Aihe: Kunnianhimoisempia jazz-sävellyksiä? | 1 |
---|
sub zero 17.04.2016 13:18:49 (muokattu 17.04.2016 13:20:35) | |
|
Onko muut kuin Ellington, Mingus ja Corea säveltäneet mitään kunnianhimoisempia jazz-sävellyksiä, joissa olisi monimutkaisempi rakenne ja ehkä vähän enemmän pituuttakin (tosin huomattava pituus ei ole mitenkään välttämätön, mahtuuhan sitä kolmeenkin minuuttiin)? (edit: Ai niin, Metheny & Mays) |
baron 17.04.2016 14:08:37 (muokattu 17.04.2016 14:12:00) | |
|
No mun mielestä Joe Zawinulin Mercy, Mercy, Mercy ja Birdland on ainakin moniosaisia piisejä ja ehkä vähän tavallista pitempiä? Kun mä tein laput Birdlandista niin nimesin A B C D E F ja G osat. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
sub zero 17.04.2016 15:07:52 (muokattu 17.04.2016 17:56:55) | |
|
baron: No mun mielestä Joe Zawinulin Mercy, Mercy, Mercy ja Birdland on ainakin moniosaisia piisejä ja ehkä vähän tavallista pitempiä? Ehkäpä. Tarkoitus oli siis saada vihjeitä uuteen musiikkin, nuo biisit tiedän kyllä :) Edit: "Mercy, Mercy, Mercy" ei muuten ole hirveän monimutkainen sävelletyltä rakenteeltaan: 0:00 eka riffi tai -melodia, 0:30 yksinkertainen voimistumisriffi, 0:42 huipennusriffi 0:51 käänteen tekevä hiljaisempi viimeinen vaihe 1:03 alkaa jo alusta ...mutta onhan tuossakin tietysti yksi tai kaksi käännettä enemmän kuin monissa muissa genren biiseissä. |
|
Erittäin hyvä kysymys. Jazz, jos jokin, on määrittelykysymys. Jos muusikolla on taustaa bop-traditiossa ja hänellä on ollut tapana improvisoida esityshetkellä, niin hänen kaikki myöhempi tuotanto luokitellaan jazziksi ehkä prefiksein määriteltynä, vaikka musiikilla ei olisi jazzin kanssa mitään tekemistä. Mutta jos samanlaisen levyn tekee muusta laarista tuleva muusikko, niin sitä ei luokitella jazziksi, vaikka siinä olisikin edellistä esimerkkiä enemmän jazzsävyjä. Itse en laita Birdlandia ja Mercy, Mercy, Mercyä jazzlaariin, vaan instrumentaali popin, gospelin ja soulin piiriin olkootkin Zavinulin ja Adderleyn taustat jazzissa. Jazzin modernisromanttinen aikakausi kuoli vuonna 1967 John Coltranen kuolemaan ja sen jälkeen onkin ollut vallalla eklektisyys ja monityylisyys, missä todellinen jazz elää hyvin pienissä ympryöissä ja jameissa. Todellisen jazzin huomaa, kun sitä soittaa. Japanissa improvisoinnin kuuntelemiselle vielä riittää yleisöä. Mutta maailman paraskaan improvisoitu jazz ei vedä "edes" Musiikkitalon isoa salia täyteen. Se on ihan OK, sillä jazz on nykyisin yleisötyylin sijasta prosessi. Ja jazz elää monissa tyyleissä elämäänsä, joten ei syytä huoleen. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
jazzmies: Erittäin hyvä kysymys. Jazz, jos jokin, on määrittelykysymys. Mun puolesta halukkaat voi keskustella määritelmistä tässä ketjussa, mutta lähinnä tarkoitus oli huhuilla lisää tuommoista, niinkun vaikka Ellingtonin suitet. |
|
sub zero: Ehkäpä. Tarkoitus oli siis saada vihjeitä uuteen musiikkin, nuo biisit tiedän kyllä :) Edit: "Mercy, Mercy, Mercy" ei muuten ole hirveän monimutkainen sävelletyltä rakenteeltaan: 0:00 eka riffi tai -melodia, 0:30 yksinkertainen voimistumisriffi, 0:42 huipennusriffi 0:51 käänteen tekevä hiljaisempi viimeinen vaihe 1:03 alkaa jo alusta ...mutta onhan tuossakin tietysti yksi tai kaksi käännettä enemmän kuin monissa muissa genren biiseissä. No joo, muisti pätki, en ole aikoihin piisiä soittanut, ihan peruskauraa rakenteeltaan. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 17.04.2016 22:03:27 (muokattu 17.04.2016 22:05:46) | |
|
jazzmies: Erittäin hyvä kysymys. Jazz, jos jokin, on määrittelykysymys. Jos muusikolla on taustaa bop-traditiossa ja hänellä on ollut tapana improvisoida esityshetkellä, niin hänen kaikki myöhempi tuotanto luokitellaan jazziksi ehkä prefiksein määriteltynä, vaikka musiikilla ei olisi jazzin kanssa mitään tekemistä. Mutta jos samanlaisen levyn tekee muusta laarista tuleva muusikko, niin sitä ei luokitella jazziksi, vaikka siinä olisikin edellistä esimerkkiä enemmän jazzsävyjä. Itse en laita Birdlandia ja Mercy, Mercy, Mercyä jazzlaariin, vaan instrumentaali popin, gospelin ja soulin piiriin olkootkin Zavinulin ja Adderleyn taustat jazzissa. Jazzin modernisromanttinen aikakausi kuoli vuonna 1967 John Coltranen kuolemaan ja sen jälkeen onkin ollut vallalla eklektisyys ja monityylisyys, missä todellinen jazz elää hyvin pienissä ympryöissä ja jameissa. Todellisen jazzin huomaa, kun sitä soittaa. Japanissa improvisoinnin kuuntelemiselle vielä riittää yleisöä. Mutta maailman paraskaan improvisoitu jazz ei vedä "edes" Musiikkitalon isoa salia täyteen. Se on ihan OK, sillä jazz on nykyisin yleisötyylin sijasta prosessi. Ja jazz elää monissa tyyleissä elämäänsä, joten ei syytä huoleen. Ai että Weather Report on pop-bändi? Sit ei varmaan Mahavishnu eikä Scofield oo jatsia? Et vaan Charlie Parkerit ja Miles Davisin vanhat piisit/bändit ja Coltrane on sitä? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Kefiiri 18.04.2016 06:59:11 (muokattu 18.04.2016 09:09:21) | |
|
baron: Ai että Weather Report on pop-bändi? Sit ei varmaan Mahavishnu eikä Scofield oo jatsia? Et vaan Charlie Parkerit ja Miles Davisin vanhat piisit/bändit ja Coltrane on sitä? Tähän tämä nyt menee... mutta ihan kiintoisaa kuulla (nähdä) jazzmiehen vastine. En ihmettele vaikka hän nuo esimerkit jazzin ulkopuolelle rajaisikin. Joku Weather Report, niin jos esimerkiksi Steely Dan ei ole jatsia, ja sehän ei ole, niin miten Weather Report sitten olisi? Mahavishnuhan on progea... Scofieldia kyllä pitäisin jatsarina kun se on soittanut Milesinkin kanssa, niin no onhan Mahavishnukin. Onkohan edes Milesin Bitches Brew -levy jatsia, Weather Report olisi voinut tehdä sen joskus kun jätkät olisivat olleet pahassa darrassa ja muutenkin huonolla tuulella :) Jazzmies yleensä argumentoi näkemyksensä jatsin syvimmästä olemuksesta sangen vakuuttavasti, toki toisinkin voi tämmöiset määrittelyasiat nähdä. Niin ja mitä kunnianhimoon tuee, kai simppeliinkin rakenteeseen voi ujuttaa sen verran yllättäviä harmonisia käänteitä että sävellystä voi pitää kunnianhimoisena? (Ärsyttävä sana muuten... ei kai sitä kunniaa aina tarvi himoita, vaikka tekisikin jotain vähän haasteellisempaa!) En ole musiikin asiantuntija. |
|
Anthony Braxtonin tuotannosta löytyy niin universaalia haastavuutta kuin mittaakin. |
baron 18.04.2016 11:56:34 (muokattu 18.04.2016 12:00:28) | |
|
Kefiiri: Niin ja mitä kunnianhimoon tuee, kai simppeliinkin rakenteeseen voi ujuttaa sen verran yllättäviä harmonisia käänteitä että sävellystä voi pitää kunnianhimoisena? Vuonna 1937 Richard Rodgers pisti "Have You Met Miss Jones" piisin B-osaan suuren terssin välein putoavia II-V-I:iä jonka ilmiön Coltrane sittemmin hyödynsi (Giant Steps 1960) ja tuli tunnetuksi termillä "Coltrane changes". You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
jazzmies 18.04.2016 13:33:19 (muokattu 18.04.2016 13:50:40) | |
|
baron: Ai että Weather Report on pop-bändi? Sit ei varmaan Mahavishnu eikä Scofield oo jatsia? Et vaan Charlie Parkerit ja Miles Davisin vanhat piisit/bändit ja Coltrane on sitä? Joo. Etenkin Jaco Pastoriuksen liityttyä mukaan yhtyeen musiikki muuttui omanlaisekseen, monityyliseksi "populaarikulttuurituotteeksi". Mahavishnu Orchestra on aikansa hippimusiikkia, missä osalla soittajista oli voimakas jazztausta ja osalla taas R&B/rock oli se juttu. Scofield oli Joe Lovanon ja Bill Stewartin aikaan hyvinkin jazzia ja suuri osa muutoin rock/jazz-fuusiota tai silkkaa funkia. Olen kyllästynyt määrittelemään jazzia laveammin, koska aina on joku kertomassa "not jazz enough". Eli vedellään stankkuja ja tiettyjä originaaleja, ja sitten improvisoidaan vakiintunutta ohjelmistoa ja that's it. Näin ollen luontevasti improvisoinnin kautta lähestyttävä ohjelmisto n. 1935-1965 on jazzia ja muu jazzin jazzin fuusioita ympäröivään musiikkimaailmaan. "Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä." |
|
Mikä on "jazz-sävellys"? "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Mitään jazzia ei ole. "I've been described, ladies and gentlemen, as a sex symbol. That symbol is a question mark. Followed by a no." Jimmy Carr |
|
Epämuusikko: Mikä on "jazz-sävellys"? Tämä on kyllä hyvä kysymys... jazzissa kiinnostavinta usein on se, mikä ei ole valmiiksi sävellettyä. Onko improvisointi säveltämistä? Onhan se. En ole musiikin asiantuntija. |
baron 28.04.2016 20:06:22 (muokattu 28.04.2016 20:08:20) | |
|
Kefiiri: Tämä on kyllä hyvä kysymys... jazzissa kiinnostavinta usein on se, mikä ei ole valmiiksi sävellettyä. Onko improvisointi säveltämistä? Onhan se. Charlie Parker: Confirmation. En tiedä sävellyksen taustaa mutta kuulostaa siltä että huumekaupan rahoitukseksi piti äkkiä saada jotain myytävää ja vedettiin sointukiertoon soolo ja nimettiin se sävellykseksi. Niin ja tää ei tarkoita mitenkään aliarvioimista, hieno "sävellys"! https://www.youtube.com/watch?v=yXK0pZx92MU You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Charlie Parker: Confirmation. En tiedä sävellyksen taustaa mutta kuulostaa siltä että huumekaupan rahoitukseksi piti äkkiä saada jotain myytävää ja vedettiin sointukiertoon soolo ja nimettiin se sävellykseksi. Niin ja tää ei tarkoita mitenkään aliarvioimista, hieno "sävellys"! https://www.youtube.com/watch?v=yXK0pZx92MU Tällaisia biiseja Parkerilla on monia. Confirmation ei ole yksi niistä. |
JC 17.05.2016 23:30:52 | |
|
Jonkin aika sitten tuli Mezzo Live HD -kanavalta Carla Bleyn konsertti. Enpä ole aikaisemmin tutustunut hänen musiikkinsa, mutta tuon keikan perusteella pitäisin häntä melko kunnianhimoisena säveltäjänä. |
jra 21.05.2016 22:12:42 (muokattu 21.05.2016 22:12:56) | |
|
JC: Jonkin aika sitten tuli Mezzo Live HD -kanavalta Carla Bleyn konsertti. Enpä ole aikaisemmin tutustunut hänen musiikkinsa, mutta tuon keikan perusteella pitäisin häntä melko kunnianhimoisena säveltäjänä. Oli myös viime sunnuntain Jazzklubissa Radio Yle 1:ssä kaksi ohjelmaa: http://areena.yle.fi/1-3368071 - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
|
Kunnianhimoisempia kuin mitkä? Mitä monimutkaisempi rakenne? Suomen kielessä ei ole absoluuttista komparatiivia. |
|
Aikoinaan Carla Bley ja JCOA olivat inhokkilistani kärjessä maailmoja syleilevässä taiteellisuudessaan. Tulinpa sitten tarkistaneeksi, että oliko kyseessä vain nuoruuden tietämättömyydestä johtuvaa kärjekkyyttä löytämällä tuubista pätkän, jossa Carla jumittelee uruilla yhdessä brittien 70-luvun jazzkerman kera. Sain vastauksen. https://www.youtube.com/watch?v=8hIKrRrprvs |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|