Aihe: Mesa Boogie Triple Crown
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Mr. Speed
01.12.2016 16:05:02 (muokattu 01.12.2016 16:06:11)
BugBadWolf: Kun suosittelisit tuota samaa ihan kaikille muillekin, saattaisin uskoa hyvään tahtoosi. ;D

Voin kertoa, että yli 35 vuotta soiteltuani olen ehtinyt kokeilemaan sitä toistakin vahvistinta. En ihmettelisi, vaikka kolmattakin. En toki ole soitellut kuin jazzista rahahumpan kautta heviin (bluesmiestä esitän, mutta minulta puuttuu se tärkein, eli hattu), joten ehkä skaalaa voisi laajentaa. Rautalanka ei varsinaisesti ole koskaan minulle kunnolla auennut, joten sellaista vaadittaessa yleensä huijaan. Se siitä kokemuspohjasta (vaikka tietenkin netissä lähtökohtaisesti kaikki valehtelevat) ja rajoittuneisuudesta.

Kyllä, vahvistimessa on tietynlainen perussoundi, joka putkipelissä syntyy vaikkapa pääteputkivalinnasta. Se ei kuitenkaan muuta sitä tosiseikkaa, että V voi säröytyä (asteikolla 0-100) useammassa kohdassa signaaliketjua ja näin ollen se muuttaa ihan koko toimintatapaa. On aivan eri asia soittaa gain-potikalla särötetyllä soundilla ja ketjun loppupäässä särötetyllä. Väittämäsi soittotuntuman pysymisestä aina samana ei siis ole mielestäni oikeutettu.

Ylipäätään kun puhutaan vahvistimien eroista, niin silloin puhutaan lähinnä siitä, missä kohdassa signaaliketjua ja millä taajuusalueella ja kuinka paljon/vähän kapine säröytyy. Ja nimenomaan tässä V pystyy muuttamaan kasvonsa useampaan suuntaan. Jos ei tätä tiedä, ei tiedä V:stä (tai Markeista ylipäätään) tarpeeksi.

Särön määrä ei missään nimessä ole minulle samaa kuin dynamiikka. En harrasta metallihommia muutenkaan. Ei myöskään kannata arvailla minun etsivän yhtä, täydellistä soundia, kun höpötän joka välissä muutenkin kaikkien mahdollisten soundien tekemisestä. Ystävällisesti jättänet muutenkin arvailematta kirjoituksistani sellaisia tarkoituksia, joita en ole niihin itse asentanut.

Ai niin. Kyllä. Se etuasteen kytkentä vaihtuu toiseen ja kolmanteenkin. Niin muuten päätteenkin. Lue V:n aapinen, jos et minua usko.

Jäikö jotain tarpeellista pois?

No perhana. Jos näin on, että vahvarissa oikeasti etuasteeseen tulee täysin uusi kytkentä eri moodissa, niin seison korjattuna. Tässä tapauksessa vahvari kätkee sisäänsä todella paljon tavaraa. Jos taas puhut eri kanavien sisältävän omat kytkentänsä, niin tokihan näin on useissa vehkeissä kun joissain tulee vain uusi gainstagejen määrä muuttuu.

En jaksanut eilen kirjoitella kovin paljon tänne, joten ei tullut noihin aiempiin viesteihin tartuttua. Lähinnä itselleni jäi kuva, että yritit vakuuttaa Mark V:stä lähtevän soundin kuin soundin. Tähän ei tietenkään pidä paikkaansa vaikka monenlaisia soundeja lähteekin.

Säröytymisen taajuusalue toki vaikuttaa todella paljon särön tyyppiin. Omalla kokemuksellani kuitenkin niin Mark V kuin muutkin higainerit tuntuu olevan melko yksiulotteisia särön suhteen. Vaikka siis särö itsessään olisi hieno ja kolmiulotteinen, niin kovin monentyyppistä ei samasta vehkeestä ilman lisäpurkkeja oikein tunnu saavan. Sama ominaisuus on ollut omissa Markuissa, Rectoissa ja muissa vehkeissä.

Tässä voi olla sekin tilanne, että itse puhun omasta kontekstistani ja sinä omastasi. Oma soitto on hyvin painottunut raskaampaan menoon, ja ainakin vähänkään isommilla särömäärillä Mesan tuotteet kautta linjan tuntuvat kompresoivan melkoisen paljon. Voi olla, etten ole hakenut niitä samoja asentoja potikoille kuin sinä, koska itse en ole kyseisiä soundeja edes etsinyt.
BugBadWolf
01.12.2016 16:43:58
Mr. Speed: No perhana. Jos näin on, että vahvarissa oikeasti etuasteeseen tulee täysin uusi kytkentä eri moodissa, niin seison korjattuna

Ovat tuolla Mesan markkinointiosastolla onnistuneet kirjoittamaan aiheesta niin vakuuttavaa tekstiä, että ainakin itse olen jopa kuulevinani nuo erot. Lisäksi tasasuuntaajavaihtoehdot muokkaavat kapineen käytöstä yllättävän paljon (etuastevalinnasta riippuen).

... että yritit vakuuttaa Mark V:stä lähtevän soundin kuin soundin...

Olen tuossa vähän toisinaan moitiskellutkin V:tä, mutta se ei ilmeisesti ole rittänyt poistamaan uskovaisen leimaa otsastani.

Sanoisin näin että V:llä pystyy tuottamaan oikeastaan kaikki yleisimmät värkit varsin uskottavasti. Pidemmälle erikoistuneiden kanssa ollaankin sitten jo hankalamman paikan edessä. Vähintäänkin sellaiset edellyttävät EQ:n asettelemista niin epäortodoksisella tavalla, että loput kanavat jäävät sen suhteen tehdasasetuksen varaan (ja se on osoittautunut omissa touhuissani varsin vaatimattomaksi).

Lisäksi Markit (tuossa on yksi kolmosenraatokin) ovat aina vähän sellaisella "in your face" asenteella, eli sellaiset matalagainiset, helposti säröytyvät mutta kevyesti soitettavat soundit ovat vaikeita saada aikaan. Yllättäen niiden kanssa kompuran lisääminen letkaan auttaa.

..ja ainakin vähänkään isommilla särömäärillä Mesan tuotteet kautta linjan tuntuvat kompresoivan melkoisen paljon...

Niin... Se on paljon kiinni siitä, missä kohdassa sen säröttää ja varsinkin jos ruttua on ketjun joka kohdassa vähän yli tarpeen. Jos hakee selkeyttä ja headroomia säröille, kannattaa jättää mieluummin tavaraa välistä pois. Joka potikan ei tarvitse olla auki ja se EQ:n yleisohje V-tyylistä on yhtä hyvä kuin samanniminen biisi. Sopii vain tietylle käyttäjäkunnalle. Tosiasiassa senkin kanssa kannattaa vain kokeilla ihan leikkailemalla karkealla kädellä taajuusalue kerrallaan pois pelistä. Ei siis kauniita, harmonisia kaaria vaan mieluummin jopa ihan älyttömältä näyttäviä asioita.

Presence on V:ssä todella voimakas työkalu. Nelosen kanssa yllättävän erilainen. Sieltäkin löytyy ääriasetuksissa ruttua. Kuten myös EQsta. Jotkut soundit voi toteuttaa avaamalla vain bassoa ja/tai middleä ja presenceä.

Perusidea on siis se, että kysymme missä kohdassa ketjua, millä taajuudella ja kuinka paljon haluamme säröttää/kompressoida laitetta. Rakennamme sen perussoundin ja soittotuntuman piittaamatta pätkääkään siitä, miltä laite sillä hetkellä kuulostaa. Kun setup on käsille hyvä, EQ:n kimppuun hoitamaan se äänenväripuoli kuntoon.

Helppoa kuin muutamien ex vaimot ;D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Juzpe
02.12.2016 09:28:41

Se on paljon kiinni siitä miten selkeästi osaa artikuloida oman soittonsa ja suhteuttaa sen käytössä olevaan soundiin, sekä säätää soundinsa omalle soitolleen sopivaksi.
Töissä "Oikeasti muusikot panee vain kaikkein parhaita naisia" - Laulava Kylätohtori
Joel H.
02.12.2016 11:09:22
Ihan kivan kuuloinen tuo triple crown :) Ite tykkään muuten 5150 soundista, mielestäni melko transparentti ja läsnäoleva.
Thyvon
02.12.2016 13:06:20
Joel H.: Ihan kivan kuuloinen tuo triple crown :) Ite tykkään muuten 5150 soundista, mielestäni melko transparentti ja läsnäoleva.

TRIPLE CROWN OFFTOPIC:
Käsittääkseni 5150 perustuu pitkälti Soldano SLO-100 -vahvistimeen. SLO on tosiaan läsnä, keskiääniä riittää. Itselleni transparentti tarkoittaa läpinäkyvyyttä eli vahvistin toistaa hyvin esim. eri kitaroiden soundierot. Kokemukseni SLO:sta on päinvastainen, erot eri kitaroilla oli pieniä, hyvän SLO-soundin sai millä tahansa. Luulen tuon johtuvan paljolti tästä:

"Unlike the Fender Bassman and other classic amps created before the era of extreme overdrive, Soldano's third stage includes a plate resistor bypass capacitor with a -3dB cutoff of only 2.2kHz. Any treble from the guitar pickups that manages to run the gauntlet of the upstream grid stopper suffers a substantial cut. The nature of overdrive, however, is harmonic distortion, and this amp creates bucket loads of its own high-frequency content. Soldano's design introduces harmonic distortion generated predominantly by the guitar's fundamental frequencies and low-order harmonics. High frequency content is created by overdriving the amplifier."

https://www.ampbooks.com/mobile/classic-circuits/soldano-slo-preamp-6/
Joel H.
02.12.2016 14:03:01 (muokattu 02.12.2016 14:05:12)
Thyvon: TRIPLE CROWN OFFTOPIC:
Käsittääkseni 5150 perustuu pitkälti Soldano SLO-100 -vahvistimeen. SLO on tosiaan läsnä, keskiääniä riittää. Itselleni transparentti tarkoittaa läpinäkyvyyttä eli vahvistin toistaa hyvin esim. eri kitaroiden soundierot. Kokemukseni SLO:sta on päinvastainen, erot eri kitaroilla oli pieniä, hyvän SLO-soundin sai millä tahansa. Luulen tuon johtuvan paljolti tästä:

"Unlike the Fender Bassman and other classic amps created before the era of extreme overdrive, Soldano's third stage includes a plate resistor bypass capacitor with a -3dB cutoff of only 2.2kHz. Any treble from the guitar pickups that manages to run the gauntlet of the upstream grid stopper suffers a substantial cut. The nature of overdrive, however, is harmonic distortion, and this amp creates bucket loads of its own high-frequency content. Soldano's design introduces harmonic distortion generated predominantly by the guitar's fundamental frequencies and low-order harmonics. High frequency content is created by overdriving the amplifier."

https://www.ampbooks.com/mobile/classic-circuits/soldano-slo-preamp-6/

Hyvä luonnehdinta! Tuo oma kommentti oli lähinnä sarkasmia aiheesta kauas livennyttä keskustelua kohtaa ja transperentin heitin vaan hömppäkommenttina:) Btw, tykkään ihan oikeasti sisosta:) Ja mesasta, markkiakin mielellään joskus kokeilisin, jopa sitä vitosta.
BugBadWolf
02.12.2016 14:18:01
Joel H.:...Ja mesasta, markkiakin mielellään joskus kokeilisin, jopa sitä vitosta.

Jos ei lähempää löydy testipeliä, niin nokka kohti Janakkalaa ja pääset siitäkin vaivasta :D
En usko että minun juttujani kannattaa ottaa ihan tosissaan. Minä en ainakaan ota ;D
Shredator
02.12.2016 14:46:37

Joel H.: Hyvä luonnehdinta! Tuo oma kommentti oli lähinnä sarkasmia aiheesta kauas livennyttä keskustelua kohtaa ja transperentin heitin vaan hömppäkommenttina:) Btw, tykkään ihan oikeasti sisosta:) Ja mesasta, markkiakin mielellään joskus kokeilisin, jopa sitä vitosta.

Haha meinasinkin tuohon kommentoida ensin että mitä, mutta sitten tajusin että tuon oli pakko olla sarkasmia :) SISO ei kyllä todellakaan ole tunnettu läpinäkyväisyydestään. Kaikilla kitaroilla irtoaa sillä se sama jynkytyssoundi, joka tosin on hyvä siinä omassa jutussaan.
"If everyone is thinking alike, then somebody isn't thinking."
Snapo
02.12.2016 15:05:55
Shredator: Haha meinasinkin tuohon kommentoida ensin että mitä, mutta sitten tajusin että tuon oli pakko olla sarkasmia :) SISO ei kyllä todellakaan ole tunnettu läpinäkyväisyydestään. Kaikilla kitaroilla irtoaa sillä se sama jynkytyssoundi, joka tosin on hyvä siinä omassa jutussaan.

Entä jos ei tykkääkään SISOsta? Aina ollu omaan korvaan jotenkin liian tiheä (vrt. Powerball) ja rapsakka särö vaikka metallista tykkäänkin. Jotkut väittää että nauhoittaessa miksaaja saa tehdä keskivertoa enemmän jotta soundi istuu kokonaisuuteen.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
heviäijä
02.12.2016 15:13:07
Munsta siso kuulostaa aina melko tummalta. En tiiä miks.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Shredator
02.12.2016 15:24:41

Snapo: Entä jos ei tykkääkään SISOsta? Aina ollu omaan korvaan jotenkin liian tiheä (vrt. Powerball) ja rapsakka särö vaikka metallista tykkäänkin. Jotkut väittää että nauhoittaessa miksaaja saa tehdä keskivertoa enemmän jotta soundi istuu kokonaisuuteen.

Kyllähän se jakaa mielipiteitä. Ite oon pitänyt sitä jotenkin liian tummahkona tai middlevoittoisena. Gainin kanssa saa olla tosi tarkkana ja bändisoitossa tuntuu hukkuvan aina muiden alle. Äiähevisoundin siitä saa kyllä oikein hyvin kun buustaa tubescreamerilla.

Mutta kyllä mää SISO:stakin tykkään. Enemmän kuin siitä uudesta EVH:sta.
ÄrGee
02.12.2016 15:25:55
heviäijä: Munsta siso kuulostaa aina melko tummalta. En tiiä miks.

POEKAMMM et ole oikeaan sisoon koskenutkaan. Siinä on paljon kaikkea kuten edellä on sanottu. 6L6 putket tekevät siitä neutraaleilla säädöillä tummahkon, mutta silti sirisevän kuuloisen. Mutta kyllä hyvällä kaapilla ja jos ei pelkää keskiääniä, lähtee niin brown soundit kuin djentitkin.
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
heviäijä
02.12.2016 15:41:50
ÄrGee: POEKAMMM et ole oikeaan sisoon koskenutkaan. Siinä on paljon kaikkea kuten edellä on sanottu. 6L6 putket tekevät siitä neutraaleilla säädöillä tummahkon, mutta silti sirisevän kuuloisen. Mutta kyllä hyvällä kaapilla ja jos ei pelkää keskiääniä, lähtee niin brown soundit kuin djentitkin.

No siis unohdin tosiaan mainita etten ole sillä soittanut, monessa tubevideossakin miellyttävämmät soundit lähtee marsusta ja rectosta.
SOTKEMINEN ON KIVAA SIIHEN ASTI KUNNES PITÄÄ ALOITTAA SIIVOAMINEN!ll Wake up dead, in a plywood bed six feet from rest of your life.
Mr. Speed
02.12.2016 16:17:39
heviäijä: No siis unohdin tosiaan mainita etten ole sillä soittanut, monessa tubevideossakin miellyttävämmät soundit lähtee marsusta ja rectosta.

Marsut ja Rectot onneks edustaa käytännössä päinvastaisia soundisuuntia. Kannattaa ihan oikeasti testat ite noita koska tubevideoissa soundit on aina mitä on. Lisäksi monesti tubevideoissa jää se konteksti puuttumaan täysin.
heviäijä
02.12.2016 17:08:58 (muokattu 02.12.2016 17:09:12)
Mr. Speed: Marsut ja Rectot onneks edustaa käytännössä päinvastaisia soundisuuntia. Kannattaa ihan oikeasti testat ite noita koska tubevideoissa soundit on aina mitä on. Lisäksi monesti tubevideoissa jää se konteksti puuttumaan täysin.

Oon futsinut ihan samaa, varmasti voisin tykätäkkin sisosta jos pääsisin tyyppäämään, monessa videossa siso on melko tasapaksu pötkälesoundinen, kun marsuihin ja rectoihin on laitettu vähän purentaa josta tykkään. Sisossa kuulemma on mitä hienoin särö hevitouhuihin.
Shredator
02.12.2016 17:44:25

Snapo: 5150:ssa vaan on se että muistikuvieni mukaan mastervola on aika heikko että kotona semmosella ei tee juuri mittään. Mielenkiintoa ei lisää comboversion paino :)

Jep, paino ja fyysinen koko on infernaaliset. Master volume on luokkaa huonoin ikinä ja looppi äänekäs ja syö soundia. Mutta muuten siis puutteistaan huolimatta mainio. Torilla noita pyörii pilkkahintaan.
VIPMetal
04.12.2016 10:29:55

BugBadWolf:
Sanoisin näin että V:llä pystyy tuottamaan oikeastaan kaikki yleisimmät värkit varsin uskottavasti. Pidemmälle erikoistuneiden kanssa ollaankin sitten jo hankalamman paikan edessä.

Ei saa Markista Rectifieriä ulos. Tästä syystä mulla on Triaxis Rectifierin loopissa kiinni. Ku halusin Recton komppisoundin ja Mark-tyylisen leadsoundin.
"Heroes don't ask why, Soldiers in a straight line" facebook.com/hdawband
Shredator
04.12.2016 12:15:45

VIPMetal: Ei saa Markista Rectifieriä ulos. Tästä syystä mulla on Triaxis Rectifierin loopissa kiinni. Ku halusin Recton komppisoundin ja Mark-tyylisen leadsoundin.

Juu ei saa sitä modern-modin soundia. Rectosta puolestaa saa aika lähelle Markin soundin vintage-modilla. Sillehän se kait perustuukin. Markissa ätäkki on hieman pehmeämpi mutta samalla enemmän "focused".
Guitarfreak
04.12.2016 12:46:21
VIPMetal: Ei saa Markista Rectifieriä ulos. Tästä syystä mulla on Triaxis Rectifierin loopissa kiinni. Ku halusin Recton komppisoundin ja Mark-tyylisen leadsoundin.

Joskus meinasin studio preamppia tohon Recton Mark -hätään mut se sit jäi ku se vintage on ihan riittävän hyvä :) ja roudaaminen on kivaa jos samaan räkkiin tökkää kauheasti roinaa. Nyt ku ei tartte erillisiä räkkejä nii on kivaa.
Lelut kallistuu - äijät rapistuu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)