Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: akustinen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aloittelija ja halpa Harley Benton
1
Jari1981
28.12.2015 08:32:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei
 
Mulla on halpa Harley Benton akkari ja olen aloittanut kitaransoiton harjoittelun ja aattelin kysyä että onko kyseinen kitara sellainen jolla kannattaa harjoitella. Jotenkin tuntuu että on tosi vaikea soittoinen ja tuo jo muutenkin haastavaan hommaan lisä haastavuutta ihan turhaan, vai kuvittelenko vaan?
 
Tuntuu että kielet on korkeella ja nauhat korkeita eli on vähän sellainen fiilis että on tosi raskas soittaa. Muutenkin sormet kovilla niin sitten jos soitin itse vaikeuttaa sitä turhaan niin ei hyvä.
 
Mielipiteitä kiitos.
 
Demo Harrison
28.12.2015 09:31:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harley Bentonista ei mulla henk.koht. kokemuksia saati mielipiteitä, mutta monilla muilla täällä varmaankin?
 
Tuo vaikea soitettavuus ei kuulosta tosiaan hyvältä; sellainen voi lannistaa soittoinnon nopeasti.
 
Vaikka eipä silti, oli minunkin ensimmäinen akkarini herraties mikä itänaapurissa kasattu kieliloota ja säädöt niin ja näin, mutta palava into ajoi vaikka läpi harmaan kiven (ja kun en osannut muunlaisista haaveillakaan).
 
Eikös se ollut Ilpo Saastamoinen joka vuonna kivi ja kirves totesi Kitarakirjassaan, että kun saat F-barreen ekasta nauhavälistä, niin silloin hyvä?
 
Mä olin vuosia tyytyväinen tähän Yamahaan (kunnes upgreidasin Meksikon Martiniin): http://www.thomann.de/fi/yamaha_f310_na.htm
 
Krooninen sävelkorvan tulehdus ja ajoittainen rytmitajuttomuustila
Jari1981
28.12.2015 09:38:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos vastauksesta :)
 
Pitää vaan treenata ja kun vähän osaa jotain niin on helpompi perustella vaimolle että nyt pitää ostaa parempi soitin ;)
 
Itellä vielä sellainen hidaste että mulla on reumaa, eli vaikka sormet kyllä toimii ja taipuu suht normaalisti niin sormi voimissa tuntuu olevan puutetta, mutta nekin varmaan kasvaa kun treenaa :)
 
73nd3r
28.12.2015 10:34:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattais odotellessa kuitenkin tarkastaa jos siitä halvastakin kitarasta saisi paremman, eli laittaa se säätöihin. Ammattilaisella akkarin perushuolto on viidenkympin hujakoilla.
 
Jos tuon tekee itse, niin satulaurien korkeus vaikuttaa todella paljon soittotuntumaan.
Tallapuolelta lasketaan kielikorkeutta jos on tarvetta, ja kaulan kaarta säädetään kaularaudalla.
Kaikissa näissä eka juttu on tarkistaa mittaamalla mikä on lähtötilanne.
 
Ai niin: jos nauhat on korkeat, niin senhän periaatteessa pitäis helpottaa soittoa; kieliä ei tartte painaa voimalla otelautaan asti vaan kitara soi hellemmälläkin tatsilla.
 
Jari1981
28.12.2015 10:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok pitää miettiä tuota säätö hommaa. Sointuja soittaessa tuntuu kyllä että kieli pitää painaa pohjaan saakka, mutta joo, pitää etsiä sitä tatsia jos sellainen löytyis :)
 
basisti1971
29.12.2015 08:42:32 (muokattu 29.12.2015 08:44:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi.
 
Mullakaan ei ole kokemusta HB akustisista, ainoastaan parista 6 kielisestä bassosta.
 
Kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia.
 
Toinen oli T-Kaupan ja toinen (ehkä) edellisen omistajan toimesta säädetty soittokuntoon, mutta hienosäädöille oli toki vielä tilaa.
 
Säädöt kun tuppaavat olemaan varsin henkilökohtainen juttu, ja harvoin vieras pystyy ilman pitkää asiakassuhdetta loppukäyttäjää täysin miellyttävään lopputulokseen.
Varsinkin jos asiakas ei tiedä antaa tarkkoja numeerisia arvoja eri säätökohteille.
 
Tuohon kun vielä lisää kausivaihtelun joka muuttaa säätöjä soittimesta riippuen enemmän tai vähemmän, on homma vähintäänkin haastavaa.
 
Suoraan T-Kaupasta tuleessa oli hintaluokan mukaiset kielet, eli vaihtoon meni samoin tein.
Kielillä onkin suuri merkitys soitettavuuteen, ja jos ei ole varmaa tietoa ensiasennuskielien merkistä/laadusta, kannattaa suosiolla vaihtaa.
Kalleimpia Elixirejä ei kannata ensikieliksi ehkä hankkia, peruskielet joltain tunnetulta valmistajalta riittävät mainiosti.
 
Varoituksen sananen tosin kielien vaihdosta halvemmissa instrumenteissa.
Jos kielten paksuuksia kovasti muuttaa soittotuntumaa keventääkeen, saattaa olla ettei kielten veto enää riitäkään, ja yksitoimisen kaularaudan täysin löysääminenkään ei kielten särinää enää poista.
Kaksitoimisilla kaularaudoilla ei moista ilmiötä toki pääse tapahtumaan, mutta harvemmin noita halpiksissa näkee, vaikka kustannusero onkin mitätön.
 

 

 
Varsin usein halvan ja keskihintaisen soittimen hinnan ero (kivijalka)liikkestä ostettuna kulminoituu tuohon viimeistelyyn ja säätöön, nuo valmistusketjun osa-alueet kun eivät koneelta ja/tai kokemattomalta koneapinalta luonnistu, vaan tarvitaan taitoa ja tietoa.
Ja AIKAA.
Muutaman tunnin tuntiveloitus kun on usein saman verran kuin instrumentin myyntihinta, ei liene vaikea ymmärtää miksei soittimet ole paremmin säädöissään.
 
Nettikaupassa hintaluokat voivatkin vääristyä melkoisesti, jos yksi toimija pukkaa kaikki instrumentit tarkastamatta kontista eteenpäin, toinen varmistaa vireen ja ehkä perussäädöt, ja kolmas tekee perusteellisemman säätötyön.
 

 
Yksinkertaisin tapa haarukoida etukäteen josko säädöt ovat omassasi pahasti pielessä vai ei, on antaa soitin jokun pidemmälle ehtineen näppeihin, tai vertailla itse soitettavuutta muihin vastaavanlaisiin instrumentteihin.
Kavereilla tai liikkeessä, molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
 
Eritoten akustisissa haluttu äänenvoimakkuus usein määrittelee kevyt-/raskassoittoisuuden.
Mitä kevytsoittoisempi istrumentti, sitä hiljaisempi ääni.
Ja päinvastoin.
Syitä on monia, lähtien erilaisista kielistä ja soittotekniikasta.
 
Lähes poikkeuksetta akustinen on myös aina huomattavasti raskaampi soitettava kuin vastaavanlaatuinen lankkukitara, joten noiden välinen vertailu ei yleensä ole mielekästä.
 

 
Onnea ja menestystä harrastuksellesi.
 

 
T:Samuli
 
Jari1981
29.12.2015 10:40:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko aluksi sanoa että, ihan mahtavaa porukkaa täällä ja oikeesti tulee sellainen fiilis että täällä foorumilla olevat ovat yhtenäinen porukka ja toisia autetaan ja tsempataan. Harvinaista nykyään keskustelupalstoilla.
 
Sitten asiaan :)
 
Noista säädöistä kyselisin, että mitä akkareissa säädetään sillon kun säädetään?
 
Eilen treenailin ja tuli sellainen mieleen että kun sormenpääthän on kovilla aluksi niin varmaan ajan kuluessa sormen päät "turtuu" ja nahka paksunee ja kovenee, joka sekin varmaan vaikuttaa soittamiseen kun ei kielet uppoa ihan täysin sormen pehmeään ihoon. Nämä tosin minun ihan omia omituisia päätelmiä :)
 
pappasfin
29.12.2015 12:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jari1981: ...Noista säädöistä kyselisin, että mitä akkareissa säädetään sillon kun säädetään?...
 
Mikä kitara sulla on? Nylon- vai teräskielinen?
 
- Tarkista ekana se kaulan käyryys, jos kaula/otelauta on kovasti kuopallaan eli keskeltä kaulaa/otelautaa on kielet selvästi korkeammalla kuin muualla niin käyryys on aivan liian iso ja kaulaa pitää saada suoremmaksi. Mulla on akkareissa niin nylon- kuin teräskielisissä kaula/otelauta ihan suorana.
 
- Kun ja jos säädät sitä kaulaa niin löystää vähän kieliä aavistuksen koska kun kaulaa suoristat niin se kiristää kieliä kun kaula menee suoremmaksi (ite teen näin varmuudeksi).
 
- kiristä kaulaa n. maksimissaan 1/4 kierrosta myötäpäivään (jotkut kiristää jopa 1/2 kierrosta mutta mä olen tässä asiassa vähän varovaisempi). Anna kaulan asettua hieman eli kaula hakaa pienellä viipeellä lopulliseen asentoonsa kiristämisen jälkeen.
 
Kaularaudan säädön (kaulan kiristämisen) jälkeen voi toki bodyn tallaluuta hioa sieltä alapäästään eli madaltaa sitä tallaluuta, mutta sitäkään ei vedetä ronskisti vaan aavistuksen ja kokeillaan onko korkeus sopiva (tälleenkin voi kieliä madaltaa eli tallaluuta hiomalla alapuolelta tasaisesti).
 
Sitten on tietenkin se lapapään yläsatula, voihan sen tee se itse mies irrottaa ja sitäkin madaltaa tai sitten hio niitä kieliuria matalammalle, tossa pitää myös olla sen verran tarkkana että se kieliura on sitten hyvällä korkeudella, ura on oikeassa asennossan jne. koska jos viilailee liian matalalle niin voi säristä kielet ja jos viilaa sen uran väärin ja kieli ottaa väärästä kohtaa kiinni voi sekin aiheuttaa särinää jne.
 
Jos olet epävarma niin säädätytä tuo yläsatula ammattilaisella ja samallahan se voi säätää sen tallaluunkin.
 
Kaularaudan säätäminen, jos se kitarasta löytyy niin pystyy itsekin tekemään.
 
Mä olen joka akustisesta hieman madaltanu noita tallaluita ja kaularautaa säätäny mutta yläsatulaan ei ole tarvinnu koskea.
 
PappaSFin
Jari1981
29.12.2015 12:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teräskielinen on mulle.
 
Siis miten kaulaa voi säätää ku on kiinteästi kiinni, eli koko kitara on ns. yhtä palaa.
 
Ilmeisesti kun on halpa kitara niin säätöjä ei edes ole niin kuin pitäisi.
 
Tallaa olen vähän madaltanut, mutta en läheskään tarpeeksi. Sitä aion madaltaa ja saada kieliä vielä hiukan alemmaksi.
 
Keep on rocking!!
pappasfin
29.12.2015 13:43:10 (muokattu 29.12.2015 13:44:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jari1981: Teräskielinen on mulle.
 
Siis miten kaulaa voi säätää ku on kiinteästi kiinni, eli koko kitara on ns. yhtä palaa.
 
Ilmeisesti kun on halpa kitara niin säätöjä ei edes ole niin kuin pitäisi.
 
Tallaa olen vähän madaltanut, mutta en läheskään tarpeeksi. Sitä aion madaltaa ja saada kieliä vielä hiukan alemmaksi.

 
Teräskielisissä kaikissa yleensä on kaularauta millä voi säätää kaulan kaarevuutta.
Se säätö löytyy joko lapapäästä heti sen yläsatulan jälkeen tai sitten kaikukopan aukosta katsottuna kopan sisältä sen kaulaosan bodyn puoleisesta päästä, johon kaulaosa loppuu.
 
Monessa tuo säätö on se kuusiokoloavaimen muotoinen.
 
kuva haulla acoustic guitar truss rod löytyy vaikka kuinka kuvaa pistä tuo löytyy jos on ylipäätään kaularauta kitarassa https://www.google.fi/search?q=trus … bm=isch&q=acoustic+guitar+truss+rod
 
PappaSFin
Jari1981
29.12.2015 13:58:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok kiitos vinkistä. Pitääpä vilkaista ku pääsen kotia.
 
Muistelisin että kielet on ihan kaulan päästä matalalla ja korkeus kasvaa kyllä reilusti siitä eteenpäin, eli säätöä kylä tarvitsee.
 
Keep on rocking!!
peteihis
29.12.2015 18:31:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten on tietenkin se lapapään yläsatula, voihan sen tee se itse mies irrottaa ja sitäkin madaltaa tai sitten hio niitä kieliuria matalammalle, tossa pitää myös olla sen verran tarkkana että se kieliura on sitten hyvällä korkeudella, ura on oikeassa asennossan jne. koska jos viilailee liian matalalle niin voi säristä kielet ja jos viilaa sen uran väärin ja kieli ottaa väärästä kohtaa kiinni voi sekin aiheuttaa särinää jne.
 
Satulan korkeus vaikuttaa soittotuntumaan todella paljon.
 
Kätevä kotikonsti tarkistaa satulan korkeus on, että painaa kielen kiinni 2. nauhaan (siis painaa 3. välistä) ja katsoo kuinka korkealle jää 1. nauhasta.
 
Kielen pitäisi olla juuri ja juuri irti 1. nauhasta. Jos väliä on enemmän kuin tavallisen kopiopaperin paksuuden verran (0.09 mm) niin korkeutta on liikaa (tai ainakin tarpeettoman paljon) -- Eli, kun kieli on nauhasta ilmassa mutta kopiopaperin suikale ei mene vapaaehtoiseti väliin, niin sopiva korkeus on aika lähellä.
 
Sinänsä HB:t on ihan käyttökelpoisia kitaroita. Se, mitä tehdaskitaroiden kanssa yleensä tapahtuu, on että ekan vuoden tai parin aikana puu elää, mistä taas seuraa mm. että joku nauha saattaa nousta otelaudasta vähän ulos ja nauhojen päät alkavat ikävävästi raapia sormia ... Näitä ei kannata kuitenkaan pelästyä. Ne ovat kaikki korjattavissa suht helpostikin ja sitten kun ne on kerran korjattu, kitara yleensä pysyy käyttökunnossa jo vähän pitempään.
 
73nd3r
29.12.2015 19:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt minä laitan hiukan jarrua väliin, enkä edes tarkoita pahalla.
 
Mutta: satulahomma ja tallan madallus tarttee jonkun verran sekä kädentaitoja että tietopohjaa, joten kannattaa ainakin harkita ammattilaisen käyttöä jos itse on säätötöissä aloittelija. Halpa akustinen on tietysti myös paras mahdollinen treenauskohde, joten kysele lisää jos aiot DIY.
 
peteihis: Kielen pitäisi olla juuri ja juuri irti 1. nauhasta. Jos väliä on enemmän kuin tavallisen kopiopaperin paksuuden verran (0.09 mm) niin korkeutta on liikaa (tai ainakin tarpeettoman paljon)
Tähän ei oikeastaan pitäis sanoa mitään, koska olen aika samaa mieltä, ja omat kitarat on aika lailla noin (satulan korkeuden alalimittihän on nauhojen korkeus...). Aloittelevalle luthierille extemporetyökaluilla "vajaa paperin korkeus" on kuiteskin aika vaikeata, joten 0,20mm alaElle ja 0,15mm yläElle (muut linjassa siinä välissä) vois olla parempi yleisohjeena.
 
peteihis
29.12.2015 21:34:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloittelevalle luthierille extemporetyökaluilla "vajaa paperin korkeus" on kuiteskin aika vaikeata, ...
 
No joo, totta kyllä. Aikoinaan tätä tuli itsekin tehtyä puukkopelissä. Nykyään on viilasarja. Ja kärsivällisyyttähän homma toki vaatii. Se paperi on aika hyvä verrokki siinä mielessä, että silmä ei kerro numeroita ja paperia yleensä löytyy jokapaikasta. -- Tietysti, jos käytettävissä on vaikka rakotulkki, niin pysyy paremmin kärryillä, missä mennään. :)
 
Jari1981
30.12.2015 07:44:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni kädentaitoja on ja itseasiassa tallaa madalsin ihan CNC-työstökoneella, eli tarkasti ainakin saa otettua vaikka kuinka pienen lastun tallasta pois :)
 
Mutta ehkä turhaan tässä hifistelen näillä kilometreillä. Treeniä treeniä on mun suunnitelma jos kerran on niin että kyseinen keppi on ihan käypä peli aloittelijalle. Aion kyllä käydä soitinliikkeessä kokeilemassa muita kitaroita jotta saa vähän käsitystä mihin kategoriaan soitettavuudeltaan Harley Bentonini kuuluu.
 
Keep on rocking!!
Jari1981
31.12.2015 10:18:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen tarkastelin kitaraani ja todellakin, huomasin että kaula on aikareilusti kaarella ja kielet korkealla. Tänään aion säätää ja saada kaula suoremmaksi.
 
Eilen harjoittelin aika paljon ja ihanasti sormen päät hellänä, mutta kyllä ne siitä tottuu.
 
C-duuri sointu on aika paha ku on aika leveä ote ja vielä ei sormet tottele niin ku pitäis. G on helppo, kun taas D hankala ku sormet pitää olla niin ahtaasti.
 
Keep on rocking!!
73nd3r
31.12.2015 11:11:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jou, kyllä se siitä.
 
Laita niin pieni relief millä kitara sun soittotatsilla soi särisemättä; vaikka ensin ihan suoraksi ja siitä tarpeen mukaan auki 1/8 kierroksen askelin. Tuo kielten löysääminen kaularautaa säädettäessä olikin jo tuolla yllä, jatketaan että kielet taas vireeseen kun odotat kaulan asettumista. Tuttuun kitaraan tulee aika äkkiä tatsi, tietää minkä verran ja miten nopeesti kaula asettuu säätäessä.
 
Satulaurien korkeudessa yks vinkki ongelmista on jos vapaat kielet on vireessä ja intonaatio kohdallaan, mutta alimmilla (1-3) nauhoilla on selvää ylävireisyyttä, joka vähenee ylemmäs siirtyessä. G- ja D-soinnuilla sen kuulee parhaiten.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «