Aihe: Muusikoiden.netin keskustelujen taso
1 2 3 4 526 27 28 29 3033 34 35 36 37
LaMotta
05.01.2017 19:42:56

Fakta. Markkinointiosastolla keksittiin, että road-worn soittimille on markkinoita.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
BugBadWolf
05.01.2017 19:44:27 (muokattu 05.01.2017 19:46:33)
Kaihua: Hei, ihan oikeasti.. Sano nyt että ymmärsit mitä ajan takaa. En minä tässä henkilökohtaisesti kimppuun ole käymässä, tuo kommenttisi nyt vain sattui sopimaan tilanteeseen.

Minähän toki lainasin sinua, mutta väänsin tuon mielipidepuolen rautalangasta jätettäväksi historian lehdille.

Relax ;D

Minun pitäisi olla vähän täsmällisempi, kun tapaan jutella sekä yksittäisille ihmisille, että isommalle porukalle samassa lauseessa/viestissä.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
BugBadWolf
05.01.2017 19:45:58
LaMotta: Fakta. Markkinointiosastolla keksittiin, että road-worn soittimille on markkinoita.

Varsin kiistämätön fakta.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Funkånaut
05.01.2017 19:50:23

LaMotta: Fakta. Markkinointiosastolla keksittiin, että road-worn soittimille on markkinoita.

Nå jaa, eiköhä moni ole digannut kuluneen näkösistä ennenkin keinotekoisen road-worn -skenen syntymistä.
"Minäkin läksin entisiin hommiini: tilasin puolikkaan punssia ja rupesin pelaan korttia." - J. Alfred Tanner
LaMotta
05.01.2017 19:51:35

Funkånaut: Nå jaa, eiköhä moni ole digannut kuluneen näkösistä ennenkin keinotekoisen road-worn -skenen syntymistä.

Mutta road-worn-skenestä puuttuu mojo.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
BugBadWolf
05.01.2017 19:54:20
Funkånaut: Nå jaa, eiköhä moni ole digannut kuluneen näkösistä ennenkin keinotekoisen road-worn -skenen syntymistä.

Niin...? Kuinka moni? Kyllähän se on kuitenkin faktaa, että lauma seuraa markkinointia.

Haluaisin löytää vastauksen siihen, kuinka moni tiesi diggaavansa kuluneen näköisiä kamppeita ennen niiden muotiintuloa.
LaMotta
05.01.2017 19:58:31 (muokattu 05.01.2017 19:58:54)

Se on tehtaan asia jos se päättää synnyttää road-worn-malliston. Ei siinä mitään. Jos ne myy, tuotteelle on markkinat. Se on niin yksinkertaista.

Sitä en käsitä, että 'normaali' kitara pitää viedä jollekin 'ammattilaiselle' paskottavaksi johonkin relikointikäsittelyyn. Tässä tapauksessa kitaran arvottomaksi tekeminen on ihan asiakkaan oma asia.
BugBadWolf
05.01.2017 20:05:43
LaMotta: Se on tehtaan asia jos se päättää synnyttää...

..Aromipesän, kasarikiharat, Reliantin, kippurakärkiset tossut, videonauhurin jne.

Muodeissa ei ole mitään uutta. Kuten ei myöskään siinä, että huuman haihduttua eilispäivän muotiesineet muuttuvat yleensä arvottomiksi ja monet katselevat esim vanhoja valokuvia itsestään lähinnä nolouden vallassa. Tällaista olen vähän ennustellut reliikkibuumillekin.
Laulava Kylätohtori
05.01.2017 20:21:22
BugBadWolf: No osoitetaan se sitten mielipiteeksi.

Lausuin keinotekoisesta vanhentamisesta. Onko prosessi siis luonnollinen? No ei. Onko kitara oikeasti vanha? No ei. Onko tarjottu mielikuva vanhasta väärä? No perkele on.

Siinä on kasa faktoja. Ja nyt se mielipide.

Olenko keinotekoista vanhentamista ja vastaavanlaisia vääriä mielikuvia vastaan? Olen.

Tarjoan siis faktoihin perustuvan mielipiteen. Se, että se on erilainen kuin jonkun toisen, ei poista sen perustaa.

Kyllä sulla nyt menee mielipide ja faktat sekaisin. Fakta on vain, että on kitaroita, jotka on tehty kuluneen näköisiksi. Kuten sanottua, ikä ja kuluneisuus ole suoraan verrannollisia. Vanha voi olla kunnoötaan kuin uusi tai lähes uusi loppuunajetun näköinen (siis ilman relicointia). On tarjottu vain kuluneen näköistä soitinta, muelikuvan vanhasta soittimesta olet itse keksinyt omassa päässäsi. Varsinkin kun on malleja, jotka eivät edes voi olla vanhoja.

Ja vaikka oletetaan, että tarjoiltaisiinkin mielikuvaa vanhasta, niin fakta on, että tarjoillaan mielikuvaa vanhasta - hyvyys ja huonous, vääryys tai oikeus taas ovat puhtaasti subjektiivisia mielipiteitä.

Jos ovi on sininen ja sanon, että siniset ovet ovat rumia. Niin ei se tee siitä toteamuksesta faktaa, vaikka se ovi faktuaalisesti olisikin sininen. Junou, sama analogia tuossa sun 'todisteessa'.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Kaihua
05.01.2017 20:24:24
No kääntyhän tämä sitten reliikkikeskusteluksi.. :D Eikös se ollut Rollareiden kitaristi (Keith ehkä?) joka halusi jostain vanhasta kepistään tarkan kopion jottei tarvis aitoa keikalla käyttää? Oisko lie ollu kipinä siinä tähän touhuun.. Vai muistanko tämän nyt aivan väärin?
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
fox
05.01.2017 20:35:10

Kaihua: No kääntyhän tämä sitten reliikkikeskusteluksi.. :D Eikös se ollut Rollareiden kitaristi (Keith ehkä?) joka halusi jostain vanhasta kepistään tarkan kopion jottei tarvis aitoa keikalla käyttää? Oisko lie ollu kipinä siinä tähän touhuun.. Vai muistanko tämän nyt aivan väärin?

Ei, kyllä se noin oli, olen lukenut. Kauhean hankalaa on ymmärtää, ettei se relikointi ole muuta kuin "eräs tietyn lainen viimeistelyn muoto", eikä edes kaikkein halvin tehdä, jos se tehdään kunnolla. Kaiken "todisteloitsimisen" ohella kannattaa tsekata vaikka nimi "Tom Murphy", mitä ehken wikipedia tai jokin hänestä kertoilee.
Tietty voi ahdasmielisesti katsoa että kyseessä on huiputus, vaan mites sitte on noitten "replikoiden" laita? Annetaanko niillä myös ymmärtää tietämättömälle (etäältä katsoen... ;)..) että nyt onkin sitte se "aito asia" hallussa ja hyppysissä. ??

Ja "keskustelun tasosta" keskustellessa kannattaa aina muistaa, mikä/kuka sen tason määrittää. Peiliin kun kattoo niin siellähän se. "Määrittäjä".
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
BugBadWolf
05.01.2017 20:39:29
Laulava Kylätohtori: Kyllä sulla nyt menee mielipide ja faktat sekaisin...

No jaa. Jos määrittelemme sitten faktankin uudelleen.

Sopikaamme tästä lähtien niin, että relikoinnilla ei yritetä saada kitaraa vanhan ja kuluneen näköiseksi. Ko kapine näyttää siis uudelta ja koskemattomalta.

Sopikaamme edelleen, että tämä valheellinen väittämä ja kaikki samankaltaiset luokitellaan tästä lähtien faktoiksi.

Mutta mitäs me sitten teemme, kun pitäisi jäädä joku määritelmä ihan tosiasioillekin?

Anteeksi. En huomannut. Tehkäämme niinkuin netissä ja väittäkäämme sitä paskapuheeksi. Koska mikään ei enää ole faktaa, saamme ko sanan uusiokäyttöön.
Kaihua
05.01.2017 20:47:21
Hmm... Olikohan Keithin perimmäinen tarkoitus kuitenkin vain huijata bändikavereita ja faneja relic-kitarallaan.. Vai suojella alkuperäistä.. Tai ehkäpä hän halusi vain vanhan näköisen kitaran.. The truth is out there...
Tirehtööri tietää sen, se on loppu tämän sirkuksen
BugBadWolf
05.01.2017 20:48:11
fox:...mites sitte on noitten "replikoiden" laita? Annetaanko niillä myös ymmärtää tietämättömälle (etäältä katsoen... ;)..) että nyt onkin sitte se "aito asia" hallussa ja hyppysissä. ?..

En ole nähnyt kenenkään replikoita valmistavan väittävän asiaa aidoksi. Päinvastoin. Tavataan alleviivata kopiointia ja siinä yhteydessä toki mukaan otettujen yksityiskohtien määrää.

Sitä, paljonko SRV:n, keehvin tai Gibbonsin henkeä ostaja arvelee kaupassa mukaan saavansa, en lähde arvailemaan. Väärässä on, jos luulee saavansa yhtään.
BugBadWolf
05.01.2017 22:09:02
Kefiiri: Entä jos relikoidun kitaran ostajan mielestä sellainen soitin vain näyttää kivemmalta kuin uusi? Ilman että hän haluaisi sen avulla todistaa olevansa kaiken kokenut blues-veteraani? Pitääkö hänetkin urpoine mieltymyksineen pistää ruotuun?

Miksi pitäisi?

Jos ihan vain tykkää, niin vaikka seinät tapetoimaan reliikeillä. Kukapa minä olen kenellekään makuasioista opettamaan? Niin kauan kun se tykkääminen perustuu omiin, mielellään harkittuihin pohdintoihin - eikä esimerkiksi markkinoiden/tavan tallaajien laulantaan - asia on mie-les-tä-ni ok.

Pidätän silti itselläni oikeuden pohdiskella (kriittiseenkin) ääneen laitteiden hintojen suhdetta laatuun jne. Mielestäni varsin hyvä aihe keskusteltaessa muusikon työkaluista/harrastusvälineistä.

Ja vielä kerran. Jos minun juttuni saavat jonkun pannun pihisemään, kehoitan vakavasti miettimään johtuisiko se kenties siitä että ihan itselle on livahtanut epäusko ihan omia valintoja kohtaan. Jos näin on, kiukuttelun sijaan soisin saavani kiitoksia.

...paitsi että mitään esinettä en ole itsekään tainnut niin inhota, kuin herätyskelloa... ;D
Laulava Kylätohtori
05.01.2017 22:19:31
BugBadWolf: Miksi pitäisi?

Jos ihan vain tykkää, niin vaikka seinät tapetoimaan reliikeillä. Kukapa minä olen kenellekään makuasioista opettamaan? Niin kauan kun se tykkääminen perustuu omiin, mielellään harkittuihin pohdintoihin - eikä esimerkiksi markkinoiden/tavan tallaajien laulantaan - asia on mie-les-tä-ni ok.

Pidätän silti itselläni oikeuden pohdiskella (kriittiseenkin) ääneen laitteiden hintojen suhdetta laatuun jne. Mielestäni varsin hyvä aihe keskusteltaessa muusikon työkaluista/harrastusvälineistä.

Ja vielä kerran. Jos minun juttuni saavat jonkun pannun pihisemään, kehoitan vakavasti miettimään johtuisiko se kenties siitä että ihan itselle on livahtanut epäusko ihan omia valintoja kohtaan. Jos näin on, kiukuttelun sijaan soisin saavani kiitoksia.

...paitsi että mitään esinettä en ole itsekään tainnut niin inhota, kuin herätyskelloa... ;D

No ilman muuta saa ja pitää pohdiskella hintoja kriittisesti. Eräässä duunissa laskettiin kappaleelle teoreettinen hinta raaka-aineista, työstöstä sekä koneistamon katteesta ja sitten sitä verrattiin alihankkijan hintaan. Samaa voi käyttää vaikka Ruokankaan kitaroihin. ;)

Täällähän niitä on mukava ihmetellä porukalla ja esittää perusteltuja mielipiteitä, kunhan vaan muistaa, että se oma mielipide ei ole totuus sen vehkeen arvosta. Mitään lopullista oikeaa hintaa ei ole olemassakaan.
Vaikka uskot itseesi, voit silti olla ihan paska.
Åboensis
05.01.2017 22:30:19

BugBadWolf: Kukapa minä olen kenellekään makuasioista opettamaan? Niin kauan kun se tykkääminen perustuu omiin, mielellään harkittuihin pohdintoihin - eikä esimerkiksi markkinoiden/tavan tallaajien laulantaan - asia on mie-les-tä-ni ok.

Väärin. Jokainen saa tykätä juuri siitä mistä tykkää juuri syystä kuin itse haluaa. Vaikka sitten vain siksi, että markkinavoimat ja netin kaikkitietävät Niilot niin määräävät. Eikä sinulla tai kenelläkään muulla ole siihen mitään sanomista.
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
BugBadWolf
05.01.2017 22:32:37 (muokattu 05.01.2017 22:49:28)
Laulava Kylätohtori:...Täällähän niitä on mukava ihmetellä porukalla ja esittää perusteltuja mielipiteitä, kunhan vaan muistaa, että se oma mielipide ei ole totuus sen vehkeen arvosta...

Kyllä se joissain - ja tällä tarkoitan nyt lähinnä roskan kauppaamista - on.

Hinnoittelu ylipäätään on todella monesta asiasta kiinni. Valmistusmaan palkat, materiaalit jne vaikuttavat lähtotilanteessa. Tämän jälkeen punnitaan sitten hinnoittelijan pallit. Joku vetää voittoa jonkun verran, joku toinen satakertaisen määrän. Brändi tekee hinnan.

Hinta-laatusuhteen pohdiskelu tekee hyvää aina. Ei sen tarvitse tarkoittaa, eikä ainakaan pakottaa ketään, ostamaan "kustannustehokkainta" tuotetta. Sen sijaan aloittelijoille (ellei pidemmällekin ehtineille) tekee ihan hyvää huomata että ostamalla tiettyä merkkiä tai muita muotiasioita ei välttämättä saa sen kummempaa tuotetta kuin hankkimalla halvempaa, tavallisempaakin tauhkaa.

Kaiken pohdiskelun tarkoituksena pitäisi olla oikeiden syiden löytäminen omille edesottamuksilleen. Jos joku ostaa kapineen X siksi, että luulee siitä paikkansapitämättömiä, asia ei ole ok. Jos taas haluaa sen merkkisen kapineen tietäen että halvemmallakin saisi vastaavaa tasoa, ei kun kauppaan.

Ja jos haluaa vaikkapa sitä katu-uskottavuutta ulkoisilla seikoilla, tunnustakoon edes hiljaa itselleen että sitä haetaan. Ilman muiden, "hyväksyttävämpien" syiden sepittelyä. Soupisniis katos joskus on... En ainakaan usko että esim Lordin väki on kotonaan sen näköistä. Eivät toki yritä niin väittääkään.

Nääs. Edes itselleen kannattaisi yrittää olla rehellinen. ;D
phiit
05.01.2017 22:55:27 (muokattu 05.01.2017 22:57:47)
Åboensis: Väärin. Jokainen saa tykätä juuri siitä mistä tykkää juuri syystä kuin itse haluaa. Vaikka sitten vain siksi, että markkinavoimat ja netin kaikkitietävät Niilot niin määräävät. Eikä sinulla tai kenelläkään muulla ole siihen mitään sanomista.

Ei saa! Kaikilla pitää olla samanlaiset hiukset ja ajatukset ja viikset, muuten ei pääse taivaaseen!
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)