Aihe: Akustisen kielet
1 2
Kipponi
21.06.2016 23:15:23
Vakkilainen: Vinkkisi on käyttökelpoinen, eli ei-punottu sähkiksen G. Tai miksipä ei suoraan sähkiksen setistä E, B, G ja loput DAE punottua fosforipronssisettiä?

Täytyypä tsekata tuo mainitsemasi D'Addarion folk-setti...

Just noin ja muutenkin kannattaa testailla eri settejä, nikkeli, rosteri, kupari, pronssi pinnoitteisia kieliä. Näissähän on vielä eri karheiset hionnatkin, loputtomasti mahdollisuuksia.
Eri materiaaleja siis, koska jokaisessa on erilainen ns. "tatsi".
Sitten, kun käsi ja korva tykkää niin pysyy niissä :).
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
Vakkilainen
27.06.2016 17:22:14
Vakkilainen: Fosfori-pronssi kielisetti 12-52 tuntui vähän jäykältä blues bendaukseen :-) Ajattelin vaihtaa 10-50 settiin. Noissa seteissä on kaikissa (jotka onnistuin löytämään) punottu G-kieli. Luultavasti se ei bendausta kestä kauan. Olisiko ehdottaa settiä, johon G olisi korvattavissa ei-punotulla (saa ehdottaa millä sen voisi korvata, jos olisi kokemusta). Kokeilemallahan tuo tietenkin selviäisi, mutta kysellään nyt ensin...

(testasin jo sähkökitaran settiä, mutta E- ja A-kieli olivat aika vaimeita)

Nyt löytyi sopiva setti: Ernie Ball Earthwood 2008. 80/20 pronssisetti.
Kielet setissä 10, 13, 17, 30, 42, 52. G-kieli on punomaton, jota hainkin. Kestävyydestä ei ole vielä tietoa, kun just laitoin skittaan kiinni :-)
Kipponi
27.06.2016 20:09:21 (muokattu 27.06.2016 21:54:54)
Vakkilainen: Nyt löytyi sopiva setti: Ernie Ball Earthwood 2008. 80/20 pronssisetti.
Kielet setissä 10, 13, 17, 30, 42, 52. G-kieli on punomaton, jota hainkin. Kestävyydestä ei ole vielä tietoa, kun just laitoin skittaan kiinni :-)

No hyvä. Itellä ei nyt tällä hetkellä ole teräskielistä akustista, että voisi noita testata.

Nylonkielistä pitää joka päivä virittää, ihmetyttää kuinka paljon voi venyä kielet, kun on jo 3vkoa ollut käytössä.
Pysyyhän ne sen aikaa, kun soittelee 2h vireessä, mutta seuraavana päivänä aina saa joka kieltä virittää ylöspäin varsinkin g-kieltä ?

edit.onkos muilla näitä nylon-kielisten ongelmia, taitaa olla vaan ominaisuus.
Kitarassa ei ole mitään vikaa se on juurikin Aurora guitarsissa säädetty viimeisen päälle. Yamaha APX-6NA.
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
Yallup
28.06.2016 10:09:45
No nyt on vaihdettu 10 - 48 alkuperäisen 12-sarjan tilalle. Niinhän siinä kävi kuten arvelinkin. Soittelu on keveämpää, mutta samalla ääni oheni melko selvästi. Kaularautaa piti löysätä melkoisesti ja intonaatio on hiukkasen pielessä, mutta ei liikaa. Nuo Fenderin dura-tonet ovat miellyttävän liukkaat ja sihinät ainakin vähenivät.
"Tosta se taitaa lähteä.."
Kipponi
28.06.2016 10:52:37
pappasfin:, olen huomannu, että esim. mun Yamahan nylonkielinen NCX900FM toimii soundillsesti paremmin Eb ja D vireillä kuin E-vireellä, ei se huono ole E-vireessä mutta soundi on jotenkin parempi Eb ja D vireellä, toki kielisetti vaikuttaa.
Naikkarissa käytän Daddarion ProArtea.

Tämän ymmärrän niin, että Yamahan puut vaikuttavat eikös se ole Flamed Maple sivut ja pohja ?
Vaahterahan antaa kirkkaamman soundin. Ruusupuinen vähän tummemman.
Eli kun virittää alemmaksi niin soundi jonkinverran "tummuu".
Muitakin syitä on tietysti, koska myös kielten jännitys vähenee niin tallaan kohdistuvat voimat pienenee, joka vaikuttaa soundiin.
pappasfin
28.06.2016 12:01:12
Kipponi: Tämän ymmärrän niin, että Yamahan puut vaikuttavat eikös se ole Flamed Maple sivut ja pohja ?
Vaahterahan antaa kirkkaamman soundin. Ruusupuinen vähän tummemman.
Eli kun virittää alemmaksi niin soundi jonkinverran "tummuu".
Muitakin syitä on tietysti, koska myös kielten jännitys vähenee niin tallaan kohdistuvat voimat pienenee, joka vaikuttaa soundiin.

Juu, Maple sivut ja pohja. Soundi on "täyteläisempi" Eb ja D vireellä eli varmaan voi sanoa myös "tummuu" soundi kun alempi vire.

Mielenkiintoisia asioita nämä on kaiken kaikkiaan ja soundiinkin vaikuttaa kokonaisuus ja monta eri asiaa kuten mainitsemasi jutut.

En huomannu mainita teräskielisten suhteen, että nykyisin käytän 012 - 053 settiä Phophor Bronzea, ennen oli 011 alkusta settiä ja sitä ennen alkujaan oli 010.
PappaSFin
pappasfin
04.07.2016 14:15:11 (muokattu 04.07.2016 14:16:18)
Ajattelin, että tänne voisi sopia tämä artikkelini koskien akustisen nylonkieliä ja niiden tallaan laittamista. Ideana tietysti, että tästä voisi olla hyötyä jollekin.

https://muusikoiden.net/artikkelit/2056
PappaSFin
Jarmo_S
04.07.2016 19:56:30 (muokattu 04.07.2016 21:09:52)
pappasfin: Ajattelin, että tänne voisi sopia tämä artikkelini koskien akustisen nylonkieliä ja niiden tallaan laittamista. Ideana tietysti, että tästä voisi olla hyötyä jollekin.

https://muusikoiden.net/artikkelit/2056

Kiitoksia tästä. Olen miettinyt että hankkiako vai ei. Tuota tuotenumeroa en löydä Thomannin sivuilta enkä tuohon hintaan. Nämä ne lienevät, mutta hintaa on kokonaista 19,90€:
http://www.thomann.de/fi/string_tie_tiger_brown.htm

Minulla on n. 42 vuotias Yamaha G-55A kitarani, jonka kansi on hieman kohonnut, nuoruuden virheitäni ja ehkä myös kitaran ikä. Tallaluun olen hionut ehkä vain noin 2 mm hahlostaan ylöspäiseksi ja aktioni on sillä suhteellisen sopiva. Kysymys mikä tulee mieleen, on että havaitsitko kitarassasi mitään muutossa kielten korkeudessa puoleen tai toiseen kun käytät noita palikoita, etkä siis aivan perinteistä sidontaa? Varmaan vaikeaa havaita jos mitään eroa.
Kipponi
04.07.2016 20:40:55 (muokattu 04.07.2016 20:56:19)
Jarmo_S: Kiitoksia tästä. Olen miettinyt että hankkiako vai ei. Tuota tuotenumeroa en löydä Thomannin sivuilta enkä tuohon hintaan. Nämä ne lienevät, mutta hintaa on kokonaista 19,90€:
http://www.thomann.de/fi/string_tie_tiger_brown.htm.

Kiitoksia tästä tiedosta. Materiaalina Galalith ikinä kuullukkaan ?
Pirun kalliit on. Tuollaiset vois veistellä vaikka eben puusta tai jostain muusta kovasta puusta.
Hyvä jos toimii ja pappasfinin testin perusteella voisi kokeillakin.
Vielä pitäis tietää miten vire pysyy ? Mulla on nyt 3vkoa venynyt nylonkielet ja pikkuhiljaa alkaa pysymään vireessä (paitsi g-kieli luistaa vieläkin eniten)

pappasfinin tuotenumerolla: 150652 löytyi kitaran hihna.
pappasfin
04.07.2016 23:02:41 (muokattu 04.07.2016 23:28:10)
Jarmo_S: Kiitoksia tästä. Olen miettinyt että hankkiako vai ei. Tuota tuotenumeroa en löydä Thomannin sivuilta enkä tuohon hintaan. Nämä ne lienevät, mutta hintaa on kokonaista 19,90€:
http://www.thomann.de/fi/string_tie_tiger_brown.htm

Minulla on n. 42 vuotias Yamaha G-55A kitarani, jonka kansi on hieman kohonnut, nuoruuden virheitäni ja ehkä myös kitaran ikä. Tallaluun olen hionut ehkä vain noin 2 mm hahlostaan ylöspäiseksi ja aktioni on sillä suhteellisen sopiva. Kysymys mikä tulee mieleen, on että havaitsitko kitarassasi mitään muutossa kielten korkeudessa puoleen tai toiseen kun käytät noita palikoita, etkä siis aivan perinteistä sidontaa? Varmaan vaikeaa havaita jos mitään eroa.

Ei ollut korkeudessa mitään muutoksia eli samaa korkeutta kuin perinteisellä sidonnallakin.

Edit: Hitsi, meikän moka tuotenumerossa eli oikea lienee
Tuotenumero: 329391 ja hinta tuo 19,90 €

Täytyy korjata tuonne artikkeliinkin.

Kiitosta huomiosta tuon tuotenumeron suhteen

Edit: Lisäsin artikkeliin myös tuon, että noi ei vaikuta tallan vetoon, kielien korkeuteen jne. tuo oli sen verran hyvä kysymys ja pointti että se kannatti lisäillä :D
PappaSFin
pappasfin
04.07.2016 23:07:02 (muokattu 04.07.2016 23:13:40)
Kipponi: Kiitoksia tästä tiedosta. Materiaalina Galalith ikinä kuullukkaan ?
Pirun kalliit on. Tuollaiset vois veistellä vaikka eben puusta tai jostain muusta kovasta puusta.
Hyvä jos toimii ja pappasfinin testin perusteella voisi kokeillakin.
Vielä pitäis tietää miten vire pysyy ? Mulla on nyt 3vkoa venynyt nylonkielet ja pikkuhiljaa alkaa pysymään vireessä (paitsi g-kieli luistaa vieläkin eniten)

pappasfinin tuotenumerolla: 150652 löytyi kitaran hihna.

Joo, meikän moka :(

Oikea lienee Tuotenumero: 329391 ja hinta tuo 19,90 €

Täytyy korjata tuonne artikkeliinkin.

Kiitosta huomiosta tuon tuotenumeron suhteen

Edit: Vielä ainakin itellä kielet venyy eli virettä pitää säädellä välistä, ainakin tässä nyt parin päivän sisällä on pitänyt useampaan otteeseen viritellä vielä.

Edti: kokeilin nyt virettä ja meni melkoisen pienellä korjaamisella eli lähinnä ne alimmat sileät nylonkielet piti viritellä vähän kohdilleen.

Enempihän tuo on ominaisuus nylonkielisissä, että pitää viritellä ajoittain / useammin kuin teräskielisillä.
PappaSFin
pappasfin
04.07.2016 23:15:32
Vielä sen verran noista tuli mieleen, että tuossa voisi olla hyvä paikka 3D-tulostimen käyttöön jos sellainen löytyy.

Ne muoviseokset 3D-tulostuksessa mitä olen nähnyt on melkoisen kovia aineita ja luulis kestävän ja noiden 6 kpl tekemiseen ei luulis kuluvan hirveästi sitä raaka-ainetta.
PappaSFin
Jarmo_S
04.07.2016 23:17:54
Kipponi:

Se on ihan materiaaliominaisuus. Teräs myötää alussa, mutta sitten ei juuri enää. Pääosin virittämistä tarvitaan ilmankosteuden ja lämpötilan muutoksiin.

Nylonkielet viruvat ja se onkin sellainen ilmiö että sille ei koskaan tule loppua. Nykyisin kun on hyviä viritysmittareita, niin kyseessä on tuollainen muutaman minuutin operaatio eikä tarvitse aivojaan siihen rasittaa. Mutta vähintään kerran päivässä täytyy virittää. Voipi olla että nuo palikat antavat edes kiinnitykseen nopeamman alun kuin perinteinen tapa.

Itse käytän ilmaista puhelimen DaTuner viritintä joka on hyvä:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bork.dsp.datuna
Azolith
05.07.2016 00:48:14
Kielikeskusteluun ihan perinteistäkin soppaa..
Tässä pajallani kun käy soittajia, niin on kyllä laidasta toiseen piteitä kielistä kuultu.
Oma pää on ihan pyörällä välillä mitä mihinkin soittimeen asennan ja yleensä päätynyt johonkin tuttuun, mutta soittajilta on ollut ehdotuksia soundiin.
Viimeksi väitti soittaja Martiniinsa ainoaksi sopivaksi itselleen 11-52 Lifespan SP kieliä, kuulemma soi paremmin kuin vaikka perus pronssi SP setti vaikka pinnoitettu. Sama setti on Martineissa tehtaaltakin monessa premium mallissa.
En tiedä, ainakin hyvin soi hänen soittonsa.
Retro kielet 12-54 tuli muutettua johonkin ja tykkäsin vaikkei muutos ollut iso tehtaan kieliin, noi on aina hankalia verrata kun hetken sounditaju ei pysy samana ja rinnakkain kokeilu on vaikeaa järjestää.
Todella hyvä katukitaristi joka soittaa 12-56 setillä vakuutti tukevalla soundilla, voimakkaat kädet kyllä jo vaatii, aika Steve Ray käsittelytapaa oli soitossa.
Hyväksyi huollossa vain Ernie Ball setin.
Hämmästyttävin oli nuori likka joka myös oli päätynyt paksuihin kieliin, ja vaihdettiin että sai Sigmaansa (GMC-STE) alapäätä esille kunnolla, mitkähän siihen tuli, jotain 13-58 DÀddariot taisi olla. Meinasin sanoa ettei noin hennoilla sormilla soiteta pitkään paksuilla kielillä, mutta en ehtinyt kun 10minuutin vakuuttava soolo ja soitettavuus kuulemma kohdilla kun säädettiin myös kitaraa hieman että mahtui kielet uriin ja kaularautaa tiukemmalle.
Jessos että oli hyvää soittoa, olispa nauhuri lykätä päälle välillä..
Eihän 17v voi tietää mitään progesta. Ennakkoluulot taisi tulla todistettua vain luuloiksi, ylättäviä on vierailut välillä.
Paksumpaan suuntaan on yleensä kokemukset asiakkaiden kielissä olleet jos muutosta. Varmaan moni eri mieltä, mutta ei ohuempaan ole kysytty.
Itse tykkään kaikista kitaroista ja sama mitkä kielet tai kitara kunhan soi.
Ihan paskakin kitara voi soundata hyvin jos sattuu soittopäälle.
.
discominister
05.07.2016 09:29:07
Azolith: Kielikeskusteluun ihan perinteistäkin soppaa..
Tässä pajallani kun käy soittajia, niin on kyllä laidasta toiseen piteitä kielistä kuultu.
Oma pää on ihan pyörällä välillä mitä mihinkin soittimeen asennan ja yleensä päätynyt johonkin tuttuun, mutta soittajilta on ollut ehdotuksia soundiin.
Viimeksi väitti soittaja Martiniinsa ainoaksi sopivaksi itselleen 11-52 Lifespan SP kieliä, kuulemma soi paremmin kuin vaikka perus pronssi SP setti vaikka pinnoitettu. Sama setti on Martineissa tehtaaltakin monessa premium mallissa.
En tiedä, ainakin hyvin soi hänen soittonsa.
Retro kielet 12-54 tuli muutettua johonkin ja tykkäsin vaikkei muutos ollut iso tehtaan kieliin, noi on aina hankalia verrata kun hetken sounditaju ei pysy samana ja rinnakkain kokeilu on vaikeaa järjestää.
Todella hyvä katukitaristi joka soittaa 12-56 setillä vakuutti tukevalla soundilla, voimakkaat kädet kyllä jo vaatii, aika Steve Ray käsittelytapaa oli soitossa.
Hyväksyi huollossa vain Ernie Ball setin.
Hämmästyttävin oli nuori likka joka myös oli päätynyt paksuihin kieliin, ja vaihdettiin että sai Sigmaansa (GMC-STE) alapäätä esille kunnolla, mitkähän siihen tuli, jotain 13-58 DÀddariot taisi olla. Meinasin sanoa ettei noin hennoilla sormilla soiteta pitkään paksuilla kielillä, mutta en ehtinyt kun 10minuutin vakuuttava soolo ja soitettavuus kuulemma kohdilla kun säädettiin myös kitaraa hieman että mahtui kielet uriin ja kaularautaa tiukemmalle.
Jessos että oli hyvää soittoa, olispa nauhuri lykätä päälle välillä..
Eihän 17v voi tietää mitään progesta. Ennakkoluulot taisi tulla todistettua vain luuloiksi, ylättäviä on vierailut välillä.
Paksumpaan suuntaan on yleensä kokemukset asiakkaiden kielissä olleet jos muutosta. Varmaan moni eri mieltä, mutta ei ohuempaan ole kysytty.
Itse tykkään kaikista kitaroista ja sama mitkä kielet tai kitara kunhan soi.
Ihan paskakin kitara voi soundata hyvin jos sattuu soittopäälle.

Itte olen huomanut, että kielien sopivuus on paitsi soittajakohtaista, myös sointinkohtaista. Tykkään itse ehdottomasti mediumsetistä eli 13-56, joka löytyykin useimmista kitaroistani. Mutta sitten olen myös omistanut kaksi kitaraa, jossa noin paksut eivät vain soineet sitten yhtään hyvin. Sitten kun laittoi 11-52 alle niin johan lähti.
JPHappo
05.07.2016 16:24:28

Juu kyllä sopiva kieli on kiinni soittimesta, mutta myös soittotyylistä. Haastavaa fingerpicking soittoa pelaavat käyttävät ihan ammatikseen soittavatkin tavallisimmin 12-54 tyyppistä settiä. Oma suosikkini on Martinin FX-sarja herkemmän tatsin ja saundin puolesta normivireelle. Sitten sama paksuus esim Martin SP erikoisvireille, matala Ceekin soi ihan hyvin.
Olen saanut monelta palautetta hyvästä saundista, joka on yhdistelmä hyviä soittimia, sopivia kieliä ja oikean käden tekniikkaa. Mediun setillä en sais soitettua, mut Nosossa 11-47 Silk&Steel menee pois poikkeen.
Slack'n Rag Music
Kipponi
05.07.2016 17:13:39
Jarmo_S: Se on ihan materiaaliominaisuus. Teräs myötää alussa, mutta sitten ei juuri enää. Pääosin virittämistä tarvitaan ilmankosteuden ja lämpötilan muutoksiin.

Nylonkielet viruvat ja se onkin sellainen ilmiö että sille ei koskaan tule loppua. Nykyisin kun on hyviä viritysmittareita, niin kyseessä on tuollainen muutaman minuutin operaatio eikä tarvitse aivojaan siihen rasittaa. Mutta vähintään kerran päivässä täytyy virittää. Voipi olla että nuo palikat antavat edes kiinnitykseen nopeamman alun kuin perinteinen tapa.

Itse käytän ilmaista puhelimen DaTuner viritintä joka on hyvä:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.bork.dsp.datuna

Joo näin on. Ihmetyttää kylläkin kuinka paljon toi nylon voi venyä koska sehän ohenee venytessään samalla ?
Virittimenä käytän klipsi mallista: FZone FT-2000C joka toimii hienosti ja n.10€ luokkaa muistaakseni maksoi. Nykyään voi olla enemmänkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)