Aihe: Gibson 2017 mallisto
1 2 3 4 5 6 7 8 9
fox
12.01.2017 23:11:52

Laulava Kylätohtori: Mä voin olla virtuaalijucciz.

https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=13026099

Ite olen tuota ruskeeta PRF:aa käyttänyt. Eli komppia näkemykselle. =)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
pappasfin
13.01.2017 09:32:16
Laulava Kylätohtori: Mä voin olla virtuaalijucciz.

https://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=13026099

Thanks, täytyypi kokeilla
PappaSFin
Ikihonka
13.01.2017 10:06:08
Katsoin että 2017T Traditional-mallin spekseissä mainitaan erikseen "One piece rosewood fingerboard", eli onko muissa (Standard, Classic ym.) malleissa käytetty (taas) laminoituja otelautoja... Way to go Gibson :-(
-Absoluuttinen puukorva-
Numb
13.01.2017 10:36:30

Mitenkäs se vaikuttaa soundiin tai soitettavuuteen, jos otelauta on vaikkapa kahdesta palasta?
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head "Dunnet Headin musa on parhaiten kuvattavissa silleen, että se muistuttaa sitä kuin suomalaiset aikuisrokkarit kirjoittais irlantilaisia juomalauluja." - Arttu
tuskiz
13.01.2017 10:59:07
J2280: Katsoin että 2017T Traditional-mallin spekseissä mainitaan erikseen "One piece rosewood fingerboard", eli onko muissa (Standard, Classic ym.) malleissa käytetty (taas) laminoituja otelautoja... Way to go Gibson :-(

On Gibson maininnut tuon valttikortin jo viimevuodesta asti, taitaa olla lähinnä markkinointikikka jolla otetaan eroa richlite lautoihin.
Huom! Obs! Ylläoleva kirjoitus saattaa sisältää mielipiteen.
Ikihonka
13.01.2017 11:21:59 (muokattu 13.01.2017 11:23:49)
Richliteä taitaa olla lähinnä Customeissa. Mutta onko siis Standardin/Classicin/Studion ym. muiden rupulaudat laminoituja?

EDIT: kai ne ylimääräiset liimapinnat otelaudassa jollain lailla saattavat kuulua.. Ei se mielestäni ainakaan laadukkaampi ole kuin yksipalainen...
-Absoluuttinen puukorva-
Jucciz
13.01.2017 17:46:49
J2280: Richliteä taitaa olla lähinnä Customeissa. Mutta onko siis Standardin/Classicin/Studion ym. muiden rupulaudat laminoituja?

EDIT: kai ne ylimääräiset liimapinnat otelaudassa jollain lailla saattavat kuulua.. Ei se mielestäni ainakaan laadukkaampi ole kuin yksipalainen...

"Jokainen liimasauma huonontaa sointia". Soitinrakentajan suusta kuultua.

Tämä siis viitaten siihen, onko esim. runko useasta palasta tai onko vaahterakaulan päällä vielä erillinen vaahteraotelauta vaiko ei.
hollstro
13.01.2017 17:56:55

Jucciz: "Jokainen liimasauma huonontaa sointia". Soitinrakentajan suusta kuultua.

Tämä siis viitaten siihen, onko esim. runko useasta palasta tai onko vaahterakaulan päällä vielä erillinen vaahteraotelauta vaiko ei.

Tuppaan olemaan samaa mieltä, mutta oli mulla kerran Les Paul Deluxe GT vuodelta 1973. Pannukkakkubody ja kolmepalakaula, volutekin. Soi akustisesti valtavan hienosti, paremmin kuin yksikään Historic tai VOS joita olen omistanut ja kokeillut. Siinä oli sellasta vanhan kitaran klangia.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
sustain65
13.01.2017 18:07:35
Jucciz: "Jokainen liimasauma huonontaa sointia". Soitinrakentajan suusta kuultua.

No miten sitten esim. meikällä oleva Ibanezin kitara soi niin hyvin ja sustainia piisaa, vaikka on muistaakseni ainakin viidestä pitkittäisestä siivusta tehty? Titaanivahvike varmaan auttaa sitten?

Tosin enhän minä tiedä onko niitä siivuja liimattu yhteen, muttei kai se yhdistäminen muutenkaan onnistu(?)

En ottaisi ihan yksioikoisena totuutena tuota lainausta, siis ainakaan kaulan osalta.
Jucciz
13.01.2017 18:17:28 (muokattu 13.01.2017 18:18:25)
sustain65: No miten sitten esim. meikällä oleva Ibanezin kitara soi niin hyvin ja sustainia piisaa, vaikka on muistaakseni ainakin viidestä pitkittäisestä siivusta tehty? Titaanivahvike varmaan auttaa sitten?

Tosin enhän minä tiedä onko niitä siivuja liimattu yhteen, muttei kai se yhdistäminen muutenkaan onnistu(?)

En ottaisi ihan yksioikoisena totuutena tuota lainausta, siis ainakaan kaulan osalta.

Tässä tulee tietysti se ongelma, että ei taida olla mahdollista testata sitä vaihtoehtoa, että sulla olisi samanmoinen kitara, mutta yhdestä palasta. Sittenhän sen paremmin tietäisi. Tuohan ei siis tarkoita sitä, etteikö useampipalainen runko/kaula/kitara voisi soida hyvin, vaan ainoastaan sitä, että vähemmistä paloista tehty soi keskimäärin vielä paremmin, ts. mitä vähemmän saumoja ja mitä enemmän yhtenäistä puuta, sen parempi.

Ei mulla ole tieteellisessä mielessä minkään sortin kompetenssia kommentoida koko asiaa, mutta maalaisjärjellä oon taipuvainen kyllä uskomaan, etenkin kun enemmän asiaan perehtyneet tuota mieltä ovat.
tuskiz
13.01.2017 18:51:54
Bodysta en mene ottamaan kantaa, mutta useampipalaiset kaulat ei kamalasti sointiin vaikuttane ja yleensä se on myös kestävyys eikä säästökysymys, esim. Ibanezilla löytyy kymmenien vuosien ajalta kolmiosaisia vaahterakauloja ja semmoisia ei varmaan ole edes kukaan Townshend wannabe saanut rikki, mutta vanhojen Artistien soinnista ei varmaan kellään ole pahaa sanottavaa, sitten on toki grafiittivahvisateiset tilukeihäät jne.
Teknisesti myöskään Gibsonin kaulatkaan ei ole yksipalaisia, perinteisesti lavassa on erilliset "siivet".

Mitä tulee tohon otelautaan, jos kiinalaiset saa halvimpiin keppeihinsä yksipalaisia ruusupuuotelautoja, niin ei kuvittelisi Gibsonillakaan olevan ongelmaa, paitsi tiedä sitten onko intialaisen saatavuus ollut heikko joten pitänyt tehdä laminaatteja, mutta eipä se ole ainut dalbergia-suvun puu, silti näkee sitten välillä niitä paahdettuja vaahteralautoja.
Gabe
13.01.2017 18:55:10
Kuvittelenko vaan, vai onko Gibsonin laatu notkahtamassa taas parempaan suuntaan? 2015-2016 oli tuossa lähikaupassa ainakin todella surullinen laatu tarjonnassa, lovia otelaudassa ym. pientä huolimattomuutta siellä täällä. Nyt näytti ja tuntui kautta linjan todella hyvältä.
"Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat over it and bug it to death. You can't do it by pushing buttons and watching a TV screen."
sustain65
13.01.2017 19:14:31
Jucciz: Tässä tulee tietysti se ongelma, että ei taida olla mahdollista testata sitä vaihtoehtoa, että sulla olisi samanmoinen kitara, mutta yhdestä palasta. Sittenhän sen paremmin tietäisi.

No tästä olen toki samaa mieltä. Ja samankaltainen problematiikkahan on koko ajan vastassa kitaroiden vertailuissa. Joten keskustelua tulee riittämään paremmuuksista maailman tappiin asti. :)

Edelleenhän on mahdollista, että tuon Ibanezin soundi paskoontuisi, jos sen kaula olisikin yhdestä palasta. Siis noin täysin spekulatiivisesti.

Minä olen yleensä sillä linjalla, että jos keppi toimii ja soi hyvin hiton omasta mielestä, niin sitten en enää viitsi haikalla, että olisikohan se vielä parempi jos se olisi tehty jotenkin teoriassa paremmalla tavalla. Enkä tarkoita että jucciz olisi nyt tuollaisella linjalla ollut.
sustain65
13.01.2017 19:16:36
Gabe: Kuvittelenko vaan, vai onko Gibsonin laatu notkahtamassa taas parempaan suuntaan? 2015-2016 oli tuossa lähikaupassa ainakin todella surullinen laatu tarjonnassa, lovia otelaudassa ym. pientä huolimattomuutta siellä täällä. Nyt näytti ja tuntui kautta linjan todella hyvältä.

Minä en uskalla uusia malleja enää katsella saati mennä kokeilemaan mihinkään, kun näytti ne uudet vihreät ja siniset lespat niin hyviltä.
tuskiz
13.01.2017 19:21:55
Gabe: Kuvittelenko vaan, vai onko Gibsonin laatu notkahtamassa taas parempaan suuntaan? 2015-2016 oli tuossa lähikaupassa ainakin todella surullinen laatu tarjonnassa, lovia otelaudassa ym. pientä huolimattomuutta siellä täällä. Nyt näytti ja tuntui kautta linjan todella hyvältä.

Ei kai aina tollasista ole valmistajaa syyttäminen, onhan kauppa itse voinut käsitellä esittelysoittimia vähän kehnosti asiakkaista nyt puhumattakaan. Pyydä varaston puolelta tuliterä soitin tai alennusta lommoista jos se esittelykappale oli muuten hyvä.
Laulava Kylätohtori
14.01.2017 00:34:20
Jucciz: Tässä tulee tietysti se ongelma, että ei taida olla mahdollista testata sitä vaihtoehtoa, että sulla olisi samanmoinen kitara, mutta yhdestä palasta.

Ei, mutta yksipalaisesta saa monipalaisen. :)

Kuka uhraa kitaransa tieteen alttarille?
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
mpekkanen
14.01.2017 12:39:36

Tämähän oli varmasti ihan provo, mutta aivan samanlaista olen kuullut myös soitinrakentajien suusta...mutta siis toiseen suuntaan. Monesta palasta tehty on jämäkämpi/kestävämpi ja tulee myös ostajalle halvemmaksi. On myös soitinrakentajallekin helpompi ja järkevämpi sekä edullisempi tehdä, kun ei tarvitse tehdä yhdestä palasta. Soundissa ei ole kuulemma eroa, mutta nyt sitten tarkoitetaan sellaista puuta joka siihen rakentamiseen käy muutenkin. Eli ne palat siellä välissä täytyy olla kosteudeltaan, esim. soitinrakennukseen sopivia.

J.Ala-Kuha oli ainakin tuollaista mieltä. Myöskin Gibson Firebirdejä ja useita kitaroita on tehty jo ihan sieltä ns. vintage-ajoilta useista paloista. Bassojen puolella on Alembic ja monet monet muut valmistajat sellaisia jotka tekevät loistavia soittimia. Eikä niissä tuo useamman palan kaula taikka rakenne haittaa sen soittimen soundia mitenkään.
Huono soundisia tai huonosti soivia bassoja kyllä löytyy ja voisi luulla että nuo matallemmat taajuudet myös vaativat sitä soivuutta enemmän. Voin olla tässä väärässä, mutta niin on sitten varmasti moni soitinrakentajakin. Ja edelleenkin puhutaan siitä sähköisestä soundista, ei ulkonäöstä tai mistään psykoakustiikasta, vaikka nekin toki ovat tärkeitä(vaikka niiden todentaminen tai myöntaminenkin voi olla joskus vaikeaa).

Toki sellainen kaula, jossa on monenlaisia puita ja niiden saumat näkee--->Voi olla silmälle mausta riippuen huonompi. Se voi vaikuttaa sitten psykologisesti myös muutoin siihen kitaran istuvuuteen omiin käpäliin/silmiin...
Ibanezilla ja monella muullakin merkillä on kyllä siellä välissä ihan tarkoituksella jotain bubingaa tms. tummaa puuta. Eli ei ole yritettykään mitenkään "piilottaa" niitä liimasaumoja siitä mahdollisesta muusta vaahterasta.

Gibsonillakin on ainakin niissä LP tyylissä lavoissa aika perinteisesti ne lavan molemmin puolin olevat pienet sivut liimattu. Vaikuttaisiko se sitten tosiaan siihen sähköiseen soundiin jotenkin?

Varmasti on sellaisiakin soitinrakentajia, joiden mukaan vain ja ainoastaan yhdestä palasta tehty kaula tai body on paras mahdollinen. Tässä kohtaan voi tulla hieman vastaan sekin, että millaisia soittimia kyseinen seppä itse valmistaa ja onko hänelle tuollaisen sanomisella jotain rahallista hyötyä.
Kaikki soitinrakentajat eivät kuitenkaan ole ihan täysin jokaisesta soittimesta tuollaista mieltä. Myös edesmennyt J.Ala-Kuha kyllä olisi tehnyt soittimen yhdestä palasta, mutta se olisi maksanut enemmän. Jos siis soitin olisi muutoin ollut sellainen, että sen voi niin rakentaa.
Minulle hän teki yhden konsolimallin 8-kielisen lap steel kitaran yhdestä palasta vaahteraa ja kertoi että halvemmalla olisin saanut jos se olisi tehty vaikka kahdesta tai kolmesta palasta. Halusin sen kuitenkin yhdestä ja maksoin enemmän. Soundin paremmuudesta en tiedä, mutta hintaa oli enemmän.
J.Ala-Kuhan mukaan siinä meni vain hyvää soitinrakennus puuta hukkaan, mutta teki mitä pyydettiin. Ja minä sen tosiaan itse maksoin. Näin jälkikäteen kun mietin tuota asiaa, niin nyt kyllä olisin hoitanut tuon asian toisin. Koskapa minusta on järkevää ajatella asioita myös hieman ekologistenkin asioiden kannalta. Turhaa siis hukata hyvää puuta, jos samaan tulokseen pääsee muutenkin. Pitäkäsittelykin kun voi tehdä vielä monenlaista jos ei halua noita saumoja näkyviin. Tai sitten sen voi tehdä niin, että laittaa ihan tarkoituksella tummaa ja vaaleaa puuta. Tällaisia lap steel kitaran aihiota on myös itsekkin tullut tehtyä, kotimaisesta koivusta ja kirsikkapuusta....
Normaalimmissa ja tavallisissa sähkökitaoissa tulee vielä enemmän hintaa kun kunnollisten ja tarpeeksi isojen puuosien löytyminen ei ole enää ihan niin helppoa.
Tähän omaan lap steel kitaraan kun laitettiin vain lakka päälle ja se puu jäi näkyviin aivan täysin.
Jos haluaa yksipalaisen ja vielä mahdollisesti näyttävääkin puuta, niin kyllä se ainakin maksaa...

Joillekkin tuntuu tuo pelkkä hinta jo parantavan sitä soittimen soitettavuutta ja soundia. Tämä on tullut ihan livenä nähtyäkin kun joskus musaliikkeessä töissä olin. Tuosta kirjoitinkin ja se löytyy täältä, mikäli kiinnostaa...
https://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=13020047#p13020047
Tuota sivua seuraavalla sivulla on vielä aiheesta kaksi kirjoitustani, jos kiinnostaa tai joku jäi siinä mietityttämään.

Ei taida vielä olla kauheasti liikenteessä näitä 2017 vuoden malleja. Siis ihan täällä kotimaassa ja soittajilla?
hollstro
14.01.2017 13:19:38

Basso tai kitara joka on tehty esim. Reverse Firebird-tyyliin monesta sivusta saundaa erilaiselta kun kitara joka on tehy yhdestä mahonkilankusta ja kaulasta, kuten non-Reverse FB tai SG. Onhan niissä toki erilainen kaulaliitoskin.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
mpekkanen
14.01.2017 15:30:46
hollstro: Basso tai kitara joka on tehty esim. Reverse Firebird-tyyliin monesta sivusta saundaa erilaiselta kun kitara joka on tehy yhdestä mahonkilankusta ja kaulasta, kuten non-Reverse FB tai SG. Onhan niissä toki erilainen kaulaliitoskin.

Toki. On noissa Firebird kitaroissakin erilaisia variaatiota tuon kaulan suhteen(riippuen hieman mallista), mutta se ihan perinteisin on kyllä läpirungon. Muutenhan Gibsonit ovat liimaliitoksella.
Tuo uusi ja edullinen Firebird Zero taitaa olla liimaliitoksella. Ainakin kuvista voisi näin päätellä...

En sitten tiedä, jos otelaudan jälkeenpäin liimaaminen vaikuttaa siihen soundiin...Niin onko silloin enemmän Fender tyylisien kitaroiden kaulan takaa jyrsitty kaularaudan ratkaisu soundillisesti parempi?
Tätähän Jucciz epäili/arveli/tiesi, että jälkeenpäin liimattu otelauta olisi soundin kannalta huonompi ratkaisu???
Enemmänhän sitä puuta sinne jälkimmäisessä tapauksessa joudutaan liimaamaan, vaikka otelauta olisikin samaa puutaa itse kaulan kanssa. Sitten on tietysti asia jo toinen, jos ei kaularautaa laiteta ollenkaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)