Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 3 testiä/esittelyä kitaroista ja kamoista
1
JPHappo
31.05.2016 17:22:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos jotakuta sattuis kiinnostamaan, niin pistinpä tämmöset linkit tekosistani:
 
1. Sähköakustinen saundi vermeillä Taylor/Schertler/Tc Bodyrez
https://www.youtube.com/watch?v=ger … 2cnUsp8abIXNcnwNdB_4L4ab-WZ&index=4
 
2. Lassi Nurmi "Creole Belle"
https://www.youtube.com/watch?v=7yN … 2cnUsp8abIXNcnwNdB_4L4ab-WZ&index=1
 
3. Parlorkitarat Washburn 1914/ Meyrick 2015
https://www.youtube.com/watch?v=Z_n … 2cnUsp8abIXNcnwNdB_4L4ab-WZ&index=3
 
Slack'n Rag Music
nightbird
31.05.2016 20:55:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvän näköisiä vermeitä, tuo Creole Belle oli hyvä esimerkki suomalaisesta rakentamisesta, osataan tosiaan kotimaassakin.
Minä ainakin tykkäsin myös soundeista vaikka yksi kommentti yriti olla murskaava :=(
 
Kipponi
03.06.2016 10:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komeita ovat varsinkin tuo Taylor Koa. Lassi Nurmi kitara on ilmeisesti ainutlaatuinen ?
Mikä kaulan paksuus ekalta ja 12-nauhalta on ?
Itsekin miettinyt lyhytskaalaista akustista se kuulostaa mun korvaan enemmän blues-soundilta :).
 
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
JPHappo
03.06.2016 16:10:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bellen kaula on 45mm satula ja 56 mm 12.nauha jos puhut leveydestä. Paksuutta en tiiä mut profiili on Martin vintage.
Se on uniikki, protomalli. Luulen, et Lassia voi olla hidas saamaan tekemään toista uniikkia, mut tuota saanee himppa pidemmällä skaalalla kylläkin. Itse olen ihastunut normivireessä tuohon 24,5 tuumaan ku on pieni käsi. Sit vaihtoehtovirityksille vois himppai pidempi olla suotava esim 25 duumaa.
Minusta on hupatusta et pitkällä skaalalla on enemmän ääntä. On ihan kii miten rakennetaan ja kevyempi kielten veto mahdollistaa kevytrakenteisen kannen. Belleen Lassi teki hyvin ohuen kanne ja hyvin on elänyt...
 
Slack'n Rag Music
Kipponi
03.06.2016 19:27:45 (muokattu 03.06.2016 19:32:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Se onkin näköjään aika erikoinen, kun Gibsonin skaala on 24,75" ja tuossa vielä lyhyempi.
Niin lyhytskaalaisella tosiaan erikoisvirityksien kanssa voi olla ongelmia.
Kielten jännitys on pienempi kuin pitempi skaalaisessa.
Joo en ole tuollaista suunnitellut teettäväni olen Ibanez mies eikä rahaakaan ihan tuollaiseen laittaa. Hinta kumminkin jossain 5k€ paikkeilla.
 
Tällä hetkellä kiinnostaa Fanned fret Ibanez akustinen: http://www.musiciansfriend.com/guit … 0-ael-fanned-fret-acoustic-electric
 
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
JPHappo
03.06.2016 21:33:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aika skeptinen noiden fanned-kitaroiden suhteen. Soita hawaiilaista musaa, jossa käytetään ainoastaan erilaisia virityksiä. Kaikki sen lajin soittajat rimputtelevat ihan tavan kitaroilla, kertoo ehkä jotain...
 
Slack'n Rag Music
Kipponi
04.06.2016 23:06:11 (muokattu 04.06.2016 23:12:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHappo: Olen aika skeptinen noiden fanned-kitaroiden suhteen. Soita hawaiilaista musaa, jossa käytetään ainoastaan erilaisia virityksiä. Kaikki sen lajin soittajat rimputtelevat ihan tavan kitaroilla, kertoo ehkä jotain...
Joo en ole edes kokeillut, mutta nostan hattua Ibanezille sieltä voi tulla ihan mitä vaan, kuten 9-kielinen sähkökitara viimeksi.
Fanned-Frets pitäisi tuoda ominaisuuksia joita tavallisessa kitarassa ei ole.
Periaatteessa bassot soi paremmin pidemmällä skaalalla ja treble puoli myös lyhyemmällä skaalalla.
Uskoisin, että eron huomaa heti.
 
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
JPHappo
05.06.2016 10:22:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viittaan edelliseen kommenttiini paitsi et soitan itsekin sitä tyyliä. Olen kokeillut tuommoista kitaraa. Yllättävän luonteva on soittaa, mut ei se ero niin suuri ole pudotetuissakaan vireissä. Olen keskustellut myös noiden hawaiilaisten soittajien kanssa ja tulos, kukaan ei sitä käytä vaikka viritys olisi b maunaloa:bfdfgd. Tavan kitara toimii ihan hyvin, tuon on vaan speciaalihypetystä. Sitä paitsi tuo ei ole Ibukan keksintö...
 
Slack'n Rag Music
Kipponi
05.06.2016 16:40:09 (muokattu 05.06.2016 16:41:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHappo: Viittaan edelliseen kommenttiini paitsi et soitan itsekin sitä tyyliä. Olen kokeillut tuommoista kitaraa. Yllättävän luonteva on soittaa, mut ei se ero niin suuri ole pudotetuissakaan vireissä. Olen keskustellut myös noiden hawaiilaisten soittajien kanssa ja tulos, kukaan ei sitä käytä vaikka viritys olisi b maunaloa:bfdfgd. Tavan kitara toimii ihan hyvin, tuon on vaan speciaalihypetystä. Sitä paitsi tuo ei ole Ibukan keksintö...
Joo Ralph Novak patentoi sen, mutta patentti on nyt vanhentunut joten Ibanez otti sen myös käyttöön.
Novak ainakin toteaa, että blues venyttelyihin sopii hyvin ja siihen sitä itsekin ajattelin.
Tuossa etuja mitä tällä saa: http://www.dingwallguitars.com/faqs/why-fanned-frets/
 
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
JPHappo
05.06.2016 22:14:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu kokeilla toki kannattaa mikä itseä kiinnostaa. En tosin tiedä blues-soittajiakaan jotka tuommosella soittaa, mut olenkin enemmän perinteiden parissa.
 
Slack'n Rag Music
Kipponi
06.06.2016 08:26:18 (muokattu 06.06.2016 08:27:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHappo: Juu kokeilla toki kannattaa mikä itseä kiinnostaa. En tosin tiedä blues-soittajiakaan jotka tuommosella soittaa, mut olenkin enemmän perinteiden parissa.
Heh me ei olla siis onneksi niin herkkäkorvaisia, koska näillä soittavat kuulevat kuinka epävireessä kitara on, kun soittaa 17-nauhan kohdilta.
Ja onhan se muualtakin enemmän ja vähemmän "epävireessä".
Toisaalta tietyt blues venytykset tarkoituksella tehdäänkin vähän epävireiseksi.
Esim.m3rd bend up M3rd. Eli molli intervallista duuriin jätetään vähän vajaaksi.
Se on sitä bluussia...ja kokemusta.
 
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
JPHappo
06.06.2016 16:26:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herkkäkorville on vielä parempi sydeemi, semmoset "mutkanauhat", en muista mikä semmosten nimi on. Ainakin ruattalainen rakentaja Sanden tekee semmosia. On villin näkönen otelauta...
 
Slack'n Rag Music
Kipponi
06.06.2016 21:09:20 (muokattu 06.06.2016 21:18:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHappo: Herkkäkorville on vielä parempi sydeemi, semmoset "mutkanauhat", en muista mikä semmosten nimi on. Ainakin ruattalainen rakentaja Sanden tekee semmosia. On villin näkönen otelauta...
Joo joskus otin tuosta selvääkin: http://www.truetemperament.com/
Tarvii varmaankin "kierosilmäisen" asentajan noihin nauhoihin :).
Kallis kuin mikä noiden asennus en ole ihan varma, mutta suomessa ei taida kukaan noita asentaa.
Suomalainen kitaristi Matias Kupiainen teetti Ruokankaalla kitaran, niin siihen laitettiin nauhat ruotsissa, sorry Kupiainen ja Ruokangas jos muistin väärin.
 
Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «