Aihe: Käytättekö kelanauhureita?
1 2
Welho-77
18.09.2017 23:56:42 (muokattu 19.09.2017 00:07:05)
Kefiiri: Juu älä vedä hernettä. Kelanauhureissa vaan hintataso nykyään on matala, vaikka vehje uutena olisi ollut arvokaskin. Siinä on kai se, että jotkin osat vanhuuttaan hapertuvat eikä varaosia ole aina helppo löytää.

Plus helvetin vaikeeta myydä kun tiiä toimiiko eikä varmaan nauhoja ole yhtään. Mutta jos siitä tsäänssi on 50e:kin tosiaan saada, niin kyllä se saa mut kaivelemaan sen esille ja tsekkaamaan.

Niillekkin(isovanhemmille) rupee jo ikää tulemaan eivätkä oikeen osaa internettiä käyttää, niin olen aina välillä heidän puolestaan kamaa myynyt millä ei mitään tee.
Kefiiri
18.09.2017 23:58:59
Juu kannattaahan vehje googlata ensin jos sattuukin olemaan arvokkaampi ja löytyy innokas ostaja.
En ole musiikin asiantuntija.
Laama666
19.09.2017 13:11:39
Welho-77: Plus helvetin vaikeeta myydä kun tiiä toimiiko eikä varmaan nauhoja ole yhtään. Mutta jos siitä tsäänssi on 50e:kin tosiaan saada, niin kyllä se saa mut kaivelemaan sen esille ja tsekkaamaan.

Niillekkin(isovanhemmille) rupee jo ikää tulemaan eivätkä oikeen osaa internettiä käyttää, niin olen aina välillä heidän puolestaan kamaa myynyt millä ei mitään tee.

Juu, siis minäkään en varmaksi hintaa väittänyt, sanoin "tuskin on kovin arvokas" tai jotain. Kyseessä on ihan kokemukseen perustunut valistunut arvaus.

Huutonettiin voi laittaa hakusanaksi "kelanauhuri" niin näkee vähän noita hintoja. Siellä on alkaen 10€ ritsoista ylöspäin. Kefiirin ja minun pointti lähinnä se, että ReVox A77 on voinut maksaa uutena käytetyn auton hinnan ja siksi niitä ei yleensä ihmisillä ole nurkissa ollut. Kyse on ullakkolöydöissä YLEENSÄ edullisista perusmalleista.

Mutta kannattaahan se yrittää myydä pois halvallakin.
Computer got no soul
Demo Harrison
19.09.2017 13:28:12 (muokattu 19.09.2017 14:06:17)
Sinänsä kiinnostava ajatus. Mummolassa lojuu pari Tandbergia, viime tietämän mukaan ihan toimivia. Toinen muistaakseni kaksiraitainen, toinen neliraitainen - taitaa olla just tuo malli: http://www.classicaudio.fi/classica … diocatalog/detail/Tandberg-15-41/80

Joskus käväissyt jopa mielessä, että olisikohan noista kotistudiodemotteluun, kun digiraiturikin alkanut nitistä liitoksistaan. On vaan muistaakseni tuollainen kielimaikkamankka mekaanisesti vähän jäykkä niihin kitarasoolon uusintaottoihin.
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
Kefiiri
19.09.2017 14:08:05 (muokattu 19.09.2017 15:28:55)
Demo Harrison: Sinänsä kiinnostava ajatus.

Onhan se kankeaa jos on tottunut digiratkaisuihin, mutta ehkä tulee keskityttyä paremmin kun tietää että uusintaottoa varten saa kelailla ja touhuilla hyvän tovin :)

Vallankin jos löytyy 18 cm/s nauhanopeus, niin äänityksen kohinakin jää ällistyttävän pieneksi.

Kahdella nauhurillahan jo äänittelee vaikka millaisia moniraitaspektaakkeleita.

Edit: Mainittu nauhanopeus pitäisi tietty olla 19 cm/s.
Laama666
19.09.2017 14:49:12
Kefiiri: Vallankin jos löytyy 18 cm/s nauhanopeus, niin äänityksen kohinakin jää ällistyttävän pieneksi.

Nopeudet ilmoitetaan yleensä tuumina ja tyypillisiä musiikkikäytössä ovat:

3 3/4 Inches Per Second
7 1/2 IPS
15 IPS

Eli tuo aina tuplaantuu. Hitaampiakin nopeuksia on käytetty esimerkiksi puheluiden tallentamiseen, jolloin äänenlaatu voi olla huonompikin.

Kokemuksieni mukaan nauhurit tukevat yleensä kahta eri nopeutta. Minun ReVox A77 on perusmallia ja tukee 3 3/4 ja 7 1/2 nopeuksia. High speed malli tukee tyypillisesti 7 1/2 ja 15.

Mutta sen verran korjaisin, että mainitsemaasi nauhanopeutta ei taideta tuntea. Eli varmaan kirjoitusvirhe, sillä: 7,5 tuumaa kertaa 2,54 on 19cm (ja puoli millimetriä päälle).

Kaupallisissa nauhoissa signaali on niin vahvana äänitetty, että kohinaa ei mielestäni kuule edes 3 3/4 IPS nauhoissa.

Tavallisen C-kasetin pyörintänopeushan on vielä puolet hitaampi tuotakin eli 1 7/8 tuumaa per sekunti, mutta niissä on niitä jotain dolby kohinanvaimennusjuttuja, joista en tiedä miten ne toimivat.

Tässä tietoa nauhoista:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Audio_tape_specifications
Computer got no soul
Demo Harrison
19.09.2017 15:10:18
Kefiiri: Onhan se kankeaa jos on tottunut digiratkaisuihin, mutta ehkä tulee keskityttyä paremmin kun tietää että uusintaottoa varten saa kelailla ja touhuilla hyvän tovin :)

Vallankin jos löytyy 18 cm/s nauhanopeus, niin äänityksen kohinakin jää ällistyttävän pieneksi.

Kahdella nauhurillahan jo äänittelee vaikka millaisia moniraitaspektaakkeleita.

Aikanaan tuli tehtyä sound-on-sound-äänityksiä kahdella kasettidekillä. Kyllä sitä oli onnesta soikeana keväällä -88, kun sain ostettua Tascan Portastudion.

Saakohan tuollaista kapoisempaa avokelanauhaa miten uutena tai löytyneekö lähinnä ehkä divareista useaan kertaan jyrättynä?
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
Laama666
19.09.2017 15:17:01
Demo Harrison: Saakohan tuollaista kapoisempaa avokelanauhaa miten uutena tai löytyneekö lähinnä ehkä divareista useaan kertaan jyrättynä?

En ole varma miten kapeaa tarkoitat, mutta 1/4 tuuman levyistä nauhaa saa Thomannilta edelleen. Katsoin äsken ja joku korkealaatuinen studionauha maksaa 99€ ja se toimitetaan alumiinikelassa.

Vaimo laulaa klassista laulua ja olisi kiinnostunut tekemään analogisen nauhoituksen. Minulla on kaksi ReVox-mikrofonia, jotka on A77:n sarjaan suunniteltuja. Nauha vain pitäisi ostaa.
Computer got no soul
Kefiiri
19.09.2017 15:22:16 (muokattu 19.09.2017 15:25:32)
Laama666: Nopeudet ilmoitetaan yleensä tuumina ja tyypillisiä musiikkikäytössä ovat:

3 3/4 Inches Per Second
7 1/2 IPS
15 IPS

Eli tuo aina tuplaantuu. Hitaampiakin nopeuksia on käytetty esimerkiksi puheluiden tallentamiseen, jolloin äänenlaatu voi olla huonompikin.

Joo, mokasin laskut. Lähdin siitä, että kasetin nauhanopeus on 4,5 cm sekunnissa. (Metristäkin järjestelmää olen nähnyt käytettävän, ehkä vain kasettien yhteydessä.) No sehän meni heti kättelyssä pieleen, kun oikea olisi vissiin ollut 4,75 cm ja sillä vissiin olisi päästy 19 cm/s lukemaan, joka tuntuikin tutummalta, mutta laskemalla päädyin väärään tulokseen ja ajattelin että luotan matematiikkaan :D

Edit: miten pitkä nauha maksaa sen 99 euroa? Pituushan ilmoitetaan metreissä, kun ajallinen kesto vaihtuu nauhanopeuden mukaan.
Laama666
19.09.2017 15:33:49
Kefiiri: miten pitkä nauha maksaa sen 99 euroa? Pituushan ilmoitetaan metreissä, kun ajallinen kesto vaihtuu nauhanopeuden mukaan.

https://www.thomann.de/fi/atr_magne … ?ref=search_rslt_Kelanauha_314123_8

762 metriä 1/4 tuuman levyistä nauhaa toimitettuna 10,5 tuuman alumiinikelalla. Muovinen säilytysboxi kuuluu hintaan.
Computer got no soul
Laama666
19.09.2017 15:37:09
Laama666: 762 metriä 1/4 tuuman levyistä nauhaa toimitettuna 10,5 tuuman alumiinikelalla. Muovinen säilytysboxi kuuluu hintaan.

Vielä niistä vinteiltä ja kirpputoreilta löytyvistä kotikäyttöön suunnitelluista perusnauhureista: niihin ei tavallisesti mahdu nuo isommat 10,5 tuuman NAB-kelat ollenkaan. Niissä on käytetty esimerkiksi 7 tuuman keloja tai vielä pienempiä.
Computer got no soul
Kefiiri
19.09.2017 16:47:48
Laama666: Vielä niistä vinteiltä ja kirpputoreilta löytyvistä kotikäyttöön suunnitelluista perusnauhureista: niihin ei tavallisesti mahdu nuo isommat 10,5 tuuman NAB-kelat ollenkaan. Niissä on käytetty esimerkiksi 7 tuuman keloja tai vielä pienempiä.

Jep, en ole koskaan edes käsitellyt tuollaista isompaa kelaa. Varmaan sieltä jollain viritelmällä saisi nauhaa kelattua pienemmälle kelalle.
Laama666
19.09.2017 17:36:00
Kefiiri: Jep, en ole koskaan edes käsitellyt tuollaista isompaa kelaa. Varmaan sieltä jollain viritelmällä saisi nauhaa kelattua pienemmälle kelalle.

A77 ja varmasti monet muutkin huipputason nauhurit tukevat 7 ja 10,5 tuuman keloja. Kyllä isolta kelalta voi kelata helposti nauhaa pienemmälle, mutta kaikki ei toki mahdu sinne. Nauha pitäisi katkaista.

Muutenkin jos lähtisin kelanauhurilla äänityksiä tekemään, niin hankkisin kyllä sitä varten huipputason laitteen, koska ei ne kovin paljon nykyään maksa. Tietysti keloihinkin menee rahaa ja ReVoxiin NAB-keskiöt keloja varten olivat hyvin hintavat. Alumiininen NAB-keskiöpari taisi maksaa yli 200€ mikä on ihan suhteeton hinta itse laitteen hintaan nähden.

Tietääkseni aivan kaikki kaupalliset äänitteet on 7 tuuman keloilla joko 3 3/4 tai 7 1/2 nopeudella. EBayssä näkee toisinaan myynnissä 10,5 tuuman keloja nopeudella 15 IPS, joiden väitetään olevan studioversioita. Esimerkiksi Moskovassa on noita eBayn kautta myynnissä. Ovat itse värkänneet esimerkiksi David Bowien tai Led Zeppelinin albumien kansista kopiot nauhaboxeihin ja nauhoitus on voitu tehdä vaikka CD-levyltä. Piraattikamaa ne on.

Oli miten oli, itse käytän vetokelana 10,5 tuuman alumiinikelaa kun kuuntelen 7 tuuman kaupallisia nauhoja.
Computer got no soul
Laama666
19.09.2017 17:47:26
Laama666: Oli miten oli, itse käytän vetokelana 10,5 tuuman alumiinikelaa kun kuuntelen 7 tuuman kaupallisia nauhoja.

Aiemmin mainitsin yhdeksi syyksi kaupallisten kelanauhojen vähyydelle nauhurien aikanaan korkeat hinnat. Lisäksi tietenkin syynä on ihan käytännöllisyys tai paremminkin sen puute: vinyylilevy ja C-kasetti on paljon helpompia käyttää suurelle kuluttajamassalle.

Kelanauhurien kanssa joutuu työn ja tuskan kautta käsin pujottelemaan nauhat koneeseen. Ja jos kyseessä on neliraitainen äänitys, nauhakelojen kääntäminen ja vaihtaminen on työläämpää. Vastaavasti kuin C-kasetissa, kelanauhassa voi olla kaksi "puolta" nauhoitettuna.

Itse olen sen verran kömpelö, että en uskalla alkaa pujottelemaan nauhoja. Vaimoni hoksasi, että pujotus on vähän kuin laittaisi lankaa ompelukoneeseen ja hän keksi miten se tehdään. Minä olen vaan asentanut laitteiston ja kerroin kuinka sitä käytetään. Vaimo hoitaa käytännön toimet eli nauhan pujotuksen ja kelaoperaatiot ohjeideni mukaan. :-)
Computer got no soul
Laama666
19.09.2017 17:52:46
Laama666: Tietääkseni aivan kaikki kaupalliset äänitteet on 7 tuuman keloilla joko 3 3/4 tai 7 1/2 nopeudella.

Tuo oli kyllä väärää tietoa. Viidenkin tuuman kaupallisia keloja on, mutta ilmeisesti niitä on ollut vain ihan alkuaikoina ja 7 tuumaa on ylivoimaisesti yleisin tyyppi.
Computer got no soul
Zybi
10.03.2020 10:15:54
Tää ihmeellisesti hyppäs johonkin lillukan varsiin ja mummon vintille kun kyse oli mitä TEETTE kelanauhureilla. Siis oletteko käyttäneet äänityksissä yms. Jos ei ole asiasta kokemusta aiheeseen älä kirjoita mistään DVD:stä, Deep Purplen nauhoista tai mummon vintistä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)