00 | |
---|
Gibson osti taannoin Cakewalkin ja nyt päätti sitten lopettaa koko yrityksen tuotteineen, mukaanlukien Sonarin. Täältä löytyy katkeraa keskustelua aiheesta: http://forum.cakewalk.com/Cakewalk-Announcement-m3687511.aspx Tämähän olikin tosi hauskaa. Olen ollut Cakewalk/Sonar-käyttäjä vuodesta 1995. Jätän kyllä Gibsonin tuotteet jatkossa väliin. Olihan minulla yksi Les Paul joskus 1980-luvulla. Mikä olisi Sonarin korvaaja? Studio One? K |
smoltron 22.11.2017 12:17:22 | |
---|
Gibson sanoo että " this decision was made in order to align with the companys acquisition strategy, focused on growth in the global consumer electronics audio business." Onnea vaan. |
smoltron: Mikä olisi Sonarin korvaaja? Studio One? Ihan mikä vaan itseään miellyttää. Mikään ei tietty estä käyttämästä viimeisintä versiota niin pitkään kuin lisensointipalvelimet ovat pystyssä. Studio Onesta on ainakin nyt ihan hyvä tarjous meneillään, jos se kiinnostaa. |
jPekka 22.11.2017 14:33:09 | |
---|
Antti1: Ihan mikä vaan itseään miellyttää. Mikään ei tietty estä käyttämästä viimeisintä versiota niin pitkään kuin lisensointipalvelimet ovat pystyssä. Niinpä. Eikä tieten ole mahdotonta, että joku toinen alan toimija onnistuisi ostamaan Cakewalkin tuotteet Gibsonilta (joka on ilmeisesti aika pahasti velkaantunut firma). Katsellaan. Onneksi tuo tuorein versio Sonar Platinumia on ainakin minulla toiminut hyvin. Laiska ei viitsisi opetella uutta DAW:tä, kaikkien näiden vuosien jälkeen. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Kalmo 22.11.2017 15:02:00 | |
---|
Joopa. Täytyy pitää peukkuja, että joku toinen jatkaa SONARin kanssa. Itse olen siinä epämiellyttävässä tilanteessa, että käytössä on vanha 8.5 versio (32 bittisenä vieläpä), kun ei ole tullut tarvetta päivittää. On vain toiminut hyvin ja riittänyt. Nyt pitää kytätä, mihin hintaan mahd. saisi tuoreen version, jolla pärjäisi loppuelämän. Olisi varsinainen riesa joutua opettelemaan uusi softa, etenkin kun 8.5 versio ei välttämättä toimi kunnolla uusimmissa windowseissa. Siinä tapauksessa SONARilla aloitettuja projekteja ei pystyisi enää käsittelemään kuin hirveän siirto-operaation jälkeen. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
Rantsu 22.11.2017 16:03:59 | |
---|
|
smoltron 22.11.2017 16:48:49 | |
---|
Eihän tässä suurin ongelma ole uuteen softaan siirtyminen, vaan se miten kauan vanhat projektit ovat käytettävissä. Sonaria on käytetty vaikka missä ja arkistot ovat pullollaan projekteja. Miten kauan ne aukeavat ja kuka viitsii exportata ne muualle? Ei tämä mitenkään ainutlaatuista ole. Kaikilla muillakin tuotteilla on joskus elinkaari lopussa. Mitään yleispätevää arkistointiformaattia tuskin lienee, vai onko OMF sellainen? |
Antti1 22.11.2017 16:50:34 | |
---|
Ei, OMF ei ole sellainen. Se on kiva ajatus, joka ei toimi käytännössä kuitenkaan. Projektit vaan audioraitoina ulos ja talteen, oikeastaan se kannattaisi ottaa muutenkin normikäytännöksi. Ei sillä, että mä niin tekisin siitä huolimatta. |
anapena 22.11.2017 22:52:00 | |
---|
OMF toimii silloin ok, kun horoskoopit ja asetukset on kohdillaan. Ja silloinkaan mukana ei siirry plugarit sun muut säädöt, volumekäyrät ja fadet voi onnistua. Formaatin toimivuus varsinkin pitkällä tähtäimellä on epävarma, munsta AAF tekee saman asian vähän paremmin. Molempia tulee viikottain availtua. Sataprosenttisesti en luottaisi siihenkään. Jos sun nykyinen softa tekee ja avaa ne ok, niin se ei tarkoita että homma rullaisi myöhemmin jollain muulla softalla. Audioksi vain, niin kuin jo todettiin. TommiW.- Autot, kämpät ja piparit. |
Krice 22.11.2017 23:25:54 | |
---|
smoltron: Studio One? Studio Onekin on vähän siinä ja siinä onko sen kehitys järkevällä pohjalla. Viimeisimmässä 2-versiossa (2.6.5) on ärsyttävä bugi ainakin minulla, eka raidan record menee välillä päälle itsestään eikä sitä saa pois. Foorumeita lukiessa näkee myös kitinää uusimmista versioista. Kolmosesta pitää tietysti maksaa lisää, ei voi vain päivittää 2-versiosta ilmaiseksi jne. Olen käyttänyt nyt vähän aikaa Logic X:ää, siinä ei ainakaan vielä ole ollut mitään kovin ärsyttävää, tuntuu toimivan hyvin vaikka onkin hieman yksinkertaisen tuntuinen (kuten vaikka iMovie). Mutta itse en tarvitse mitään kovin kehittyneitä ominaisuuksia. |
smoltron 23.11.2017 10:10:48 | |
---|
Saattaa olla niin että Gibson menee konkurssiin ensi elokuussa kun kesällä sen yli 500 miljoonan lainat erääntyvät. Sitä ennen Gibson-brändi oletettavasti myydään jollekin toiselle ja sitten käytännössä Gibson = Philips-kuluttajaelektroniikka. Gibsonin kitaratehdas USA:ssa on jo siirtynyt merkittävästi pienempiin tiloihin ja tuotantoon, eikä sekään varmasti ihan helposti onnistu. "Levered at a rate of 10 times debt to Ebitda, Gibson has $375 million in senior bond debt maturing on Aug. 1, 2018. An additional $145 million in senior bank debt has a springing maturity of June 23, 2018, if the company doesn't manage to refinance the bonds." https://www.thestreet.com/story/142 … mpany-can-t-refinance-its-debt.html En oikein ymmärrä tätä Cakewalk-tappoa. Yhdellä iskulla Cakewalkin arvo käytännössä tiputettiin nollaan. Kyllä siitä joku olisi ainakin vähän maksanut ja pientä liiketoimintaa olisi voinut tehdä minimikehityksellä vielä vuosia. |
Krice 23.11.2017 10:50:12 | |
---|
smoltron: En oikein ymmärrä tätä Cakewalk-tappoa. Joskus noin tehdään pelkästään sen vuoksi, että saadaan yksi kilpailija pois markkinoilta ja omalle tuotteelle potentiaalisesti enemmän käyttäjiä. Mutta tässä tapauksessa syy on vähän epäselvä, toisaalta Gibsonilla ei ole kovin paljon logiikkaa ollut muutenkaan viime aikoina mukana toiminnassa. Mutta yleisellä tasolla minusta tämä on iso ongelma yritysten toiminnassa eli monesti alunperin hyvin toimiva yritys tuhoutuu sen vuoksi, että siitä tulee sijoittajien pelinappula tai yritys kasvaa niin isoksi, että johtoportaalla ei ole enää mitään käsitystä siitä mitä pitäisi tehdä. Samaa näkee niin monessa tilanteessa, esimerkiksi Youtubella on nyt joku naisjohtaja, joka ei tiedä mistään mitään ja Youtube alkaa olemaan vaikeuksissa sen vuoksi. |
Reality 23.11.2017 11:28:52 | |
---|
Tämä on kyllä niin syvältä. Ei uuden softan opettelussa tosiaan mitään, mutta kun vanhoja projetkeja on lähemmäs 2000, niin on se vaan pirun hankalaa. Niin kauan kuin ohjelman saa auki, ei ihan lirissä, mutta vaarana on aina ettei esim. Windowsin tai koneen päivityksen jälkeen toimi enää tms. niin siinä sitä sitten ollaan pulassa. No, vielä toivoa että tuote jollain tapaa jatkaa. |
smoltron 23.11.2017 11:32:41 | |
---|
Veikkaan että Gibsonin tase on niin huonossa kunnossa, ettei se siedä minkäänlaisia tappiokirjauksia. Sellaisenhan joutuisi tekemään, jos Cakewalk myytäisiin tasearvoaan halvemmalla. Kun pistää vain kaupan kiinni ja antaa kaikille potkut, niin saattaa välttyä tappiokirjauksilta. |
Kalmo 23.11.2017 14:08:04 | |
---|
smoltron: Veikkaan että Gibsonin tase on niin huonossa kunnossa, ettei se siedä minkäänlaisia tappiokirjauksia. Sellaisenhan joutuisi tekemään, jos Cakewalk myytäisiin tasearvoaan halvemmalla. Kun pistää vain kaupan kiinni ja antaa kaikille potkut, niin saattaa välttyä tappiokirjauksilta. Ehkä näin. Raaka veto, kun pistivät nyt myymälänkin kiinni saman tien. Olisin ollut (ja varmaan moni muukin) valmis maksamaan ihan asiallisesti nykyisestä tuoreimmasta versiosta ja siten taata itselleni SONARin käytön loppuiäkseni. Isona ongelmana siinäkin tapauksessa olisi tietysti koneenvaihdossa tarvittava aktivointi, elleivät järjestäisi vanhoille käyttäjille yleisavainta. Nykyinen versioni 8.5 on viimeinen, jossa ei ollut käytössä on-line-aktivointi (muistaakseni :o/ )., Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. |
-Q- 23.11.2017 16:08:47 | |
---|
Mä olen viimeksi 15.11.2017 saanut mainoksen Sonarista jonka kaikki versiot olis nyt halvennuksessa 30 vuotisen uran juhlistamiseksi. Saattas harmittaa jos ton 250 olis uuteen DAWiin sijoittanut viikkoa ennen lopetusilmoitusta. Vähän siis paistais läpi että melko äkkipikainen päätös oli kaikenkaikkiaan. |
Vessajono 23.11.2017 16:58:29 | |
---|
Krice: Olen käyttänyt nyt vähän aikaa Logic X:ää, siinä ei ainakaan vielä ole ollut mitään kovin ärsyttävää, tuntuu toimivan hyvin vaikka onkin hieman yksinkertaisen tuntuinen (kuten vaikka iMovie). Mutta itse en tarvitse mitään kovin kehittyneitä ominaisuuksia. Kyllä se on ihan yhtä kehittynyt kuin kaikki muutkin kunhan vaan laittaa Advanced Toolsit päälle. Siinä oletusmoodissa se on vähän sellanen Garageband Pro. "Ohan se nyt helvetin paljon järkevämpää treenata balalaikkaa ku suunnitella jotain saatanan vetypommia." Nobelanereita juotu vuonna 2017: 420 |
jsalo 23.11.2017 23:09:24 | |
---|
Voi prkl Gibson minkä teit, itse oon käyttäny Cakewalkia yli 20 v vaikkakin vaan epäsäännölliseen harrastushommaan, niin silti v*tuttaa! Luulin kerran olevani oikeassa, mutta erehdyin ja olinkin väärässä. |
iec 24.11.2017 14:42:02 | |
---|
Voi pr...kl. Juuri kun opin käyttämään tuota softaa. Joutuu vissiin alkaa konffaamaan Reaperia nykyiselle DAW:lle ja tehdä uudet jutut sillä. Sonar toimi heittämällä kun sen asensi, mutta Reaperin kanssa taisi olla jotain ihme säätöä. Jurppii jo valmiiksi. Ei tässä iässä enää jaksaisi tapella tietokonesoftien kanssa. Menee taas monta iltaa ihan hukkaan kuitenkin. Pieniä nämä mun harmit on tietenkin verrattuna siihen jos on tosiaan tuhansia tallennuksia tehty Cakewalkilla ja nyt on epävarmaa kuinka pitkään softa toimii. Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois... |
Antti1 24.11.2017 14:44:16 | |
---|
iec: ...Reaperin kanssa taisi olla jotain ihme säätöä. Ei pitäisi olla mitään säätöä. Jos on, niin sitten jokin sun tietokoneessa (tai käyttäjä) ei toimi kuten pitäisi. Ei sinänsä auta asiaan, jos näin on, mutta ihan vaan infopläjäyksenä. |