Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran treenauksen apuväline: Nuottiteline nuotinkirjoitukseen seisaaltaan
1 2
vkiilako
18.02.2016 14:31:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen 20 vuotta soittanut kitaraa, joista viimeiset 10 vuotta olen tehnyt hommaa aika tosissaan. Paljon treeniaikaa menee juttujen blokkaukseen ja transkribointiin, jota olen viimeiset 10 vuotta tehnyt käsin kirjoittaen istualtaan. Tällä hetkellä niska/hartiaseutu on kuitenkin sen verran huonona(aktiivisesti liikunnan harrastamisesta huolimatta), että transkribointi pitäisi tehdä seisaaltaan ja kirjoittaa selkä suorassa kirjoitusalusta melkein pystyssä(kuin taidemaalarin teline).
 
Kokeilemani nuottitelineet eivät vain ole soveltuneet tuohon kovin hyvin, koska tukevammatkin telineet tuntuvat hieman heiluvan kirjoittaessa, kun teline on nostettu noin 170cm korkeuteen. Koko ajan täytyy pitää telineestä kiinni toisella kädellä ja se on pidemmän päälle turhauttavaa. Minun pitäisi jostain löytyy kunnolla tukeva teline(jossa kiinteä tausta levy) yllämainittuun tarkoitukseen ja mielellään sellainen, joka ei veisi kovin paljon normaali nuottitelinettä enemmän tilaa. Etsinnästä huolimatta en ole sellaiseen törmännyt. Luulisi tällaisia kuitenkin olevan olemassa, koska selkävaivat ovat muusikoilla valitettavan yleisiä.
 
Onko jollakin kanssamuusikolla pistää neuvoa, jos tiedätte ongelmaani hyvän ratkaisun?
 
phiit
18.02.2016 15:08:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Olen 20 vuotta soittanut kitaraa, joista viimeiset 10 vuotta olen tehnyt hommaa aika tosissaan. Paljon treeniaikaa menee juttujen blokkaukseen ja transkribointiin, jota olen viimeiset 10 vuotta tehnyt käsin kirjoittaen istualtaan. Tällä hetkellä niska/hartiaseutu on kuitenkin sen verran huonona(aktiivisesti liikunnan harrastamisesta huolimatta), että transkribointi pitäisi tehdä seisaaltaan ja kirjoittaa selkä suorassa kirjoitusalusta melkein pystyssä(kuin taidemaalarin teline).
 
Kokeilemani nuottitelineet eivät vain ole soveltuneet tuohon kovin hyvin, koska tukevammatkin telineet tuntuvat hieman heiluvan kirjoittaessa, kun teline on nostettu noin 170cm korkeuteen. Koko ajan täytyy pitää telineestä kiinni toisella kädellä ja se on pidemmän päälle turhauttavaa. Minun pitäisi jostain löytyy kunnolla tukeva teline(jossa kiinteä tausta levy) yllämainittuun tarkoitukseen ja mielellään sellainen, joka ei veisi kovin paljon normaali nuottitelinettä enemmän tilaa. Etsinnästä huolimatta en ole sellaiseen törmännyt. Luulisi tällaisia kuitenkin olevan olemassa, koska selkävaivat ovat muusikoilla valitettavan yleisiä.
 
Onko jollakin kanssamuusikolla pistää neuvoa, jos tiedätte ongelmaani hyvän ratkaisun?

 
Opettele biisit ilman mitään lippulappuja :)
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
iec
18.02.2016 15:12:00
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

phiit: Opettele biisit ilman mitään lippulappuja :)
 
Tosi helppo bändikaverien opetella uusia biisejä jos ei ole antaa mitään lippulappua (varsinkin jos ne on omia, eikä mitään covereita.) Muuten hyvä idea ;)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
phiit
18.02.2016 15:14:48 (muokattu 18.02.2016 15:17:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Tosi helppo bändikaverien opetella uusia biisejä jos ei ole antaa mitään lippulappua (varsinkin jos ne on omia, eikä mitään covereita.) Muuten hyvä idea ;)
 
-iec

 
No tolleenhan se on aina tehty, joku rupinen nauhotus jonka pohjalta jokanen tekee läksynsä ja sit vaan menoks :)
 
Edit: oishan se välillä helpottanu jos ois ollu tabeja :D
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
ÄrGee
18.02.2016 15:22:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

iec: Tosi helppo bändikaverien opetella uusia biisejä jos ei ole antaa mitään lippulappua (varsinkin jos ne on omia, eikä mitään covereita.) Muuten hyvä idea ;)
 
-iec

 
Vuonna 2016 olisi hyvä ottaa Guitar Pro tai joku muu vastaava haltuun. Tableteille saa varmasti nuottien lukemiseen tarkoitettuja sovelluksia, mikä voisi soveltua aloittajalle. Tai sitten raakademot biiseistä läksyksi :)
 
Ibanez-pervo, kamarunkkari kitaristi.
WanhaWetäjä
18.02.2016 15:42:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Vuonna 2016 olisi hyvä ottaa Guitar Pro tai joku muu vastaava haltuun. Tableteille saa varmasti nuottien lukemiseen tarkoitettuja sovelluksia, mikä voisi soveltua aloittajalle. Tai sitten raakademot biiseistä läksyksi :)
 
Jep...joku padi Mac tai Pc-puolelta voisi tosiaankin olla yksi vaihtoehto perinteisen paperille kirjoittamisen sijaan. Padin saa tukevasti vaikkapa mikinjalkaan siihen tarkoitetulla adapterilla, toki tuo korkeus 170cm on aika haasteellinen....
 
https://www.youtube.com/watch?v=Kcxy1ORAzKg
https://www.youtube.com/watch?v=p6PZX_s7deA Vaikuttavaa!
 
Ohjelmiahan on molemmille alustoille pilvin pimein, se mikä tuossa systeemissä on todella hyvää on että saa tulostettua/tallennettua TAI lähetettyä pdf laput heti.
 
Itellä on 13" iPad pro, se alkaa olla kooltaan jo likellä A4 eli komiasti tuolla lappusia väsäisi, softa on vielä hommaamatta.
 
Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla!
aschrode
18.02.2016 15:42:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En suoraan keksi ratkaisua, mutta jos muutenkin on selkävaivaa ja istumahommaa, niin sähkösäädettävä pöytä on ihan kullanarvoinen hankinta.
 
Yksi parhaita ostoksia ikinä.
 
Look behind you, a three-necked guitar!
vkiilako
18.02.2016 16:06:21 (muokattu 18.02.2016 16:09:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulee monen eri projektin kanssa paljon biisejä vähällä aikavälillä, ettei kaikkea kerkeä opettelemaan ulkomuistiin. Lisäksi osa biiseistä saattaa olla niin monimutkaisia, hankala opetella ulkoa kun on 20 muutaki biisiä opeteltavana. Ja seuraavalla viikolla odottaa jo biisit. Lisäksi laput on hyvä olla ja antaa tuuraajalle sillon kun ei itse pääse soittamaan.
 
Tottakai mahdollisimman paljon soitetaan ilman lappuja, se on selvä. Mutta kun aika on vähissä ja biisejä paljon, niin se ei vaan käytännössä aina ole mahdollista. Kyllähän tän tietää kaikki, jotka enemmän tekee.
 
Voidaanko pitää tämä keskustelu asiallisena. Olen kyllä seurannut pitkään monenlaisten soittajien työtapoja ja pyrkinyt ottamaan niistä oppia ja kehittämään omaa työskentelyä. Jotkut pystyvät muistamaan hirveän määrän vaikeatakin materiaalia ulkoa ja se on ihailtavaa. Tällaisia tyyppejä ei vaan ole mahdottoman paljon. Jokainen etsii ne itselleen sopivat työtavat ja jos tekee erilailla kuin itse niin eihän sitä heti tarvitse ojentaa että: Mitäs noin teet, tee näin niinkuin minä.
 
edit. Kirjoitusvirheet pois.
 
phiit: Opettele biisit ilman mitään lippulappuja :)
 
vkiilako
18.02.2016 16:07:52 (muokattu 18.02.2016 16:24:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Vuonna 2016 olisi hyvä ottaa Guitar Pro tai joku muu vastaava haltuun. Tableteille saa varmasti nuottien lukemiseen tarkoitettuja sovelluksia, mikä voisi soveltua aloittajalle. Tai sitten raakademot biiseistä läksyksi :)
 
Mun pitää työskennellä seisaaltaan ja selkä suorassa. Kitara roikkuu hihnan varassa blokatessa, kun ei tee blokatessa mieli vähän ottaa kitaraa pois ja hetken päästä takaisin roikkumaan.
 
iec
18.02.2016 17:23:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ÄrGee: Vuonna 2016 olisi hyvä ottaa Guitar Pro tai joku muu vastaava haltuun. Tableteille saa varmasti nuottien lukemiseen tarkoitettuja sovelluksia, mikä voisi soveltua aloittajalle. Tai sitten raakademot biiseistä läksyksi :)
 
Tuohan oli oikeasti hyvä vinkki. Pitääpäs tutkailla mitä softia löytyy.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
sepisti
18.02.2016 19:38:06 (muokattu 18.02.2016 19:43:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Mun pitää työskennellä seisaaltaan ja selkä suorassa. Kitara roikkuu hihnan varassa blokatessa, kun ei tee blokatessa mieli vähän ottaa kitaraa pois ja hetken päästä takaisin roikkumaan.
 
Ihan ensimmäisenä otat Torilta pois tuon Les Paulin ostoilmoituksen, jos meinaat päästä niskavaivoista eroon:)
 
Sitten asiaan, mites fläppitaulu? Sellainen mihin tarttuu magneetit kiinni, että voit laittaa vaikka useamman sivun vierekkäin. Eikös tämä ole kuitenkin tulossa johonkin työhuoneelle, ettei sen tarvitse olla helposti siirrettävissä. Saattaisi löytyä vaikka jostain kierrätyskeskuksesta.
 
Periaatteessa olen sitä mieltä, että nykytekniikka kannattaa ottaa haltuun, eikä läppärin tai padin kanssa työskennellessä tarvi välttämättä istua.
 
E. Piti tietenkin olla pieni ja fläppitaulu ei ole...
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
sepisti
18.02.2016 19:51:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta tuollainen https://m.thomann.de/fi/km_11540_no … o=22&ref=mal_a_22&search=1455817580 ja kiinnitä se kaiutinständiin https://m.thomann.de/fi/km_21436.htm?o=6&ref=mal_a_6&search=1455817781 . Pysyy varmasti pystyssä ja menee purettuna pieneen tilaan.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
Åboensis
18.02.2016 20:56:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuota tuota... olisiko magneettinen seinätaulu mitään? Siis ihan perinteinen luokan taulu (tosin pienempi kooltaan), sileä ilmoitustaulu tms. ja siihen laput parilla magneetilla kiinni? Ei veisi lattiatilaa lainkaan ja saisi useamman paperin kerralla työstettäväksi tarvittaessa.
 
Vai pitikö olla siirrettävä? Siinä tapauksessa kannattaisi ehkä tsekata maalaustelineet (niitä on aika tukeviakin) ja siihen kunnon puu- tms. levy taustaksi. Nuotit vaikka maalarinteipillä kiinni. Luulisi toimivan.
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
vkiilako
18.02.2016 21:19:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Ihan ensimmäisenä otat Torilta pois tuon Les Paulin ostoilmoituksen, jos meinaat päästä niskavaivoista eroon:)
 
Sitten asiaan, mites fläppitaulu? Sellainen mihin tarttuu magneetit kiinni, että voit laittaa vaikka useamman sivun vierekkäin. Eikös tämä ole kuitenkin tulossa johonkin työhuoneelle, ettei sen tarvitse olla helposti siirrettävissä. Saattaisi löytyä vaikka jostain kierrätyskeskuksesta.
 
Periaatteessa olen sitä mieltä, että nykytekniikka kannattaa ottaa haltuun, eikä läppärin tai padin kanssa työskennellessä tarvi välttämättä istua.
 
