Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Klassinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huonoja säveltäjiä/kappaleita
1 2 3 4 5 6 7 8
northern
10.06.2004 13:38:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi klassisen musiikin kuuntelijat eivät koskaan kinastele siitä kuka on paras säveltäjä? Muissa musiikkityyleissä se on jokapäiväistä.
 
Tietäminen on sitä, että uskoo vahvasti olevansa oikeassa.
Sävis
10.06.2004 14:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin juuri itse aloittaa samantyylisen keskustelun. Kyllähän megatherium hirveästi yrittää mollata Rossinia minkä kerkiää. Minuakin kiinnostaa onko muilla vastaavia inhokkeja.
 
My name is James Bond, James Bond.
sub zero
10.06.2004 14:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi klassisen musiikin kuuntelijat eivät koskaan kinastele siitä kuka on paras säveltäjä? Muissa musiikkityyleissä se on jokapäiväistä.
 
Ei se laatu vaan määrä. Mozart sävelsi eniten elinvuosiinsa nähden ja Telemann absoluuttisesti mitattuna.
 
What's there to live for? Who needs the peace corps?
sellisti
10.06.2004 19:39:08 (muokattu 10.06.2004 19:40:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikö makuasioista ole aika turha kiistellä, kun kukaan ei kumminkaan saa ketään muuttamaan mieltään vain sillä perusteella, että on itse eri mieltä..? Kyllähän täällä säveltäjien paremmuudesta kinastellaan melkein joka viestiketjussa, joten tarvitaanko siihen tarkoitukseen enää erillistä ketjua? Ja sitä paitsi onhan täällä ollut näitä paras säveltäjä -kyselyjä aiemminkin, mutta ei siellä ole kinasteltu vaan esitetty oma mielipide.
 
edit: Niin siis oliko tarkoitus kinastella parhaasta vai huonoimmasta säveltäjästä..?
 
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
megatherium
10.06.2004 19:47:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se laatu vaan määrä. Mozart sävelsi eniten elinvuosiinsa nähden ja Telemann absoluuttisesti mitattuna.
 
Ei säveltänyt edes elinvuosiin suhteutettuna, vaan Scwammerl ( = Schubert), jonka kynästä on lähtenyt n. 1500 yksittäistä sävellystä, vaikka useimmiten ovatkin lauluja tai tansseja. Mozart näin laskettuna, jonka luova elämä kesti 12 vuotta kauemmin kuin Scwammerlilla, sävelsi tuskin tuhattakaan yksittäistä kompositiota, siis esim. tanssit erikseen laskettuna jne.
 
Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia
megatherium
10.06.2004 19:50:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kukaan ihminen maailmassa ei tunne kaikkia maailmassa joskus eläneitä tai elossa olevia säveltäjiä, joten heidän välinen keskinäinen vertailu on siksikin mieletöntä ja sitä paitsi mahdotinta. Varmasti Rossiniakin huonompia säveltäjiä on ollut maailman sivu, ei siinä mitään. mutta kukaan heistä ei tullut yhtä kuuluisaksi ja suosituksi elämänsä ja uransa aikana.
 
Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia
northern
11.06.2004 15:09:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit: Niin siis oliko tarkoitus kinastella parhaasta vai huonoimmasta säveltäjästä..?
 
Tarkoitus ei ollut kinastella. Ihmettelen vaan suuresti sitä että kaikki klassisen musiikin kuuntelijat ovat sitä mieltä että esim. Mozart oli taitava säveltäjä. Minkään muun musiikkityylin kuuntelijat eivät voi nimetä yhtään sellaista henkilöä/bändiä jota kaikki voisivat pitää hyvänä säveltäjänä.
 
Tietäminen on sitä, että uskoo vahvasti olevansa oikeassa.
sellisti
11.06.2004 16:34:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus ei ollut kinastella. Ihmettelen vaan suuresti sitä että kaikki klassisen musiikin kuuntelijat ovat sitä mieltä että esim. Mozart oli taitava säveltäjä. Minkään muun musiikkityylin kuuntelijat eivät voi nimetä yhtään sellaista henkilöä/bändiä jota kaikki voisivat pitää hyvänä säveltäjänä.
 
Tuskin sentään ihan kaikki. Varmaan löytyy niitäkin, jotka Mozartista eivät juuri välitä. Se varmasti on fakta, että Mozart on kaikilla musiikin kriteereillä mitattuna historian suurimpia sävelneroja ja taitavimpia säveltäjiä, mutta makuasiathan sen lopulta ratkaisevat, kuka mistäkin eniten tykkää.
 
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
sub zero
11.06.2004 16:35:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei säveltänyt edes elinvuosiin suhteutettuna, vaan Scwammerl ( = Schubert), jonka kynästä on lähtenyt n. 1500 yksittäistä sävellystä, vaikka useimmiten ovatkin lauluja tai tansseja. Mozart näin laskettuna, jonka luova elämä kesti 12 vuotta kauemmin kuin Scwammerlilla, sävelsi tuskin tuhattakaan yksittäistä kompositiota, siis esim. tanssit erikseen laskettuna jne.
 
Noh, ehkä tässä pitäisikin katsoa vähän sitä että ovatko nuo sävellykset jotain parin nuottirivin lauluja vai jotain sinfonioita.
 
What's there to live for? Who needs the peace corps?
Sävis
11.06.2004 17:06:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäpä tunnustan teille nyt jotain. Älkää lahdatko, mutta minä en pysty kuuntelemaan Sibeliusta. Minä en vain jostain syystä tällä hetkellä voi sietää Jannen musiikkia. Johtuu varmaan vähän siitä, että Sibeliuksen viulukonsertto on ollut minulle aina sellainen "maailman paras teos" ja nyt olen kyllästynyt.
 
My name is James Bond, James Bond.
hörhö
11.06.2004 18:34:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin sentään ihan kaikki. Varmaan löytyy niitäkin, jotka Mozartista eivät juuri välitä.
 
En pidä Mozartista juuri nimeksikään. Enkä ole ainut. Mm. Glenn Gould on kertonut inhoavansa Mozartia. Hän on jopa levyttänyt sitä vitsinä.
 
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
sub zero
12.06.2004 10:26:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua inhottaa E.Grieg. Nuo Peer Gynt -jutut on kyllä niin ärsyttäviä ettei rajaa. Mozart sen sijaan menee hyvin. Antakaa Mozartille vielä yksi tilaisuus, kokeilkaa vaikka Jupiter-sinfoniaa. Siinä hitaassa osassa ne dramaattiset hitaat nuotit tuntuvat kyllä luissa ja ytimissä. Ja sielumessun "Dies Irae" on kyllä maailman paras tuomionpäivä -kappale.
 
What's there to live for? Who needs the peace corps?
Jelena
12.06.2004 13:27:46 (muokattu 12.06.2004 13:28:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mie en voi sietää Rossinia (jonka klarinettikonserttoa tällä hetkellä soitan..) enkä Bachia. Mozartilta pidän joistain biiseistä, toisista en. Sen sijaan esim. Hindemithin monet biisit tuntuu sydänjuurissa asti. Stravinski rokkaa.
 
Aika kausiluontoista se kyllä on mistä mie pidän, mutta sellanen musiikki ei kyllä iske jossa ei ole mitään ajateltavaa. Jonka tarkoituksena on osoittaa esittäjän taiturimainen tekniikka tms. Usch.
 
pianistityttö
12.06.2004 15:17:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua inhottaa E.Grieg.
 
Aapuva. Kohta räjähdän. Paniikkia rakentaa.. Grieg on JUMALA!! Siis tietenkin omasta mielestäni.
 
Varsinkin hänen pianokonserttonsa...voiko kauniimpaa musiikkia olla? Jopa itse Rahmaninov oli sitä mieltä, että Griegin pianokonsertto on maailman hienoin pianokonsertto.
 
Tuo Peer Gynt on kyllä kieltämättä hieman kulunut, mutta vähentääkö se silti sen musiikillista arvoa ja kauneutta?
 
No, mutta kuintenkin itselleni ei tällä hetkellä kolahda saksalainen barokki. Toisin kuin italialainen. Scarlatti ja Vivaldi ovat säveltäneet upeita kappaleita.
 
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Arthur Rubinstein-
Rantsu
12.06.2004 15:44:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No, mutta kuintenkin itselleni ei tällä hetkellä kolahda saksalainen barokki. Toisin kuin italialainen.
 
Entäs ranskalainen?
 
Kaksi oktaavia vaakaan ja pystyyn.
sellisti
12.06.2004 15:54:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäpä tunnustan teille nyt jotain. Älkää lahdatko, mutta minä en pysty kuuntelemaan Sibeliusta. Minä en vain jostain syystä tällä hetkellä voi sietää Jannen musiikkia. Johtuu varmaan vähän siitä, että Sibeliuksen viulukonsertto on ollut minulle aina sellainen "maailman paras teos" ja nyt olen kyllästynyt.
 
Ei kai tuossa mitään paheksuttavaa. Kyllä itsellänikin ja varmaan kaikilla jossain vaiheessa joku säveltäjä alkaa vähän tökkiä, johtui se sitten liiasta kuuntelusta tai oman musiikkimaun muuttumisesta. Varmaankin ohimenevä ilmiö, mutta sinällään ihan terveellinen ja "puhdistava". Itselläni oli opiskeluaikana kausi, jolloin Shostakovitsin musiikki meinasi käynnistää oksennusrefleksin. Se meni ohi ja nyt nautin suunnattomasti hänen tuotannostaan.
 
"Eli,oletteko huomanneet orkesterissa soittaessanne eri stemmojen käyttäytymiseroja. Esim. sellistit notkuu ja lorvii siellä ja suurinpiirtein nukkuvat siinä pultissaan" -nammi, muusikoiden.net
Pimputtaja
12.06.2004 16:09:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei kai tuossa mitään paheksuttavaa. Kyllä itsellänikin ja varmaan kaikilla jossain vaiheessa joku säveltäjä alkaa vähän tökkiä, johtui se sitten liiasta kuuntelusta tai oman musiikkimaun muuttumisesta. Varmaankin ohimenevä ilmiö, mutta sinällään ihan terveellinen ja "puhdistava". Itselläni oli opiskeluaikana kausi, jolloin Shostakovitsin musiikki meinasi käynnistää oksennusrefleksin. Se meni ohi ja nyt nautin suunnattomasti hänen tuotannostaan.
 
Mulla just nyt ei oikeen kulje ton Shostakovitsin kanssa ihan samoilla raiteilla ajatukset, ku mä en just nyt oikeen älyä sen tapaa, millä se on niitä pianokappaleita rustannu..
Tiiän et tää on ihan normaalia ja yleensä kaikki soittajat kyllästyvät kuuntelemaan/soittamaan jotain tiettyä säveltäjää ja varsinkin teosta, koska on jankannut sitä niin kauan.. Itselläni oli käydä niin Mozartin pianosonaattien kanssa, mutta onneksi sanoin siitä opettajalle ja sain "vapautuksen" niistä vähäksi aikaa, koska on todella puuduttavaa soittaa kappaleita mistä ei tajua mitään tai mihin on todellakin kyllästynyt..
 
"I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz-
pianistityttö
12.06.2004 17:22:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs ranskalainen?
 
No ei aivan kauheesti ole tullut kuunneltua, mutta mitä nyt olen mm. Lullya (joka kyllä on ital.syntyinen), Couperinia ja Charpentieria kuullut, niin eivät tunnu niin läheisiltä kuin italialainen (kuitenkin parempaa kuin saksalainen ainakin tällä hetkellä). Scarlattilla on hienoja pianosonaatteja, ne erit. kolahtavat...
 
Mutta voihan jossakin vaiheessa tulla joku kauhee saksalaisbarokkimotivaatiojuttu. :D Tässä sitä nyt odotellaan....ja on odoteltu jo muutaman vuoden.
 
"Olen onnellisin tuntemani ihminen" -Arthur Rubinstein-
Pimputtaja
13.06.2004 13:23:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta voihan jossakin vaiheessa tulla joku kauhee saksalaisbarokkimotivaatiojuttu. :D Tässä sitä nyt odotellaan....ja on odoteltu jo muutaman vuoden.
 
Sama täällä.. Oon aika kauan jo oottanu tuota saksalaisbarokkimotivaation tulemista, mut ei näytä tulevan eikä kuuluvan siitä mitään.. :) Toivotaan et se nyt tässä joku vuosi iskeytys päälle.. :)
 
"I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz-
megatherium
13.06.2004 17:58:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh, ehkä tässä pitäisikin katsoa vähän sitä että ovatko nuo sävellykset jotain parin nuottirivin lauluja vai jotain sinfonioita.
 
Niin, Mozartilla suurin osa on lyhyitä italiaisia alkusoittosinfopnioita, eii suuri muotoisia manheimilaisesta perinteestä kehittyneitä tai pohjois-saksalaisia.
 
Musiikki on ylevämpää kuin kaikki viisaus, politiikka ja filosofia
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7 8

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «