Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran suunnat
1
Squierrel
20.03.2016 07:37:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroista puhuttaessa tulee usein esiin epäselvyyksiä siitä, mistä päin kitaraa puheena oleva osa löytyy. Onneksi oikeasta ja vasemmasta ei sentään yleensä puhuta, mutta kun etu- ja takasuunnat sekä ylä- ja alasuunnat tuppaavat monella menemään sekaisin, ettei itekään tiedä, kuinka päin olisi oikein.
 
Esimerkkejä:
 
Onko kaulan yläpää se viritinpää, joka yleensä soitettaessa sijaitsee runkoa ylempänä, vai se rungonpuoleinen pää, josta soitetaan korkeampia ääniä? Vastaavasti e-kielten kanssa on ongelma, onko ylä-e se ylempänä sijaitseva paksu kieli vai se, joka soi korkeammalta?
 
Kitaran etupuoleksi olen mieltänyt sen puolen, jossa kielet ovat. Silti joitkut puhuvat etu- ja takamikeistä. Mulla on itellä ainakin ollut kaikissa kitaroissa mikkejä vain etupuolella. Tosin kerran pähkäilin ajatusta laittaa Straton vastajousikoloon mikin ajatuksena saada kitaraan sisäänrakennettu jousikaiku, mutta en kuitenkaan viitsinyt alkaa testaamaan. Mistä suunnasta kitaraa pitäisi katsoa, että hahmottaisi kumpi mikki on etu- ja kumpi takamikki?
 
"I'd like to have a water power plant of my own, but nobody gives a dam."
jra
20.03.2016 09:10:21 (muokattu 20.03.2016 09:26:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvemmin noissa epäselvyyksiä tulee. Yleensä asiayhteydestä selviää mitä ylä- tai etu- missäkin tilanteessa tarkoittaa. En muista, että kaulan yläpäästä juurikaan puhuttaisiin, jos tarkoitetaan ylänauhoja. Tai että ylä- tai ala-E:stä puhuttaisiin muuten kuin viittauksena kielen äänenkorkeuteen. Tarkoituksella voi tietysti käsittää väärin, mutta aika vakiintuneita nuo ovat, myös etu-, keski- ja takamikki (l. kaula-, keski- ja tallamikki).
 
Asiayhteys on se olennainen juttu tässäkin, kuten lähes kaikessa kommunikaatiossa.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
GiovanniDiRondo
20.03.2016 09:22:16
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahtaakohan joku luulla, että pianon ylemmät äänet saadaan mustilla koskettimilla- nehän ovat ylempänä?
 
Entäs sellaiset kosketinsoittimet, joissa on alemmat koskettimet mustia ja ylemmät valkoisia?
 
Väärinkäsityksiä syntyy varmaan yhtä mittaa.
 
Bändissä tärkein tehtäväni on tukea laulajan tulkintaa ja sitä tekstiä mitä hän tulkitsee.
varakeef
20.03.2016 11:43:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitara etenee aerodynamiikan periaatteiden mukaisesti terävä pää eli kaula edellä. Siksi päätä lähempänä olevaa mikkiä on perinteisesti ja vakiintuneesti kutsuttu kaulamikin lisäksi myös etumikiksi. Viisastelija voisi kritisoida myös termiä kaulamikki, koska se ei sijaitse kaulassa - eikä tallamikki tallassa (poislukien esimerkiksi akustisten pietsoviritykset).
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Gary Enfield
20.03.2016 11:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anatomia tarjoaa valmiin sanaston kun halutaan puhua kitaroista täsmällisesti - dorsaalinen, lateraalinen jne.
 
Esim. Mun kaulassa on lievää lateraalista pronaatiota.
 
hallu
20.03.2016 23:01:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Kitara etenee aerodynamiikan periaatteiden mukaisesti terävä pää eli kaula edellä. Siksi päätä lähempänä olevaa mikkiä on perinteisesti ja vakiintuneesti kutsuttu kaulamikin lisäksi myös etumikiksi. Viisastelija voisi kritisoida myös termiä kaulamikki, koska se ei sijaitse kaulassa - eikä tallamikki tallassa (poislukien esimerkiksi akustisten pietsoviritykset).
 
Olen kanssasi samaa mieltä, että kitara etenee lapa edellä ja etumikki ja takamikki tai kaulamikki ja tallamikki (tietenkään keskimikkiä unohtamatta) ovat ihan selvää pässinlihaa. Alasatulaksi jotkut nimittää tallaa ja yläsatulaksi satulaa. Minä olen ajatellut ja ehdotankin, että jos puhutaan suunnista (ylhäällä alhaalla tai vakkapa yläkielet tai alakielet ja miksei myös ylänauhat versus alanauhat) niin voitaisiin tarkoittaa oikeasti avaruudellisia suuntia eikä soivia sävelkorkeuksia. Eli alanauhat olisivat niitä joilta saa niitä korkeimpia säveliä ja vastaavasti yläkielet voisivat olla niitä kieliä jotka soivat matalimmalla ja ovat paksumpia. Sitten jos halutaan puhua soivista sävelkorkeuksista niin puhuttaisiin vaikkapa diskantista ja bassosta tyyliin bassokielet tai diskanttinauhat.
 
Mutta mutta olen kyllä myös sitä miteltä, että nuo suunnat selviävät asiayhteydestä aika hyvin myös.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «