Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkien vaihdon kustannukset
1 2
j.heisi
08.03.2016 18:25:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin tässä joskus pistää EC-1000:n vakio-EMG:t vaihtoon ja hommata vähän monipuolisemmat tilalle. Näillä näkymin tallaan tulossa SH-5 tai SH-6, ja kaulaan Jazz tai '59. Koska en kitaran elektroniikkaan ole sen kummemmin perehtynyt, ajattelin pelata varman päälle ja vaihdattaa mikit ammattilaisella.
 
Koska alkuperäiset mikit ovat aktiivit, olen ruvennut miettimään että selviääkö urakasta vain mikkien vaihdolla, vai meneekö samalla vaihtoon myös potikat ja/tai muuta elektroniikkaa? Minkä verran liikkeissä ovat yleensä tällaisesta hommasta veloittaneet (mikkien hinnan lisäksi), ja ottavatko yleensä vanhoja mikkejä vaihdossa myyntiin?
 
Durty
08.03.2016 18:52:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki paitsi mikkikytkin menee vaihtoon. Työhön menee varmaan alle satanen.
 
ibnz
08.03.2016 18:53:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j.heisi: Ajattelin tässä joskus pistää EC-1000:n vakio-EMG:t vaihtoon ja hommata vähän monipuolisemmat tilalle. Näillä näkymin tallaan tulossa SH-5 tai SH-6, ja kaulaan Jazz tai '59. Koska en kitaran elektroniikkaan ole sen kummemmin perehtynyt, ajattelin pelata varman päälle ja vaihdattaa mikit ammattilaisella.
 
Koska alkuperäiset mikit ovat aktiivit, olen ruvennut miettimään että selviääkö urakasta vain mikkien vaihdolla, vai meneekö samalla vaihtoon myös potikat ja/tai muuta elektroniikkaa? Minkä verran liikkeissä ovat yleensä tällaisesta hommasta veloittaneet (mikkien hinnan lisäksi), ja ottavatko yleensä vanhoja mikkejä vaihdossa myyntiin?

 
Tässä tapauksessa hommaa voi olla enemmänkin - passiivit vaativat kielten maadoittamisen potikoille, mitä EMG:t eivät vaadi. Näin ollen maadoitusjohtoa ei luultavasti ole vedetty kielistopparilta potikkaonkoloon. Sen voi toki tehdä jälkikäteenkin, mutta lisätyötä siitä tulee.
 
Potikat vaihtuvat, niinkuin arvelitkin.
 
Myy itse EMG:t, näin suosittelisin :)
 
jra
08.03.2016 18:57:25 (muokattu 08.03.2016 18:58:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hinnastojen mukaan vaihto on n. tunnin työn taksa + osat, eli sepästä riippuen luokkaa 60-70 €. Monella näytti olleen ilmoitettu, että esim. mikrofonin vaihto 60 € ja 10 €/lisämikrofoni.
 
Potikoiden vaihto on sitten luokkaa 20-40 € plus osat.
 
Itse säilyttäisin kitaran alkuperäiset mikrofonit itsellä. Niistä ei kuitenkaan myydessä irrallaan kovin paljoa saa, ja auttaa usein modatun kitaran myynnissä kun mukana tulevat myös alkuperäiset osat.
 
Googlella löytyy hyvin hinnastoja haulla: kitarahuolto hinnasto
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
phiit
08.03.2016 20:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehdottomasti kannattaa kuitenki hoitaa homma ite, kolvi kuumaks ja mikkien kytkentäkaavio esiin, ei ole rakettitiedettä ja säästää pitkät pennit rahaa :) ei tota oikein tyriäkään voi ellei nyt kärytä potikoita kuumentamalla kohtuuttoman kauan.
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
Laulava Kylätohtori
08.03.2016 21:14:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Ehdottomasti kannattaa kuitenki hoitaa homma ite, kolvi kuumaks ja mikkien kytkentäkaavio esiin, ei ole rakettitiedettä ja säästää pitkät pennit rahaa :) ei tota oikein tyriäkään voi ellei nyt kärytä potikoita kuumentamalla kohtuuttoman kauan.
 
Vahvaa komppia. Rahan säästön lisäksi säästät aikaa ja vaivaa, kun ei tarvitse roudata kitaraa mihinkään ja sitten odotella päiväkausia, että homma valmistuu...
 
Ei ole oikeasti vaikeaa....
 
They pass too much electricity. -SRV
ibnz
08.03.2016 21:33:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korostan että tässä tapauksessa erittäin todennäköisesti täytyy näyttää poraa kitaralle ja yrittää osua sillä elektroniikkapoterosta tailpiecen ankkuriin.
 
Muutoin olen samaa mieltä, itse kannattaa tehdä nuo.
 
Metalkallo
08.03.2016 22:56:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän se jotain 200e tai alle taitaa tehdä jos vie huoltajalle tehtäväksi. Tuo siis mikkien hinnan päälle.
 
Toinen vaihtoehto olisi pitää aktiivielektroniikka kitarassa ja hommata jotkut toiset aktiivimikit, kuten vaikkapa jos haluaa enempi passiivin tyyliä niin tuo s.duncanin dave mustaine setti joka on duncanin jazz/jb mikit aktiiviversioina.
http://www.seymourduncan.com/pickup/dave-mustaine-set
 
Kannattaa myös tsekata EMG:n eri mikkejä, olikohan nyt 57 tai jotain joka oli hyvä.
http://www.emgpickups.com/guitar/hu … tive-humbucking/57-66-set.html#info
 
Stratossa pitää olla iso lapa!
jra
08.03.2016 23:21:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metalkallo: Kyllähän se jotain 200e tai alle taitaa tehdä jos vie huoltajalle tehtäväksi. Tuo siis mikkien hinnan päälle.
 
Suurimmalla osalla näyttäisi olevan tuntiveloitus 60 € luokkaa. Ei siinä ammattimiehellä saa kolmea tuntia mennä jos pari mikkiä ja potikat vaihtaa, vaikka maadoitusta varten pitäisi yksi reikä porata. Tunnissa pitäisi tuollainen homma tehdä, kaksi maksimissaan.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
Sergei Fallinen
08.03.2016 23:57:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Suurimmalla osalla näyttäisi olevan tuntiveloitus 60 € luokkaa. Ei siinä ammattimiehellä saa kolmea tuntia mennä jos pari mikkiä ja potikat vaihtaa, vaikka maadoitusta varten pitäisi yksi reikä porata. Tunnissa pitäisi tuollainen homma tehdä, kaksi maksimissaan.
 
Vastaavaa voi tosin sanoa kenestä tahansa ammattimiehestä, joka väsää sähkö/putkiremppaa tai vaihtaa autoon öljyjä, mutta käytännössä siinä sitten kuitenkin menee juuri niin kauan kuin siinä menee.
 
jhakwe
09.03.2016 00:01:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Suurimmalla osalla näyttäisi olevan tuntiveloitus 60 € luokkaa. Ei siinä ammattimiehellä saa kolmea tuntia mennä jos pari mikkiä ja potikat vaihtaa, vaikka maadoitusta varten pitäisi yksi reikä porata. Tunnissa pitäisi tuollainen homma tehdä, kaksi maksimissaan.
 
Joop, tuntiin pitäisi kyllä mennä heittämällä. Pariin tuntiin saattaa venähtää, jos tekee sähköt kokonaan uusiksi ja tekee kaikessa rauhassa. Eilen vaihtelin yhdet mikit ja rakentelin jakkia ja kytkintä lukuunottamatta uudet sähköt tunnissa, enkä todellakaan huolla kitaroita ammatikseni.
 
http://www.taintedaudiofx.com - Käsintehtyjä pöristimiä.
jra
09.03.2016 00:03:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sergei Fallinen: Vastaavaa voi tosin sanoa kenestä tahansa ammattimiehestä, joka väsää sähkö/putkiremppaa tai vaihtaa autoon öljyjä, mutta käytännössä siinä sitten kuitenkin menee juuri niin kauan kuin siinä menee.
 
Siksi tietysti sovitaan etukäteen kauanko menee eli maksaa, vaikka lopulta tuhraisikin tuntikaupalla. Tuossa ei kuitenkaan ole kovin paljoa yllättäviä tai muuttuvia tekijöitä. Jos suurimmalla osalla on nauhojen vaihto reunalistattomaan kitaraan n. 250 €, niin parin mikin ja potikoiden vaihtaminen ei kovin eksoottiseen kitaraan on huomattavasti helpompi ja nopeampi homma.
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
tender.insanity
09.03.2016 08:14:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Ehdottomasti kannattaa kuitenki hoitaa homma ite, kolvi kuumaks ja mikkien kytkentäkaavio esiin, ei ole rakettitiedettä ja säästää pitkät pennit rahaa :) ei tota oikein tyriäkään voi ellei nyt kärytä potikoita kuumentamalla kohtuuttoman kauan.
 
Mä olen päättänyt etten enää yhtään pleksillistä kitaraa ala kolvailemaan kasaan. On niin persemäistä touhua kaikkinensa. Ainoastaan suostun menemään takaapäin sisään.
 
j.heisi
09.03.2016 19:00:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki paitsi mikkikytkin menee vaihtoon. Työhön menee varmaan alle satanen.
 
Mitenkäs nuo uudet potikat sitten? Onko viisaampaa vaan marssia tiskille (siis siinä tapauksessa jos vien kitaran liikkeeseen) ja pyytää asentamaan vaan jotkut yhteensopivat potikat, vai onko noissakin erityisempiä eroja joiden takia kannattaisi vertailla eri vaihtoehtoja?
 
Ehdottomasti kannattaa kuitenki hoitaa homma ite
 
Joo kyllä tuokin vaihtoehto on, jonkin verran on jotain elektroniikkajuttuja joskus tullu tuherrettua. Voi kyllä olla että kiikutan silti ammattilaiselle, mutta katsellaan nyt.
 
Toinen vaihtoehto olisi pitää aktiivielektroniikka kitarassa ja hommata jotkut toiset aktiivimikit
 
Toki, mutta olen juuri noihin mainitsemiini sen verran mieltynyt, että aktiivielektroniikkaa en tässä kitarassa viitsi pitää. Omistan toisen vähän projektiluontoisemman kitaran johon saatan vaihtaa uudet aktiivit joskus.
 
Myrkky Nuoli
09.03.2016 23:33:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Mä olen päättänyt etten enää yhtään pleksillistä kitaraa ala kolvailemaan kasaan. On niin persemäistä touhua kaikkinensa. Ainoastaan suostun menemään takaapäin sisään.
 
Mun mielestä tää on just toisin päin. Pleksin kun saa sellasenaan pöydälle ja siihen vaan kamat kiinni ja piuhaa väliin. Takakautta on vähemmän työskentelytilaa.
 
More Nintendo, less Marshall.
Krice
09.03.2016 23:56:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtamisen sijasta kannattaa aktiivi-emg:llä kokeilla 18V-modausta. Se lisää hieman dynamiikkaa ja vähentää keskialueen honotusta. Jos passiivimikeissä on paljon ulostuloa niin eipä niillä juurikaan saa soundia sen ihmeemmin monipuoliseksi, mitä se sitten tarkoittaa tässä tapauksessa.
 
basisti1971
10.03.2016 08:19:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
j.heisi: Mitenkäs nuo uudet potikat sitten? Onko viisaampaa vaan marssia tiskille (siis siinä tapauksessa jos vien kitaran liikkeeseen) ja pyytää asentamaan vaan jotkut yhteensopivat potikat, vai onko noissakin erityisempiä eroja joiden takia kannattaisi vertailla eri vaihtoehtoja?
 
Varsinkin jos viet liikkeeseen/kitarasepälle, ensimmäinen kysymys on: "laitetaanko 250K vai 500K potikat, ja mikä(/mitkä) äänenvärin säädön konkka?".
 
Ja potikoista haluavat tietää laadun/merkin lisäksi kulun, eli onko lineaarinen vai logaritminen.
"Oikeaa" tapaa ei ole, vaikka yleisin onkin ehkä logaritminen volaan ja lineaarinen toneen.
Mieltymyksiä on kuitenkin kaikkiin variaatioihin.
 
Eli etukäteen tulee miettiä mitä haluaa.
Jos/kun haluamistasi mikeistä on varmuus, kurkkaa mitkä komponentit kokeilemassasi kitarassa on.
 
Kun potikat joka tapauksessa menevät vaihtoon, harkitsisin ehkä myös yhden tai useamman kohdalla kytkimellistä versiota, jos budjetti sallii ja on halukkuutta äänimaailman laajentamiseen tulevaisuudessa.
 

 
Ääni ehdotukselle jättää aktiivielektroniikka ja mikit itselle.
Vaikka jokin verran haluttuja toki ovatkin, saatu rahallinen hyöty ei ole linjassa mahdollisen myynnin vaikeutumisen kanssa jos/kun alkuperäisiä osia ei ole mukana.
 

 
En missään nimessä myöskään väheksyisi kielien maadotuksen aiheuttamaa lisäkustannusta, oikeaoppisesti tehtynä kun nostattaa peräkappaleen (tai tallan) insertin ylös jotta liitos saadaan juotettua vaikka reikä jo olisikin tehtaalla valmiiksi porattu, ja se näemmä joidenkin mielestä yksinkertainen tee-se-itse toimitus olisikin tarpeeton.
 
Ainakin siinä yhdessä saman hintaluokan jonkun-signature-LTD:ssä joka mulla kymmenkunta vuotta sitten pikaisesti käväisi, satiinipinta oli sellainen johon en olisi kuvitellutkaan tavanomaista inserttiulosvedintä käyttäväni.
Pintaan olisi satavarmasti jäänyt jälki.
 

 
T:Samuli
 
JoeHans
10.03.2016 08:27:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ibnz: Korostan että tässä tapauksessa erittäin todennäköisesti täytyy näyttää poraa kitaralle ja yrittää osua sillä elektroniikkapoterosta tailpiecen ankkuriin.
 
Ainakin 2005 valmistuneessa mallissa oli reikä maadoitukselle valmiina. Tämä varmasti sen vuoksi, että ko kitarasta on passiiveilla varustettu versio.
 
Krice: Jos passiivimikeissä on paljon ulostuloa niin eipä niillä juurikaan saa soundia sen ihmeemmin monipuoliseksi, mitä se sitten tarkoittaa tässä tapauksessa.
 
Esim. SH6 on yllättävän monipuolinen mikki noin kuumaksi peliksi. Samaa ei oikein voi sanoa EMG81:stä.
ibnz
10.03.2016 08:29:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeHans: Ainakin 2005 valmistuneessa mallissa oli reikä maadoitukselle valmiina. Tämä varmasti sen vuoksi, että ko kitarasta on passiiveilla varustettu versio.

 
Ok tämä on hyvä (ja helppoa) tarkastaa etukäteen, varmasti vähentää työn määrää :)
 
Eclipsessä on maadoitusjohto valmiina, vaikka sitä ei ole EMG-malleissa kytkettykään.
 
Toisaalta mun M-II:ssa ei ollut maadoitusjohtoa (2011), joten mitään varmaa ei voi koskaan sanoa näistä
 
Metalkallo
10.03.2016 11:06:38 (muokattu 10.03.2016 11:08:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JoeHans: Esim. SH6 on yllättävän monipuolinen mikki noin kuumaksi peliksi. Samaa ei oikein voi sanoa EMG81:stä.
 
Jep. Mun muistaakseni SH-6 eli distortion on kuin EMG81 mutta passiivina, tai näin tuota on luonnehdittu joillakin foorumeilla netissä. Itse kyllä lähtisin varmaan silti mieluummin SH-5:n kelkkaan koska se ei ole (tietääkseni) aivan yhtä kuuma ja monet on kehunu sitä/kin varsinkin juuri lespassa.
 
Stratossa pitää olla iso lapa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «