Aihe: Joe Bonamassa kitarakamat
1 2 3
BugBadWolf
14.12.2016 20:50:12
Gary the pine: Mikäs tossa on perseilyä?...

Kaikki.

Rahat olisi pitänyt käyttää viinaan. Sitten baarin pöydässä suunnitella teini-iästä viisikymppiseksi (viisikymppiseksi vain siksi että ne pelimannit, joiden prioriteetit ovat soittamisen sijaan rock-elämässä, eivät yleensä paljon pidempään maailmaa häiritse) sitä pankit räjäyttävää bändiä. Aina välillä moittia yhteiskuntaa siitä, kuinka kännistä, puoliroistoa taiteilijaa ei kukaan ymmärrä. Bändikaveritkin vittuilevat, eivätkä vippaa rahaa, saati sitten etsi baareja läpi löytääkseen miehen treeneihin. Sossun kuukauden apurahat ehtii juomaan viikossa, eikä äitikään (se huora) ole lähettänyt lanttiakaan sen päivän jälkeen, kun poika täytti 35.

Onhan se nyt helvettiä, jos soittohommissa on kyse musiikista ja työkaluista sen tekemiseen. Mitä tästä maailmasta tulee, jos taitelijat tekevät taidettaan eivätkä vain puhu siitä kieli kekkuran kangistamana? Eikö päihde muka ole tärkeämpi kuin taiteenteossa tarvittava väline?

Voi ponamassan perkele, minkälaista perseilyä harrastaa...
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
J.Nikkanen
14.12.2016 21:30:00
BugBadWolf: Voi ponamassan perkele, minkälaista perseilyä harrastaa...

Kyllä. Ihan pistää vihaksi. Pakko ottaa viinaa koska viinaa pittää juua.
Rämppy
15.12.2016 09:09:27 (muokattu 15.12.2016 09:13:42)
Onhan se sinänsä hyvä, että vanhat arvosoittimet ovat niitä arvostavan ja asiaa tuntevan ammattisoittajan hallussa. Pysyy tuokin kulttuuriperintö paremmin tallessa ja kunnossa verrattuna siihen, että ovat joidenkin rähmäkäpälä-päihdeaddiktien hallussa. Kaupasta saatavat perusvehkeet ovat sitten keikkaliitereissä rymyäville peruspelimanneille ja amatööreille.
In Finland we have this thing called "diu diu".
hallu
15.12.2016 09:46:33
Rämppy: Onhan se sinänsä hyvä, että vanhat arvosoittimet ovat niitä arvostavan ja asiaa tuntevan ammattisoittajan hallussa. Pysyy tuokin kulttuuriperintö paremmin tallessa ja kunnossa verrattuna siihen, että ovat joidenkin rähmäkäpälä-päihdeaddiktien hallussa. Kaupasta saatavat perusvehkeet ovat sitten keikkaliitereissä rymyäville peruspelimanneille ja amatööreille.

Tämä on kyllä totta. Tämän voisi nähdä niin, että Joe kantaa puolestamme omistamisen ja huolehtimisen taakkaa ja on parempi kantaja kuin joku retku :-D. Minusta teit plussan arvoisen huomion.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
fox
15.12.2016 15:06:51

antnis: Eihän Bonamussulla ole vielä edes paljoa kamoja, monella sellaisella on enemmän, joka ei ole elämässään tehnyt yhtään levyä.

Scott Chinery kerkis paljon enemmän hankkimaan..
http://www.themomi.org/museum/Chinery/
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LepakonNahka
15.12.2016 16:26:26
kohta alkaa kalman tanssi...
BugBadWolf
15.12.2016 16:31:15
fox: Scott Chinery kerkis paljon enemmän hankkimaan..

Eikös se slässikin omista pari kitaraa? Joskus muistaisin aiheesta jotain lueskelleni.
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
hollstro
15.12.2016 20:38:08

Kiitos. Hieno artikkeli.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
maxillaris
15.12.2016 20:42:19
Cheap trickin Rick Nielsenillä on myös hieno kokoelma ja soittomiehiä hänkin.

Rolling Stones lehdestä lainattua:
'Cheap Trick's Rick Nielsen is on record saying that he owns over 400 guitars'

En ole ihan varma, että Olikohan hänellä mm. peräti kaksi 1958 Gibsonin Korina Exploreria.
fox
15.12.2016 20:44:41 (muokattu 16.12.2016 01:10:59)

maxillaris:
En ole ihan varma, että Olikohan hänellä mm. peräti kaksi 1958 Gibsonin Korina Exploreria.

Pitää paikkansa. =)

Oikein tarvi tarkastaa asia.. Itse asiassa hra Nielsenillä on kolmaskin, split headstockilla oleva eli se sellainen "haarukkalavallinen" kuten aikoinaan oli myös Rick Derringerillä. Siitä on tuon kirjan mukaan kyllä ollut kinaa, josko se olis Jenkkilän tunnetuimpiin kuuluvan replika-soitinrakentajan Peter "Max" Baranetin tekoja, mutta itse asiasta kuultuna Max on todennut ettei ole hänen kättensä töitä se Nielsenin. Joten voi se(kin) olla alkuperäinen, jolloin Nielsenillä olis 3 22:sta tehdystä.
Eric Claptonillakin oli yks, mutta siitä on rungon yläpuolen takakulma sahattu pois ja perspuolta on alakulmastakin pyöristetty. Senhän Eric möi pois jo aikaa, ettei se sahailu sitä harmita, kun tässä juuri myytiin yks orkkis 58 Explooreri päältä sadantuhannen taalan..muuten vois.

Jaa, vielä lisäystä: tuossa kirjassa todettiin, että Rick Nielsen maksoi tuolloin 70-luvun loppupuoliskolla ekasta Explorerista 4000 dollaria, vähän myöhemmin tuosta toisesta jo 7000..
Joees
15.12.2016 21:54:15

Keefillä on myös noin tuhannen kitaran kokoelma ja kuten Joe, myös Keef on käyttänyt teleä lyömäaseena. Tai astalona kuten aiemmin hienosti oli mainittu.

Taannoin tuli joku video vastaan missä jollain äijällä oli tolkuton määrä lap steelejä kerättynä.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
fox
16.12.2016 01:12:57

Joees: Keefillä on myös noin tuhannen kitaran kokoelma ja kuten Joe, myös Keef on käyttänyt teleä lyömäaseena. Tai astalona kuten aiemmin hienosti oli mainittu.

Taannoin tuli joku video vastaan missä jollain äijällä oli tolkuton määrä lap steelejä kerättynä.

Jos se tykkää lap-steeleistä? =) Melkein joka kamalle löytyy kyllä toosi innokkaita faneja. Netin puitteissa tiedän yhden jenkin, joka on kova Hondo-kitaroitten keräilijä..
metlica
16.12.2016 06:40:36

fox: Pitää paikkansa. =)

Oikein tarvi tarkastaa asia.. Itse asiassa hra Nielsenillä on kolmaskin, split headstockilla oleva eli se sellainen "haarukkalavallinen" kuten aikoinaan oli myös Rick Derringerillä. Siitä on tuon kirjan mukaan kyllä ollut kinaa, josko se olis Jenkkilän tunnetuimpiin kuuluvan replika-soitinrakentajan Peter "Max" Baranetin tekoja, mutta itse asiasta kuultuna Max on todennut ettei ole hänen kättensä töitä se Nielsenin. Joten voi se(kin) olla alkuperäinen, jolloin Nielsenillä olis 3 22:sta tehdystä.
Eric Claptonillakin oli yks, mutta siitä on rungon yläpuolen takakulma sahattu pois ja perspuolta on alakulmastakin pyöristetty. Senhän Eric möi pois jo aikaa, ettei se sahailu sitä harmita, kun tässä juuri myytiin yks orkkis 58 Explooreri päältä sadantuhannen taalan..muuten vois.

Jaa, vielä lisäystä: tuossa kirjassa todettiin, että Rick Nielsen maksoi tuolloin 70-luvun loppupuoliskolla ekasta Explorerista 4000 dollaria, vähän myöhemmin tuosta toisesta jo 7000..

Hei kertokaa tyhmälle mitä eroja noissa Gibsonin Explorer malleissa on? Niinko 58, 76, 84 mitä lie.. Bodyn muoto / koko / kaula / elektroniikka jne
What's yours?!
Kefiiri
16.12.2016 07:58:02
LepakonNahka: http://www.soundi.fi/uutiset/bluesv … han-ala-enaa-kay-kasiksi-faneihini/

Arvokkaahko astalo käytössä Joella.

Mutta mistä se on löytänyt tuohon kuvaan noin irvokkaan hybridin?
En ole musiikin asiantuntija.
hollstro
16.12.2016 08:59:50

metlica: Hei kertokaa tyhmälle mitä eroja noissa Gibsonin Explorer malleissa on? Niinko 58, 76, 84 mitä lie.. Bodyn muoto / koko / kaula / elektroniikka jne

1958 Exploreria tehtiin vain 40 kappaletta ja sitä samaa valmistuserää myytiin aina vuoteen 1963. Ne tehtiin Korina-puusta, kullatut osat, PAF-mikit, joissakin Bigsby. Ei ole harvinaisin Gibsonin lankkukitara (Moderne on), mutta pienen valmistusmäärän takia on todella kallis. Alkuperäistä Flying V-kitaraa tehtiin 80 kappaletta.

Noi myöhemmät mallit on uusiopainoksia erilaisin muutoksin, erityisesti mikit ja materiaali (mahonki).
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
fox
16.12.2016 09:44:25

metlica: Hei kertokaa tyhmälle mitä eroja noissa Gibsonin Explorer malleissa on? Niinko 58, 76, 84 mitä lie.. Bodyn muoto / koko / kaula / elektroniikka jne

Melkein sais noista ihan oman säikeen, jos käsittelis kaikki mahdolliset. Mutta ihan periaatteessa Gibsonin Explorereita on neljä "päämallia" ollut tuosta 1958 lähtien, sitten on olemassa kymmeniä "erikoismalleja", signatureversioita ja limited run-skeboja. On pitkäskaalasta Explorer 90 -mallia, E-2 Exploreria, Vampire Bloodia, Voodoota, The Exploreria (CMT) ym.
metlica
16.12.2016 10:09:32

Oukke tacks, pitänee ite paneutua aiheeseen
What's yours?!
Joees
16.12.2016 18:02:32
fox: Jos se tykkää lap-steeleistä? =) Melkein joka kamalle löytyy kyllä toosi innokkaita faneja. Netin puitteissa tiedän yhden jenkin, joka on kova Hondo-kitaroitten keräilijä..

Luulis tykkäävän, muistaakseni se keräilijä ei edes soittanut lap steeliä, tosin voin hyvin muistaa väärinkin. Pojat ison maailman foorumeilla harmittelivat kun soittimet lojuvat käyttämättöminä.

Onneksi mulle riittää pari soittokäytössä olevaa. Toki jos ois rahaa ja tilaa niin miksipä ei? :-) Lap steelejä ja telecastereita vois löytyä siinä vaiheessa nurkista enemmän jos vähemmän. Toisaalta, hyvä näin.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
hallu
16.12.2016 18:30:01
Mun mielestä soitinten keräily on oma harrastuksensa eikä eroa postimerkkeilystä (noin niinkuin ideatasolla) tai muusta keräilyharrastuksesta. Toisaalta soittokamat on soittamista varten tehty ja keräilijät nostavat muutaman harvinaisen soittimen arvon pilviin. Toisaalta haittaako se? korreloiko keräilyarvo käyttöarvoon? tässä vaiheessa yleensä osa porukoista alkaa mouhoamaan mojosta ja mahongista, mutta jos ollaan ihan rehellisiä itselle, menettääkö soittajat oikeastaan mitään siinä, että noita kalleimpia soittimia ei oikeasti enää soiteta.... onko ne kaikki edes varsinaisesti soittokunnossa?? alkuperäisyyshän on keräilijälle niin suuri arvo, että soittimen korjaus huonontaa sen arvoa.

Luin jostakin kauppalehdestä tms. aviisista, että keräilijät ovat onnellisia ihmisiä :-) heidän elämäntapansa suo jännitystä ja täyttymystä. Kuinka moni voi oikeastaan sanoa samaa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)