Aihe: Sanoittamisen opettelu | 1 |
---|
|
Olisiko täällä arvon musiikkiväellä vinkkejä sanoittamiseen? Mistä aloittaa? Miten hioa? yleisesti :) Tässä minun ensimmäinen kirjoittamani sanoitus, kertokaa mielipiteenne, että voi ottaa opikseni :D 1. Säkeistö Kävellään täällä vaan kaikki kyylää varpaitaan aivan kuin se olisi rentouttavaa Oppipaikka monien on tauti kasvonpiirteiden Lause tää vei teikäläisen kielen. Bridge Mikä tää on, suunnaton, pulssi iski vartaloon (((yhtä pitkään kestävä hyräily))) Kerto Näetkö sen, ihmeellinen, ole avarakatseinen. - Se on pohjimmiltaan täysin samanlainen Komeillen, kukoistaen, seisoo vaikka tuijottaen - Tyhmät väittää et se olisi kummajainen 2. Säkeistö Puistossa istutaan olet edelleen hiljaa. Jopa mykkä jauhaa sua nopeempaa Yht'äkkiä karkaat pois Ilman sua en olla vois Juoksen kiinni ja sua halaan kovaa Kerto Näetkö sen, ihmeellinen, ole avarakatseinen. - Se on pohjimmiltaan täysin samanlainen Komeillen, kukoistaen, seisoo vaikka tuijottaen - Tyhmät väittää et se olisi kummajainen C-osa Täällä taas, uudestaan Meidän pelot kohdataan Mitä randomit ne aina kylvää katseellaan Kerto Näetkö sen, ihmeellinen, ole avarakatseinen. - Se on pohjimmiltaan täysin samanlainen Komeillen, kukoistaen, seisoo vaikka tuijottaen - Tyhmät väittää et se olisi kummajainen Tosiaan ensimmäinen sanoitus ikinä, niin on mitä on :P kiitos :) | |
Pikaisella lukemisella ihan jees. Yksi, mikä särähtää luettuna korvaan, on sana "olisi" parissa kohtaa, samoin kuin "olet", ja olikohan jokin muukin vastaava kirjakielinen muoto tekstissä, joka muuten on pääosin luontevanoloista puhekieltä. Kuulostaa helposti vähän kankealta kun kertojan murre ikään kuin vaihtuu lauseesta toiseen. | |
joo ainesta on, mutta tämä kohta ei ihan avaudu: Jopa mykkä jauhaa sua nopeempaa ja tämä kohta vähän tylsä Yht'äkkiä karkaat pois Ilman sua en olla vois minkäs tyyppiseen musiikkiin sanat tulevat? Linnun kurkkuun unohtui jäätynyt marja-
näin oletin kun se ei laulanut. -MR- | |
Saat lisää pontta ja vaihtelevuutta tekstiisi jos käytät eri sanaluokkien sanoja riimipareina. Käytä edes joskus riimiparina verbiä ja jotain muuta niin kyl se siitä. Ei kaikki oo Sibeliuksia syntyessään. | |
Kiva kun kirjoitat, ja sujuvaa tekstiä. Se kielikuva mykästä puhumassa, siinä on ideaa, jos ymmärsin sen oikein. Ja kun mykän kanssa voi olla helpompi keskustella, kokemusta on. Ja asiatkin tulee hoidettua paremmin, kun turha paskanjauhaminen jää pois. Mutta aihe jäi pikkusen epäselväksi. Erilaisuus, ja sen kanssa eläminen? | |
rautanenaltto: Olisiko täällä arvon musiikkiväellä vinkkejä sanoittamiseen? Mistä aloittaa? Miten hioa? yleisesti :) Tässä minun ensimmäinen kirjoittamani sanoitus, kertokaa mielipiteenne, että voi ottaa opikseni :D 1. Säkeistö Kävellään täällä vaan kaikki kyylää varpaitaan aivan kuin se olisi rentouttavaa Oppipaikka monien on tauti kasvonpiirteiden Lause tää vei teikäläisen kielen. Bridge Mikä tää on, suunnaton, pulssi iski vartaloon (((yhtä pitkään kestävä hyräily))) Kerto Näetkö sen, ihmeellinen, ole avarakatseinen. - Se on pohjimmiltaan täysin samanlainen Komeillen, kukoistaen, seisoo vaikka tuijottaen - Tyhmät väittää et se olisi kummajainen 2. Säkeistö Puistossa istutaan olet edelleen hiljaa. Jopa mykkä jauhaa sua nopeempaa Yht'äkkiä karkaat pois Ilman sua en olla vois Juoksen kiinni ja sua halaan kovaa Kerto Näetkö sen, ihmeellinen, ole avarakatseinen. - Se on pohjimmiltaan täysin samanlainen Komeillen, kukoistaen, seisoo vaikka tuijottaen - Tyhmät väittää et se olisi kummajainen C-osa Täällä taas, uudestaan Meidän pelot kohdataan Mitä randomit ne aina kylvää katseellaan Kerto Näetkö sen, ihmeellinen, ole avarakatseinen. - Se on pohjimmiltaan täysin samanlainen Komeillen, kukoistaen, seisoo vaikka tuijottaen - Tyhmät väittää et se olisi kummajainen Tosiaan ensimmäinen sanoitus ikinä, niin on mitä on :P kiitos Koitetaas vielä, kun saan nuo sanatkin näkymään itselleni. Olisiko kertosäkeessä parempi , " seisoo vaikka tuijotellen" ? Ja voisiko sanan "ihmeellinen" korvata "ihminen". Itse (kuulija) en ymmärrä , mihin tuo ihmeellinen viittaa. Ja ihminen, muuttaa merkitystä. | |
rautanenaltto: Olisiko täällä arvon musiikkiväellä vinkkejä sanoittamiseen? Mistä aloittaa? Miten hioa? yleisesti :) ... Tosiaan ensimmäinen sanoitus ikinä, niin on mitä on :P kiitos Minun mielipiteeni on, että kielitaidon olisi syytä olla mahdollisimman hyvä. Ainakin itselläni särähtävät korvaan kielivirheet, jotka kuulostavat normien ja sanojen hallitsemattomuudelta eivätkä normien tahalliselta rikkomiselta tai sanojen tarkoitukselliselta väärinkäytöltä. Koska en itse osaa virheetöntä kieltä, yritän koko ajan aktiivisesti oppia paremmaksi siinä. Mielestäni kieliopin hallinta siis auttaa hyvän tekstin tuottamisessa tyylilajista riippumatta, ja on tyhmää ajatella, että kun kirjoitetaan vapaakielisempää tekstiä, kielioppia ei tarvitse osata. Nykyään oikeiden muotojen ja rakenteiden selvittäminen on helpompaakin kuin ennen vanhaan omina kouluvuosinani, kun ei ollut keksitty internetiä, vaan kirjaimia kuljetettiin yksitellen hevoskärryillä satojen kilometrien takaa routaisia polkuja pitkin. Kielioppinormien hallitseminen on toki vain pohja kielitaidolle. Tyyliseikkoja on helpompi hioa, kun pohja on kunnossa. Tyylitajun kehittämisessä lienee tuloksellisinta tutkia muiden tekstejä analyyttisesti. Mikä tekee tekstistä hyvän, mikä tekee siitä huonon? Miksi joku teksti koskettaa, miksi joku teksti tuntuu kömpelöltä, tyhmältä, tylsältä? Mitä kannattaa välttää, mihin kannattaa panostaa? Tällaiseen analyyttiseen pohdiskeluun päässee sisään helpoiten esimerkiksi kirjallisuuden avulla, mielestäni esimerkiksi Heikki Salon Kahlekuningaslaji on hyvä teos lukea alkuun pääsemiseksi, se löytyy kaikista hyvin varustetuista kirjastoista. Yksi käytännössä toimivaksi havaitsemani konsti toimivan sanoituksen tekemiseksi on valita esimerkiksi itsestä hienolta kuulostava englanninkielinen kappale ja laatia siihen suomenkielinen sanoitus, joka viis veisaa alkuperäisen sanoituksen tarinasta. Kun laatii sanoituksen, joka istuu hyvään, valmiiseen sävellykseen, sanoitus on sävellettävissä. Omasta mielestäni paras biisi, jonka olen itse tehnyt, on syntynyt juuri niin, että vohkin pohjan vanhasta, amerikkalaisesta hitistä, kirjoitin biisiin mielestäni sopivan, suomenkielisen sanoituksen, ja sen jälkeen rämpyttelin kitaraa ja lauloin, tuottaen tekstiin aivan uuden sointukulun ja sävelkulun. Tuloksena oli aivan erilainen biisi kuin alkuperäisteos, ja tekstikin muokkaantui moneen kertaan sävellystyön myötä, mutta tuon tekstin pohjalta oli helppo lähteä rakentamaan toimivaa biisiä. Jos haluaa tehdä hyvän sanoituksen ilman mitään musiikillista ideaa, lienee paras onnistumisen mahdollisuus, kun pitäytyy kauniissa riimeissä ja täsmällisessä rytmissä. On olemassa hienoja sävellettyjä runoja, ja mielestäni niitä kaikkia yhdistää, että runot ovat kauniita myös ilman säveltä. Rytmiikka on täsmällistä, kieli on rikasta, loppusoinnut toimivat. Pannaan nyt tähän loppuun hyvä esimerkki runosta, josta taitavan säveltäjän on ollut ilmeisen helppoa säveltää hyvä biisi: "Lapin kesä Lapissa kaikki kukkii nopeasti, maa, ruoho, ohra, vaivaiskoivutkin. Tuot' olen aatellut ma useasti, kun katson kansan tämän vaiheisiin. Miks meillä kaikki kaunis tahtoo kuolta ja suuri surkastua alhaiseen? Miks meillä niin on monta mielipuolta? Miks vähän käyttäjiä kanteleen? Miks miestä täällä kaikkialla kaatuu kuin heinää, - miestä toiveen tosiaan, miest' aatteen, tunteen miestä, kaikki maatuu tai kesken toimiansa katkeaa? Muualla tulta säihkyy harmaahapset, vanhoissa hehkuu hengen aurinko. Meill' ukkoina jo syntyy sylilapset ja nuori mies on hautaan valmis jo. Ja minä itse? Miksi näitä mietin? Se merkki varhaisen on vanhuuden. Miks seuraa käskyä en veren vietin, vaan kansain kohtaloita huokailen? On vastaus vain yksi: Lapin suvi. Sit' aatellessa mieli apeutuu. On lyhyt Lapin linnunlaulu, huvi ja kukkain kukoistus ja riemu muu. Mut pitkä vain on talven valta. Hetken tääll' aatteet levähtää kuin lennostaan, kun taas ne alkaa aurinkoisen retken ja jättävät jo jäisen Lapinmaan. Oi, valkolinnut, vieraat Lapin kesän, te suuret aatteet, teitä tervehdän! Oi, tänne jääkää, tehkää täällä pesä, jos muutattekin maihin etelän! Oi, oppi ottakaatte joutsenista! Ne lähtee syksyin, palaa keväisin. On meidän rannoillamme rauhallista ja turvaisa on rinne tunturin. Havisten halki ilman lentäkäätte! Tekoja luokaa, maita valaiskaa! Mut talven poistuneen kun täältä näätte, ma rukoilen, ma pyydän: palatkaa!" - Eino Leino - | |
Rokkijuhan jutuist tuli mieleen kun yksistä sanoituksista yritin tehä biisiä. Örisin lyricsit menemään ja keksin jotain kitaranrenkutusta lisäksi .Sitte hokasin et noi örinät on ihan paskoja, roskikseen. Jäljelle jäänyt biisi oli kummiskin kelvollinen ni lähin kehitteleen eteenpäin. No ehkä mä niille sanoitujsillekin jotain teen vielä. | Berzerkowitz 02.08.2016 23:11:01 (muokattu 02.08.2016 23:11:34) | |
|
Itse en oikein noista riimeistä perusta. Vittuillakseni laitoin yhteen biisiin tommosta "grave/slave/well/hell"-tykittelyä. En vaan tiijjä onko yhtä Vaivaannuttavaa Paskaa kuin fire/sky/die. Toivottavasti on. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|