Aihe: Omista sooloista
1 2
mie
02.06.2004 21:38:54

Soitetteko omien biisienne soolot niin, että keksitte lisää sitä mukaan kun soitatte, vai oletteko kirjoittaneet ne ylös ja soitatte aina sen saman soolon?

Itse usein vedän ne lähes kokonaan lonkalta, mutta joitakin olen kirjoittanut ylös ja soitan ne suurinpiirtein samalla tavalla aina.
Härski
02.06.2004 21:58:06 (muokattu 02.06.2004 21:58:57)
Soolot muodostuu soittokertojen myötä. Aina improvisoidaan, mutta 50. kerran jälkeen siinä on selkeä teema/juoni. Koskaan ei kuitenkaan tule samanlaista yksyhteen, sehän olisi ihan perseestä.
Jani The Rock
02.06.2004 22:02:12

Kyllä Härski tietää, miten soolot syntyy.
Don`t mess with the countryboys
Starlia
02.06.2004 22:04:37
Yleensä koitan kehitellä aluksi jotain runkoa sooloon, ja sitten soittelen niin monta kertaa kunnes kuulostaa hyvältä (ja toivon mukaan sen parhaan oton saa nauhalle :-p) ja sitten yleensä mulla on tapana tabittaa/nuotittaa soolo, jotta voi opetella sen ulkoa :-)
Mako
02.06.2004 22:45:16

Soitetteko omien biisienne soolot niin, että keksitte lisää sitä mukaan kun soitatte, vai oletteko kirjoittaneet ne ylös ja soitatte aina sen saman soolon?

En oo solisti, omia biisejä ei ole sellaisia missä soolopaikka olisi koska toteutuskin on "setä ja kone"-tyyliä. Bändissä taas kun rumpuja soittaa niin..hehe..

Jamijutuissa sitten sooloni ovat (kitaralla) aika pitkälti improvisoituja, joitain kiinteitä teemoja saattaa olla, mutta eipä oikeastaan voi sanoa, että kahta kertaa olisi samanlainen vedetty. Rummuilla on tuo sooloilu vähän alkutekijöissään yhä.
"Black cloud crossed my mind, blue mist round my soul, feel so suicidal; even hate my rock and roll.. Wanna die, yeah wanna die. If I ain't dead already, girl you know the reason why."
HS
02.06.2004 23:45:53
Terve

Jos on joku nauhotushomma, niin mietin kyllä ihan valmiiksi. Pienintä yksityiskohtaa myöten.
Kämpällä tai keikalla soitan sitten kuitenkin enempi "omasta elämästä" :)
Eemil
02.06.2004 23:55:33
Mä aloitan biisin teon soolosta.
toxic
02.06.2004 23:55:40
Kyllä Härski tietää, miten soolot syntyy.

Niin Hän tietää.
sarkjan
03.06.2004 00:19:00 (muokattu 03.06.2004 00:19:47)
Jos haluaa käyttää tehokkaasti/järkevästi kappaleessa soololle varatun tilan, ja jos on jotain erityistä ideaa/sanomaa mielessä, silloin suunnittelen ainakin ns. huippukohdat etukäteen. Harvemmin kuitenkaan kirjaan muistiin.

Muulloin improvisoidaan ja katsotaan mitä tapahtuu.
c|-õ-õ|
meanbone
03.06.2004 00:49:06
Pääkohdat soitan yleensä melko samalla lailla mutta suuren osan improvisoin. En kirjoita sooloja muistiin. Ne mitä täytyy muistaa muistaa kyllä ilmankin.
"You can´t kill rock and roll" -Ozzy Osbourne
Zed
03.06.2004 02:29:20

Tällä mielikuvituksella soitetaan sama soolo jokaiseen biisiin.
Kirkkonummi ei ole turvallinen paikka elää.
Timo JM
03.06.2004 10:13:22

Jos on joku nauhotushomma, niin mietin kyllä ihan valmiiksi. Pienintä yksityiskohtaa myöten.
Kämpällä tai keikalla soitan sitten kuitenkin enempi "omasta elämästä".

Mulla on täsmälleen sama meininki.
...siis mun mielestä.
Jimi
03.06.2004 13:48:33

Niinkuin tuolla jo joku sanoi ni eka täytyy tehä runko ja sit siihen vaan improo kehään.
Siis mikä? Missä? Millon? Häh? En ymmärrä?
Jucciz
03.06.2004 14:00:42
Improlla vaan ja paikan päällä. Kunhan biisin tyyli ja soolon pohjalla oleva sointukierto on suurin piirtein tuttu. Tietyt ideat voivat toistua soolosta toiseen, mutta se johtuu vain siitä, että jokaisella soitattajalla on tietty "sanavarasto", jota aina käyttää soittaessaan. Kuitenkin, noiden sanojen järjestys on yleensä enemmän tai vähemmän mielivaltainen, ja hyvä niin. Soolon soittaminen on aina yhtä jännittävää, mutta sitä ei voi oppia kuin soittamalla. Soolo-sanan alkuperän tuntienkin esitän rohkean mielipiteen: ennalta sävelletty soolo ei oikeastaan ole mikään soolo vaan väliosa.

Improvisoidessa on hauska leikkiä sillä ajatuksella, että yleisön lisäksi edes minä itse en yleensä tiedä, mitä soitan seuraavaksi, joten odotan vähintään yhtä innokkaana kuin muutkin kuulijat, millaista tavaraa milloinkin ulos pukkaa. Toisinaan onnistuu paremmin kuin taas toisinaan. Keskimäärin koko ajan silti koen onnistuvani paremmin, joten kaipa tässäkin lajissa harjoitus tekee mestarin. (Niin ja, sotilasharjoitus tekee sotilasmestarin.)

Tylsää se olisi, jos tietäisin etukäteen "joo, kohta tulee toi ja toi nuotti ja sit tota asteikkoa ja sit toi fraasi tohon väliin ja sit toi vingutus ja lopuks tää..."
Juodaan piimää, tullaan viisaammiksi näin.
vaurio
03.06.2004 14:04:50
musta kyl tuntuu, et en mä ikinä soita kahta kertaa samalla tavalla sooloissa tai muissakaan..
päästäkää minut pois m-netistä! MEKKALA #2
Härski
03.06.2004 14:15:25
Tylsää se olisi, jos tietäisin etukäteen "joo, kohta tulee toi ja toi nuotti ja sit tota asteikkoa ja sit toi fraasi tohon väliin ja sit toi vingutus ja lopuks tää..."

Tämä on muuten harvinaisen ikävä ilmiö bändillä kuin bändillä. Harva bändi soittaa yleensäkään biisejä eri tavalla, kuin levyllä, sooloista nyt puhumattakaan. Poikkeuksina tietysti Ns. Legendaariset biisit ja niiden soolot. Esim. Still Loving You:hun on mielestäni vaikea kuvitella muunlaista sooloa, kuin siinä levyllä on. Sama Jumpissa.
zapster
03.06.2004 15:45:35
Jos melodia on tuttu niin soitan variaatioita melodiasta improvisoiden. Itse asiassa en soita samoja sooloja laisinkaan. Korvat on tärkeimmät. Motorisen muistin avulla voi osoittaa ainoastaan nopeutensa ja sorminäppäryytensä.
Sound and technique are obviously two different thing`s, he`s got both, I´ve got volume. Nigel Tuffnel Joe Satrianista
Jabe
03.06.2004 15:55:01

Vaihtelee biisin mukaan. Nykyisestä keikkasetistä esim. Sinun vuoksesi -biisissä on "sävelletty" soolo, jonka vedän aina samalla tavalla. Sitten esim. Hunajaa -biisiin soitan aina ihan mitä sattuu :-)

Molemmissa tavoissa on puolensa, tykkään minä. Oli esim. erittäin vaikuttavaa kuulla Kultsalla, kun Steve Vai veti For the Love of God -soolon. Oikein, tyylikkästi ja tunteella. Se toimi. Olisin ollut erittäin pettynyt, jos siihen olisi tullut jotain improvisoitua tiluttelua.
Lord of the strings
03.06.2004 16:01:13 (muokattu 03.06.2004 16:15:05)
Esim. Still Loving You:hun on mielestäni vaikea kuvitella muunlaista sooloa, kuin siinä levyllä on. Sama Jumpissa.

Tai Bed of rosessa.
"Who are you? How did you get in?" "Well, i'm the locksmith and.. I'm the locksmith."|IHKK #14|
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)