E. Piti tietenkin olla pieni ja fläppitaulu ei ole...

 
Jätetään nämä isälliset "ota les paul-ostoilmoitus pois" -jutut heti alkuunsa. En niitä kaipaa. En aio ottaa ostoilmoitusta pois, eikä keskustelun aloitus liittynyt siihen kannattaako soittaa lesterillä, jos on niska/hartiavaivoja.
Oon opiskellu ammattimuusikoksi ja musiikkipedagogiksi(yhteensä 7 ja 1/2 vuotta ammattiopintoja) ja ansaitsen leipäni keikkamuusikon hommilla ja kitaran- sekä bassonsoiton opetuksella. Erilaisia kitaroita on ollu ollu vuosien varrella kymmeniä ja tiedän minkä verran Les Paul custom painaa verrattuna muihin malleihin. Les paulin paino ei ole ratkaiseva ongelma leveän hihnan kanssa selkä suorana, mutta selkä kumarassa kirjoittaminen on.
 
Lisäksi Sibelius ja muut muusikon yleissivistykseen kuuluvat softat on hallussa(Jo opintojen puolesta ne täytyy hallita). Niistä ei tarvi opastaa :)
 
Kuten tuossa aikaisemmin sanoin: Jokaisella on ne omat työtavat. Koen ongelmalliseksi nostaa läppärini rintakehän korkeudelle ja pidän käsin kirjoittamisesta ja siihen käsin kirjoittamiseen taisin kysyä keskustelun aloituksessa neuvoa.
 
Ipadia en omista. Sen hommaamista Macbook pron lisäksi olen harkinnut ja se olisi kyllä tätä päivää. Se oli hyvä vinkki. Kiitokset siitä :)
 
vkiilako
18.02.2016 21:22:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Osta tuollainen https://m.thomann.de/fi/km_11540_no … o=22&ref=mal_a_22&search=1455817580 ja kiinnitä se kaiutinständiin https://m.thomann.de/fi/km_21436.htm?o=6&ref=mal_a_6&search=1455817781 . Pysyy varmasti pystyssä ja menee purettuna pieneen tilaan.
 
Oon itekki kattonu Thomannin nämä vaihtoehdot läpi. Nämä monet meinaa vaan vähän heilua, kun ne nostetaan korkeammalle.
 
vkiilako
18.02.2016 21:29:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Åboensis: Tuota tuota... olisiko magneettinen seinätaulu mitään? Siis ihan perinteinen luokan taulu (tosin pienempi kooltaan), sileä ilmoitustaulu tms. ja siihen laput parilla magneetilla kiinni? Ei veisi lattiatilaa lainkaan ja saisi useamman paperin kerralla työstettäväksi tarvittaessa.
 
Vai pitikö olla siirrettävä? Siinä tapauksessa kannattaisi ehkä tsekata maalaustelineet (niitä on aika tukeviakin) ja siihen kunnon puu- tms. levy taustaksi. Nuotit vaikka maalarinteipillä kiinni. Luulisi toimivan.

 
Ei tarvi olla liikutettava. Työhuoneeseen tulee. Mutta tila nyt tieten on jonkin verran rajallinen. Noitä sun ehdotuksia vois hyvinkin harkita. Pitää käydä kattomassa löytäiskö hyvää tällaista.
 
jra
18.02.2016 22:11:21 (muokattu 18.02.2016 22:28:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Ei tarvi olla liikutettava. Työhuoneeseen tulee. Mutta tila nyt tieten on jonkin verran rajallinen. Noitä sun ehdotuksia vois hyvinkin harkita. Pitää käydä kattomassa löytäiskö hyvää tällaista.
 
Itsellä ei ole kokemusta, mutta tuossa sanotaan, että "itse lukittuva rakenne", eli saisiko tuon, tai vastaavan, lukittua tukevasti haluttuun asentoon?
http://www.biltema.fi/fi/Toimisto-- … /Seinateline-varsi-2650-2000034220/
 
Näistäkään ei selviä onko nivelissä lukitusta:
https://www.youtube.com/watch?v=VP3A6_Z_jg8
 
Tuollaisella saisi esim. magneettitaulun irti seinästä ja liikuteltua haluttuun asentoon, jos on saatavissa haluttuun asentoon lukittavia versioita.
 
Levyn kiinnittäminen tuohon ei varmasti ole ongelma, ja magneettien lisäksi voisi toimia klipsit jollaisia taileilijat käyttävät paperin kiinnittämiseen alustaan. Mukana esim. tässä laatikossa:
http://www.biltema.fi/fi/Toimisto-- … aperitarvikkeet-205pakk-2000019762/
 
Maalaustelineissä on ongelmana se, että sellaiset jossa taustalevyn yläreunan saa noin korkealle on tarkoitettu suurelle maalauskankaalle ja rakenne on sen mukainen. Niihin ei saa esim. A4 tai A3 kokoista levyä korkealle, vaan alareunan tuki jää melko alas. Tietysti jos käyttää telinettä vain lähtökohtana ja virittelee sen oman levyn yläosaan kiinni, voi onnistua. Joka tapauksessa maalaustelineet tuntuvat tuohon tarkoitukseen, ei niin käytännöllisen mallisilta.
http://www.taiteilijatarvike.fi/maalaustelineet
 
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
vkiilako
18.02.2016 22:36:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jra: Itsellä ei ole kokemusta, mutta tuossa sanotaan, että "itse lukittuva rakenne", eli saisiko tuon, tai vastaavan, lukittua tukevasti haluttuun asentoon?
http://www.biltema.fi/fi/Toimisto-- … /Seinateline-varsi-2650-2000034220/
 
Näistäkään ei selviä onko nivelissä lukitusta:
https://www.youtube.com/watch?v=VP3A6_Z_jg8
 
Tuollaisella saisi esim. magneettitaulun irti seinästä ja liikuteltua haluttuun asentoon, jos on saatavissa haluttuun asentoon lukittavia versioita.
 
Levyn kiinnittäminen tuohon ei varmasti ole ongelma, ja magneettien lisäksi voisi toimia klipsit jollaisia taileilijat käyttävät paperin kiinnittämiseen alustaan. Mukana esim. tässä laatikossa:
http://www.biltema.fi/fi/Toimisto-- … aperitarvikkeet-205pakk-2000019762/
 
Maalaustelineissä on ongelmana se, että sellaiset jossa taustalevyn yläreunan saa noin korkealle on tarkoitettu suurelle maalauskankaalle ja rakenne on sen mukainen. Niihin ei saa esim. A4 tai A3 kokoista levyä korkealle, vaan alareunan tuki jää melko alas. Tietysti jos käyttää telinettä vain lähtökohtana ja virittelee sen oman levyn yläosaan kiinni, voi onnistua. Joka tapauksessa maalaustelineet tuntuvat tuohon tarkoitukseen, ei niin käytännöllisen mallisilta.
http://www.taiteilijatarvike.fi/maalaustelineet

 
Tämmöset on just hyviä juttuja. Hyviä vaihtoehtoja. Kiitos paljon!
 
sepisti
19.02.2016 00:01:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vkiilako: Jätetään nämä isälliset "ota les paul-ostoilmoitus pois" -jutut heti alkuunsa. En niitä kaipaa. En aio ottaa ostoilmoitusta pois, eikä keskustelun aloitus liittynyt siihen kannattaako soittaa lesterillä, jos on niska/hartiavaivoja.
Oon opiskellu ammattimuusikoksi ja musiikkipedagogiksi(yhteensä 7 ja 1/2 vuotta ammattiopintoja) ja ansaitsen leipäni keikkamuusikon hommilla ja kitaran- sekä bassonsoiton opetuksella. Erilaisia kitaroita on ollu ollu vuosien varrella kymmeniä ja tiedän minkä verran Les...

 
Pitkät keikkamatkat sun bändikavereilla :) Älä nyt leikistä suutu.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
vkiilako
19.02.2016 00:24:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sepisti: Pitkät keikkamatkat sun bändikavereilla :) Älä nyt leikistä suutu.
 
En minä laittanut tätä keskustelua laskeakseni leikkiä ja lukeakseni ilmiselviä ja tuttuja asioita neuvoina. Vähän mautonta leikinlaskua sulla.
 
Ja bändikaverini ovat luonnehtineet minua porukan koossa pitäväksi voimaksi. Mitenköhän sinun bändikaverisi luonnehtivat sinua.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «