Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ulkona soittaminen..
1
jazzitukka
16.12.2015 07:58:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve kaikille jazzareille. Mietin teoriapalstan ja tämän välillä, kokeillaan nyt tätä. Löytyykö vinkkejä, miten harjoitella sooloilussa "ulkona" soittamista.
Itse olen basisti ja innokas harrastelija-jazzari. Soinnut ja asteikot, sekä niiden suhde toisiinsa on aika mukavasti hallussa, mutta tämä sävellajista ulkona käyminen tyylikkästi ei aina ole niin menestyksekästä.
Eli ajatteletteko esim. Jotain "näkymättömiä" kakkos-vitosia johonkin, side-slippingiä tai muita kikkoja?
 
baron
20.12.2015 17:46:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzitukka: Terve kaikille jazzareille. Mietin teoriapalstan ja tämän välillä, kokeillaan nyt tätä. Löytyykö vinkkejä, miten harjoitella sooloilussa "ulkona" soittamista.
Itse olen basisti ja innokas harrastelija-jazzari. Soinnut ja asteikot, sekä niiden suhde toisiinsa on aika mukavasti hallussa, mutta tämä sävellajista ulkona käyminen tyylikkästi ei aina ole niin menestyksekästä.
Eli ajatteletteko esim. Jotain "näkymättömiä" kakkos-vitosia johonkin, side-slippingiä tai muita kikkoja?

 
Simppeli tapa on käväistä puolisävelaskelta ylös/alas sävellajeissa ja miettiä tyylikäs tapa palata takaisin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Zeeboo
07.01.2016 15:22:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ainahan sitä ulos soittaa, mutta palaapas takaisin... =D
 
Soinnun vaihdon valmistelu kakkosviitosella, jossa viitonen on käypäinen muunnesointu voisi olla tuon Baronin konstin lisäksi yksi konsti. Jos tähtäimessä on duuridointu, niin sen "lähestymiskuviossa" viitoselle soitettu alt - tai jazz-molli - puolikasta ylempää vie inan ulos, ja takaisin tuleminen onnistuu sujuvasti.
 
White men can't Monk
baron
07.01.2016 15:54:51 (muokattu 07.01.2016 18:01:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Ainahan sitä ulos soittaa, mutta palaapas takaisin... =D
 
Soinnun vaihdon valmistelu kakkosviitosella, jossa viitonen on käypäinen muunnesointu voisi olla tuon Baronin konstin lisäksi yksi konsti. Jos tähtäimessä on duuridointu, niin sen "lähestymiskuviossa" viitoselle soitettu alt - tai jazz-molli - puolikasta ylempää vie inan ulos, ja takaisin tuleminen onnistuu sujuvasti.

 
Mulla on juuri soittoläksynä Bill Evansin soolo piisissä "The Opener" ja herra tekee yhdessä kohtaa sen niin (ekan choruksen loppu) että ensin Cmaj7 soinnun päälle des-miksolyydistä, seuraava sointu G7alt, jonka asteikossa melkein samat sävelet ( g - ges ainoa ero) ja sitten ollaankin taas takaisin Cmaj7 soinnussa ja c-joonisessa.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
jazzitukka
07.01.2016 22:25:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, juuri tällaisia ajatusmalleja ajoin takaa. Kiitos teille molemmille näistä.
 
baron
08.01.2016 19:10:26 (muokattu 08.01.2016 19:17:01)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzitukka: Terve kaikille jazzareille. Mietin teoriapalstan ja tämän välillä, kokeillaan nyt tätä. Löytyykö vinkkejä, miten harjoitella sooloilussa "ulkona" soittamista.
Itse olen basisti ja innokas harrastelija-jazzari. Soinnut ja asteikot, sekä niiden suhde toisiinsa on aika mukavasti hallussa, mutta tämä sävellajista ulkona käyminen tyylikkästi ei aina ole niin menestyksekästä.

 
Mut oonks mä joku tyhmä vai mikä? Jos sä basistina alat seurata solistia niin eihän se enää ole "ulossoittamista"? Vaan "reharmonisointia" tai jotain vastaavaa.
Ulossoittaminen mun mielestä on sitä että komppi pysyy originaalissa ja solisti seikkailee missä seikkailee.
Tietysti jos sä mietit sitä että itse soitat sooloa niin sitten eri asia.
 
Edit: Musan idishän on luoda jännitteitä ja purkaa niitä. Ja "ulossoittaminen" on tehokas tapa luoda jännite. Mutta jos koko bändi soittaa "ulos" niin eihän siinä mitään jännitettä enää ole!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
jazzitukka
09.01.2016 15:54:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitin juurikin, kun soitan soitan sooloa itse.
 
jazzitukka
09.01.2016 17:21:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Soitan soitan.....osaan myös kirjoittaa ulos.
 
baron
09.01.2016 21:45:50 (muokattu 09.01.2016 21:46:39)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jazzitukka: Tarkoitin juurikin, kun soitan soitan sooloa itse.
 
Okei, sitten puhutaankin samaa kieltä!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Peksujeff
13.01.2016 23:54:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzitukalle konsteja painua ulos ja tulla takaisin sisään. Siis mitä soittaa esim. kakkosvitosessa ennen paluuta perussointuun. Alla esimerkit C-duurissa, eli mitä skaalaa (sävellajia) soitetaan "ulkona oltaessa" dm:n ja G7:n aikana. Sitä sinulle ei varmastikaan tarvitse kertoa, että bändin soittaessa (VI-tilanteessa) dominanttiseiskaa solisti voi aina käyttää alt-asteikkoa, mikä myös on "ulkona" soittamista.
 
1. Tritonus-kakkosvitonen
dm normaalisti
G7:n sijaan Abm7 Db7
 
2. Kromaattinen kakkosvitonen puoli sävelaskelta ylhäällä
dm:n sijaan ebm7 Ab7
G7:n sijaan dm7 G7
 
3. Kromaattinen kakkosvitonen puoli sävelaskelta alhaalla
dm:n sijaan dbm7 Gb7
G7:n sijaan dm7 G7
 
4. "G fryyginen"
dm normaalisti
G7:n sijaan fm7/G Bb7
 
5. "Lady Bird"
dm:n sijaan dm7 Eb7
G7:n sijaan AbMaj7 Db7
 
6. "Countdown"
dm:n sijaan dm7 _Eb7
G7:n sijaan Abmaj7 B7
C:n aikana vielä Emaj7 G7 ennen paluuta C:hen
 
jazzitukka
14.01.2016 07:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä, kiitoksia!
 
Dr Dominant
14.01.2016 15:47:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ulkona soittaminen on kylmää touhua tähän vuodenaikaan. Ei mulla muuta! :D
 
Eikun on mulla muuta: terveiset teoriapalstalle, aika vähän tulee täällä vielä käytyä mutta kivaa nähdä että valot on vielä päällä! :D (peukkuhymiö)
 
"Dr. Dominant, I presume?"
Epämuusikko
16.01.2016 03:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peksujeff: konsteja painua ulos ja tulla takaisin sisään.
 
Iso kiitos näistä!
 
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
Peksujeff
27.02.2016 02:13:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Iso kiitos näistä!
 
Kiitos kiitoksista. Hieman harmittaa, että tämä sivusto ei ymmärrä eroa tavu- ja väliviivan välillä, vaan jättää väliviivat kylmästi pois. En siis kirjoittanut mistään VI:sta (kutosesta?), vaan V-I.sta, eli viitos-ykkösestä. Toivottavasti sait selvää kuitenkin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «