Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kunnianhimoisempia jazz-sävellyksiä?
1
sub zero
17.04.2016 13:18:49 (muokattu 17.04.2016 13:20:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko muut kuin Ellington, Mingus ja Corea säveltäneet mitään kunnianhimoisempia jazz-sävellyksiä, joissa olisi monimutkaisempi rakenne ja ehkä vähän enemmän pituuttakin (tosin huomattava pituus ei ole mitenkään välttämätön, mahtuuhan sitä kolmeenkin minuuttiin)?
 
(edit: Ai niin, Metheny & Mays)
 
baron
17.04.2016 14:08:37 (muokattu 17.04.2016 14:12:00)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mun mielestä Joe Zawinulin Mercy, Mercy, Mercy ja Birdland on ainakin moniosaisia piisejä ja ehkä vähän tavallista pitempiä?
 
Kun mä tein laput Birdlandista niin nimesin A B C D E F ja G osat.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sub zero
17.04.2016 15:07:52 (muokattu 17.04.2016 17:56:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: No mun mielestä Joe Zawinulin Mercy, Mercy, Mercy ja Birdland on ainakin moniosaisia piisejä ja ehkä vähän tavallista pitempiä?
 
Ehkäpä. Tarkoitus oli siis saada vihjeitä uuteen musiikkin, nuo biisit tiedän kyllä :)
 
Edit: "Mercy, Mercy, Mercy" ei muuten ole hirveän monimutkainen sävelletyltä rakenteeltaan: 0:00 eka riffi tai -melodia, 0:30 yksinkertainen voimistumisriffi, 0:42 huipennusriffi 0:51 käänteen tekevä hiljaisempi viimeinen vaihe 1:03 alkaa jo alusta ...mutta onhan tuossakin tietysti yksi tai kaksi käännettä enemmän kuin monissa muissa genren biiseissä.
 
jazzmies
17.04.2016 17:14:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erittäin hyvä kysymys. Jazz, jos jokin, on määrittelykysymys. Jos muusikolla on taustaa bop-traditiossa ja hänellä on ollut tapana improvisoida esityshetkellä, niin hänen kaikki myöhempi tuotanto luokitellaan jazziksi ehkä prefiksein määriteltynä, vaikka musiikilla ei olisi jazzin kanssa mitään tekemistä. Mutta jos samanlaisen levyn tekee muusta laarista tuleva muusikko, niin sitä ei luokitella jazziksi, vaikka siinä olisikin edellistä esimerkkiä enemmän jazzsävyjä.
 
Itse en laita Birdlandia ja Mercy, Mercy, Mercyä jazzlaariin, vaan instrumentaali popin, gospelin ja soulin piiriin olkootkin Zavinulin ja Adderleyn taustat jazzissa. Jazzin modernisromanttinen aikakausi kuoli vuonna 1967 John Coltranen kuolemaan ja sen jälkeen onkin ollut vallalla eklektisyys ja monityylisyys, missä todellinen jazz elää hyvin pienissä ympryöissä ja jameissa. Todellisen jazzin huomaa, kun sitä soittaa. Japanissa improvisoinnin kuuntelemiselle vielä riittää yleisöä. Mutta maailman paraskaan improvisoitu jazz ei vedä "edes" Musiikkitalon isoa salia täyteen. Se on ihan OK, sillä jazz on nykyisin yleisötyylin sijasta prosessi. Ja jazz elää monissa tyyleissä elämäänsä, joten ei syytä huoleen.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
sub zero
17.04.2016 17:55:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Erittäin hyvä kysymys. Jazz, jos jokin, on määrittelykysymys.
 
Mun puolesta halukkaat voi keskustella määritelmistä tässä ketjussa, mutta lähinnä tarkoitus oli huhuilla lisää tuommoista, niinkun vaikka Ellingtonin suitet.
 
baron
17.04.2016 21:57:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sub zero: Ehkäpä. Tarkoitus oli siis saada vihjeitä uuteen musiikkin, nuo biisit tiedän kyllä :)
 
Edit: "Mercy, Mercy, Mercy" ei muuten ole hirveän monimutkainen sävelletyltä rakenteeltaan: 0:00 eka riffi tai -melodia, 0:30 yksinkertainen voimistumisriffi, 0:42 huipennusriffi 0:51 käänteen tekevä hiljaisempi viimeinen vaihe 1:03 alkaa jo alusta ...mutta onhan tuossakin tietysti yksi tai kaksi käännettä enemmän kuin monissa muissa genren biiseissä.

 
No joo, muisti pätki, en ole aikoihin piisiä soittanut, ihan peruskauraa rakenteeltaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
17.04.2016 22:03:27 (muokattu 17.04.2016 22:05:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzmies: Erittäin hyvä kysymys. Jazz, jos jokin, on määrittelykysymys. Jos muusikolla on taustaa bop-traditiossa ja hänellä on ollut tapana improvisoida esityshetkellä, niin hänen kaikki myöhempi tuotanto luokitellaan jazziksi ehkä prefiksein määriteltynä, vaikka musiikilla ei olisi jazzin kanssa mitään tekemistä. Mutta jos samanlaisen levyn tekee muusta laarista tuleva muusikko, niin sitä ei luokitella jazziksi, vaikka siinä olisikin edellistä esimerkkiä enemmän jazzsävyjä.
 
Itse en laita Birdlandia ja Mercy, Mercy, Mercyä jazzlaariin, vaan instrumentaali popin, gospelin ja soulin piiriin olkootkin Zavinulin ja Adderleyn taustat jazzissa. Jazzin modernisromanttinen aikakausi kuoli vuonna 1967 John Coltranen kuolemaan ja sen jälkeen onkin ollut vallalla eklektisyys ja monityylisyys, missä todellinen jazz elää hyvin pienissä ympryöissä ja jameissa. Todellisen jazzin huomaa, kun sitä soittaa. Japanissa improvisoinnin kuuntelemiselle vielä riittää yleisöä. Mutta maailman paraskaan improvisoitu jazz ei vedä "edes" Musiikkitalon isoa salia täyteen. Se on ihan OK, sillä jazz on nykyisin yleisötyylin sijasta prosessi. Ja jazz elää monissa tyyleissä elämäänsä, joten ei syytä huoleen.

 
Ai että Weather Report on pop-bändi?
Sit ei varmaan Mahavishnu eikä Scofield oo jatsia? Et vaan Charlie Parkerit ja Miles Davisin vanhat piisit/bändit ja Coltrane on sitä?
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Kefiiri
18.04.2016 06:59:11 (muokattu 18.04.2016 09:09:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ai että Weather Report on pop-bändi?
Sit ei varmaan Mahavishnu eikä Scofield oo jatsia? Et vaan Charlie Parkerit ja Miles Davisin vanhat piisit/bändit ja Coltrane on sitä?

 
Tähän tämä nyt menee... mutta ihan kiintoisaa kuulla (nähdä) jazzmiehen vastine.
 
En ihmettele vaikka hän nuo esimerkit jazzin ulkopuolelle rajaisikin. Joku Weather Report, niin jos esimerkiksi Steely Dan ei ole jatsia, ja sehän ei ole, niin miten Weather Report sitten olisi?
 
Mahavishnuhan on progea... Scofieldia kyllä pitäisin jatsarina kun se on soittanut Milesinkin kanssa, niin no onhan Mahavishnukin. Onkohan edes Milesin Bitches Brew -levy jatsia, Weather Report olisi voinut tehdä sen joskus kun jätkät olisivat olleet pahassa darrassa ja muutenkin huonolla tuulella :)
 
Jazzmies yleensä argumentoi näkemyksensä jatsin syvimmästä olemuksesta sangen vakuuttavasti, toki toisinkin voi tämmöiset määrittelyasiat nähdä.
 
Niin ja mitä kunnianhimoon tuee, kai simppeliinkin rakenteeseen voi ujuttaa sen verran yllättäviä harmonisia käänteitä että sävellystä voi pitää kunnianhimoisena?
 
(Ärsyttävä sana muuten... ei kai sitä kunniaa aina tarvi himoita, vaikka tekisikin jotain vähän haasteellisempaa!)
 
En ole musiikin asiantuntija.
MadMatt
18.04.2016 11:44:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anthony Braxtonin tuotannosta löytyy niin universaalia haastavuutta kuin mittaakin.
 
baron
18.04.2016 11:56:34 (muokattu 18.04.2016 12:00:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Niin ja mitä kunnianhimoon tuee, kai simppeliinkin rakenteeseen voi ujuttaa sen verran yllättäviä harmonisia käänteitä että sävellystä voi pitää kunnianhimoisena?
 
Vuonna 1937 Richard Rodgers pisti "Have You Met Miss Jones" piisin B-osaan suuren terssin välein putoavia II-V-I:iä jonka ilmiön Coltrane sittemmin hyödynsi (Giant Steps 1960) ja tuli tunnetuksi termillä "Coltrane changes".
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
jazzmies
18.04.2016 13:33:19 (muokattu 18.04.2016 13:50:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Ai että Weather Report on pop-bändi?
Sit ei varmaan Mahavishnu eikä Scofield oo jatsia? Et vaan Charlie Parkerit ja Miles Davisin vanhat piisit/bändit ja Coltrane on sitä?

 
Joo. Etenkin Jaco Pastoriuksen liityttyä mukaan yhtyeen musiikki muuttui omanlaisekseen, monityyliseksi "populaarikulttuurituotteeksi". Mahavishnu Orchestra on aikansa hippimusiikkia, missä osalla soittajista oli voimakas jazztausta ja osalla taas R&B/rock oli se juttu. Scofield oli Joe Lovanon ja Bill Stewartin aikaan hyvinkin jazzia ja suuri osa muutoin rock/jazz-fuusiota tai silkkaa funkia.
 
Olen kyllästynyt määrittelemään jazzia laveammin, koska aina on joku kertomassa "not jazz enough". Eli vedellään stankkuja ja tiettyjä originaaleja, ja sitten improvisoidaan vakiintunutta ohjelmistoa ja that's it. Näin ollen luontevasti improvisoinnin kautta lähestyttävä ohjelmisto n. 1935-1965 on jazzia ja muu jazzin jazzin fuusioita ympäröivään musiikkimaailmaan.
 
"Ego on kuin hattu. Olisi aina kohteliasta ottaa hattu pois päästä aina kun tapaa toisia ihmisiä."
Epämuusikko
26.04.2016 20:31:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikä on "jazz-sävellys"?
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Funkånaut
26.04.2016 20:35:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitään jazzia ei ole.
 
"I've been described, ladies and gentlemen, as a sex symbol. That symbol is a question mark. Followed by a no." Jimmy Carr
Kefiiri
28.04.2016 18:04:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Mikä on "jazz-sävellys"?
 
Tämä on kyllä hyvä kysymys... jazzissa kiinnostavinta usein on se, mikä ei ole valmiiksi sävellettyä. Onko improvisointi säveltämistä? Onhan se.
 
En ole musiikin asiantuntija.
baron
28.04.2016 20:06:22 (muokattu 28.04.2016 20:08:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Tämä on kyllä hyvä kysymys... jazzissa kiinnostavinta usein on se, mikä ei ole valmiiksi sävellettyä. Onko improvisointi säveltämistä? Onhan se.
 
Charlie Parker: Confirmation.
En tiedä sävellyksen taustaa mutta kuulostaa siltä että huumekaupan rahoitukseksi piti äkkiä saada jotain myytävää ja vedettiin sointukiertoon soolo ja nimettiin se sävellykseksi.
Niin ja tää ei tarkoita mitenkään aliarvioimista, hieno "sävellys"!
 
https://www.youtube.com/watch?v=yXK0pZx92MU
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
bossguitar
17.05.2016 23:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Charlie Parker: Confirmation.
En tiedä sävellyksen taustaa mutta kuulostaa siltä että huumekaupan rahoitukseksi piti äkkiä saada jotain myytävää ja vedettiin sointukiertoon soolo ja nimettiin se sävellykseksi.
Niin ja tää ei tarkoita mitenkään aliarvioimista, hieno "sävellys"!
 
https://www.youtube.com/watch?v=yXK0pZx92MU

 
Tällaisia biiseja Parkerilla on monia. Confirmation ei ole yksi niistä.
 
JC
17.05.2016 23:30:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jonkin aika sitten tuli Mezzo Live HD -kanavalta Carla Bleyn konsertti. Enpä ole aikaisemmin tutustunut hänen musiikkinsa, mutta tuon keikan perusteella pitäisin häntä melko kunnianhimoisena säveltäjänä.
 
jra
21.05.2016 22:12:42 (muokattu 21.05.2016 22:12:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JC: Jonkin aika sitten tuli Mezzo Live HD -kanavalta Carla Bleyn konsertti. Enpä ole aikaisemmin tutustunut hänen musiikkinsa, mutta tuon keikan perusteella pitäisin häntä melko kunnianhimoisena säveltäjänä.
 
Oli myös viime sunnuntain Jazzklubissa Radio Yle 1:ssä kaksi ohjelmaa:
http://areena.yle.fi/1-3368071
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Sergei Fallinen
22.05.2016 14:22:55 (muokattu 22.05.2016 14:23:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunnianhimoisempia kuin mitkä? Mitä monimutkaisempi rakenne? Suomen kielessä ei ole absoluuttista komparatiivia.
 
uusikaveri
22.05.2016 18:50:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan Carla Bley ja JCOA olivat inhokkilistani kärjessä maailmoja syleilevässä taiteellisuudessaan.
Tulinpa sitten tarkistaneeksi, että oliko kyseessä vain nuoruuden tietämättömyydestä johtuvaa kärjekkyyttä löytämällä tuubista pätkän, jossa Carla jumittelee uruilla yhdessä brittien 70-luvun jazzkerman kera.
Sain vastauksen.
 
https://www.youtube.com/watch?v=8hIKrRrprvs
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «