Aihe: Basso leuan alla vai munissa ? | |
---|
|
Katselin jokin aika sitten YouTubesta varsin mainiota puolalaista 80-luvun jaskaa ja siinä basistilla oli instumentti aivan leuan alla. Ergonomisesti se näytti kaikkea muuta kuin järkevältä. Entäs sitten se basson roikotus munissa handut suorana ? Onko basson ja leuan välinen suhde riiippuvainen soitettavan musiikin tyylistä ? Eller hur ? |
|
Eihän basso sepaluksen kohdalla ole vielä kovin matalalla. Basso polvissa alkaa olemaan. Stidi alla. |
|
Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon sen uudestaan: kun päältä tai alta pystyy vilauttamaan mulkkua niin silloin on hyvä. Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne. reaper666: ei kauhean vakuuttavaa, että tarvii noin monta kokemusta ennen kuin tajuaa tunkea cheddaria perseeseen. |
|
Vessajono: Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon sen uudestaan: kun päältä tai alta pystyy vilauttamaan mulkkua niin silloin on hyvä. Näin ommarjat. "Kyläkauppias saisi kyllä tarjota minulle hampurilaispihvin kiitokseksi tästä." |
|
Itse tykkään nykyään säätää hihnan niin, että se ei kiristä/roiku kun basso on sylissä istualtaan soitellessa. Näin saa pidettyä saman soittotuntuman asennosta riippumatta (ja vilauteltua peenistä basson alapuolelta, mikä aiemmissa viesteissä oli todettu oleelliseksi) I used to be a guitarist like you but then I took a bass in the knee |
EP 22.12.2015 09:49:13 | |
|
Mulle on jääny mieleen ruotsinlaivalla vuosikymmeniä sitten eräs ruotsalainen bändi jonka basistin hihna tuli haarojen välistä olkapäälle ja basso siis lähes pystyasennossa. |
|
Jos se svengaa, niin ihan sama missä pitää. Itse kylläkin tykkään pitää kitaraa ja bassoa juurikin niin, että hihnan kanssa on istuessa ja seistessa sama soittotuntuma ja kitara aina hihnan varassa. Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka |
|
Mä en yleensä käytä bassossa sträppiä jos istun. Siinähän se pysyy polvella ilmankin. No flying vee ei varmaan pysy. Stidi alla. |
Basista 24.12.2015 23:50:26 (muokattu 25.12.2015 19:20:08) | |
|
Kyllä se munissa roikkuu. On jotenkin tutun ja turvallisen oloista räplätä sieltä. |
|
Kunhan se on ergonomisesti oikein ettei pääse syntymään turhia lihasjännitystiloja. Mä tykkään pitää sitä niin että asento on sama sekä istuma- että seisoma-asennossa. "This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson |
Keny 27.12.2015 12:09:22 | |
|
Thefish: Kunhan se on ergonomisesti oikein ettei pääse syntymään turhia lihasjännitystiloja. Mä tykkään pitää sitä niin että asento on sama sekä istuma- että seisoma-asennossa. Komppaan täysin tota.Vaikka nää on usein huumorijuttuja niin kuitenkin se asento just ettei tuu noit jännityksiä.Näist on tääl väännetty aina et kun on niin rok roikottaa sitä polvissa ja millon mitäkin.Jos tylii on tärkein niin paskaks vaan kädet....sama se.Mut joo ja hihnaa tietyissä bassoissa myös istuen. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits |
|
Tykkään pitää oikeaa kättä suorana, eli munissa. Siitä jos vähän nostaa ylös on ranne luonnottomassa kulmassa ja jumissa alta aikayksikön. |
|
Mulla on siinä välissä, ei munissa eikä leuan alla. Siinä läskimahan kohdilla. Yamaha TRBX504 |
okabass 29.12.2015 12:57:49 (muokattu 29.12.2015 12:58:35) | |
|
Minä pidän laukussa, niin ei tuu nikamat ja saranat kipeiks eikä kukaan pääse vit**ilemaan vääristä passoäänistä. |
|
willie: -- Onko basson ja leuan välinen suhde riiippuvainen soitettavan musiikin tyylistä ? -- Tietyssä musiikkityylissä on tietynlainen basson rooli ja tiettyyn basson rooliin liittyy tietty alue/rekisteri, jossa liikutaan. Fuusiojazzissa basson rooli on paikoin komppaamisen lisäksi myös solistinen joten koko kaulan tulisi olla hyvin soittajan ulottuvilla. Vastaavasti rockin ja vanhan r&b/motownin parissa ei stereotypisesti liikuta juuri viidennen nauhan yläpuolella. Basson pitäminen alhaalla mahdollistaa näppäilykäden ranteen pysymisen suorassa (=veri kiertää) ja otelautakäsikin yltää hyvin 1-9. nauhan väliselle alueelle. 12. nauhan yläpuolella olevat äänet ei ole niin hyvin saavutettavissa, koska otelautakäsi saattaa osua soittajan reiteen. Ylempiin ääniin pääsee kyllä, mutta soittaja voi joutua liikuttelemaan bassoa päästäkseen ääniin helpommin käsiksi. Ei siis mikään ihme, että rokkihommissa basistit voi korkealta tiluttamisen ajaksi kääntää basson pystympään tai nostaa jalan monitorin päälle, jotta ylimmille nauhoille yltää hetkellisesti paremmin. Basson pitäminen ylhäällä tuo koko kaulan helposti saataville, mutta homman mennessä äärimmilleen, tulee näppäilykäden ranteeseen kulmaa (=veri ei kierrä) ja vastaavasti 1-4. nauhojen välinen alue voi vaatia soittajalta turhaa kurottamista. 5-6-kielisiä bassoja käyttäville fuusiosoittajille tämä ei välttämättä ole ongelma, kun E-kielen ensimmäisiä ääniä voi soittaa B-kieleltä. Itse työskennellessäni freelancerina eri musatyylien parissa saatan vaihdella hihnan korkeutta myös proggiksen mukaan. Lähtökohta hihnan korkeudella on kuitenkin välimaastosta hieman alaspäin. Muistaakseni Billy Sheehan mainitsi jollain videolla löytäneensä vuosikymmenien saatossa hänelle sopivan hihnan pituuden, jolla basso on seisten ja istuen aina samassa paikassa. Ehkä vastaavantyyppinen löydös on vielä itselläkin edessä jahka ammattiura on jatkunut tarpeeksi pitkään. Fiilis on kuitenkin todella tärkeä osa soittamista joten kannattaa säätää hihna korkeudelle, jolla on hyvä fiilis soittaa. Jos se musaopistomaikka on kiristänyt hihnan puoleen metriin, että on helppo tiluttaa kurssitutkinnossa kikkakoreoiden gottamatcheja niin on ihan ok löysätä hihnaa, kun menee soittamaan kavereiden kanssa punkkia pommisuojaan. Jos tuntee jo näyttävänsä typerältä bassonsa kanssa esim. hihnan vuoksi niin ei siinä kovin timanttisia bassolinjojakaan soitella. "Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään." |
|
jperala: Mulla on siinä välissä, ei munissa eikä leuan alla. Siinä läskimahan kohdilla. Samalla korkeudella itsellänikin. Kiitos myös JukkaPenalle mielenkiintoisesta kirjoituksesta. |
|
Semmoinen vanhanaikainen lyhyehkö sträppi niin pitkäksi vedettynä kun sen saa, on mulle tyypillinen säätö. Aika usein annan sträpin olla niin kuin se sattuu olemaan. Stidi alla. |
|
jukkajylli: Semmoinen vanhanaikainen lyhyehkö sträppi niin pitkäksi vedettynä kun sen saa, on mulle tyypillinen säätö. Aika usein annan sträpin olla niin kuin se sattuu olemaan. Mikä on "sträppi"? Joku uusi lintulaji? ;) |
Dropped C 31.12.2015 16:29:26 (muokattu 31.12.2015 16:32:11) | |
|
Tsööts of Misery ja Tatsu Mikami näyttää mallia: www.brooklynvegan.com/img/music/marylanddeathfest/2012/day4/87.jpg Livenäkin nähnyt. Kovasti ihmettelen että se soitto noin sujuu. Tää kundi muistaakkeni vielä kiipeili lavarakenteissa. |
|
Dropped C: Tsööts of Misery ja Tatsu Mikami näyttää mallia: www.brooklynvegan.com/img/music/marylanddeathfest/2012/day4/87.jpg Livenäkin nähnyt. Kovasti ihmettelen että se soitto noin sujuu. Tää kundi muistaakkeni vielä kiipeili lavarakenteissa. Juu, käsittämättömän alhaalta vetää kyllä. Ei se mun näkemillä keikoilla kyllä ehkä ihan noin alhaalla kuitenkaan ollu :D |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|