Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Auttakaapa lyhyttä vasenkätistä aloittelijaa :D
1
suvikum
30.11.2016 20:20:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli homman nimihän on se, että tahtoisin hommata akustisen kitaran itselleni, mutta en yhtään tiedä, että minkälaista kannattaisi ruveta katselemaan. Olisi mukava koittaa vähän tutustua netin kautta mahdollisiin vaihtoehtoihin, mutta kun yritän jotain nettisivuja selailla niin en ymmärrä siitä termistöstä mitään.
 
Olen siis aikasta lyhyttä mallia, pituutta löytyy 150cm eikä ulottuvuutta ole kovasti käsissä ja sormiakaan ei pituudella ole pilattu. Ja sitten vielä se että olen vasenkätinen. Se vähä mitä olen kitaraa soitellut, olen soitellut ihan perus oikeakätisten mallia, mutta onko vasenkätinen kitara helpompi opetella soittamaan?
 
Kiva olisi jos joku viitsisi valaista tätä maailmaa ja jakaa vähän vinkkiä ja ammattitaitoaan. Kaunis kiitos jo etukäteen!
 
basisti1971
01.12.2016 10:14:16 (muokattu 01.12.2016 10:15:17)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Tervetuloa mnettiin.
 
suvikum: Eli homman nimihän on se, että tahtoisin hommata akustisen kitaran itselleni, mutta en yhtään tiedä, että minkälaista kannattaisi ruveta katselemaan. Olisi mukava koittaa vähän tutustua netin kautta mahdollisiin vaihtoehtoihin, mutta kun yritän jotain nettisivuja selailla niin en ymmärrä siitä termistöstä mitään.
Olen siis aikasta lyhyttä mallia, pituutta löytyy 150cm eikä ulottuvuutta ole kovasti käsissä ja sormiakaan ei pituudella ole pilattu.

 
Joku pienempikoppainen, vaikkapa Parlour-mallinen kitara voisi olla helpompi lähestyä kuin perus Dreadnought joka lienee jonkinmoinen "standardi"-koppa.
 
Mallisto ja kokovalikoima on kuitenkin kasvanut räjähdysmäisesti, eli vaihtoehtoja löytyy laidasta laitaan.
 

 
Oma kokemus on että netissä on äärivaikeaa tehdä millään alalla aloittelijana kovin syvällisiä vertailuja, etenkään niinkin monenlaisia vaihtoehtoja sisältävässä aiheessa kuin akustinen kitara.
 
Jos olisi mahdollista käydä musaliikkeessä hivenen haarukoimassa vaikka pelkästään mikä koko ei toimi ensinkään, saisi ainakin rajattua savottaa edes hieman.
 

 
Seikka joka joka tapauksessa helpottaa tarkempien vaihtoehtojen ehdotttamisessa on hintaluokka jossa liikutaan.
Vasenkätisyydestä ei toki helpotusta tule jos budjetti on rajallinen, mutta mahdollisesti pientä budjettia ei toisaalta ole syytä häpeilläkään, vaikka etenkin nettikeskusteluissa vallalla onkin ajatusmalli jossa laatu=korkea hinta / köyhät älkööt vaivautuko.
Omasta mielestä harrastusten arvottaminen niiden vaatiman rahallisen panostuksen perusteella on säälittävää, mutta kukin ajattelee tavallaan.
 

 
suvikum: Ja sitten vielä se että olen vasenkätinen.
 
Vaikka vasenkätisyyden ja taiteellisen lahjakkuuden korrelaatiota on tieteellisestikin todisteltu varmaan useampi sata vuotta, markkinavoimat laahaavat reippaasti jälkijunassa.
 
Jos valikoima tuntuu tätänykyä heikolta, on syytä muistaa että vielä pari vuosikymmentä sitten valikoimaa ei käytännössä ollut ammattisoittimia lukuunottamatta lainkaan.
On myös paljon (klassisia) soittimia joista vasenkätistä vaihtoehtoa ei edes ole olemassa, ellei joku taho yksittäiskappaleita tee.
 
Joten:
 
suvikum: Se vähä mitä olen kitaraa soitellut, olen soitellut ihan perus oikeakätisten mallia, mutta onko vasenkätinen kitara helpompi opetella soittamaan?
 
Oikeakätisenä (=taiteellisesti lahjattomana ;)) en osaa tuohon helppousasiaan kokemusperäisesti kommentoida puoleen enkä toiseen, mutta koska lahjakkaitakin tuttavia on asian tiimoilta tullut jututettua vuosikymmenten varrella, jotain aavistusta on.
 
Yksi kohtuu suosittu ajatussuunta kätisyyden tiimoilta on:
 
Jos oikeakätisenä soitttaminen tuntuu yhtä luontevalta kuin vasenkätisenäkin, henkilö ei ole soittomotoriikaltaan täysin jompikumpikätinen vaan kaksikätinen.
Tuolloin on kuulemma verrattain sama kumpaa tapaa alkaa treenaamaan, raja ei välttämättä tule sen likempänä vastaan kummassakaan tavassa.
 
Jos taas vasenkätisesti rämpyttelee sutjakkaasti menemään ja oikeakätisesti tökkelehtii (liki) ylivoimaisesti, oikeakätisyyteen pakotta(utu)minen kostautuu ennenpitkää.
 
Ylläoleva ei toki ole millään muotoa tieteellistä faktaa, eikä edes kovin syvälleluotaavaa, pelkkää perusjutustelun tuotetta.
Mutta muiden reaalielämän kokemuksiin pohjaavaa kuitenkin.
 

 
Jos soololovi ei ole tärkeä, valtaosassa edukkaampia akustisia, etenkin laminoituja, kannen rimoitus on symmetrinen.
Eli satulan vaihdolla, ja tallanluun käännöllä niin että intonaatiokompensaatio on vasenkätisen kielityksen kannalta parempi, saadaan oikeakätisestä kitarasta vasenkätinen.
 
En hintoja moiselle operaatiolle osaa sanoa, mutta kyseesä ei ole kuin vanhan satulauran täyttö ja uuden jyrsiminen, eli ei mikään mahdoton rasti.
 
T:Samuli
 
Jarmo_S
01.12.2016 11:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta kitaran kätisyydestä. Tuossa jo basisi1971 kertoi, mutta lisää.
 
Jos olisin kiinnostunut esimerkiksi näppäilysoitosta ja kitara on vääränkätinen, niin mahdollisesti kannattaisi kokeilla vasenkätistä. Varmaan rämpyttelyyn ei niin väliä.
 
Mutta ostaisin silloin suoraan siis vasenkätisen. Klassiseen kitaraan toki varmaan voi laittaa kielet vasenkätisesti jos vaan satulaurat ovat riittävän leveät? Ja intonaatio toimisi. Riippuu tosin myös kitaran kopan rakenteesta miten pelaisi saundillisesti.
 
Teräskieliseen varmaan pitää rakentaa kokonaan uusi talla ja muita mahdollisia ongelmia. Joten suoraan vaan vasenkätinen, jos oikeakätinen ei käsillä toimi.
 
jPekka
01.12.2016 12:16:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: Klassiseen kitaraan toki varmaan voi laittaa kielet vasenkätisesti jos vaan satulaurat ovat riittävän leveät? Ja intonaatio toimisi. Riippuu tosin myös kitaran kopan rakenteesta miten pelaisi saundillisesti.
 
Tokihan oikeakätistä kitaraa voi soittaa vasenkätisesti niinkin, että kielet ovat ikään kuin väärässä järjestyksessä (eli paksuin kohti lattiaa). Tämä tietysti aiheuttaa lisäkuluja siinä tapauksessa, että harrastus jatkuu ja haluaa sitten joskus soololovellisen vasenkätisen kitaran, jossa kielet ovat edelleenkin tuossa "väärässä" järjestyksessä. Mutta vasta sitten.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
19691970
01.12.2016 12:45:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei, jos olet vasta aloittelemassa kitaran soittoa, kannattaa minusta kokeilla, miltä tuntuu soittaa niinpäin kuin oikeakätiset soittavat, huolimatta siitä että olet vasenkätinen. Jos se tuntuu mahdottoman hankalalta, sitten vasta kannattaa katsella vasenkätisiä kitaroita. Omalla kohdallani (olen kans vasenkätinen) kävi aikoinaan 80-luvun alussa kun soittamista aloittelin niin että en kertakaikkiaan saanut "pikkauskättä" toimimaan luontevasti kun koitin aluksi soitella oikeakätisesti, "otelautakäsi" vielä jotenkin olisi mennyt. Päädyin sitten soittamaan vasenkätisesti, mikä on vuosikymmenten varrella hankaloittanut kitaroiden ostoa huomattavasti, tosin nykyään alkaa olla jo hyvä ja monipuolinen valikoima akustisia kitaroita vasurimalleinakin.
 
Mitä tulee itse kitarasuosituksiin, olen itsekin vaan 160 senttiä pitkä, ja minulla on tosi pienet kädet, joten omien kokemusteni pohjalta suosittelen hankkimaan ns. 3/4 kokoisia kitaroita. Tai sitten muuten pienempikokoisia, kuten joku tuossa jo mainitsikin, ns. parlour-kokoisia.
 
Itse hankin viimeksi tuollaisen, mihin olen oikein tyytyväinen, minusta hyvä kitara hintaansa nähden:
http://www.levytukku.fi/ibanez-aw54minilb-opn-vasenkatinen
 
Muita hyviä pienikokoisia akustisia kitaroita ovat minusta ainakin nämä:
http://www.kitarapaja.com/martin-lxmel
https://www.thomann.de/fi/taylor_gs_mini_mahogany_lh.htm
https://www.thomann.de/fi/taylor_baby_taylor_bt1_lh.htm
 
suvikum
01.12.2016 20:35:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Budjetti ei ole suuri, enkä myöskään halua kamalasti laittaa rahaa kitaraan tässä vaiheessa, kun innostuksen kestävyydestä ei mitään takeita ole :D Olen vähän sellaista innostuja tyyppiä, mutta varsin nopeasti se innostus saattaa myös lopahtaa.
 
Multa itseasiassa löytyy jo sähkökitara, jonka isosiskoltani olen saannut, mutta se ensinnäkin on oikeakätinen ja tykkään akustisista kitaroista vaan niin paljon enemmän että ei se ole kovasti innostanut soittamaan. Mutta sen perusteella olen vähän kallistumassa siihen vasenkätiseen kitaraan kun ei sillä sähkiksellä oikein tunnu tulevan sellaista tatsia siihen hommaan.
 
Jos joku olisi vielä niin ihana, että voisi vaikka Thomannin sivuilta etsiä pienen, mahdollisimman edullisen, vasenkätisen teräskielisen kitaran tähän linkiksi niin olisin tosi tyytyväinen, kun siellä ei selitetä mitään termejä ollenkaan, puhutaan vaan kaikenlaisista erilaisita kopista, mutta kun en mä ymmärrä mitä ne meinaa.. Ja tarkoitus olisi kyllä mennä ihan musaliikkeeseen katselemaan myöskin, mutta sinnekin on kivempi mennä, jos on jo joku haju siitä mitä etsii.
 
Kiitos ihanaiset, jotka jo olette mulle vastailleet!
 
19691970
02.12.2016 07:00:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuskin mikään muu tappaa innostusta aloittevalla kitaransoiton harrastajalta niin nopeasti kuin huono soitin.
 
Eli kyllä minusta kannattaa hiukan panostaa siihen ekaankin kitaraan jo, siitä saa suurimman osan hinnasta (70-80 prosenttia) takaisin suht. koht. varmasti myydessään sen pois vaikkapa tuolla muusikoiden.netin torilla, mikäli into harrastukseen lopahtaakin.
 
Tämä jo aiemmin linkkaamani Ibanez on minusta pienikokoisista vasurimallin akustisista hinta/laatu-suhteeltaan ehkä paras valinta, ja Levytukkuhan toimittaa kitarat ilman rahtikuluja Suomessa + heidän myymänsä kitarat ovat hyvissä säädöissä kaupasta tullessaan, omien kokemusteni perusteella:
 
http://www.levytukku.fi/ibanez-aw54minilb-opn-vasenkatinen
 
(Ei ole tarkoitus mitenkään erityisesti levytukkua mainostaa, olen vain heidän tyytyväinen asiakkaansa)
 
Thomannin halvin pienikokoinen vasurimallin akustinen on tämä baby taylor:
https://www.thomann.de/fi/taylor_baby_taylor_bt1_lh.htm
 
basisti1971
02.12.2016 09:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
suvikum: ... puhutaan vaan kaikenlaisista erilaisita kopista, mutta kun en mä ymmärrä mitä ne meinaa..
 
Tuossa esimerkiksi yhdellä pikaisella hakutermillä kokovertailuja:
 
https://www.google.fi/search?q=acou … KEwjqwYiz7tTQAhVDSZoKHXtVAJgQsAQIFg
 

 
Jarmo_S: Klassiseen kitaraan toki varmaan voi laittaa kielet vasenkätisesti jos vaan satulaurat ovat riittävän leveät? Ja intonaatio toimisi.
 
Erinomainen pointti.
 
Jos klassinen kitara ei aiheuta liiemmälti antipatioita, tuolla tavalla pääsee pähkinäbudjetillakin vasenkätisen soitannon alkuun.
 
Uusienkin 3/4 klassisten hinnat kun lähtevät viiden kympin korvilta.
 

 
Itse en juurikaan nylonkielisiä/klassisia harrasta joten tarkkaa tietoa ei ole, mutta ainakin noissa mulle joskus jääneissä klassisen muovisatuloissa ovat kaikki urat saman kokoisia.
Käy tietysti järkeen, kielethän ovat hyvin pitkälti samanhalkaisijaisia.
Tarkempi sovitus ei varmasti tee huonoa, mutta periaatteessa pelkkä kielien kääntö riittäisi.
 

 

 
Jarmo_S: Teräskieliseen varmaan pitää rakentaa kokonaan uusi talla ja muita mahdollisia ongelmia.
 
Aniharvoin joutuu moista tekemään ellei ulkonäkövaatimukset ole kovat.
Kolinamustia ovat kyllä usein halvemmissa tallatkin, joten saahan sen täytetyn uran maalattua piiloonkin.
 
Tai tekee kuten itse aikoinani kun Landolan 12 kielisen intonaatio-ominaisuudet rupesivat korpeamaan riittävästi, ja talttasin tallaan luusatula-aihion levyisen uran ja viilailin tallapisteet testatuille kohdille.
Jumppaahan tuossa oli, mutta muuttuipa Landola soittokelpoiseksi kuin taikaiskusta.
 
Landolasta puheenollen, kammotuurilla saattaisi vielä jostain löytää yhden niistä muutamasta sadasta uudemmasta oikeakätisestä joihin oli lipsahtanut vasenkätisen talla.
Soololovi tulee toki hassulle puolelle ;).
Valtaosa tuhottiin, kuten kuuluukin, mutta itse tein yhdestä kauppojakin.
 

 
19691970: Tuskin mikään muu tappaa innostusta aloittevalla kitaransoiton harrastajalta niin nopeasti kuin huono soitin.
 
Totta, noinhan sitä on tapana sanoa, mutta toisaalta en ole näiden muutaman harrastusvuosikymmenen aikana ole kertaakaan kuullut yhdenkään "määkin shoitin joshkush päntissä" keskustelunavaajankaan tunnustaneen että soittointo olisi huonoihin vehkeisiin kaatunut.
Ihan muut jutut ovat innon sammuttaneet.
 
Oma mielipide onkin pitkälti sillä kantilla että testaa vaikka vähän huonommalla jos into on kova ja budjetti pieni.
Vaikka huonossa tulisi 50% takkiin myydessä, on se kuitenkin huomattavasti vähemmän euromääräisesti kuin hypoteettinen vaikkapa 30% takkiin arvokkaammasta.
Jos nyt ihan pakko on harrastukset euroarvottaa.
 

 
Koska oman musaharrastuksen painopiste on todellisuudessa painottunut enemmän rakenteluun ja korjailuun kuin soittamiseen jo alkuajoista lähtien, olen varsin epäkelpo ehdottamaan pienen budjetin laitteeksi muuta kuin sitä kaikkein halvinta vaihtoehtoa.
 
Eli T-Kaupasta vasenkätinen (normaalikoppainen Dreadnought) teräskielinen:
 
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbd120bk_lh.htm
 
tai jos pienempää ja/tai mukavasti mukana kulkevaa kaipailee ja on valmis tekemään/teettämään tallanmuutoksen:
 
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_traveler_steel.htm
 
Juuri noista ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta kokemukset HB:n yleisestä laadusta ja T-Kaupan tehdassäädöistä ja palautuspolitiikasta ovat sitä luokkaa että uskallan suositella.
 
Toisaalta:
 
Jos budjetti venyy vaikkapa tuohon yllälinkitettyyn Baby-Tayloriin tai johonkin muuhun vastaavaan, saa siinä takuuvarmasti paremman soittimen, sen kiistäminen olisi pahimmanlaatuista hurskastelua.
 
Kotimainen kiviljalka on tietysti etenkin nykytilanteessa se paikka josta kaikki musakama pitäisi ostaa, mutta koska en ole aikoihin noissa käynyt, en osaa suositella sen enempää kuin varoitellakaan.
 
T:Samuli
 
Jarmo_S
02.12.2016 11:11:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa vielä varmaan miettiä jos olet aivan kitaransoiton alkutaipaleella. Vasenkätisellä kitaralla olet aina ulkona tilanteissa jos tarjolla on normaalikätinen kitara, jota soittaa.
 
Soiton opetteleminen alkuvaiheessa ei ole helppoa kellekään. Tämä postaus siksi, että suosittelin vasenkätisen hankintaa, mutta siis tarkoitin vain silloin jos oikeakätinen kitara ei sinulle tosiaan sovellu. Kitara vaatii molemminkätisiä taitoja.
 
19691970
02.12.2016 12:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pienellä googletuksella halvin 3/4 kokoinen vasenkätinen teräskielinen akustinen taitaa olla tämä:
 
http://www.millbrook.fi/tuotteet.ph … 2F4N-LH&tuoteryhma_id=390&offset=60
 
Mutta suosittelen edelleen laittamaan sen reilun satasen lisää ja ostamaan sen Ibanezin :)
 
Jos taas päätyy hankkimaan sen Thomannin halvimman vasurimallisen dreadnought-kokoisen, eli tämän:
 
https://www.thomann.de/fi/harley_benton_hbd120bk_lh.htm
 
(mitä en kyllä itse arvaa suositella) niin pienikätisen apu on virittää kitara puoli- tai kokosävelaskel normaalia alemmas, ja laittaa capo ekalle tai tokalle nauhalle.
 
Eli normivireen EADGBE sijaan vaikka DGCFAD, ja capo:
https://www.thomann.de/fi/harley_be … on_hbc06_capo_acoustic_electric.htm
 
toiselle nauhalle. Helpompaa soittaa pienillä käsillä siten. Mut toki tuo turha kikkailu jää pois, jos hankkii suosilla sen 3/4 kokoisen kitaran.
 
basisti1971
06.12.2016 08:30:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Jarmo_S: Vasenkätisellä kitaralla olet aina ulkona tilanteissa jos tarjolla on normaalikätinen kitara, jota soittaa.
 
Totta.
 
Katsantokannasta sitten kiinni onko tuo hyvä vai huono juttu ;).
Ja kenen kantilta...
 
Toisaalta vasenkätistä kitaraa ei ole sitten joka känniää... eh. jannu rämpyttelemässä -halusi sitä itse tai ei- kun sen mukanaan jonnekin vie.
 
Hivenen samaan tapaan kuin nauhattomalla ja/tai 6 kielisellä bassolla ruukaa käymään.
 
T:Samuli
 
Kefiiri
06.12.2016 20:00:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vasenkätinen kaveri, joka soittaa kumman kätisellä kitaralla vaan ihan kohtalaisesti. Kyllä se on monessa tilanteessa etu, jos pystyy perus oikeakätisten soittimella vetämään.
 
En ole musiikin asiantuntija.
barclay
06.12.2016 22:43:16 (muokattu 06.12.2016 23:24:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jarmo_S: Kannattaa vielä varmaan miettiä jos olet aivan kitaransoiton alkutaipaleella. Vasenkätisellä kitaralla olet aina ulkona tilanteissa jos tarjolla on normaalikätinen kitara, jota soittaa.
 
Vasenkätisyydessä ei ole mitään pahaa eikä hävettävää. Ei pidä antaa periksi oikeakätisyydelle, vaan olla ylpeä vasuri!
 
Eikä sitä ole koskaan ulkona mistään, itsestä se on kiinni. Itse aloin n. 5 vuotta sitten opetella soittamaan myös oikeakätistä kitaraa vasenkätisesti (eli se paksu E-kieli alimmaisena) ja hyvin tuo luonnistuu nykyään.
 
Edit. Niin pienikätisenä vasurina suosittelen Taylorin BabyTayloria. Loistava kitara, eikä ole hinnalla pilattu.
 
Kostiainen. Karumpi saundi, parempi mieli P. M. Kostiainen Project , Arizonan aavikolla siatkin lentävät: Sumell/Kostiainen
rrroope
16.12.2016 13:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en tiiä onko hyvä neuvo tuo "jos tuntuu vaikealta, kokeile toisinpäin" sillä alkuun molemmilla käsillä homma on varmasti ihan yhtä vaikeaa.
 
ja oikeakätisen kitaran konvertoiminen vasuriksi edellyttää tosiaan sen, että kannen rimoitus on symmetrinen. oon ainakin yhden tolalsen musiikkiliikkeessä tehdyn konversion nähny, jossa on ajan myötä lähteny kansi pullistumaan pahasti koska alunperin ohuille kielille suunniteltu puoli kitaraa ei oo kestänyt paksujen kielten vetoa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «