Aihe: Pöhinä miksauksessa
1 2
htm
12.10.2017 09:52:23

Monessa kaupallisessa äänitteessä tuntuisi olevan mukana jotain spektriä täyttävää pöhinää/suhinaa/kohinaa. Omista miksauksista tää puuttuu ja lopputulos on jotenkin kuivan tuntuinen Hyvä esimerkki on Happoradion Che Guevara, jossa koko taajuuskaista on ikääkuin "täynnä" tai instrumenttien välit on täytetty. Käytetäänkö esim masteroinnissa tähän jotain kikkaa? Tai ymmärtääkö kukaan mistä puhun?
www.signumfreud.com www.facebook.com/maenhaluakuunnellarekords
Antti1
12.10.2017 10:32:36 (muokattu 12.10.2017 10:33:14)
Eiköhän tossa kyseisessä biisissä vastuussa ole synaraidat ja ne kitaraulinat, sekä useat kitararaidat, laulujen stemmat, kaiut jne. Hyvä sävellys, sekä sovitus ja sit vaan haet soundit kohdilleen. Ei siihen mitään muuta tarvita.

Jos sua kiinnostaa, niin voithan sä kokeilla kohinageneraattoreilla erilaisia suhinoita, mutta tuskin sä sieltä mitään merkittävää parannusta ongelmiisi tulet löytämään. Mitä tulee masterointiin, tai miksauksen stereoryhmään, niin siellä voi olla jonkinlaista ditheröintiä meneillään, mutta yleensä se on normaaleilla kuunteluvoimakkuuksilla melkein kuulokynnyksen alapuolella, tai ainakin äärimmäisen huomaamatonta.
htm
12.10.2017 11:12:17

Mä en oikeestaan puhu sovituksesta. Todennäköisesti kyse on masterointivaiheessa tehtävästä "jostain". Perusvehkeillä tota ei huomaa, studiossa kuulee. Peruskuuntelussa se enemmän vaan tuntuu, toisaalta siihen ei osaa kiinnittää huomiota.
Antti1
12.10.2017 11:18:28
Pistä jotain omia pätkiä referenssiksi, niin on helpompi pohtia mistä on kyse. Ei siellä masteroinnissa lähtökohtaisesti mitään ihmeitä tehdä, yksinkertaisimmillaan se on vain materiaalin valmistaminen ja koostaminen oikeaan muotoon painoa varten.
von spets
12.10.2017 12:05:55
Minusta tuossa biisissä on vaan hyvät kirkkaat soundit. Treble on makeesti säädetty pehmeäksi. Sit siellä on se synasoundi takana kihisemässä. Siinä on eri korkeuksilla ääniä jotka täyttää äänikuvaan säkeistöissä.
Timo JM
12.10.2017 12:18:07

Synathan siellä "pöhisee". Skitat on mun makuun liian puuroa.
jannu
12.10.2017 13:12:01 (muokattu 12.10.2017 13:12:49)
htm: Monessa kaupallisessa äänitteessä tuntuisi olevan mukana jotain spektriä täyttävää pöhinää/suhinaa/kohinaa. Omista miksauksista tää puuttuu ja lopputulos on jotenkin kuivan tuntuinen Hyvä esimerkki on Happoradion Che Guevara, jossa koko taajuuskaista on ikääkuin "täynnä" tai instrumenttien välit on täytetty. Käytetäänkö esim masteroinnissa tähän jotain kikkaa? Tai ymmärtääkö kukaan mistä puhun?

Kuulostaa alustavasti, tälleen kuulematta esimerkkiä sun miksusta, että teet liian kilttiä. Säröä vaan kaikkeen, rumpuihin rinnakkaiskompuroita jne niin kyllä se sieltä lähtee.

Antti1: Pistä jotain omia pätkiä referenssiksi, niin on helpompi pohtia mistä on kyse. Ei siellä masteroinnissa lähtökohtaisesti mitään ihmeitä tehdä, yksinkertaisimmillaan se on vain materiaalin valmistaminen ja koostaminen oikeaan muotoon painoa varten.

Tämä.
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
htm
12.10.2017 13:32:42

Mun allekirjotukaen takaa löytyy. Toi särö varmaan on
se mitä haen ja harmoniset kerrannaisethan sitä spektriä täyttää.. Oon koklaillukkin, mutta ehkä liian harkitusti.
Krice
12.10.2017 19:37:46

htm: Omista miksauksista tää puuttuu ja lopputulos on jotenkin kuivan tuntuinen

Ei kuivuus tuosta johdu ja minusta se kohina on todella ärsyttävää eli ei sitä ainakaan kannata alkaa lisäämään sinne keinotekoisesti.
Kefiiri
12.10.2017 20:16:22 (muokattu 12.10.2017 20:16:50)
Ei kai siellä mitään kohinaa tarvi olla mutta enemmän taajuuskaistan yläpäätä ja miksei alapäätäkin. Eri instrumenteilta jo äänitettäessä semmoista mehevää, ei-kuivakkaaa soundia. Vaikka siinä puuroutumisen vaara onkin.
En ole musiikin asiantuntija.
jannu
13.10.2017 19:53:08
htm: Mun allekirjotukaen takaa löytyy. Toi särö varmaan on
se mitä haen ja harmoniset kerrannaisethan sitä spektriä täyttää.. Oon koklaillukkin, mutta ehkä liian harkitusti.

Onko sulla jossakin jotain tuoreempaa, kuin 4-6 vuotta vanhoja juttuja?

Omaan korvaan noiden sun miksujen ongelmat on keskialueella. Sieltä puuttuu niin sanotusti lihaa. Toki Soundcloudin pakkaus tekee soundille itsessään jo hirveitä, mutta kyllä mä sanoisin, että joko äänittäessä tai miksatessa sä olet jättänyt etenkin alakeskialueelle melkoisen kuopan.
"You can't really be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Saatanan kojootti
htm
13.10.2017 23:04:37

jannu: Onko sulla jossakin jotain tuoreempaa, kuin 4-6 vuotta vanhoja juttuja?

Omaan korvaan noiden sun miksujen ongelmat on keskialueella. Sieltä puuttuu niin sanotusti lihaa. Toki Soundcloudin pakkaus tekee soundille itsessään jo hirveitä, mutta kyllä mä sanoisin, että joko äänittäessä tai miksatessa sä olet jättänyt etenkin alakeskialueelle melkoisen kuopan.

Toi on kyllä totta.
Uudempaa ei oo julkisesa jaossa, kun on covereita. Pitäis varmaan laittaa yksityisviestinä linkkiä. Kuka haluaa?
Antti1
13.10.2017 23:54:31 (muokattu 14.10.2017 12:06:54)
No laita nyt sit, kun jo kerta kysyin. :)

E: Hymiön lisäys.
htm
14.10.2017 11:37:41

Nyt ihan selvennyksenä, kun tää ketju luiskahti yleisesti miksausten parantamisen puolelle, niin tähänastisissa miksauksissa en tuota pöhinää edes ole osannut tavoitella. Tää on nyt ihan uus asia mitä rupesin funtsimaan.

Mut näillä puheilla ainakin kokeilen nyt:
- lisää yläpäätä, jota sitten kompuralla lanaan
- säröä lisää
- no more mr nice guy.
Timo JM
14.10.2017 12:43:20

Kuuntelin joitakin fb-sivun biisejä. Kiinnitin huomiota siihen, että biiseistä uupui ainakin sub-bassoa, mikä vaikuttaa täyteläisyyteen. Osittain myös masterointijuttu.
Danko
15.10.2017 01:19:35

Timo JM: Kiinnitin huomiota siihen, että biiseistä uupui ainakin sub-bassoa, mikä vaikuttaa täyteläisyyteen. Osittain myös masterointijuttu.

Tarkoitatko tällä nyt jotain oktaaveri-asioita vai mitäs?
"Ei riitä, että seurataan vain musiikkielämän työtä ja saavutuksia, vaan on jatkuvasti pidettävä silmällä kokonaisorganismia ja puututtava ajoissa virheellisen kehityksen oireisiin." - Herman Kretzchmann: Musikalische Zeitgrafen 1903
penatuna
15.10.2017 08:11:37 (muokattu 15.10.2017 08:11:51)
Danko: Tarkoitatko tällä nyt jotain oktaaveri-asioita vai mitäs?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sub-bass
htm
15.10.2017 11:20:06 (muokattu 15.10.2017 11:21:12)

Timo JM: Kuuntelin joitakin fb-sivun biisejä. Kiinnitin huomiota siihen, että biiseistä uupui ainakin sub-bassoa, mikä vaikuttaa täyteläisyyteen. Osittain myös masterointijuttu.

Mä oon aika säännönmukaisesti leikelly kaiken 50-60hz alapuolelta pois. Näin oon antanu itselleni kertoa. Todennäköisesti tältä palstalta. Ja kun katsoo kaupallisia äänitteitä jonkun analysaattorin läpi, ei niissäkään sieltä paljon mitään löydy.

Nyt kun kuuntelu on parantunu, oon alkanu ottaa vähän vapauksia sen suhteen.
AoA
27.10.2017 22:29:54 (muokattu 28.10.2017 14:04:14)
htm: Mä oon aika säännönmukaisesti leikelly kaiken 50-60hz alapuolelta pois. Näin oon antanu itselleni kertoa. Todennäköisesti tältä palstalta. Ja kun katsoo kaupallisia äänitteitä jonkun analysaattorin läpi, ei niissäkään sieltä paljon mitään löydy.

Nyt kun kuuntelu on parantunu, oon alkanu ottaa vähän vapauksia sen suhteen.

Riippuu kyllä äänitteestä, toisinaan on kyllä koko taajuuskaista aivan "täynnä".

Ai niin, ja alkup. kysymykseen aloittajalle: Tuli kuunneltua tuo Happoradion biisi, niin ymmärrän kyllä mitä tarkoitat. Tuossa biisissä nimenomaan on kitarat ja miksauksessa muutenkin paljon informaatiota 100-800 alueella, eli ei ole niinkään ns. loudness tyylinen miksaus. Nykyään on monesti tapana tehä miksauksista todella "kireän" kuuloisia ja on monesti enemmänkin tapana leikata kaikki "muhju" ja "komotus" soundeista veks. Juuri se joskus kaivattu "pöhinä" on noilla alueilla. Tästä äärimmäinen esimerkki on vaikka Tame Impalan - Lonerism -albumi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)