Aihe: Ulkona soittaminen.. | 1 |
---|
|
Terve kaikille jazzareille. Mietin teoriapalstan ja tämän välillä, kokeillaan nyt tätä. Löytyykö vinkkejä, miten harjoitella sooloilussa "ulkona" soittamista. Itse olen basisti ja innokas harrastelija-jazzari. Soinnut ja asteikot, sekä niiden suhde toisiinsa on aika mukavasti hallussa, mutta tämä sävellajista ulkona käyminen tyylikkästi ei aina ole niin menestyksekästä. Eli ajatteletteko esim. Jotain "näkymättömiä" kakkos-vitosia johonkin, side-slippingiä tai muita kikkoja? |
|
jazzitukka: Terve kaikille jazzareille. Mietin teoriapalstan ja tämän välillä, kokeillaan nyt tätä. Löytyykö vinkkejä, miten harjoitella sooloilussa "ulkona" soittamista. Itse olen basisti ja innokas harrastelija-jazzari. Soinnut ja asteikot, sekä niiden suhde toisiinsa on aika mukavasti hallussa, mutta tämä sävellajista ulkona käyminen tyylikkästi ei aina ole niin menestyksekästä. Eli ajatteletteko esim. Jotain "näkymättömiä" kakkos-vitosia johonkin, side-slippingiä tai muita kikkoja? Simppeli tapa on käväistä puolisävelaskelta ylös/alas sävellajeissa ja miettiä tyylikäs tapa palata takaisin. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Ainahan sitä ulos soittaa, mutta palaapas takaisin... =D Soinnun vaihdon valmistelu kakkosviitosella, jossa viitonen on käypäinen muunnesointu voisi olla tuon Baronin konstin lisäksi yksi konsti. Jos tähtäimessä on duuridointu, niin sen "lähestymiskuviossa" viitoselle soitettu alt - tai jazz-molli - puolikasta ylempää vie inan ulos, ja takaisin tuleminen onnistuu sujuvasti. White men can't Monk |
baron 07.01.2016 15:54:51 (muokattu 07.01.2016 18:01:46) | |
|
Zeeboo: Ainahan sitä ulos soittaa, mutta palaapas takaisin... =D Soinnun vaihdon valmistelu kakkosviitosella, jossa viitonen on käypäinen muunnesointu voisi olla tuon Baronin konstin lisäksi yksi konsti. Jos tähtäimessä on duuridointu, niin sen "lähestymiskuviossa" viitoselle soitettu alt - tai jazz-molli - puolikasta ylempää vie inan ulos, ja takaisin tuleminen onnistuu sujuvasti. Mulla on juuri soittoläksynä Bill Evansin soolo piisissä "The Opener" ja herra tekee yhdessä kohtaa sen niin (ekan choruksen loppu) että ensin Cmaj7 soinnun päälle des-miksolyydistä, seuraava sointu G7alt, jonka asteikossa melkein samat sävelet ( g - ges ainoa ero) ja sitten ollaankin taas takaisin Cmaj7 soinnussa ja c-joonisessa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
No niin, juuri tällaisia ajatusmalleja ajoin takaa. Kiitos teille molemmille näistä. |
baron 08.01.2016 19:10:26 (muokattu 08.01.2016 19:17:01) | |
|
jazzitukka: Terve kaikille jazzareille. Mietin teoriapalstan ja tämän välillä, kokeillaan nyt tätä. Löytyykö vinkkejä, miten harjoitella sooloilussa "ulkona" soittamista. Itse olen basisti ja innokas harrastelija-jazzari. Soinnut ja asteikot, sekä niiden suhde toisiinsa on aika mukavasti hallussa, mutta tämä sävellajista ulkona käyminen tyylikkästi ei aina ole niin menestyksekästä. Mut oonks mä joku tyhmä vai mikä? Jos sä basistina alat seurata solistia niin eihän se enää ole "ulossoittamista"? Vaan "reharmonisointia" tai jotain vastaavaa. Ulossoittaminen mun mielestä on sitä että komppi pysyy originaalissa ja solisti seikkailee missä seikkailee. Tietysti jos sä mietit sitä että itse soitat sooloa niin sitten eri asia. Edit: Musan idishän on luoda jännitteitä ja purkaa niitä. Ja "ulossoittaminen" on tehokas tapa luoda jännite. Mutta jos koko bändi soittaa "ulos" niin eihän siinä mitään jännitettä enää ole! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Tarkoitin juurikin, kun soitan soitan sooloa itse. |
|
Soitan soitan.....osaan myös kirjoittaa ulos. |
baron 09.01.2016 21:45:50 (muokattu 09.01.2016 21:46:39) | |
|
jazzitukka: Tarkoitin juurikin, kun soitan soitan sooloa itse. Okei, sitten puhutaankin samaa kieltä! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Jazzitukalle konsteja painua ulos ja tulla takaisin sisään. Siis mitä soittaa esim. kakkosvitosessa ennen paluuta perussointuun. Alla esimerkit C-duurissa, eli mitä skaalaa (sävellajia) soitetaan "ulkona oltaessa" dm:n ja G7:n aikana. Sitä sinulle ei varmastikaan tarvitse kertoa, että bändin soittaessa (VI-tilanteessa) dominanttiseiskaa solisti voi aina käyttää alt-asteikkoa, mikä myös on "ulkona" soittamista. 1. Tritonus-kakkosvitonen dm normaalisti G7:n sijaan Abm7 Db7 2. Kromaattinen kakkosvitonen puoli sävelaskelta ylhäällä dm:n sijaan ebm7 Ab7 G7:n sijaan dm7 G7 3. Kromaattinen kakkosvitonen puoli sävelaskelta alhaalla dm:n sijaan dbm7 Gb7 G7:n sijaan dm7 G7 4. "G fryyginen" dm normaalisti G7:n sijaan fm7/G Bb7 5. "Lady Bird" dm:n sijaan dm7 Eb7 G7:n sijaan AbMaj7 Db7 6. "Countdown" dm:n sijaan dm7 _Eb7 G7:n sijaan Abmaj7 B7 C:n aikana vielä Emaj7 G7 ennen paluuta C:hen |
|
Hyvä, kiitoksia! |
|
Ulkona soittaminen on kylmää touhua tähän vuodenaikaan. Ei mulla muuta! :D Eikun on mulla muuta: terveiset teoriapalstalle, aika vähän tulee täällä vielä käytyä mutta kivaa nähdä että valot on vielä päällä! :D (peukkuhymiö) "Dr. Dominant, I presume?" |
|
Peksujeff: konsteja painua ulos ja tulla takaisin sisään. Iso kiitos näistä! "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Epämuusikko: Iso kiitos näistä! Kiitos kiitoksista. Hieman harmittaa, että tämä sivusto ei ymmärrä eroa tavu- ja väliviivan välillä, vaan jättää väliviivat kylmästi pois. En siis kirjoittanut mistään VI:sta (kutosesta?), vaan V-I.sta, eli viitos-ykkösestä. Toivottavasti sait selvää kuitenkin. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|