Aihe: Moodit
1 2 3
sepisti
21.10.2017 23:22:03
peltsi451: Pitää paikkansa. Loppujen lopuksi, eiköhän se soittaminen ole se juttu. Kaikki muu on toisarvoista. Tosta tulikin mieleen erään musiikinopettajani kertoma juttu kaverista joka liikkui porukoissa ja tiesi hirveästi teoriaa ja mitä virheitä kukin kitaristi oli tehnyt, asiat olivat hallussa.

Mutta, kaveri ei ollut itse koskaan soittanut kitataraa...

Kyllä sitä voi tietää musiikista, vaikka ei olisi koskaan kitaraa soittanutkaan. Ei mahda olla kitara eniten soitettu instrumentti maailmassa :)
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Kampela77
21.10.2017 23:35:21
sepisti: Kyllä sitä voi tietää musiikista, vaikka ei olisi koskaan kitaraa soittanutkaan. Ei mahda olla kitara eniten soitettu instrumentti maailmassa :)

Oletko muuten varma. Luulisin, että kitara on aika soitettu soitin kun lasketaan kaikki makuuhuonekitaristit mukaan :)
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Jucciz
22.10.2017 02:30:52 (muokattu 22.10.2017 15:07:37)
Kampela77: Opettajat lorvii pitkän kesän. Eivät siedäkään saada liksaa. Itsekin tienaan varmaan moninkertaisesti sua enemmän, kun olen valinnut paremman ammatin. Kiva kirjoitella kun jucciz voi vain kihistä raivosta jäähypenkillä :----------D. Siellä se kihisee, vaikka itselleen muuta vakuuttelee. :--------D

Luulo ei ole tiedon väärti.
Kefiiri
22.10.2017 18:35:42
Jucciz vei tämän erän :)
En ole musiikin asiantuntija.
peltsi451
22.10.2017 21:29:10
Kampela77: Oletko muuten varma. Luulisin, että kitara on aika soitettu soitin kun lasketaan kaikki makuuhuonekitaristit mukaan :)

Eiköhän niitä pianon pimputtajia ja viulun vinguttajia löydy huomattavasti enemmän.
Sinänsä...mitä väliä, musiikkia kaikilla tehdään :-)
peltsi451
22.10.2017 21:37:54
Kefiiri: Jucciz vei tämän erän :)

Voihan se olla että mennyt kesä oli liikaa keikkoja ja tulevakin kesä näyttää tosi hektiseltä, rahaa tulee kaikista ovista ja ikkunoista ja veroilmoituskin pitäisi tehdä jossain vaiheessa.
Jucciz
23.10.2017 00:36:20
peltsi451: Voihan se olla että mennyt kesä oli liikaa keikkoja ja tulevakin kesä näyttää tosi hektiseltä, rahaa tulee kaikista ovista ja ikkunoista ja veroilmoituskin pitäisi tehdä jossain vaiheessa.

https://www.youtube.com/watch?v=drD … LFkIE&feature=youtu.be&t=68
Kefiiri
23.10.2017 09:32:24 (muokattu 23.10.2017 09:33:16)
Keskustelu luisuu täysin ohi aiheen, mutta menköön. Kai kitara nyt kuitenkin on suosituin soitin? Niitä lojuu pitkin nurkkia joka huushollissa. En tiedä soitetaanko kaikilla, mutta samahan se on pianojen ja viulujenkin kanssa, joita on jo lähtökohtaisesti vähemmän.
En ole musiikin asiantuntija.
WanhaWetäjä
23.10.2017 11:43:23

Kefiiri: Keskustelu luisuu täysin ohi aiheen, mutta menköön. Kai kitara nyt kuitenkin on suosituin soitin? Niitä lojuu pitkin nurkkia joka huushollissa. En tiedä soitetaanko kaikilla, mutta samahan se on pianojen ja viulujenkin kanssa, joita on jo lähtökohtaisesti vähemmän.

Suomi on haitaristien luvattu maa ja Pohjanmaalla lähes jokaisessa kodissa on urkuharmooni tai sitten 60-70 luvulla ostettu ns kotiurku joten en menisi vannomaan kitaran ylivaltaa.
https://www.youtube.com/watch?v=-JaUCop_yxE me ollaan kuitenkin mettäläisiä ;-)

Itse asiasta, improvisoidessa soittajan pitää/pitäisi kuulla moodeja yms miettimättä mikä ääni mihinkin sointu/harmoniapohjaan sopii, siis olettaen on että on korvat päässä ja musikaalisuutta+ tietty taitotaso ja tyylitajua.

Asiaan liittyen, tämän biisin kitarasoolot jakavat edelleen mielipiteitä, kuka mitenkin kuulee mutta tässä biisissa kitara ja piano liikkuvat aika lailla eri alueilla, kumpi on "oikeen" vai onko molemmat, kas siinäpä pulma ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=IwWUOmk7wO0
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
Jucciz
23.10.2017 13:09:40
WanhaWetäjä: Asiaan liittyen, tämän biisin kitarasoolot jakavat edelleen mielipiteitä, kuka mitenkin kuulee mutta tässä biisissa kitara ja piano liikkuvat aika lailla eri alueilla, kumpi on "oikeen" vai onko molemmat, kas siinäpä pulma ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=IwWUOmk7wO0

Ainakin tosta huomaa, että kumpikin kitaristi noteeraa vain G-duurisoinnun ja veivaa lähinnä G-duuripentatonista kaikkien sointujen päälle, kun taas pianisti huomioi koko sointukierron - ja kuulostaa tästä syystä paljon paremmalta, on selkeästi enemmän "sisällä" soinnuissa. Kauhea kiilaus vaan päällä kaikilla, tosi hätäisen kuuloista.

Mietityttää myös biisin lopetussointu: mulle G-duuri on tässä biisissä nelosasteen sointu, vaan ilmeisesti Lynyrdin kitaristeille ykkösasteen. Ei siinä, kyllähän nelosasteelle saa biisin lopettaa. Ylipäätään biisin sävellajista ollaan monta mieltä. Mulle tää on modaalinen biisi: D-miksolyydinen, jonka silti kirjoittaisin D-duurin etumerkinnällä.
GiovanniDiRondo
28.10.2017 16:32:28

Jucciz: Ainakin tosta huomaa, että kumpikin kitaristi noteeraa vain G-duurisoinnun ja veivaa lähinnä G-duuripentatonista kaikkien sointujen päälle, kun taas pianisti huomioi koko sointukierron - ja kuulostaa tästä syystä paljon paremmalta, on selkeästi enemmän "sisällä" soinnuissa. Kauhea kiilaus vaan päällä kaikilla, tosi hätäisen kuuloista.

Mietityttää myös biisin lopetussointu: mulle G-duuri on tässä biisissä nelosasteen sointu, vaan ilmeisesti Lynyrdin kitaristeille ykkösasteen. Ei siinä, kyllähän nelosasteelle saa biisin lopettaa. Ylipäätään biisin sävellajista ollaan monta mieltä. Mulle tää on modaalinen biisi: D-miksolyydinen, jonka silti kirjoittaisin D-duurin etumerkinnällä.

Lynyrd Skynyrdissä on just hienoa, että siinä on mukana tätä Etelän traditiota, jossa soitto rönsyilee vähän joka suuntaan.

Mä luulen, että sointupohjaan tulee tässä miksauksessa liikaa tuota pianoa, jossa kuitenkin ne soinnut soivat kokonaisemmin kuin kitaroissa, ja soolo on sen takia vähän ristiriidassa tuon pohjan kanssa.

Levytyksessä juuri kitarasoolot luo kontrastia tuolle perussointukierrolle, joka pysyy muuttumattomana alusta loppuun. Jos kaikki soittaisi "oikein", biisi olisi tylsä - niin kuin useimmat "Alabaman" cover-versiot muutenkin ovat.

Biisi itsessään on tehty hät'hätää kieli poskessa täytebiisiksi, ilman sen kummempaa miettimistä tai analysointia. Tuotantopuoli tajusi kuitenkin kappaleen hittipotentiaalin, ja siitä tuli sitten yhtyeen tunnusbiisi. Tuskin yhtye edes soitti sitä montaa kertaa ihan samalla tavalla.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Randomizer
28.10.2017 19:13:34
Siis toi ns. "väärin" soittaminenhan tekee siitä just sen biisin. Jos toi olisi jonku teorianörtin säveltämä, toi olisi täysin turha ja geneerinen biisi. Hyvä osoitus että aina ns. "oikein" soittamalla ei tule parempaa musiikkia.
Lopettaa etenemisen, kun luulee että jää...
tomaattiorava
28.10.2017 19:31:08
Kampela77: Oletko muuten varma. Luulisin, että kitara on aika soitettu soitin kun lasketaan kaikki makuuhuonekitaristit mukaan :)

Mä veikkaan ihan suuta kun lasketaan kaikki kusiset laulukilpailut ja karaoken suosio.
Arkka
28.10.2017 20:06:57

Randomizer: Siis toi ns. "väärin" soittaminenhan tekee siitä just sen biisin. Jos toi olisi jonku teorianörtin säveltämä, toi olisi täysin turha ja geneerinen biisi. Hyvä osoitus että aina ns. "oikein" soittamalla ei tule parempaa musiikkia.

Ei o mitään syytä miksei teorianörtti voisi tehdä vaikka ihan samanlaista biisiä varsinkin jos tätä biisiä on analysoinut ja hakee samaa meininkiä.

Ja tajusin kyl, että tarkotat sellasta "huomasin säännönmukaisuuden - kaikki muu on väärin" -ajatusta, mutta pitipähän viisastella kun sellanen ajatus mielestäni ei teorianörttiä kuvaa ;)
LaMotta
28.10.2017 21:20:43 (muokattu 28.10.2017 21:22:06)

Onx nää niitä jotka ajeli 60-luvulla skoottereilla, suosi amfetamiinia ja pukeutui maiharitakkiin?

https://upload.wikimedia.org/wikipe … _photo.jpg/300px-Old_Mods_photo.jpg
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
peltsi451
28.10.2017 21:24:01 (muokattu 29.10.2017 07:54:40)
virhe
peltsi451
10.11.2017 22:30:09
Jucciz: Ainakin tosta huomaa, että kumpikin kitaristi noteeraa vain G-duurisoinnun ja veivaa lähinnä G-duuripentatonista kaikkien sointujen päälle, kun taas pianisti huomioi koko sointukierron - ja kuulostaa tästä syystä paljon paremmalta, on selkeästi enemmän "sisällä" soinnuissa. Kauhea kiilaus vaan päällä kaikilla, tosi hätäisen kuuloista.

https://www.youtube.com/watch?v=l1L6C1noV48

Mehän ei tehdä koskaan virheitä.
iisi-e
27.11.2017 15:42:48 (muokattu 27.11.2017 15:43:27)

Menee D:stä koska ensimmäinen sointu on D? :O :D
Arkka
27.11.2017 18:17:16

iisi-e: Menee D:stä koska ensimmäinen sointu on D? :O :D

Ei, vaan koska hahmottaa kokonaisuudesta perussäveleksi deen. Mulla on sama vika. Kyseisen kappaleen kohdalla tuntuu, että G on "käymässä jossain" ja D on lähempänä kotia. Voin myös keskittymällä kuunnella geestä meneväksi, mutta sit koko biisin luonne muuttuu jännästi. Kokeile kuunnella se niin, että se menis deestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)