Aihe: Polyrytmi ja clave | 1 |
---|
|
Olen lähinnä perunamuusikko. Koitin surfailla ja selvittää mikätä eroa on polyrytmin ja claven käsitteillä. En tarkoita mitään nuottiavaimia enkä hellaklpeja vaan rytmiä. Esim. Son cave. Kun polyrytmissä vähintään kaksi rytmiä kuuluu samaanaikkaan mutta niin minusta myös clave on sama asia eli siinnäkin kuuluu kaksi rytmiä samaan aikaan. Pakkohan polyrytmin ja claven käsitteellä joku ero on? Tosiaan olen aika alkeellisella tasolla vaikka hienon tekstin tuohon runoilin. Kynämiehiä nääs. |
|
Eiks clave ole tietyn kaltainen polyrytminen kuvio? Eli polyrytmi on yleisnimi ja clave tietynlaisen polyrytmisen kuvion kuvaus. "Every time you eat an egg, you are denying somebody somewhere a roast chicken." - James May |
|
Clavé on rytmi. Polyrytmi on useampi rytmi päällekkäin silleen jännästi. Parempaan määritelmään en just nyt repeä :D "Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1 |
|
Kaksi clavea: https://www.youtube.com/watch?v=lsTfm1xIvPA |
|
Polyrytmi on sitä että on kaksi eri rytmiä päällekkäin. Esim säestys on 4/4 mutta melodia 3/4 tai jotain vastaavaa. Clave taas on kahden tahdin tietynlainen rytmikuvio. Riippuen kummalla tahdilla aloitetaan on joko 3/2 tai 2/3 clave. Nimet tulee siitä kuinka monta iskua tahdissa. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Siis onko näin? Caven käsite mahdollistaa vain samansävelkorkeuden omaavien säännönmukaisten äänien tuonnin musiikkiin. Eli rytmi joka esitetään vaihtelevilla sävelkorkeuksilla kuten soittimilla tai laulaen ei ole clave? Polyrytmin käsite mahdollistaa myös äänenkorkeuden vaihtelut. Onkos tässä sitten niin että tuolle polyrytmille jossa on sävelkorkeuden vaihteluita ei ole olemassa omaa käsitettä? Polyrytmi voi olla myös tanssirytmi. Tanssissa ei ole sävelkorkeuksien vaihteluita. Voisiko tanssinrytmiä kutsua sitten claveksi? |
NitroJeesus 12.11.2015 17:36:19 (muokattu 12.11.2015 17:37:02) | |
|
baron: Polyrytmi on sitä että on kaksi eri rytmiä päällekkäin. Esim säestys on 4/4 mutta melodia 3/4 tai jotain vastaavaa. Clave taas on kahden tahdin tietynlainen rytmikuvio. Riippuen kummalla tahdilla aloitetaan on joko 3/2 tai 2/3 clave. Nimet tulee siitä kuinka monta iskua tahdissa. Näin sen olen myös ymmärtänyt. Tässä aloittajalle vielä pari linkkiä, mistä asia selviää: https://en.wikipedia.org/wiki/Clave_(rhythm%29 https://en.wikipedia.org/wiki/Polyrhythm |
|
KaukoR.: Siis onko näin? Caven käsite mahdollistaa vain samansävelkorkeuden omaavien säännönmukaisten äänien tuonnin musiikkiin. Eli rytmi joka esitetään vaihtelevilla sävelkorkeuksilla kuten soittimilla tai laulaen ei ole clave? Polyrytmin käsite mahdollistaa myös äänenkorkeuden vaihtelut. Ei ole näin. Clave on rytmityyppi joka ei mun nähdäkseni ole polyrytminen vaan, mitenhän sen sanoisi, limittäinen, silleen että eri rytmiset tekemiset punoutuu siinä kuvioksi, yksittäiset jutut alkaa eri iskuilta mutta kokonaisuus pysyy siinä tietyssä yhden, kahden, neljän jne tahdin muodossa. Polyrytmiikka on sitä että jos biisin (yksi) pulssi menee esimerkiksi 1 2 3 4 | 1 2 3 4 | 1 2 3 4 | 1 2 3 4, niin joku toinen tekeekin sinne esim 1 2 3|1 2 3 | 1 2 3| 1 2 3 | 1 2 3| 1 rytmistä kuviota, jolloin eri pituiset rytmiset kuviot kohtaavat eri kohdissa kiertoa ja näin syntyy paljon enemmän uudenlaisia rytmisiä yhdistelmäkuvioita. Yksi soittaja voi soittaa yhtä aikaa "molempia" (tai ylipäätään useampia) kuvioita, jolloin syntyy polyrytminen fiilis. Myös ihan "suoran" kahdeksasosamelodian (tai minkä vain melodian) voi rakentaa polyrytmiseksi korostamalla eri iskuja. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
|
KaukoR.: Siis onko näin? Caven käsite mahdollistaa vain samansävelkorkeuden omaavien säännönmukaisten äänien tuonnin musiikkiin. Eli rytmi joka esitetään vaihtelevilla sävelkorkeuksilla kuten soittimilla tai laulaen ei ole clave? Polyrytmin käsite mahdollistaa myös äänenkorkeuden vaihtelut. Onkos tässä sitten niin että tuolle polyrytmille jossa on sävelkorkeuden vaihteluita ei ole olemassa omaa käsitettä? Polyrytmi voi olla myös tanssirytmi. Tanssissa ei ole sävelkorkeuksien vaihteluita. Voisiko tanssinrytmiä kutsua sitten claveksi? Oot ihan eksyksissä. Sävelkorkeudella ja rytmillä ei ole tekemistä toistensa kanssa. Miten muka tanssit polyrytmiä? Jos melodia on 3/4 ja komppi 4/4 niin tanssitko valssina vai foksina? You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Koitan tuohon tanssimis näkökulmaan vastata. Aika yleistähän tuo on että Tapani Kansa laulaa boleroa ja kansa tanssii humppaa. Ei ihme että tulee ajettua paluumatkalla lujaa. Tanssissahan juuri pääse äänen voimakuudella leikkimään kun tanssimisesta ei juurikaan kuulu ääntä. Jos ei avokämmenellä reiteen lyöntejä ja jalan tömistyksiä lasketa. Niitäkin kyllä oikesti tanseissa on. Esim. Unkarilainen zcárdas. Voihan sitä tanssia melodiaan tai rytmiin. Itse asiassa sitä tanssiessa pitää kokoajan miettiä mitä tanssia tanssii. Silloin kun kaikki muut ympärillä tanssivat eritavalla on aika tukala tunne. Rock bändit eivät tykkää että heidän soittarssaan tanssitaan jivea. Remu on joskus katsonut pahan näköisenä ja yksi keulahahmo oikein sanoi että tämä on rock konsertti eikä tanssit. Äläkääs nyt. En minä oikein voi olla eksyksissä kun en ole koskaan näistä asioista edes ollut perillä. "Jos aikayksiköksi valitaan nopean askeleen kesto, yksi neljän askeleen perusaskelikko vie siis kuusi aikayksikköä. Musiikki kuitenkin koostuu neljän aikayksikön jaksoista, jotka puolestaan muodostavat selvästi kahdeksan aikayksikön pareja. Musiikin jaksot eivät siis mene yksiin askeljaksojen kanssa." "Kuvio havainnollistaa asiaa. V tarkoittaa vasemman jalan askelta, O oikean jalan askelta ja luvut musiikin iskuja. Rytmikuvio on miehellä seuraava: V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O... 1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8... http://tanssi.net/fi/lajit/tango/fi-perus.html |
baron 13.11.2015 15:08:00 (muokattu 13.11.2015 15:13:39) | |
|
KaukoR.: Koitan tuohon tanssimis näkökulmaan vastata Sä vastasit vain 4/4 rytmin näkökulmasta. Sillä ei ole mitään tekemistä polyrytmiikan kanssa. Se että tanssija ottaa askeleen muualla kuin iskun kohdalla ei ole polyrytmiikkaa, se on vain \"synkopointia\"! Mutta hei: Jatka vain kinastelua sillä itsevarmuudella minkä täydellinen tietämättömyys antaa! You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Timi 14.11.2015 09:53:50 (muokattu 14.11.2015 09:55:38) | |
|
KaukoR.: Koitan tuohon tanssimis näkökulmaan vastata. Aika yleistähän tuo on että Tapani Kansa laulaa boleroa ja kansa tanssii humppaa. Ei ihme että tulee ajettua paluumatkalla lujaa. Tanssissahan juuri pääse äänen voimakuudella leikkimään kun tanssimisesta ei juurikaan kuulu ääntä. Jos ei avokämmenellä reiteen lyöntejä ja jalan tömistyksiä lasketa. Niitäkin kyllä oikesti tanseissa on. Esim. Unkarilainen zcárdas. Voihan sitä tanssia melodiaan tai rytmiin. Itse asiassa sitä tanssiessa pitää kokoajan miettiä mitä tanssia tanssii. Silloin kun kaikki muut ympärillä tanssivat eritavalla on aika tukala tunne. Rock bändit eivät tykkää että heidän soittarssaan tanssitaan jivea. Remu on joskus katsonut pahan näköisenä ja yksi keulahahmo oikein sanoi että tämä on rock konsertti eikä tanssit. Äläkääs nyt. En minä oikein voi olla eksyksissä kun en ole koskaan näistä asioista edes ollut perillä. "Jos aikayksiköksi valitaan nopean askeleen kesto, yksi neljän askeleen perusaskelikko vie siis kuusi aikayksikköä. Musiikki kuitenkin koostuu neljän aikayksikön jaksoista, jotka puolestaan muodostavat selvästi kahdeksan aikayksikön pareja. Musiikin jaksot eivät siis mene yksiin askeljaksojen kanssa." "Kuvio havainnollistaa asiaa. V tarkoittaa vasemman jalan askelta, O oikean jalan askelta ja luvut musiikin iskuja. Rytmikuvio on miehellä seuraava: V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O... 1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8... http://tanssi.net/fi/lajit/tango/fi-perus.html Kyllä sä ymmärrät aikanaan. Vaikea.Mutta varma! |
|
Enpä ois ikinä tajunnu edes ajatella, että clavea voisi kutsua polyrytmiksi. Rock-musiikissa esim kolmijakoista filliä parillisen kompin päällä käytetään suunnilleen jokaisessa biisissä, ei kai se fillikään ole silloin polyrytmiä? Tai tavallaan kai se sitten on, mutta itselle ajatuksena tuo clave muuttuisi polyrytmiksi vasta jos se kolmijakoinen jatkaisi niiden kolmen iskun jälkeen samaa pulssia. Tuli nyt tästä vähän offtopikkina mieleen, että nelijakoinen soitto kolmosissa menevän pohjan päällä on huomattavasti harvinaisempi ja jännempi juttu. Esim Penny Lanessa käytetään hienosti kohdassa 2:40 http://youtu.be/1FlQCtg96SQ http://www.petrilampela.net |
|
bedlam: Enpä ois ikinä tajunnu edes ajatella, että clavea voisi kutsua polyrytmiksi. Rock-musiikissa esim kolmijakoista filliä parillisen kompin päällä käytetään suunnilleen jokaisessa biisissä, ei kai se fillikään ole silloin polyrytmiä? Tai tavallaan kai se sitten on, mutta itselle ajatuksena tuo clave muuttuisi polyrytmiksi vasta jos se kolmijakoinen jatkaisi niiden kolmen iskun jälkeen samaa pulssia. Eiköstä se filli ole polyrytminen kuvio, mikäli se nelos-nelosen päälle laitetaan? Kuinka mielekästä teosta on kuvata polyrytmiseksi kun välissä vedetään diddley beat, on tietenkin toinen asia. "Every time you eat an egg, you are denying somebody somewhere a roast chicken." - James May |
Kipponi 14.11.2015 11:27:02 (muokattu 14.11.2015 11:55:58) | |
|
baron: Oot ihan eksyksissä. Sävelkorkeudella ja rytmillä ei ole tekemistä toistensa kanssa. Miten muka tanssit polyrytmiä? Jos melodia on 3/4 ja komppi 4/4 niin tanssitko valssina vai foksina? Juu näin on ja tuon takia Zappan useimpia biisejä on mahdoton tanssia :). Ja se jos joku vaikuttaa myös myytyjen levyjen määriin, kun teinit ei pysty pyörittämään persettä musiikin tahdissa. Markkinat tekevät ostajista ja myyjistä vihollisia. Jokaisessa kaupankäynti tilaisuudessa yksi osapuoli saa enemmän vain jos joku toinen osapuoli saa vähemmän. |
|
bedlam: Enpä ois ikinä tajunnu edes ajatella, että clavea voisi kutsua polyrytmiksi. Clavehan on simppeli 4/4 rytmi (tavallisimmin) jossa on kahden tahdin rytmikuvio jossa iskut tulevat iskuille paitsi kolmen iskun tahdissa kakkonen on synkooppi. (YK-sí kak-SI kol-me NEL-jä/yk-si KAK-si KOL-me nel-jä) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
Hammondilla saa mukavasti aikaan polyrytmiä laittamalla kaikki viisi namiskuukkelia pohjaan samanaikaisesti. https://www.gearslutz.com/board/att … ond-transistor-organ-help-photo.jpg |
|
KaukoR.: "Jos aikayksiköksi valitaan nopean askeleen kesto, yksi neljän askeleen perusaskelikko vie siis kuusi aikayksikköä. Musiikki kuitenkin koostuu neljän aikayksikön jaksoista, jotka puolestaan muodostavat selvästi kahdeksan aikayksikön pareja. Musiikin jaksot eivät siis mene yksiin askeljaksojen kanssa." "Kuvio havainnollistaa asiaa. V tarkoittaa vasemman jalan askelta, O oikean jalan askelta ja luvut musiikin iskuja. Rytmikuvio on miehellä seuraava: V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O...V.......O.......V...O... 1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8...1...2...3...4...5...6...7...8... http://tanssi.net/fi/lajit/tango/fi-perus.html Toi on ihan totta, oon itekin miettinyt tanssiessa! Siis että tangon ja foksin perusaskelhan on kuuden iskun pituinen kun musa menee neljään. Se on polyrytmi, kyllä. "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
JudeJude 19.11.2015 21:12:23 (muokattu 19.11.2015 21:16:34) | |
|
KaukoR.: Voihan sitä tanssia melodiaan tai rytmiin. Itse asiassa sitä tanssiessa pitää kokoajan miettiä mitä tanssia tanssii. Silloin kun kaikki muut ympärillä tanssivat eritavalla on aika tukala tunne. Tän oon kans kokenut! Norjalaiset kun soittaa polskaa, niin meitsiltä katoaa ykkönen välittömästi :) "Kaikki jotka soittavat bassoviulua tai pasuunaa, ovat useimmiten neuvottomia." -Anton Tsehov, Romaani bassoviulusta
http://soundcloud.com/hohka |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|