ituvirtanen 12.12.2016 09:06:01 | |
---|
Karlsson: Kiitos viihdyttävästä tekstistä. Tartun sen verran, ja olkoon vaikka avuksi jutun jatkojalostamisessa, että äänivarsissa laakerointi aiheuttanee enemmän keskustelua kuin varsiputken muotoilu. Siihenkin väliin pääsee vielä varren pituudella spekulointi, joka taas liittyy neulan levylle "piirtämään" geometriaan. No joo, AES:n artikkelit (maksullisia verkosta, jos ei ole jäsen; joistain kirjastoista löytyy) ovat puineet tuonkin aiheen aika lailla puhki jo 1960- ja 1970-luvuilla. Laakeritekniikka ei ole hirveästi kehittynyt sitten 1970-luvun, joten itse pidän loputonta hiomista tavalliselle kuluttajalle tarpeettomana. http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=724 http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=3185 Jos rahaa on, ostaa suoraan jonkun soittimen parilla sadalla tuhannella ja sitten yrittää itse hioa sitä vielä eteenpäin. Onpahan ihan perusväkästykset ja muut hölmöilyt jätetty jo taakse, eikö? http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist.php?category=turntables |
Karlsson 13.12.2016 14:34:05 | |
---|
ituvirtanen: No joo, AES:n artikkelit (maksullisia verkosta, jos ei ole jäsen; joistain kirjastoista löytyy) ovat puineet tuonkin aiheen aika lailla puhki jo 1960- ja 1970-luvuilla. Laakeritekniikka ei ole hirveästi kehittynyt sitten 1970-luvun, joten itse pidän loputonta hiomista tavalliselle kuluttajalle tarpeettomana. http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=724 http://www.aes.org/e-lib/browse.cfm?elib=3185 Kiitos näistä, melkein voisi ostaakin artikkelit. Varren geometria on sinänsä hyvin mielenkiintoinen aihe. Tosin laakeroinnilla tarkoitin tässä kohtaa sitä, puhutaanko "normaalista" erillisillä poikittais- ja pystyakseleiden laakereilla tai ns. unpivotina toteutettua vartta. Tai vaikkapa jokin magneettipohjainen tahi ilmalaakeri tai kulmavirhettä useammalla akselilla minimoiva malli. Tai Well Temperedin "golfpallo silikonidempissä". Onhan näitä ihmeteltäväksi. Jos rahaa on, ostaa suoraan jonkun soittimen parilla sadalla tuhannella ja sitten yrittää itse hioa sitä vielä eteenpäin. Onpahan ihan perusväkästykset ja muut hölmöilyt jätetty jo taakse, eikö? http://www.higherfi.com/spkrlist/speakerlist.php?category=turntables En henk. koht. oikein innostu noista tolkuttoman hintaisista vehkeistä, koska jonkinmoinen budjettitietoisuus on lähellä sydäntä ja usein teknisiä ratkaisuja perustellaan vastauksina ongelmiin, jotka eivät välttämättä ole kovinkaan todennettuja. Toki se on hyvin suhteellista, mikä on budjettitietoista ja millä tulokulmalla tämän analogiformaatin problemaattisuutta haluaa ratkoa. "Everything is permissible as long as it is fantastic" - Carlo Mollino (1905-1973) |
ituvirtanen 13.12.2016 21:14:25 | |
---|
Karlsson: Kiitos näistä, melkein voisi ostaakin artikkelit. Varren geometria on sinänsä hyvin mielenkiintoinen aihe. Siksi mainitsin kirjastot, koska noista pitää löytää mahdolliset keskustelut. Nuo mainitut eivät ole ainoita ja joku nurkka aiheesta voi olla toista kiinnostavampi. En henk. koht. oikein innostu noista tolkuttoman hintaisista vehkeistä, koska jonkinmoinen budjettitietoisuus on lähellä sydäntä ja usein teknisiä ratkaisuja perustellaan vastauksina ongelmiin, jotka eivät välttämättä ole kovinkaan todennettuja. Budjettitietoisuus harrastuksissa tarkoittaa yleensä sitä, että harrastukseen menee kaikki omat (ja toistenkin) rahat. Sinänsä tuollainen ns. valmiiksi ajateltu ja hyvin suunniteltu paketti on kiva, kun voi keskittyä kohinan sijasta kuuntelemaan musiikkia. Viehän se tietysti oman kokeilun ja nakertamisen ilon, jonka merkitystä ei pidä väheksyä. |
ShadowDude 24.01.2017 18:44:15 | |
---|
Haluaisin aloittaa musiikin kuuntelun vinyylien parissa ja olisi siihen liittyen pieni kyssäri. Eli siis, kannattaako minun ostaa käytettynä esim. Technics SL-1900, vai onko fiksumpaa sijoittaa rahansa uuteen laitteeseen (esim. Pro-Ject Debut Carbon). En tiedä levysoittimista juuri mitään, joten kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita! Perinteiset kitarat ja digitaaliset vahvistimet. |
Dave Dangerous 24.01.2017 18:53:45 | |
---|
Ei tuohon ole yhtä oikeaa vastausta. Ei tiedä kuinka kauan kumpi toimii hyvin, käytetty voi hajota jostain mutta voihan se uusikin ja voi olla heikompi laadultaan kuin vanha,mutta kuka sitä tietää. Tuossa tapauksessa ottaisin jos saisin samalla hinnalla Technics levarin. hiljaisuus on näkymätöntä liimaa |
Henri Henri Olavi 24.01.2017 18:58:34 | |
---|
ShadowDude: Haluaisin aloittaa musiikin kuuntelun vinyylien parissa ja olisi siihen liittyen pieni kyssäri. Eli siis, kannattaako minun ostaa käytettynä esim. Technics SL-1900, vai onko fiksumpaa sijoittaa rahansa uuteen laitteeseen (esim. Pro-Ject Debut Carbon). En tiedä levysoittimista juuri mitään, joten kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita! No tuo Teknari on täysautomaatti ja tuo Pro-Ject on täysmanuaali. Teknari on suoravetoinen, Pro-Ject on hihnavetoinen. Itse menisin tuolla Teknarilla, joskin täytyy sanoa ettei kys. mallista ole kokemusta. Itselläni on Technicsin SL-D3 käytössä ja pikkuvikainen SL-1200MK2. Pro-Jectit ovat varmasti hyviä pelejä tuossa hintaluokassa, mutta itse suosin suoravetoisia vehkeitä. Yksityiskohtaisempaa neuvontaa en nyt ehdi antamaan, jos ede osaisinkaan. K.F.S. is the Only Law |
jra 24.01.2017 19:38:15 | |
---|
Nuo Pro-Jectit ovat ainakin niin yksinkertaisia vehkeitä, että jos siellä ei ole valmistusvikaa, niin ei laitteessa ole kovin montaa myöhemminkään vikaantuvaa kohtaa, ellei sitten röydä. Itsellä on ollut rakenteeltaan vastaava Pro-Jectin soitin 90-luvun lopulta ja ainoa viaksi laskettava on ollut se, että moottorin jousituskuminauha alkoi väsyä vuosi pari sitten periksi ja moottori otti runkoon. Kuminauhan vaihtamalla korjaantui. Jos tuollaiseen tulee vika, niin se on helppo paikantaa ja korjata itse vaihtamalla ko. osa. Moottori ja virtakytkin tuntuisi olevan ainoat joihin mitään vikaa voisi tulla. Molemmat ovat varmasti päteviä tuohon hintaluokkaan, rasian malli ja neulan kunto (jos käytetty) on varmaankin se, jossa ero tulee jos tulee. Ja, tietysti säädöt. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
Karlsson 24.01.2017 21:30:24 | |
---|
Lisään edellisiin kirjoittajiin sen verran, että tuo(kin) teknari on aika pomminvarma laitos iästään huolimatta. Todennäköisesti ensimmäiset ongelmat, jos niitä tulee, ovat tuossa automatiikassa. Yleensä soitinta voi kuitenkin käyttää myös manuaalisesti. Lisäksi käytetyssä soittimessa on hyvä kiinnittää huomiota siinä kiinni olevaan rasiaan ja neulan kuntoon. Tosin niitä saa uusia rahalla, että ei hätää. Projectit on ihan ok vehkeitä, mutta kuitenkin köykäisemmin tehtyjä kuin nuo vanhat teknarit. "Everything is permissible as long as it is fantastic" - Carlo Mollino (1905-1973) |
tuskiz 24.01.2017 22:06:41 | |
---|
Mulla on Audio Technicin teknarikopio ollut käytössä muutaman vuoden, hyvä peli on kun sisäisen preampin nykäisi vittuun tuhinoimasta ääntä sekä laittoi Shuren elliptisen neulan, Tosin raskaamman vastapainon voisi vielä laittaa mutten oo jaksanut jenkeistä tilata. Eipä oo nykyjään kalliskaan varmaan. Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen. |
Bullitt 24.01.2017 22:56:13 | |
---|
Itsellä on ollut vuosia Pro-Jectin joku vanhempi Debut käytössä, ei valittamista. Parempiakin varmaan olisi tarjolla, mutta tusklin ihan ilmaiseksi. Olen kivi joka kukkii lailla hauraan joutsenen. |
slowdive 23.03.2017 18:28:53 | |
---|
Onko valistuneita arvauksia missä mättää, kun joissain levyissä tietyt äänet säröytyy, välillä se kohdistuu ihan vaan laulun S kirjaimiin, mikä kyllä "hieman" häiritsee kuuntelunautintoa? Soitin on Debut III ja rasia on muutaman kuukauden ikäinen Ortofon Red 2M. Mulla ei ole toista soitinta käsillä millä testata onko vika levyissä, mutta en muista kiinnittäneeni edellisen rasian/neulan kanssa asiaan huomiota, ja tuo nykyinenkin on ollut käytössä ilman että huomasin asiaa, mutta sitten kun sen huomasi niin sen kuulee vähän siellä sun täällä. Kaiuttimissa vika ei ole, koska kuulokkeilla kuuluu samat ässän suhinat. Vastapainoa olen säädellyt tuohon vaivaan liittyen ja antiskating puntin paikkaa, mutta niillä ei ole ollut radikaalia vaikutusta tuohon. "one good thing about music, when it hits you feel no pain" (bob marley) |
Kefiiri 23.03.2017 20:39:33 | |
---|
Mulla rupesi ääni säröytymään vasta kun oli kauhea pölypallo neulan ympärillä... voikohan neulaan tarttua jotain asiaankuulumatonta möhnää? Ei moinen taida olla tavallista. En ole musiikin asiantuntija. |
Henri Henri Olavi 23.03.2017 21:44:45 | |
---|
Kefiiri: Mulla rupesi ääni säröytymään vasta kun oli kauhea pölypallo neulan ympärillä... voikohan neulaan tarttua jotain asiaankuulumatonta möhnää? Ei moinen taida olla tavallista. Tottakai voi. Neulaa kannattaa välillä dipata esim. ihmesienessä. Siihen jää aika hyvin töhnää. Sit on olemassa ihan neulaharjoja. Sellaisella itse putsailen. Mitä tulee tuohon säröytymiseen, niin onko rasia varmasti kohdistettu just, eikä melkein? Entä VTA? K.F.S. is the Only Law |
Flash 23.03.2017 21:53:27 | |
---|
Monissa nykyisissä vinyyleissä on tuota säröytymis / S-ongelmaa. Vanhoissa vinyyleissä siihen törmää harvoin (jos levy päällisin puolin muuten ok). Saattaa siis vika olla hyvin levyssäkin. Live Music Is Better! |
slowdive 23.03.2017 22:25:38 | |
---|
Henri Henri Olavi: Mitä tulee tuohon säröytymiseen, niin onko rasia varmasti kohdistettu just, eikä melkein? Entä VTA? Niin, jos kaikki olisi kohdallaan niin ongelmaahan ei varmaan olisi - eli voisi tietenkin veikata että ei. Pitää siihenkin vielä koittaa paneutua kun ehtii. VTA tarkoittaa mitä? "one good thing about music, when it hits you feel no pain" (bob marley) |
slowdive 23.03.2017 22:27:54 | |
---|
Flash: Monissa nykyisissä vinyyleissä on tuota säröytymis / S-ongelmaa. Vanhoissa vinyyleissä siihen törmää harvoin (jos levy päällisin puolin muuten ok). Saattaa siis vika olla hyvin levyssäkin. Enimmäkseen mulla vanhempaa levyä on, ja tuossa nyt joku Thin Lizzy pisti korvaan ainakin ja viimeksi Pet Shop Boys. Ja neula ja levyt on noissa tarkemmin katsotuissa kohdissa ollut puhdas, siis ei ainakaan näkyviä töhniä tai pölypalleroita. "one good thing about music, when it hits you feel no pain" (bob marley) |
Milkop 23.03.2017 22:29:05 | |
---|
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse." |
Henri Henri Olavi 23.03.2017 22:32:05 | |
---|
slowdive: VTA tarkoittaa mitä? Vertical Tracking Angle Myös azimuth kannattaa tarkastaa. Sekin voi aiheuttaa säröä, jos neula kyntää toispuoleisesti. K.F.S. is the Only Law |
phiit 24.03.2017 07:40:42 | |
---|
slowdive: Onko valistuneita arvauksia missä mättää, kun joissain levyissä tietyt äänet säröytyy, välillä se kohdistuu ihan vaan laulun S kirjaimiin, mikä kyllä "hieman" häiritsee kuuntelunautintoa? Soitin on Debut III ja rasia on muutaman kuukauden ikäinen Ortofon Red 2M. Mulla ei ole toista soitinta käsillä millä testata onko vika levyissä, mutta en muista kiinnittäneeni edellisen rasian/neulan kanssa asiaan huomiota, ja tuo nykyinenkin on ollut käytössä ilman että huomasin asiaa, mutta sitten kun sen huomasi niin sen kuulee vähän siellä sun täällä. Kaiuttimissa vika ei ole, koska kuulokkeilla kuuluu samat ässän suhinat. Vastapainoa olen säädellyt tuohon vaivaan liittyen ja antiskating puntin paikkaa, mutta niillä ei ole ollut radikaalia vaikutusta tuohon. Vaihdoin pari vuotta sitten tuohon samaan rasiaan ja alkuun s:t hyppi silmille, mutta nykysin tilanne on rauhottunu, sillon tuli googlailtua ja oli ns ominaisuus Red 2M kohdalla.. tiedä siitä sitten mutta aja rasia sisään kyl se siitä. ~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~ |
phiit: Vaihdoin pari vuotta sitten tuohon samaan rasiaan ja alkuun s:t hyppi silmille, mutta nykysin tilanne on rauhottunu, sillon tuli googlailtua ja oli ns ominaisuus Red 2M kohdalla.. tiedä siitä sitten mutta aja rasia sisään kyl se siitä. Okei, pitääpä vielä koittaa käydä säädöt läpi sillä (vähäisellä) tietotaidolla mitä löytyy, ja jos ei auta niin katsoa auttaako aika & käyttö. "one good thing about music, when it hits you feel no pain" (bob marley) |