Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Basso leuan alla vai munissa ?
1 2
willie
21.12.2015 23:18:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katselin jokin aika sitten YouTubesta varsin mainiota puolalaista 80-luvun jaskaa ja siinä basistilla oli instumentti aivan leuan alla. Ergonomisesti se näytti kaikkea muuta kuin järkevältä.
 
Entäs sitten se basson roikotus munissa handut suorana ? Onko basson ja leuan välinen suhde riiippuvainen soitettavan musiikin tyylistä ?
 
Eller hur ?
 
jukkajylli
21.12.2015 23:28:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän basso sepaluksen kohdalla ole vielä kovin matalalla. Basso polvissa alkaa olemaan.
 
Stidi alla.
Vessajono
21.12.2015 23:33:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon sen uudestaan: kun päältä tai alta pystyy vilauttamaan mulkkua niin silloin on hyvä.
 
Dr. Funkenstein: Hattu nousee kyllä teille, jonkunhan ne on ne rahat otettava pois. Nobelaneria ja pitkää ikää sinne. reaper666: ei kauhean vakuuttavaa, että tarvii noin monta kokemusta ennen kuin tajuaa tunkea cheddaria perseeseen.
Funkånaut
21.12.2015 23:34:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vessajono: Olen sanonut tämän ennenkin ja sanon sen uudestaan: kun päältä tai alta pystyy vilauttamaan mulkkua niin silloin on hyvä.
 
Näin ommarjat.
 
"Kyläkauppias saisi kyllä tarjota minulle hampurilaispihvin kiitokseksi tästä."
deetaili
22.12.2015 05:28:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse tykkään nykyään säätää hihnan niin, että se ei kiristä/roiku kun basso on sylissä istualtaan soitellessa. Näin saa pidettyä saman soittotuntuman asennosta riippumatta (ja vilauteltua peenistä basson alapuolelta, mikä aiemmissa viesteissä oli todettu oleelliseksi)
 
I used to be a guitarist like you but then I took a bass in the knee
EP
22.12.2015 09:49:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on jääny mieleen ruotsinlaivalla vuosikymmeniä sitten eräs ruotsalainen bändi jonka basistin hihna tuli haarojen välistä olkapäälle ja basso siis lähes pystyasennossa.
 
hallu
22.12.2015 21:31:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se svengaa, niin ihan sama missä pitää. Itse kylläkin tykkään pitää kitaraa ja bassoa juurikin niin, että hihnan kanssa on istuessa ja seistessa sama soittotuntuma ja kitara aina hihnan varassa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka
jukkajylli
22.12.2015 22:23:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en yleensä käytä bassossa sträppiä jos istun. Siinähän se pysyy polvella ilmankin. No flying vee ei varmaan pysy.
 
Stidi alla.
Basista
24.12.2015 23:50:26 (muokattu 25.12.2015 19:20:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se munissa roikkuu. On jotenkin tutun ja turvallisen oloista räplätä sieltä.
 
Thefish
25.12.2015 13:07:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kunhan se on ergonomisesti oikein ettei pääse syntymään turhia lihasjännitystiloja. Mä tykkään pitää sitä niin että asento on sama sekä istuma- että seisoma-asennossa.
 
"This motherfucker can play AND dance!" - Paul Jackson
Keny
27.12.2015 12:09:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thefish: Kunhan se on ergonomisesti oikein ettei pääse syntymään turhia lihasjännitystiloja. Mä tykkään pitää sitä niin että asento on sama sekä istuma- että seisoma-asennossa.
 
Komppaan täysin tota.Vaikka nää on usein huumorijuttuja niin kuitenkin se asento just ettei tuu noit jännityksiä.Näist on tääl väännetty aina et kun on niin rok roikottaa sitä polvissa ja millon mitäkin.Jos tylii on tärkein niin paskaks vaan kädet....sama se.Mut joo ja hihnaa tietyissä bassoissa myös istuen.
 
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
kojones
29.12.2015 12:35:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tykkään pitää oikeaa kättä suorana, eli munissa. Siitä jos vähän nostaa ylös on ranne luonnottomassa kulmassa ja jumissa alta aikayksikön.
 
jperala
29.12.2015 12:37:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on siinä välissä, ei munissa eikä leuan alla. Siinä läskimahan kohdilla.
 
Yamaha TRBX504
okabass
29.12.2015 12:57:49 (muokattu 29.12.2015 12:58:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä pidän laukussa, niin ei tuu nikamat ja saranat kipeiks eikä kukaan pääse vit**ilemaan vääristä passoäänistä.
 
JukkaPena
29.12.2015 13:45:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

willie: -- Onko basson ja leuan välinen suhde riiippuvainen soitettavan musiikin tyylistä ? --
 
Tietyssä musiikkityylissä on tietynlainen basson rooli ja tiettyyn basson rooliin liittyy tietty alue/rekisteri, jossa liikutaan. Fuusiojazzissa basson rooli on paikoin komppaamisen lisäksi myös solistinen joten koko kaulan tulisi olla hyvin soittajan ulottuvilla. Vastaavasti rockin ja vanhan r&b/motownin parissa ei stereotypisesti liikuta juuri viidennen nauhan yläpuolella.
 
Basson pitäminen alhaalla mahdollistaa näppäilykäden ranteen pysymisen suorassa (=veri kiertää) ja otelautakäsikin yltää hyvin 1-9. nauhan väliselle alueelle. 12. nauhan yläpuolella olevat äänet ei ole niin hyvin saavutettavissa, koska otelautakäsi saattaa osua soittajan reiteen. Ylempiin ääniin pääsee kyllä, mutta soittaja voi joutua liikuttelemaan bassoa päästäkseen ääniin helpommin käsiksi. Ei siis mikään ihme, että rokkihommissa basistit voi korkealta tiluttamisen ajaksi kääntää basson pystympään tai nostaa jalan monitorin päälle, jotta ylimmille nauhoille yltää hetkellisesti paremmin.
 
Basson pitäminen ylhäällä tuo koko kaulan helposti saataville, mutta homman mennessä äärimmilleen, tulee näppäilykäden ranteeseen kulmaa (=veri ei kierrä) ja vastaavasti 1-4. nauhojen välinen alue voi vaatia soittajalta turhaa kurottamista. 5-6-kielisiä bassoja käyttäville fuusiosoittajille tämä ei välttämättä ole ongelma, kun E-kielen ensimmäisiä ääniä voi soittaa B-kieleltä.
 
Itse työskennellessäni freelancerina eri musatyylien parissa saatan vaihdella hihnan korkeutta myös proggiksen mukaan. Lähtökohta hihnan korkeudella on kuitenkin välimaastosta hieman alaspäin. Muistaakseni Billy Sheehan mainitsi jollain videolla löytäneensä vuosikymmenien saatossa hänelle sopivan hihnan pituuden, jolla basso on seisten ja istuen aina samassa paikassa. Ehkä vastaavantyyppinen löydös on vielä itselläkin edessä jahka ammattiura on jatkunut tarpeeksi pitkään.
 
Fiilis on kuitenkin todella tärkeä osa soittamista joten kannattaa säätää hihna korkeudelle, jolla on hyvä fiilis soittaa. Jos se musaopistomaikka on kiristänyt hihnan puoleen metriin, että on helppo tiluttaa kurssitutkinnossa kikkakoreoiden gottamatcheja niin on ihan ok löysätä hihnaa, kun menee soittamaan kavereiden kanssa punkkia pommisuojaan. Jos tuntee jo näyttävänsä typerältä bassonsa kanssa esim. hihnan vuoksi niin ei siinä kovin timanttisia bassolinjojakaan soitella.
 
"Kulttuuri on vain tekosyy ryypätä pitempään. Menkää hiihtämään."
willie
30.12.2015 20:30:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Mulla on siinä välissä, ei munissa eikä leuan alla. Siinä läskimahan kohdilla.
 
Samalla korkeudella itsellänikin.
 
Kiitos myös JukkaPenalle mielenkiintoisesta kirjoituksesta.
 
jukkajylli
30.12.2015 22:00:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmoinen vanhanaikainen lyhyehkö sträppi niin pitkäksi vedettynä kun sen saa, on mulle tyypillinen säätö. Aika usein annan sträpin olla niin kuin se sattuu olemaan.
 
Stidi alla.
okabass
31.12.2015 16:12:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jukkajylli: Semmoinen vanhanaikainen lyhyehkö sträppi niin pitkäksi vedettynä kun sen saa, on mulle tyypillinen säätö. Aika usein annan sträpin olla niin kuin se sattuu olemaan.
 
Mikä on "sträppi"? Joku uusi lintulaji? ;)
 
Dropped C
31.12.2015 16:29:26 (muokattu 31.12.2015 16:32:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsööts of Misery ja Tatsu Mikami näyttää mallia:
 
www.brooklynvegan.com/img/music/marylanddeathfest/2012/day4/87.jpg
 
Livenäkin nähnyt. Kovasti ihmettelen että se soitto noin sujuu. Tää kundi muistaakkeni vielä kiipeili lavarakenteissa.
 
kojones
31.12.2015 17:26:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Tsööts of Misery ja Tatsu Mikami näyttää mallia:
 
www.brooklynvegan.com/img/music/marylanddeathfest/2012/day4/87.jpg
 
Livenäkin nähnyt. Kovasti ihmettelen että se soitto noin sujuu. Tää kundi muistaakkeni vielä kiipeili lavarakenteissa.

 
Juu, käsittämättömän alhaalta vetää kyllä. Ei se mun näkemillä keikoilla kyllä ehkä ihan noin alhaalla kuitenkaan ollu :D
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «