Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Joskus ne orkkis/halppis mikitkin on ihan jees
1 2
high_society
27.05.2016 16:13:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus toisinkin päin.
 
Mulla edelleenkin olevan Jap Paisleyn kohalla mietein muutamia vuosia takaperin, jotta vois ihan huvikseen katsella muitakin sinkku vaihtoehtoja originaalien tilalle ihan vaan kokeilu mielessä, vaikka orkkikset saundaskin omasta mielestä tosi hyvälle.
Päädyin sitte ostamaan Fralinin blues specialit, kun olin kattellu interwebsin ihmeellisiltä foorumeilta, että ovat ihan jees.
Ei niin mitään jakoa alkuperäisille made in jaapaneille Paisleyssä, ihan liian vähän middleä omasta mielestä. Enkä löytänyt niille mitään koloa muistakaan omista kitaroista.Lähtivät sitten torille ennen B:n sanomista.
Toki jokaisella on omat "tone" tottumuksensa, ja halut sen mukaiset.
Täytyy kuitenkin todeta että jap paisleyssä ei ole niitä tuttuja keraamisia sinkkuja joita muissa e-sarjan japseista löytyy hyvin pitkälti, mutta silti.
 
Toinen tapaus on jo vuosia takaperin myyty Tokain flying vit****, josta vaihdoin orkkiks humpparit pois ja ne jäi vuosiksi kaappiin unholaan, kunnes ne löysin ja, since then ne on käyny stratoissa ja teleissä..ja aina kun keppi myyntiin menee, niin nuo Tokain tekeleet talteen otetaan.
Ei tietoa mitkä ovat, mutta se saundi on sopinu ihan jokaiseen johon niitä olen tyrkkinyt.Ei kävis mieleenkään vaihtaa niitä edes kassilliseen Lollareita.
 
Ai hitto, kolmaskin ois..Joskus turusta Vexiltä(ostaa myy varastettua) ostin Vox white shadow stratokopsun, made in joku vitun radion taajuus, ja tämänkin sinkku mikit on käyny kepin poiston myötä aika monessa kitarassa jälkeenpäin, kun vastaavaan omaan saundi mieltymykseen sopivaa ei muista ehdokkaista ole ollut.
 
Ideahan tässä mulla on siis se, että se hintalappu ja valmistajan kuuluisuus/hype/saundi/elämä ei aina kohtaa.
 
Onko teillä paljonkin tällaisia kokemuksia?
 
Sehän on selvä, että jokaiselle mikille löytyy joku paikka jostain, mutta kuitenkin näinkin silloin tällöin.
Henkilökohtaisesti itselle on ihan sama onko mikit kääriny kasaan Abigail -laama tai EMG:n "nuance king robot"
 
- Sen minkä Skillissä häviän, niin saundissa ja tunteessa voitan -
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
Laulava Kylätohtori
27.05.2016 16:20:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miun mielestä esim. japsifenkun ja -tokain mikin on ihan jees, mutta Duncanit ym. on huomattavasti paremmat. Toisaalta taas en ole huomannut, että kaikkein kalleimmissa putiikkimikeissä olisi ratkaisevasti sen parempi soundi kuin em. Duncaneissa tai esim. Fenkun CS mikeissä. Mitään 300 euroa per kappale -mikkejä en ole koskaan kokeillutkaan.
 
Nyt BKP:n Abraxas-setti odottaisi testausta. Saa nähdä, kuinka käy....
 
They pass too much electricity. -SRV
mettän peikko
27.05.2016 16:51:05 (muokattu 27.05.2016 16:51:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen kovasti mieltynyt dimarzio/ibz mikkeihin joita oli ainakin ennen prestige sarjan ibanetseissa. Noita pitäisi hamstrata lisää että saisi muihinkin kitaroihin samat mikit. Varsinkin kaula mikistä tykkään kun siinä on hirmu kirkas saundi kun vertaa muihin kaula humppareihin mitä minulla on ollut. Saman sarjan singe coili olisi tarkoitus tuosta ibasta ottaa pois ja tunkasta Carvin bolt-t:n tallaan kun meinaa alkuperäinen olla turhan kirkas josko vaikka toimisi siinä paremmin kun nuo keskimikit tahtoo aina olla vaan tiellä.
 
mpekkanen
27.05.2016 18:07:46 (muokattu 27.05.2016 19:04:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stonen Roopen ekassa CS Jacksonissa oli se kaulamikki Tokain yksikelainen, joka siihen myöhemmin laitettiin.
Joskus vaan porukka kun on sitä mieltä, että juurikin Tokain kitarat ovat sellaisia joissa nuo mikit kaipaa päivitystä...
 
Yleensä hinta on aina jossain suhteessa laatuun ja harvoin on hyvää kitaraa, johon olisi taas jo valmiiksi laitettu tehtaalla "huonot" mikit. Tosin moni soundiin liittyvä asia on makujuttu.
 
Itselläkin on muutamia soittimia joissa soundaa edulliset mikit ihan hyvälle. Myöskin on sellaisiakin kitaroita, varsin laadukkaitakin, mutta niissä on joku mikki tai mikkejä jotka ovat muuta "tasoa" hieman edullisempia. Muutamat näistä ovat kotimaisia soitinrakentajien tekemiä, yhteen olen antanut jopa mikin ja kertonut että tällainen. Soitin soundaa siltikin todella hyvälle.
Myöskin on muutamia Kiinalaisia kitaroita, joissa on tehtaan omat mikit ja kyllä nekin soundillisesti toimii.
Gretsch:in kiinalaisessa lap steel kitarassa on esimerkiksi varsin hyvä soundi. En sitten tiedä miten toimisi isommila volumeilla ja kovemmilla säröillä. Ei se kyllä ole minusta sellaiseen soittoon tehtykään ja harvemmin lap steel kitaroiden soittajat soittaa jollain örinäsäröillä.
Kuitenkin jos soittaa pienillä volumeilla ja aika puhtailla tai vain miedosti säröisillä soundeilla, niin yleensä ei mikkejä tarvitse juurikaan vaihtaa. Jos ei sitten ole rikki, joka on taas jo toinen asia.
Tietenkin jos aletaan jossittelemaan-->Niin aina voisi olla soundi tai joku asia paremmin.
 
Taisipa 80-luvulla olla buumi, kun amerikan ja japaninkin soittimiin vaihdeltiin Dimarzion mikkejä ja ehkäpä virityskoneistojakin...Sitten 90-luvulle tultaessa alkoi olemaan enemmän muodissa kaikenlaiset pedaalit.
Nykyään on taas sellainen meininki, että monikin hankkii jonkun monen tonnin kitaran ja vaihtaa siihen heti jotkut BKP, Lollar tai sitten päivitetään vain muutoin jonkun tunnetun soittajan signature settiin. Toki näin saa tehdä.
 
Ei niiden mikkien vaihtaminen ole aina se juttu, jolla päästään maaliin. Tosin kokemusta ja oppirahoja tulee kaikesta maksettua ja opittua. Sinänsä varmaan ihan sama, mitä sanoo tai on sanomatta. Porukka hankkii kuitenkin kitaroihinsa uusia mikkejä, vaikka niissä edellisissäkään ei olisi niin mitään ihmeellistä vikaa.
Itse kun soitan aika puhtailla soundeilla, niin siinä hommassa ei tarvitse mikkien olla kauhean kalliita boutuque mikkejä. Kyllä sen hyvän tai soitettavan soundin saa monesti ihan tehtaankin valmiilla mikeillä.
Itse olen suurimmaksi osaksi nykyään vaihtanut mikkejä, jos ne ovat olleet rikki. Toinen juttu on myöskin se, että muutamia mikkejä on jo valmiiksi laatikossa ja niitä voi joskus johonkin kokeilla jos tulee akuuttia tarvetta. Muutoin en ala mitään vaihtamaan tai sitten täytyy olla jo todella huono mikki kyseessä. Itsellä on nyt yksi HB:n stratocaster ja se on hintaisekseen yllättävän hyvä. Slidekitarana olen sitä pitänyt ja kun laatikon pohjalta löytyy osia ja mikkejä-->Siihen olisi joskus tarkoitus vaihtaa mikit. Ei siihen tokikaan tule mitään kauhean kalliita, mutta jotain Tokain mikkejä on ainakin ja katsotaan jos käyvät ilman suurempia juttuja valmiisiin reikiin. Jos ei suoraan mene, niin sitten saa minun puolesta olla.
Kyllä tuokin kitara ihan hinta/laatu-suhteeltaan on enemmänkin kuin hyvä. Ei se kyllä maksanutkaan kuin muutaman uuden kielipaketin verran kun käytettynä ostin. Mikkikytkin voisi olla parempi ja potikatkin kyllä, mutta soundillisesti on tullut vastaan paljon paljon huonompiakin kitaroita ja vielä huomattavasti suuremmalla summalla. Tosin tämäkin on vain minun mielipide.

Joskus on jotain mikin vaihto kokeiluja tullut tehtyä ja vaikka on vaihdettu nimekkäisiin merkkituotteisiin-->Soundi on jopa huonontunut.
Jos ei tätä usko, niin voi minun puolesta vaihdella niitä mikkejä ja todeta itse tämän. Jos se soundi paranee ja on tyytyväinen, niin hyvä.
Minulla ei ole ainakaan ihan aina se kitaran soundi parantunut, vaikka sen mikin hinta ja laadun pitäisi kaikkenlaisien muiden kehujen perusteella näin tehdäkkin. Varmasti se soundi muuttuu, mutta ei se aina muutu parempaan suuntaan...
On myös merkitystä silläkin soittaako kotona vai kovilla säröillä ja livevolumeilla. Kotiin käy monenkinlaiset kitarat & niiden mikit ja niistä saa hyvän soundin. Isommilla volumeilla on myös vahvistin hyvinkin suuressa osassa soundia ja _varsinkin_ kaappi. Jos joku kaappi on halvin mahdollinen mitä jostain Saksan kaupasta saa...On ihan turha vaihtaa 200-300 euroa kappale maksavia mikkejä kitaraan. Toki niin voi tehdä, mutta se kaapin vaihtaminen parempaan tekisi paljon enemmän. Tai sitten parempien elementtien vaihtaminen siihen kaappiin, mutta näin se ei tule aina halvemmaksi.
Ei taida sellaista alaa olla ammattipuolellakaan, etteikö se oppiminen maksaisi. Joutuu hankkimaan kirjoja ja ammatisti riippuen erilaisia välineitä/työkaluja. Virheistä voi kuitenkin oppia ja aika useasti olisi säästynyt rahaa kun ei olisi lähtenyt tekemään aivan älyttömiä muutoksia mikkienkään suhteen. Myöskään aina joltain kysyminen ei ole hyvistä ja vilpittömistä aikomuksistakaan paras ratkaisu kysyjälle.
 
Mukavaa kesää kuitenkin kaikille, olipa mikkien vaihto edessä/suunnitteella tai sitten ei :)
 
E: Ja kyllä on joskus tosiaan myös mikin/mikkien vaihtaminen parantanutkin sitä soundia. Ei siis aina ole mennyt metsään. Kuitenkin nämä tapaukset ovat itsellä olleet sellaisia kitaroita, johon on ne alkuperäiset jo muutenkin vaihdettu.
Eikä ole myöskään lukuisista puukeskusteluista huolimatta se sama mikki soundannut samalle erilaisissa kitaroissa. On sitäkin tullut kokeiltua, mutta tämän voi jokainen kokeilla vaikka itse. Tietenkin se haettava soundikin vaikuttaa ja särön ja kompuran määrä.
 
Nykyään saa kuitenkin jo melko pienellä rahalla ihan kohtuu hyviä ja hyvä soundisia kitaroita. Toisin kuin 80-luvun alussa, jolloin ei edullisempien kitaroiden laatu ollut kyllä kovinkaan kehuttava ja ne olivat muutoinkin suhteessa paljon kalliimpia kuin tänä päivänä. Soittimien valikoimakin on ihan toista muutenkin kuin joskus aikaisemmin ja hyvä niin.
 
fox
27.05.2016 18:19:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen:
 
....Taisipa 80-luvulla olla buumi, kun amerikan ja japaninkin soittimiin vaihdeltiin Dimarzion mikkejä ja ehkäpä virityskoneistojakin...

 
Taisipa tosiaan olla. ;) Niin täällä koti-Suomessa, kuin "suuressa maailmassakin". Tulipa tuolloin jokunen markka ko. toimilla tienattuakin.
Selvennyksenä kuitenkin: ne virityskoneistot oli useimmiten Grovereita, Rotomatic-mallia, tahi sitte Schallereita, Sperzeleitä jne.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mpekkanen
27.05.2016 18:41:07 (muokattu 27.05.2016 18:50:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Taisipa tosiaan olla. ;) Niin täällä koti-Suomessa, kuin "suuressa maailmassakin". Tulipa tuolloin jokunen markka ko. toimilla tienattuakin.
Selvennyksenä kuitenkin: ne virityskoneistot oli useimmiten Grovereita, Rotomatic-mallia, tahi sitte Schallereita, Sperzeleitä jne.

 
Jep, näinhän tämä on tullut jo joskus aikaisemminkin todettua. Varmaan kirjoitin epäselvästi jos tuosta sai sellaisen kuvan, että ne virityskoneistot olisivat Dimarzio merkkisiä olleet...
Sperzelin koneistot tuntui olevan jossain välissä myös jonkinlainen muoti-ilmiö, kun tulivat markkinoille. Eikä siinä mitään, ihan hyviä koneistojahan ne ovat.
 
Toki noita hyviä virityskoneistoja ja mikkejäkin tekee moni valmistaja. Gotoh teki ainakin joskus myös ihan hyvä soundisia mikkejäkin ja ei ne olleet edes sieltä kaikista kalleimmasta päästä. En tiedä, onko vielä minkälaista tuotantoa. Ihan ok virityskoneistoja ja talloja jne. osia kuitenkin tekee.
 
high_society
27.05.2016 18:52:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään 300 euroa per kappale -mikkejä en ole koskaan kokeillutkaan.
 
En minäkään.
En sitten tiedä oonko validi juttelemaan asiasta, kun kerran en ole näitä koskaan kokeillut, mutta tuskimpa kuitenkaan.
 
Monihan haukkuu noita e-sarjan japsien keraamisia sinkkuja, mutta ei mulla niistä edes ole mitään pahaa sanottavaa..parissa kepissä niitäkin on ja pysyy.
 
Omasta mielestäni olen , jos ei muuta, niin ainakin hyvä taikomaan oikeat herkulliset tonet kepistä kuin kepistä.
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
JuSu
27.05.2016 19:01:28 (muokattu 27.05.2016 19:01:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tykkään paljon Duncan Designed -mikeistä, niitä kun saa taskurahalla ja ovat oikein kivoja. Eritoten SC-101 sinkulat.
 
Axes'r'usin Texas Blues Alamo Edition -sinkulat ovat myös mainioita keloja vähän hikisempään jyystöön, tosin näiden valmistus on lopetettu ja viimeisiä myydään pihalle.
 
Mitäs vielä... GFS:n Professional Series Alnico 2 -humpparit ovat oikein hyviä.
 
Niin ja Kramerin halpis-Baretassa (Special) oleva humbucker oli sekin oikein rapsakka esitys.
 
Onhan näitä.
 
JuSu
 
Pitopelejä jo vuodesta 1987.
high_society
27.05.2016 19:06:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Itse tykkään paljon Duncan Designed -mikeistä, niitä kun saa taskurahalla ja ovat oikein kivoja. Eritoten SC-101 sinkulat.
 
Axes'r'usin Texas Blues Alamo Edition -sinkulat ovat myös mainioita keloja vähän hikisempään jyystöön, tosin näiden valmistus on lopetettu ja viimeisiä myydään pihalle.
 
Mitäs vielä... GFS:n Professional Series Alnico 2 -humpparit ovat oikein hyviä.
 
Niin ja Kramerin halpis-Baretassa (Special) oleva humbucker oli sekin oikein rapsakka esitys.
 
Onhan näitä.
 
JuSu

 
Tää on se just juttu jota hain postilla !
Onko tuo Kramer musicyo:n keppi? Onko kyse quadrail humpparista joita niissä oli?
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
JuSu
27.05.2016 19:23:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Tää on se just juttu jota hain postilla !
Onko tuo Kramer musicyo:n keppi? Onko kyse quadrail humpparista joita niissä oli?

 
Eikun tää:
 
http://www.thomann.de/fi/kramer_guitars_baretta_special_vw.htm
 
JuSu
 
Pitopelejä jo vuodesta 1987.
Tympee Huttunen
27.05.2016 19:29:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli vanhassa lawsuit-flying V-kitarassa jokin merkitön tallamikki. Se on paras mikki, joka mun kepakoissa on ollut.
 
tender.insanity
27.05.2016 19:30:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GFS:ltä tilasin joskus power railit. Olivat vuosia käyttämättöminä kunnes päätin koittaa. Oikein hyvät oli. Ei halvimmat mutta joku 28e/kpl. Oikein hyvät.
 
high_society
27.05.2016 19:32:39 (muokattu 27.05.2016 19:33:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tympee Huttunen: Mulla oli vanhassa lawsuit-flying V-kitarassa jokin merkitön tallamikki. Se on paras mikki, joka mun kepakoissa on ollut.
 
Veikkaan et samasta tallamikistä kyse.
Ottaisin kuvaa mikistä, mut ei jaksa repiä irti.
On omissa kuvissa telessä kiinni.
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
high_society
27.05.2016 19:45:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on ehkä pieni ohiveto, mutta muistaako teistä kukaan, kun MusicYo.com myi vuostuhannen vaihteessa hetken aikaa Kramerin akryyli läpinäkyvää Vanguardia, on meinaa suht harvinaisuus, vaikka laatu oiskin mitä sattua.
 
Muistan kun kuolasin kyseistä keppiä musicyon:n sivuilla silloin joskus.
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
JuSu
27.05.2016 19:46:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: Veikkaan et samasta tallamikistä kyse.
Ottaisin kuvaa mikistä, mut ei jaksa repiä irti.
On omissa kuvissa telessä kiinni.

 
Voipi olla DiMarzion tuotoksia, ulkonäkökin viittaisi siihen suuntaan... Muistaakseni Kettu-setä jossain jutteli, että DiMarstio oisi just noihin vanhoihin japseihin toimittanut mikkejä ilman mitään leimoja.
 
JuSu
 
Pitopelejä jo vuodesta 1987.
high_society
27.05.2016 19:56:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

high_society: MusicYo.com myi vuostuhannen vaihteessa hetken aikaa Kramerin akryyli läpinäkyvää Vanguardia
 
Joo joo oma lainaus...mut nehän myi muistaakseni jopa neckthru vanguardia hetken aikaa melko halpaan hintaan.
 
KASARI,KASARI.....KKKKKAAAASSSAAARRIIIIII !!!!!!!!!!!!!!!
fox
27.05.2016 20:10:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Voipi olla DiMarzion tuotoksia, ulkonäkökin viittaisi siihen suuntaan... Muistaakseni Kettu-setä jossain jutteli, että DiMarstio oisi just noihin vanhoihin japseihin toimittanut mikkejä ilman mitään leimoja.
 
JuSu

 
Sekä että, joissain Matsumokun kitaroissa on ihan "leimallisia" DiMarzioita ja mallinimestä löytyy kirjain "D", sellasia vähän tyyriimpiä malleja ne. Hoshino/Ibanezin kanssa myös oli paljonkin yhteistoimintaa, asia dokumentoitu esmerkiks Ibanezin historiateoksessa. Joitain DiMarzio-malleja sopimuksella värkkäsivät Japanissa, sittemminhän tuli nuo IBZ/DiMarzio -mikit myös kuvioihin.
Ibaneesin V2 -humpparit on verrannollisia DiMarzion Dual Soundeihin/Super Distortioneihin, taas V5 on vähän modifioitu X2N.. ;)
Esimerkkinä vaikka Aria Pro II LC-mallien esitteessä löytyy DiMarzio Powered-malleja..
http://www.matsumoku.org/models/ariaproii/copies/lc/lc.html
 
Mutta tosiaan, oli niit muissakin..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Osteri
27.05.2016 20:20:31 (muokattu 27.05.2016 20:22:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mettän peikko: ....mieltynyt dimarzio/ibz mikkeihin joita oli ainakin ennen prestige sarjan ibanetseissa. Noita pitäisi hamstrata lisää.
 
Tosiaankin nämä ovat oivia mikkejä. Takavuosina Ibanzin parhaissa malleissa niitä löytyi. Mullakin on yksi IBZ/USA humpparisetti (DiMarzio) tuolla odottamassa asennusta. Hyviä toimivia mikkejä, aika vaan tuonut markkinoille samaa uusillä logoilla ja ehkä siksi nämä tuppaavat jäämään unholaan kun ei porukat kiinnitä huomiota. Aliarvostettuja?
 
Tässä yhteydessä haluan myös mainita Randall'in UL ja Ultra XL setin joita on tehdasasennuksina ainakin 2000 luvun Washburneissa. Ultra XL tallamikki on erittäin tymäkkä ja soisin jokaisen alaviresoittajan kokeilevan miten sopii omiin tarkoituksiin. UL kaulamikillä aivan kelvolliset lespa-soundit. Molemmat ovat voimakkaita mikkejä. Suosittelen.
 
- Rock ... erityisesti kasarirock ! -
tender.insanity
27.05.2016 20:37:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mettän peikko: Itse olen kovasti mieltynyt dimarzio/ibz mikkeihin joita oli ainakin ennen prestige sarjan ibanetseissa. Noita pitäisi hamstrata lisää että saisi muihinkin kitaroihin samat mikit.
 
Täälllä ois seiskan mikit ylimääräisenä.
 
Antti1
27.05.2016 22:07:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Humppareista hyviä kokemuksia Epiphonen Jeff Waters -malleista, vaikka Gibsoneiksi niitä mikkejä itseasiassa väitetäänkin. Väliäkö tuolla, samaa lafkaa kaikki tyynni. Mallinimike on Gibson USA JWR & JWT. Hurjimpaan tykitykseen ehkä vähän pehmeät soundiltaan, mutta vähänkään rokimpaan soundiin erittäin hyvät ja puhtaatkin toimivat oivallisesti noilla.
 
G&L Tribute Series Rampagen mikki on myös oikein mainio esitys, ei kertakaikkiaan mitään tarvetta vaihtaa. Se on joku random Paul Gagonin suunnittelema humppari, mallinimi kaiketi Custom Wound Jerry Cantrell Alnico V humbucker.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «