Aihe: Mikseivät pikkubändit julkaise enää cd:itä
1 2 3 4 5
Berzerkowitz
06.01.2017 22:25:38
Nii kylhän se c-kassuna julkaiseminen näin niinku 2010-luvulla olis enemmän true kuin jonaan ceedeenä julkaseminen.
GiovanniDiRondo
06.01.2017 22:52:20

Berzerkowitz: Nii kylhän se c-kassuna julkaiseminen näin niinku 2010-luvulla olis enemmän true kuin jonaan ceedeenä julkaseminen.

Jännä juttu, mut mä en tajua tätä pointtia ollenkaan. Eihän siis c-kasetissa mitään vikaa ole, hyvässä dekissä ja hyvillä stereoilla se on ihan riittävän hyvää äänentoistoa. Mutta miksi, en vaan käsitä.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Bonham
07.01.2017 01:35:49
GiovanniDiRondo: Jännä juttu, mut mä en tajua tätä pointtia ollenkaan. Eihän siis c-kasetissa mitään vikaa ole, hyvässä dekissä ja hyvillä stereoilla se on ihan riittävän hyvää äänentoistoa. Mutta miksi, en vaan käsitä.

Jep, sitä on jo aika hankala laittaa kännykkään.
GiovanniDiRondo
07.01.2017 08:25:44

Itse olen jo yli kymmenen vuoden ajan tehnyt kokeiluja erilaisilla web-julkaisuilla. Koodaamalla yhdistettiin kuvaa ja ääntä ja rikottiin albumin lineaarista rakennetta.

Itse asiassa tuossa 2000-luvun alussa vielä tämäntyyppinen julkaisutapa toi kiinnostusta ihan ulkomaita myöden. Toisaalta silloinen bändi, jolla äänite tehtiin, kuulosti kiinnostavammalta.

Omat koodaustaidot ja teknologian tuntemus on jäänyt sillä lailla jälkeen, ja kun bändikaverit ja tekijänoikeuskysymykset ovat pistäneet hanttiin, niin sittemmin tuli julkaistua noita cd:itä.

Mutta, itse menen kyllä musiikki edellä. Eli tärkeintä olisi se, että pystyisi saamaan aikaan sen verran hyvää musiikkia, että sitä joku haluaisi kuunnella. Formaatti sinänsä on sivuseikka. Spotify ja musiikin latauttaminen verkosta ovat toki jo niin pahoja kompromisseja, että se ei sitten kiinnosta oikein lainkaan.
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
Kefiiri
07.01.2017 09:21:13
GiovanniDiRondo: Jännä juttu, mut mä en tajua tätä pointtia ollenkaan. Eihän siis c-kasetissa mitään vikaa ole, hyvässä dekissä ja hyvillä stereoilla se on ihan riittävän hyvää äänentoistoa. Mutta miksi, en vaan käsitä.

On siinä ainakin se, että C-kasettiteknologia kestää aikaa yllättävän hyvin. Ekat kotipolttoiset CD:t ovat jo hapettuneet kuuntelukelvottomiksi, ja tehdastekoisissakin ilmeisesti on alkanut ilmetä pulmia (jälkimmäisestä en ole varma, jotain keskustelua muistan lukeneeni?).

Mutta 40 vuotta vanhat kasettitallenteet ovat vielä aivan kuuntelukelpoisia, ja lienevät sitä vielä pitkään.

En tiedä onko tämä asia nykyisten kasettiveijojen päällimmäinen motiivi, mutta hyvä pointti yhtä kaikki.
En ole musiikin asiantuntija.
rintapek
07.01.2017 11:10:06

phiit: No, soitosta ei oo puhuttu sanaakaan mutta kyllä hyvä biisi siinäkin on parempi vaihtoehto kuin paska biisi helvetin hyvin soitettuna.

Sama soundeissa, mieluummin se akustinen basari kuin Casio sample.

Edit: toisaalta eihän tässä soundiasiassa voi nykysin syyttää kuin musiikkiteollisuutta, paska pitää saada kiiltäväks :)

Rokki ja oikeestaan kaikki musa on saundia. Ganesit kävi tekemässä Roadrunnerin ruotsissa, koska ruotsissa oli vehkeet ja tekijät tehdä sen kaltainen levy. Suomessa tehtynä siihen maailmanaikaan lopputuloksena olis ollu roadrunner Martti Metsäkedon tai Toivo Kärjen tapaan.

Tota ei kande sotkea soittotaitoon tai teknisiin vempeleisiin. Sitä hyvää saundia ei o mitenkään määritelty, se voi olla mitä tahansa. Pointti on siinä, että se pitää osata kaivaa esiin.

Vaikkapa alkuaikojen punkissa soittotaidot tai mikään tekniikka ei ollu mitenkään määräävä juttu. Kuuntelijoita kiinnosti enemmänkin "asenne" ja levyn tuottaminen siten, että se "asenne" kuuluu on ei onnistu keneltä tahansa. Kuvitelkaas nyt edelleen Topi Kärki tuottamassa punklevyä.

Niinpä jos teet hempeän balladin mutta et omin voimin saa kuulostamaan sitä hempeältä niin kandeeko silloin pyytää apuja vai ei? Jos siis meinaat sen jotenkin julkaista. Semmoista ei kande julkaista missä kuulijoille pitää selittää, että tää on niinku periaatteessa hempee balladi.
Jos maailma olis mun suunnittelema, niin hyttyset söis porkkanoita.
phiit
07.01.2017 13:00:00
rintapek:
Sitä hyvää saundia ei o mitenkään määritelty, se voi olla mitä tahansa. Pointti on siinä, että se pitää osata kaivaa esiin.

Niin.. tuo lause syö vaan itse itsensä valittavasti.

Rintapek:
Niinpä jos teet hempeän balladin mutta et omin voimin saa kuulostamaan sitä hempeältä niin kandeeko silloin pyytää apuja vai ei? Jos siis meinaat sen jotenkin julkaista. Semmoista ei kande julkaista missä kuulijoille pitää selittää, että tää on niinku periaatteessa hempee balladi.

Tää taas ei liity kyllä koko aiheeseen? Jos ei bändi saa mitään järkevää materiaalia tehtyä niin kannattaa vielä hetki hieroa treenikämpällä, hyvä biisi > soundi.
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
rintapek
07.01.2017 13:58:18

phiit: Niin.. tuo lause syö vaan itse itsensä valittavasti.

Tää taas ei liity kyllä koko aiheeseen? Jos ei bändi saa mitään järkevää materiaalia tehtyä niin kannattaa vielä hetki hieroa treenikämpällä, hyvä biisi > soundi.

Toi lause ei syö itteään mitenkään.
Ja jälkimmäinen liittyy hyvinkin aiheeseen.

Ja liittyy ihan ketjun aiheeseen, eli miksi bändit ei enää julkaise ceedeitä.
Bändit on huomanneet sen, että ceedeitä ei enää kysytä. Joten silloin kandee miettiä sitäkin mikä olis semmoinen julkaisukanava mistä yleisö/keikkajärkkärit/kiinnostuneet bändin parhaiten tavoittaa.

Ja sit tosiaan kannattaa julkaista mahdollisimman kunnoillista jälkeä.
Mä olin aikanaan musatukussa duunissa ja varaston perältä löytyi iso laatikollinen ceekasetteja. Ei voinu hävittää ennen kuin otti selvää mitä ne on. Siispä kasetti koneeseen.

Kymmenen sekunnin kuuntelu parilla kasetilla paljasti, että se oli firmaan lähetettyjen demojen öömappi.
Jos mä jaksoin kuunnella niit puolivillaisia casiopimputteita 10 sec niin se on ihan varmaa, että firman jokainen levytuottaja oli sulkenut mankan vielä nopeammin. Eikä ollut mitään merkitystä vaikka kaseteilla olis ollu kuinka rautaisia biisejä. Hukkaan ne meni joka tapauksessa ja ihan vaan siksi, että ne oli tehty tavalla joka ei houkuttanut kuuntelemaan tippaakaan. Joten kannattiko julkaista?
Ja siihen päälle se, että jos laatikossa oli demo vaikkapa bändiltä "Kupliva Rupikonna", niin kun se on kerran laitettu koneeseen ja todettu välittömästi paskaksi, niin mahdollista seuraavaa demoa ei kukaan koskaan edes laita koneeseen, joten siinä meni "Kuplivan Rupikonnan" mahdollisuudet pitkäksi aikaa.
phiit
08.01.2017 13:31:44
rintapek: Toi lause ei syö itteään mitenkään.
Ja jälkimmäinen liittyy hyvinkin aiheeseen.

Ja liittyy ihan ketjun aiheeseen, eli miksi bändit ei enää julkaise ceedeitä.
Bändit on huomanneet sen, että ceedeitä ei enää kysytä. Joten silloin kandee miettiä sitäkin mikä olis semmoinen julkaisukanava mistä yleisö/keikkajärkkärit/kiinnostuneet bändin parhaiten tavoittaa.

Ja sit tosiaan kannattaa julkaista mahdollisimman kunnoillista jälkeä.
Mä olin aikanaan musatukussa duunissa ja varaston perältä löytyi iso laatikollinen ceekasetteja. Ei voinu hävittää ennen kuin otti selvää mitä ne on. Siispä kasetti koneeseen.

Kymmenen sekunnin kuuntelu parilla kasetilla paljasti, että se oli firmaan lähetettyjen demojen öömappi.
Jos mä jaksoin kuunnella niit puolivillaisia casiopimputteita 10 sec niin se on ihan varmaa, että firman jokainen levytuottaja oli sulkenut mankan vielä nopeammin. Eikä ollut mitään merkitystä vaikka kaseteilla olis ollu kuinka rautaisia biisejä. Hukkaan ne meni joka tapauksessa ja ihan vaan siksi, että ne oli tehty tavalla joka ei houkuttanut kuuntelemaan tippaakaan. Joten kannattiko julkaista?
Ja siihen päälle se, että jos laatikossa oli demo vaikkapa bändiltä "Kupliva Rupikonna", niin kun se on kerran laitettu koneeseen ja todettu välittömästi paskaksi, niin mahdollista seuraavaa demoa ei kukaan koskaan edes laita koneeseen, joten siinä meni "Kuplivan Rupikonnan" mahdollisuudet pitkäksi aikaa.

Me puhutaan nyt näköjään eri asiasta ja ihan eri näkökumasta, olkoot :)
Berzerkowitz
09.01.2017 23:29:19
Toisaalta oon miettiny et yks syy miksi jenkeistä tulee paskoja leffoja on se että siel on käsikirjoituksia lukemassa kaikemmaalman ADHD-sheikkejä mitkä päästää läpi vaan sen kököimmän matskun. Ni ei tuu ennää Kummisetä ykköstä vaan korkeintaan jotain X-Men Origins:Wolverinea sen sijaan.

Ni tota kun sitte soveltaa musabisnekseen päin niin...
Berzerkowitz
09.01.2017 23:50:34
Tai sitte jos vahingossa isot firmat löytää jonkin toimivan idean ni se pitää tuotteistaa ja lypsää aivan finaaliin asti. Kaikkii Terminator Genesyksiä ja uutta star wars-trilogiaa ja teräsbetonki goes pikkuorava meets angry birds on ice. Mussun mussun mussun.
rintapek
10.01.2017 16:38:42

phiit: Me puhutaan nyt näköjään eri asiasta ja ihan eri näkökumasta, olkoot :)

Tossa on semmoinen juttu, että mikään ei estä soittelemasta huvikseen, äänittelemästä huvikseen ja huvin vuoksi laittaa tuotoksiaan julki. Sehän on kivaa. Jos bändin tarkoitus on olla hauska harrastus jossa jamitellaan, juuaan galjaa ja käydään keikalla jos päästään niin mikäs siinä.

Tilanne muuttuu jos bändillä on tavoitteena se, että siitä tulisi edes sivutoiminen leivän lähde, niin sit kannattaa aina hetki miettiä mitä ja missä julkaisee. Jos bändiä googlaamalla löytyy sata tuntia puolivillaisia casiopimputteita niin semmoinen bändi ei kiinnosta keikkajärkkäreitä eikä levytuottajia.
phiit
10.01.2017 17:28:28 (muokattu 11.01.2017 07:47:39)
Berzerkowitz: Toisaalta oon miettiny et yks syy miksi jenkeistä tulee paskoja leffoja on se että siel on käsikirjoituksia lukemassa kaikemmaalman ADHD-sheikkejä mitkä päästää läpi vaan sen kököimmän matskun. Ni ei tuu ennää Kummisetä ykköstä vaan korkeintaan jotain X-Men Origins:Wolverinea sen sijaan.

Ni tota kun sitte soveltaa musabisnekseen päin niin...

Tämä, tämä ja vielä kerran tämä.. eikä edes naurata :(

edit: tähän ja muutenkin, ei ikinä ole menny kaaliin miks bändien pitäis tehdä musaa jonkun valmiin muotin mukaan koska joku vajaaälyinen joskus menny päättämään mikä on se (huono) taso äänellisesti sekä musiikillisesti mikä möisi ja soisi radiossa
Berzerkowitz
10.01.2017 22:40:04
rintapek:

Tilanne muuttuu jos bändillä on tavoitteena se, että siitä tulisi edes sivutoiminen leivän lähde,

Kyll toi on aika harhaista meininkiä että nykyaikana, kun on internet ja warettaminen keksitty, muka jotain pääsis musan tekemisellä tienaamaan.
rintapek
10.01.2017 23:36:31

Berzerkowitz: Kyll toi on aika harhaista meininkiä että nykyaikana, kun on internet ja warettaminen keksitty, muka jotain pääsis musan tekemisellä tienaamaan.

Sävelläs yks "Yesterday" niin mielesi muuttuu kummasti.
Berzerkowitz
10.01.2017 23:44:00 (muokattu 10.01.2017 23:49:53)
rintapek: Sävelläs yks "Yesterday" niin mielesi muuttuu kummasti.

Edit. myöhäisillan hassuttelua.
phiit
11.01.2017 07:49:38 (muokattu 11.01.2017 07:50:01)
rintapek: Sävelläs yks "Yesterday" niin mielesi muuttuu kummasti.

Jos sen Yesterdayn menisi nyt joku pohjanmaanpoika farkkuhaalarit päällä c-kasettidemona esittelemään levy-yhtiöön niin mikä olisikaan lopputulos? Kuuntelisiko kukaan? Löytäisivätkö sen biisin hienouden luomusoundien alta?
Bonham
11.01.2017 07:53:08
Berzerkowitz: Kyll toi on aika harhaista meininkiä että nykyaikana, kun on internet ja warettaminen keksitty, muka jotain pääsis musan tekemisellä tienaamaan.

Höpö höpö. Luultavasti suoraan musiikin ja siihen liittyvien alojen kautta tiliä tekee suurempi jengi kuin koskaan ennen.
rintapek
11.01.2017 11:53:53

phiit: Jos sen Yesterdayn menisi nyt joku pohjanmaanpoika farkkuhaalarit päällä c-kasettidemona esittelemään levy-yhtiöön niin mikä olisikaan lopputulos? Kuuntelisiko kukaan? Löytäisivätkö sen biisin hienouden luomusoundien alta?

Eikö sitä suuremmalla syyllä kannattaisi miettiä minkälaisessa paketissa sen tarjoilee?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)