Aihe: Slide kitara?
1
kattilakettu
13.06.2004 03:09:13

Niin siinä sitten kävi mitä olen aina pelännyt.
Teloin työtapaturmassa vasemman käden keski ja etusormen,molemmista murtui eka nivel ja keskisormesta
tuhoutui ojentaja jänne.
Aikaa on kulunut nyt n.kuukausi tapahtuneesta ja pahalta näyttää.
Keski sormi taipuu jo n. 90 astetta mutta etusormi meinaa olla melko jäykkä.
Olen sitä yrittänyt mobilisoida ahkerasti,silmistä valuu vesi ja suusta vaahto.
Olen kuitenkin harkinnut vakavasti alkaan treenata slide kitaraa,kaiken varalta jos paluuta entisen ei ole.

Eniten kiinnostaa esim. kokemukset miten hyvin mm. telecaster sopii ko. soittotekniikkaan,millaiset kielisarjat ym.
Tietääkseni mm. Ry Cooder käyttää telecasteria.Ottaisin mielelläni vastaan mitä tahansa kokemuksia tai tietoutta ko,asiasta.
ola
McNulty
13.06.2004 03:17:56
perkule... elä nyt vielä sellasta ajattele... kuntoutat ainakin ekat 6kk ja vasta sitten rupeat pohtimaan jotain muuta.
Minä henk.koht. toivon parasta ja pikaista sormien vetreytymistä. Kaverilla operoitiin ranne ja soitot jäi 1,5 vuodeksi, mutta nyt parin vuoden jälkeen leikkauksesta, mies soittelee jo samaan tahtiin kuin aikaisemminkin. Tosin, välillä sanoi että pidemmän päälle siihen rupeaa vähän koskemaan, mutta kyllä nyt pari tuntia päivässä sentään kestää, ainoa oli vain se että kuntoutuminen kesti niinkin kauan. Joten malttia, tsemppiä jne jne sinne!!!
T-Bone
PIM
13.06.2004 12:36:49
Kyllähän telecaster slideen käy, pikkasen paksumpaa settiä vaan peliin, 12 tai 13 ois varmaan hyvä, ja tallapaloja vähän korkeammalla niin se on siinä.
Päivän tarjous: Kirsikanpunainen Fenix strato, pari naarmua takana muuten kuin uusi, hp. 270e
DJ Lattialuukkukoira
13.06.2004 13:18:31
Kaverilta murtui viime joulukuussa vasurista kaikki sormet paitsi peukalo kun pudotti jonkun painavan kaman niitten paalle. Nyt se soittaa spassoa kuin pro.
STFU U N00B!1!!1!!1!1!1!
Kumiankka
13.06.2004 13:37:00
Muistakaa Djangoa.

Aina voi alkaa vääntämään musaa tietsikalla jos kroppa pettää, Sibelius ja Beethoven ei tarvinnut kuin kynän ja paperia.

Mutta vaikka mulla sormet vielä jotenkin pelaa niin slide kitaraa olisi kiva osata soittaa, eli kertokaa jotka tiedätte
kalkkuna
13.06.2004 15:36:29 (muokattu 13.06.2004 16:34:15)
Ikävä juttu, toivottavasti paranee pian.

Tele on hieno(ja melko yleinen) kitara slide-soittoon ja 12-14 setti voisi olla aika kova, avoviritykset kehiin ja kieliä korkeammalle. Eiköhän se olisi siinä.
Defrayer
13.06.2004 15:51:29
Pikaista paranemista sinulle.

Krhm, minä kun en ole oikein perehtynyt tähän slide-hommeliin, että mikä siinä ylipäätään on idea, miten sen soitto eroaa normaalista kitarasta?
"This is gonna suck for sure, so don't stress over it" -kuultu eräällä foorumilla.
PIM
14.06.2004 12:40:43
Krhm, minä kun en ole oikein perehtynyt tähän slide-hommeliin, että mikä siinä ylipäätään on idea, miten sen soitto eroaa normaalista kitarasta?

Paremminkin vois kysyä että mitä hyötyä on tavallisella kitaralla hankituista opeista slidesoitossa. Kyse on aivan eri instrumentista joita yhdistää 6 kieltä. Avovireen käyttö jo tekee sen että otelauta pitää opetella kokonaan uudestaan ja koska nauhoista ei ole apua niin vireessä soitto ei ole ollenkaan niin helppoa kuin voisi kuvitella.
Päivän tarjous: Kirsikanpunainen Fenix strato, pari naarmua takana muuten kuin uusi, hp. 270e
Lord of the strings
14.06.2004 13:25:40
Tämä ei ehkä ole kovin varteenotettava vaihtoehto, mutta: Oletko harkinnut treenaamista vasenkätisellä kitaralla?
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
re infecta
14.06.2004 13:52:24
PeteH, kertoisitko vielä hieman lisää slide-soitosta?
Etsitään rumpalia! Katso ilmoitukseni.
Juzzu
14.06.2004 14:18:25
Paranemisia!! Älä vielä luovuta!

Itselläni katkesi käsi olkavarresta taannoin (ei ollenkaan niin paha juttu tietenkään kuin sormet). Käsi naulattiin kasaan, vinoon heheh, ja aloin soittamaan kitaraa (kantositeessä) parin viikon sisällä leikkauksesta. Aktiivinen soitto teki varmaan hyvää kun lihakset sai töitä, tuossa kunnossa pelkkä sormien liikutus kävi työstä, sillä ensimmäinen fysioterepeutin kuntoutuskerta loppui lyhyeen ja jäi viimeiseksi kun käsi liikkui jo kuin anguksella kesken kiihkeän lava-aktin.

Mutta tosiaan paranemia, toivotaan parasta!
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Funkyshiva
14.06.2004 16:56:12
Zemppiä!

Mikä vaan kitara käy slideen,kun vaan nostaa kieliä ja vaihtaa setin paksumpaan(tietysti intonaatiokin täytyy säätää uudelleen),itse käytän 0,14-settiä...sitten vaan surffailemaan hakusanoilla : "open-tunings,slide,guitar"niin pitäisi löytyä tablatuureja ja muita vinkkejä slideä varten...Bob Brozmannin sivut on hyvä lähtökohta,sieltä löytyy myös linkkejä muille slide,blues ja lap-steel sivuille.
Funkyshiva
Kumiankka
14.06.2004 17:46:23
Paksut kielet saundaa parhaalta. Olen itse kokeillut slidettää joskus omalla kitaralla, jossa on paksuhko setti ja olin huomaavinani että yläsatulaa voisi olla hyvä hivenen nostaa jäykästä setistä huolimatta. Voi olla myös vikaa tekniikassani...

Otelaudan pienestä kaarevuussäteestä ei liene etua, joten joku modernimpi skeba 12" radiuksella voisi olla parempi kuin vintage strato...

Toinen juttu on nää vahvari- ja säröasiat ja efektit... Herkullinen putkityyppinen särö varmaan pitää olla, sekä kaiut tremolot ja delayt just kohdalleen... Kaupan asetuksilla ei varmaan oikea fiilis irtoa...
kattilakettu
15.06.2004 01:10:24

Kiitoksia vaan palautteesta.,eihän tässä auta kuin ottaa elämä vastaan sellasena kun se tulee.
Toisaalta soitto on alkanut kyllä kuolaamaan,vaikka alkuunsa tuntu ettei tästä tule mitään ..se on kuitenkin niin selkäytimessä ne tietyt kuviot ja skaalat mitä on kelannut vuosikaudet...
Periaattessa on joutunut lähestymään teknisesti ottaen aivan uudesta näkökulmasta koko otelautaa ja luovuttava vanhasta,urautuneesta soittotyylistä,antaa vaistojen kuljettaa..
Katselin eilen maikkarilta sen pätkän Claptonista Me and Mr Johnson levyn tiimoilta...
Rytmi lehdessähän oli joku aika sitten artikkeli ko. herra Johnsonista ja todettiin muistaakseni slaidin käytöstä että sehän antoi mahdollisuudet näille "puuvillan poimijoille" joiden sormet olivat jäykistyneet raskaasta työstä,soittaa hemmetin moisia juoksutuksia...
Joten ei kai se aika hukkaan kulu tämänkin tekniikan omaksumisessa vaikka sormet vielä saisinkin kuntoon..
ola
jPekka
15.06.2004 10:04:21

Joten ei kai se aika hukkaan kulu tämänkin tekniikan omaksumisessa vaikka sormet vielä saisinkin kuntoon..

Ei tokikaan. Slidellä on kiva soittaa.

Muiden jo saamiesi hyvien neuvojen jatkoksi se, että kannattaa kokeilla erilaisia putkia ja etsiä se, joka a) soundaa hyvältä ja b) istuu hyvin sormeen. Itse olen viime aikoina käyttänyt Mudslide-merkkistä keraamista putkea, joka on vähän lasia (ja paljon metallia) tummasointisempi. Sopii hyvin nykyiseen projektiin, jossa on minun lisäkseni vain laulaja. (Ja minulla tavattoman kirkassoundinen kitara.)

Yleensä mitä painavampi putki, sitä paremmin (ja pitemmin) se soi: toisaalta liian painava putki on melkoinen rasitus kädelle. Kaikkien aikojen parhaan sustainin olen saanut virityksestä, jossa oli isoläpimittaisen lasiputken sisään tungettu metalliputki, ja putkien välissä oli täytteenä teippiä niin että istuivat tiukasti kiinni toisissaan. Tuo oli vain niin raskas, että kun sitä ei jatkuvasti käyttänyt, niin pikkusormea alkoi särkeä jo väliosan kohdalla...

Teipistä tuli mieleen: putken istumista sormeen voi parantaa pistämällä sisäpintaan esimerkiksi ilmastointiteippiä (laastarikin käy - kunhan on jotakin pehmeä- ja joustavapintaista). Silloin sormea ei tarvitse koko ajan jännittää putken pitämiseksi paikoillaan. Teippiä tyylikkäämpi ratkaisu (etenkin lasiputkille) on opittu keilaavalta vaimolta: keilapallojen reikiin käytettävät kitkatarrat. Saanee hyvin varustetuista urheiluvälineliikkeistä tai keilahallien myyntipisteistä.
"Minne tahansa menetkin, siellähän olet."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)