Aihe: Masterointiplugari
1 2 3 4
Exhausted
02.02.2016 11:57:22 (muokattu 02.02.2016 11:58:45)

saastara: Tää on kyllä jotain mitä mä en ole oikeastaan koskaan ymmärtänyt tai harrastanut.. Mutta varmaan siinä on joku pointti kun niin monet sitä harrastaa. Musta toi 'menee balanssit perseelleen masteroinnissa muuten' on aina tuntunut joltain nettimeemiltä tmv kahvihuoneviisaudelta.

En tiedä teenkö jotain helvetin väärin vai helvetin oikein mutta mun miksaukset ei melkein ikinä muutu masterointiin mennessä.. Tottakai niihin tulee ja lähtee kaikkea sitä kivaa mitä masterointi tuo ja vie.. Mutta, että balanssit tai että soitinten dynaamiset suhteet muuttuisi jotenkin dramaattisesti..? Nöyp. Mä tosin touhuan lähes aina melko prosessoitua masteria vasten, ja myös pidän sen ilman muuta päällä rendatessa, joten ehkä vaikuttaa tässä myös.

Itse oon jotenkin nähnyt sen asian aina niin, että jos siellä masteroinnissa jotain kovin dramaattista muutosta tulee siihen miksaukseen, niin silloin on joko miksaaja tai masteroija kämmännyt.

Juuri näin. Itse testailen toki aina välillä miten rajumpi limitointi vaikuttaa saundiin ja jos se vaikka nostaa esiin jotain napsahduksia tai muita virheitä joita ei muuten huomaa, mutta varsinainen miksaustyö tehdään niillä asetuksilla masterkanavassa, joilla miksi lähtee masterointiin. Täytyy muistaa, ettei ammattimasteroija ole yhtä kuin joku maximizer-plugari, vaan sillä on paljon paremmat ja monipuolisemmat työkalut, eikä balanssi lähtökohtaisesti muutu masteroinnissa (näin ainakin Virtalähde joskus kommentoi täällä tähän aiheeseen).

EDIT: Kevyt limitointi voi myös olla kätevä jos tekee jotain välibounsseja bändille kuultavaksi, ettei eka kommentti ole että ei potki, kun biisi soi 10 dB hiljempaa kuin masteroidut levyt
Aamuhaamu
05.02.2016 13:58:51
Onkos jengi huomannut äänenlaadullisesti eroja Ozone 5 ja Ozone 7 välillä? Halpahan tuo olisi päivittää, mutta en keksi oikein hirveästi mitään toiminnallisia eroja noiden kahden perusversion välillä GUI:ta lukuunottamatta. Ja mitenkäs nuo Ozone 7 Advancedin uudet saturaatiot ja vintage-mallinnukset? Toimiiko?
anapena
05.02.2016 20:44:22 (muokattu 06.02.2016 21:10:23)
Aamuhaamu: Onkos jengi huomannut äänenlaadullisesti eroja Ozone 5 ja Ozone 7 välillä? Halpahan tuo olisi päivittää, mutta en keksi oikein hirveästi mitään toiminnallisia eroja noiden kahden perusversion välillä GUI:ta lukuunottamatta. Ja mitenkäs nuo Ozone 7 Advancedin uudet saturaatiot ja vintage-mallinnukset? Toimiiko?

Mulla sama tilanne, kutonen jäi välistä. Oli mulla demo koneella, jota en koskaan tulllut käynnistäneeksi. Ostin sitten seiskan, kun piti yksi jatsiprojekti saada miksattua. Suoria vertailuja vitoseen en ole tehnyt. Telkkariohjelmien miksauspresetit ovat edelleen vain vitosessa, eli sillä mennään edelleen ne.

Jatsiprojektissa ja seiskassa mulla oli tietty kaikki vintagemurkulat sillai vähän päällä:) Masteroijalta tuli kommenttia, että mukavan vanhanaikainen ja lämmin soundi. Noh, sellainen oli haussakin! Toki sitä tukivat matkalla monet muutkin asiat.

Tykkään seiskan käyttöliittymästä, jos ei vitosessakaan vikaa ollut. Dynaaminen eq on kiva, bypassille laitettaessa volumen tasaus myös ja varmaankin preview eri pakkausformaateille. En mä tuosta enää haluaisi pakittaa. Toki mukana on vaihtelunhalua ja uutuudenviehätystä.

Niin ja mulla on se Advance molemmista. Ei se jatsimiksaus huonolta kuulostanut vanhan vitosenkaan läpi, tosin sitä en ollut enempiä ruuvannut, vaan tehnyt sellaisen pikasikademopresetin.

Olen huomannut käyttäväni aika paljon Ozonen eqta clippien täsmäekuttamiseen, enempi kuin dawin omia.

Sitä se masteroija sanoi, että ei tälle mitään varmaan tarvii tehdä:) Sain toki välillä arvokasta palautetta joistakin biiseistä, joita sitten korjailin. Kaikkea ei vaan tehdessä itse huomaa.
Istu ja pala!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)