Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhattomat, 4 tai 5 kieltä.
1 2
ituvirtanen
21.07.2016 14:24:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Haluaisin kuulla kommentteja erilaisista nauhattomista kauloista ja soittimista. Mistä kysyä/ostaa, minkälaisia soitettaessa, miksi un/lined on parempi ja niin edelleen?
 
Oma kuvitelma soittimelle on nyt jotain tällaista:
- 34 - 36" mensuuri
- ohut mutta leveä kaula esimerkiksi Precisionin mitoilla
- 4 kieltä tai ainakin sama kieliväli (19 mm tallassa), jos 5
- "nauhamäärä" ei ole merkittävä
- lined fretless, ei otelautamerkkejä
- kuitua tai puuta, tumma otelauta
- tummasävyiset mikit kuten bartolinit tai vastaavat
- aktiivinen etupää
- kaulamikki (humbukkeri puolituksella) riittäisi
- kielet? nauhallisissa käytän 40 - 100 RW settejä
- keveyden lasken eduksi
 
Kokemukset erilaisista malleista (myös neck-through) otan mielelläni vastaan. Wal, Vigierin nauhaton Delta metal otelaudalla tai nauhaton Bassstar olisi varmasti kiva mutta luultavimmin budjettini ulkopuolella. Kiinnostava Statuksen lined fretless MM kuitukaula maksaa noin 400 €.
 
http://www.status-graphite.com/
http://www.status-graphite.com/status/image/basses/jazz.jpg
https://www.talkbass.com/attachments/modorangeneck-jpg.612044/
 
ituvirtanen
25.07.2016 11:17:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On niin hiljaista, että kaikki nauhattomien soittajat ovat varmaan kesäkiertueilla?
 
öl m
25.07.2016 11:42:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: On niin hiljaista, että kaikki nauhattomien soittajat ovat varmaan kesäkiertueilla?
 
Itse ainakin soitan paria nauhatonta 4-kielistä (de-fretattu -77 jatsari & Squier VM jatsari). Olen köyhäläinen eikä minua kiinnosta soitinrakennuksen tekniset yksityiskohdat. En näin ollen oikein keksi mitään vastattavaa kysymyksiisi. Sanottakoon kuitenkin näin, että VM:ään olen ollut ihan tyytyväinen. Hinta-laatu-suhde ok, kun jaksaa säätää hieman. Fender taas kärsii muutamasta viasta (kaularauta sökö, elektroniikkahäikkää, 1. otelautablokki puuttuu, satula rikki), joita en ole jaksanut korjata/korjauttaa. Ehkä vielä joku päivä...
 
Kaneettina voin silti sanoa, en täydellistä nauhatonta ole vielä käsiini saanut. Enkä ole etsinytkään, koska todennäköisesti hintalapussa on numeroita yhtä monta kuin bassossa kieliä.
 
rattledad
25.07.2016 11:53:14
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: On niin hiljaista, että kaikki nauhattomien soittajat ovat varmaan kesäkiertueilla?
 
En ole aikoihin nauhatonta omistanut mutta pari on vuosien mittaan ollut. Eka oli Yamahan BB1200F, hyvä basso muuten, mutta atakkia kaipasin silloin, tallamikin puute ja neck through -rakenne varmaan vaikutti nauhattomuuden ohella siihen. Jazzbasso toimi siinä suhteessa paremmin vaikkei muuten häävi kopio ollutkaan. Fläteistä en nauhattoman kanssa pitänyt vaan roundit käytössä vaikka kuluttavatkin otelautaa. Pidempiskaalaisista kuin 34" ei kokemusta.
 
ituvirtanen
25.07.2016 16:38:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Fläteistä en nauhattoman kanssa pitänyt vaan roundit käytössä vaikka kuluttavatkin otelautaa.
 
Tämä on just hyvä tieto, kuulin tänään saman Strandbergin Pupelta. Flatit kuulostivat nauhallisessakin tiktak-kantribassolta: ei juurikaan sustainia. S. preferoi nikkelikieliä ruostumattomien tilalle juuri nauhattomassa hiukan tasaisemman vasteen takia. Hänen mielestään ruostumattomat ovat saundiltaan vähän sellaiset kuin olisi eq hymymoodissa.
 
Allekirjoitan tuon kommentin hyvän soittimen hinnasta: kokeilin reilun kahden tonnin Majoneesia ja akustinen saundi ja tatsi oli kyllä A-luokkaa. Sain hyvän vinkin siitä, että etsisin ensin sopivan nauhallisen ja käyttäisin sen mekatsulla nauhojen poistossa. Kaupoissa nauhattomia on tarjolla todella vähän. Toki osista kasaaminen on vaihtoehto mutta hitaahko ja sekin maksaa.
 
öl m
25.07.2016 21:20:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

rattledad: Fläteistä en nauhattoman kanssa pitänyt vaan roundit käytössä vaikka kuluttavatkin otelautaa.
 
Komppaan osaltani myös tätä lausumaa, flätit ei vaan napanneet sormituntumaltaan eikä soundiltaan.
 
pernarutto
25.07.2016 23:14:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

öl m: Komppaan osaltani myös tätä lausumaa, flätit ei vaan napanneet sormituntumaltaan eikä soundiltaan.
 
Fläteissä on tosi isoja eroja valmistajien kesken. Mulla on tällä hetkellä toisessa nauhattomassa Daddiksen Cromesit, ne on noista budjettikielistä ehkä parhaat, mutta aika muovisen tuntuiset ja tunkkaset. Toisessa nauhattomassa on Thomastikin flätit, ja ne on ihan eri maata, soi tasaisesti, kovaa ja pitkään ja on tosi hyvät soittaa.
 
öl m
26.07.2016 00:34:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pernarutto: Fläteissä on tosi isoja eroja valmistajien kesken.
 
Muistaakseni olen kahdet flättisetit joskus ostanut (merkkiä en muista), eikä oikein napanneet. Pistän tuon Thomastikin silti korvan taakse, jos joskus vielä testaan.
 
Thefish
26.07.2016 21:41:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omassa nauhattomassa (Neuser cloudburst 5) käytän stainless steelejä vaikka ne kaulaa mukavasti rouhivatkin. Pari-kolme kertaa vuodessa otelaudan hionta ja homma skulaa. Flättejä mulla ei koskaan oo ollu kiinni, munsta ne tiputtaa soundista yli puolet pois ja näin ollen käyttömahdollisuudet supistuvat.
 
Soundiasioista on kuitenkin paha lähteä kiistelemään, nauhaton soi juuri sillä tavalla millaiseksi sen itse mieltää.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
jPekka
27.07.2016 11:00:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on ollut tuossa omatekoisessa 35-tuumaisessa nauhattomassa viitosessa Elixirit, jotka ovat pinnoitteineen vähän kiltimpiä otelaudalle kuin puhtaat metalli-hiomattomat. Eivät yhtä hauskoja liu'utella sormia kuin hiotut, mutta hyvä kompromissi.
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
ituvirtanen
30.07.2016 23:04:31
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Päätin panna uuden nakerrusprojektin hyllylle hetkeksi, kaivoin yhden kuitukaulaisen jatsin kaapista ja vein sen sepälle. Kun soitin palaa, täytynee mennä kuukaudeksi tai muutamaksi pimeään kellariin hahmottelemaan ääniä kaulalta.
 
ps3t
14.08.2016 21:34:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhattoman 5-kielisen vasurin löytäminen on osoittautunut melkolailla mahdottomaksi (thomannilta löytyvä Marcus Miller ei herätä kiinnostusta). Täytyy kai vaan tyytyä kolinaan.
 
"the only winning move is not to play"
Kefiiri
14.08.2016 22:21:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ps3t: Täytyy kai vaan tyytyä kolinaan.
 
Ostat nauhallisen ja raastat itse nauhat irti.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Haeroe
17.08.2016 08:50:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on viisikielinen nauhaton DIY, joka on tehty Musarin Stingrayn kuvilla. Kielet ovat round-wound, ja en näe mitään syytä, miksi vaihtaisin flatteihin tai miksi vaihtaisin ylipäätään. Otelauta on ebonia, joten vähän se naarmuuntuu, mutta pysyy kuosissa.
 
Sivumennen sanoen on paras basso, jota olen kädessäni pitänyt ja jopa soittanut.
 
Minkä tahansa piisin voi soittaa miten tahansa.
Keny
17.08.2016 14:37:27 (muokattu 17.08.2016 14:41:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lined fretless ja mieluimmin 5 kieltä,aktiivipeli ja roundit kielet.Tärkein kuitenkin et on Eeben otelauta,se on se puu joka murisee tai sitten grafiti niinkun esim Modulus.Pirun hyvä oli kans yks Pedulla jossa eeben lauta ja lakka päällä.Flatit pudottaa puolet soundeista niinku Fisu jo totes ja ovat tumput omaan makuun.
Skaalalla ei niinkään väliä mulle.
 
e.stainles steel=ylä ja alapäätä ja nickel=enempi keskialuetta.
 
niin viellä,ois hakusessa hyvä nauhaton eli voi vinkata.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
ituvirtanen
17.08.2016 20:55:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Keny: mieluimmin 5 kieltä,aktiivipeli ja roundit kielet.Tärkein kuitenkin et on Eeben otelauta,se on se puu joka murisee tai sitten grafiitti niinkun esim Modulus.Pirun hyvä oli kans yks Pedulla jossa eeben lauta ja lakka päällä.Flatit pudottaa puolet soundeista niinku Fisu jo totes ja ovat tumput omaan makuun.
 
No Fisu, joo soittaja, oikea musisti. Punaisen sapelin mies naapurikämpästä, kun soitti vielä kellarissa Leppäsuolla.
 
Viisikieliset ovat minusta järjestään liian kapeilla kieliväleillä. Oma (nauhallinen) Moppe on vitonen mutta vakiokaulalla eikä wide. Olen teettämässä yhdestä Statuksen kaulasta nauhatonta. Ehkä sen otelauta on riittävän kova. Pinta on varmaan jotain fenolihartsia.
 
Keny: niin vielä,ois hakusessa hyvä nauhaton eli voi vinkata.
 
Basschatissa on useampi, yksi Pedullakin. Ei tosin ollut Buzz. Ja sillä virolaisella (madiskubu) on hieno Zon. Unlined 5 mutta pudotti just hintaa kahteen ja puoleen (nyt aivan liikaa minulle). Chatissä myy myös MIDI-bassoa.
 
Thefish
17.08.2016 21:16:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ituvirtanen: No Fisu, joo soittaja, oikea musisti. Punaisen sapelin mies naapurikämpästä, kun soitti vielä kellarissa Leppäsuolla.
 
Hah, olithan se sinä :)
 
Punainen sapeli on edelleen aktiivikäytössä, tosin toimittaa enimmäkseen pikkolon virkaa.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
ituvirtanen
18.08.2016 16:21:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Hah, olithan se sinä :)
 
Punainen sapeli on edelleen aktiivikäytössä, tosin toimittaa enimmäkseen pikkolon virkaa.

 
Ohhoh, pikkolo. Pitäisi joskus eksyä nykyiselle kämpällesi ja kuulla uutiset. Hyvä meno!
 
ps3t
21.08.2016 22:22:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nauhojen poisto-ketjuun jo kirjoittelinkin aiheesta mutta taitaa se keskustelu olla aikansa elänyt. Vähemmälle käytölle jäänyt 4-kielinen warre siis joutui luopumaan nauhoistaan ja odottaa tällä hetkellä kolmannen epoksikerroksen hiontaa. Tarkoituksena oli alunperin löytää valmiina 5-kielinen nauhaton mutta esteeksi tuli jälleen kerran ei niin yllättäen vasenkätisyys....
Huomenna toivottavasti viimeistä kertaa otelautaa hiomaan. Sen jälkeen kiilloitus jollain aineella ja irroittaessa hajonneen satulan korjausta.
 
"the only winning move is not to play"
ituvirtanen
23.08.2016 23:29:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tänään sain Talman mestarilta soittimeni takaisin. Musta fenolihartsiotelauta, valkoiset viivat. Hyvin naukuu! Seuraavaksi pitää könytä pimeään kellariin soittamaan. Yllättävän hyvin räpylät hakevat oikeaan suuntaan (tätä alun optimismia...). Uusi ja tuttu maailma.
 
Hain B&W:sä muutaman kiekon kuunteluun: Percy X-Jones, Lauri Por que te vas... samalla hyllystä Harri Viideltä Rantanen ja jostain pitää kaivaa Fernando Saundersin soolo.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «