Aihe: Fender Stratocaster
1 2 3 4 556 57 58 59 60139 140 141 142 143
stratomaster
27.09.2015 19:02:09

En tiedä onko aiemmin ollut puhetta, mutta olisiko Tohtorin stratoon treble bleed paikallaan ennemminkin kuin toiset mikit.
Laulava Kylätohtori
27.09.2015 21:22:33 (muokattu 27.09.2015 22:01:50)
stratomaster: En tiedä onko aiemmin ollut puhetta, mutta olisiko Tohtorin stratoon treble bleed paikallaan ennemminkin kuin toiset mikit.

Mulla on Tokaissa treble bleed nostopotikalla, mutta eipä sitä tule käytettyä. Ehkä mulla on väärät arvot, mutta tykkään, että ilman on parempi kuitenkin. No, ehkä joissain tilanteissa TB:kin, mutta se boostaa vähän liikaa soundia, eli ei puhdistu ihan niin hyvin kuin toivoisin. Enkä ole jaksanut alkaa hakemaan parempia arvoja komponenteille...

Ehkäpä siinä olisikin yksi kehitysmahdollisuus myös...

e. mulla siis tämä:

http://muusikoiden.net/artikkelit/884

Ja siellähän olisi valmiiksi ohjeet modaukseen, mutta kun vaan ehtisi ja jaksaisi...

Ja tuohan häiritsee kait fuzzien toimintaa. Ainakin ge, mutta entäs si, kokemuksia?
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
2randpo
07.10.2015 15:18:05

GuruTim: Aiemmin luulin että '60 stratot on tuollaisia ja '50 tuollaisia jne, mutta kyllähän tuota variaatiota löytyy. Itse en ole koskaan ollut spekseistä kiinnostunut, mutta kysyin huvikseni Fenderiltä tuon omani speksejä. Kyseessä on siis Custom Shop '60 (Custom Classic Series) vuodelta -94. Siinä on kuulemma 9,5" radius ja C-shape. Nauhoista ei asiakaspalvelija tiennyt, mutta ei nuo mielestäni missään nimessä vintage-nauhat ole, nyt kun olen asiaan hieman tutustunut.

Joo, mun strato AVRI '56:ssa pitäis Fendän speksilistan mukaan olla vintagenauhat, mutta kyllä ne tuntumaltaan ovat jostain medium-jumbon ja vintagen väliltä. Siis en ole verrannut kuin silmämääräisesti ja soittamalla '79 stratooni. Noh, kyse pitäis olla 98% period correctista replikasta, onhan tuossa myös tone tallamikille ja 5-asentoinen mikkivalitsin.

Itse asiassa vintagenauhat tuntuu edelleen parhailta soittaa. Hommasin ton '79-straton (oma-kuvassa) toissa viikonloppuna. Suuri osa seiskytlukulaisista Fendän stratoista saattaa olla painavia, viritinkoneistot huonoja, väljät kaulataskut, paksu maali- ja lakkakerros, "toimimaton" micro-tilt jne. Tässä on kuitenkin kaikki kohdallaan, painoa 3.78 kg, eikä mitään paksua pintakäsittelyä, fiilisnitro toki päällä.
Insanely happy. But are your ears good enough?
stratomaster
04.11.2015 12:41:16 (muokattu 04.11.2015 13:34:54)

Onkos kellään kokemusta Seymour Duncanin SSL-5:stä stratossa? Kaverini käytti kitaraansa huollossa, ja mainitsi haaveilevansa jostain Texas Specialin tyyppisestä mikkipäivityksestä. Kitaranikkari alkoi suositella tuota SSL-5:ttä Texas spessun sijaan. Katselin hiukan tuon speksejä, ja onhan se ainakin todella kuuma mikki, DC-resistanssi 12.9 kohm eli noin tuplat verrattuna TS:iin. Itse en tuollaista laittaisi stratoon ainakaan keski-tai kaulamikiksi, taitaa helinät häipyä melko totaalisesti. Ehkä tallamikkinä menisi jos panisi vintagehenkisemmän SSL-1:n muille paikoille. Laittakaas mietteitä.

Edit: Olihan tuolla aiempana tässä ketjussa näköjään juttua tuostakin mikistä. Mutta ilmeisesti juuri tallamikkinä sitä on kokeiltu.
Groke
04.11.2015 20:10:04
stratomaster: ... Katselin hiukan tuon speksejä, ja onhan se ainakin todella kuuma mikki, DC-resistanssi 12.9 kohm eli noin tuplat verrattuna TS:iin.

Tulin jokunen aika sitten kirjoittaneeksi hieman yleisen tason juttua "K-tehosta", "DC-resistanssista" tai miksi sitä nyt kukin haluaakaan kutsua: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12617400#p12617400

stratomaster: Itse en tuollaista laittaisi stratoon ainakaan keski-tai kaulamikiksi, taitaa helinät häipyä melko totaalisesti.

Eli ilmeisesti et siis ole tuota mikkiä itse kuullut - kuten en minäkään, paitövei... - mutta silti olet pelkän resistanssin perusteella vakuuttunut siitä, että helinät häipyvät "melko totaalisesti"?

Huom. en nyt siis todellakaan väitä, etteikö noinkin voisi käydä. Etenkin kun tuo Custom Staggered Strat (SSL-5) kait lienee rakenteeltaan kohtalaisen perinteinen. Tai ei siis ainakaan ole joidenkin nykyisten Starocasterien vakiovarusteisiin kuuluvaa stacked humbucker -tyyppiä ("Noiseless single coil"), vaan ihan aito yksikelainen. Magneetitkin lienevät perinteisen kokoisia ja muotoisia, kuten myös niissä käytetty metalliseos (AlNiCo 5).

Karkean yleiskuvan antavassa "EQ-lätkässä" on kuitenkin edelleen Treble korkeimpana palkkina. Joten ainakin sen pohjalta olisi pienoinen yllätys, mikäli treble olisi "melko totaalisesti" kadonnut. Toisin kuin jonkun jonkun äärikuuman mörkömetalli-humpparin kanssa.
Valmistajan omassa kolmiportaisessa "kuumuus-jaottelussa" ko. mikki näyttäisi kuuluvan keskimmäiseen lokeroon (OUTPUT: Medium).

Toisaalta... voihan se kait niinkin olla, että resonanssitaajuus (joskus hyvinkin korkea piikki/korostuma, jollain tietyllä taajuudella) on sen verran paljon alemmalla taajuudella, että kaikkein ylimmillä taajuuksilla on varsin selvä ero perinteisiin vintage-yksikelaisiin.
Siis vaikka ko. piikin korkeus desibeleinä olisikin likimain sama. Mutta selvästi alemmalla taajuudella. Minkä voisi sitten niinkin joku tulkita, että nyt helinä väheni, vaikkei treblen määrä noin niin kuin yleisesti ottaen olisikaan merkittävästi muuttunut.

Kokonaisuus kait kuitenkin on se, joka ratkaisee. Eli vahvistin asetuksineen, kitaran elektroniikka (Tone-potikkana Fender No Load? Volumessa Treble Bleed yms.), pedaalit jne.
Ja sekin, että vaimentaako esim. nykyinen kaapelointi korkeimpia taajuuksia jopa useitakin desibelejä (pitkä ja ohut kierrekaapeli, tietyt pedaalit), vaiko vain käytännössä merkityksettömiä määriä (lyhyehkö moderni kaapeli, tarvittaessa bufferi oikein sijoitettuna, TBP-pedaalit...).

Aina on joka tapauksessa niin, että jos kitaralta ei laisinkaan lähde niitä kaivattuja kaikkein ylimpiä helinöitä, niin ei niitä enää jälkikäteen saa millään EQ:lla takaisin taiottua. Joten sikäli on kyllä viisasta varmistaa, että ketjun ensimmäisen linkin "helisevyys" riittää omiin tarpeisiin.
D'oh!
Laulava Kylätohtori
04.11.2015 20:19:59 (muokattu 04.11.2015 20:22:27)
stratomaster: Onkos kellään kokemusta Seymour Duncanin SSL-5:stä stratossa? Kaverini käytti kitaraansa huollossa, ja mainitsi haaveilevansa jostain Texas Specialin tyyppisestä mikkipäivityksestä. Kitaranikkari alkoi suositella tuota SSL-5:ttä Texas spessun sijaan. Katselin hiukan tuon speksejä, ja onhan se ainakin todella kuuma mikki, DC-resistanssi 12.9 kohm eli noin tuplat verrattuna TS:iin. Itse en tuollaista laittaisi stratoon ainakaan keski-tai kaulamikiksi, taitaa helinät häipyä melko totaalisesti. Ehkä tallamikkinä menisi jos panisi vintagehenkisemmän SSL-1:n muille paikoille. Laittakaas mietteitä.

Edit: Olihan tuolla aiempana tässä ketjussa näköjään juttua tuostakin mikistä. Mutta ilmeisesti juuri tallamikkinä sitä on kokeiltu.

Mulla tuollainen on joskus käynyt straton tallassa ja on edelleen laatikon perällä. Torilla joku kaipaili, mutta ajattelin käyttää tuon vielä stratossa ennen kuin mietin myyntiä...

Eli ei se kauaa ollut ja siitä on jo vähän aikaa, mutta ei se mielestäni niin hottis ollut kuin lukemista voisi kuvitella. Yllättävänkin stratomainen ja puhdistui volumestakin hyvin - en nyt muista tarkkaan, kuinka hyvin, mutta puhdistui kuitenkin paremmin kuin olin olettanut. Fuzzien kanssakin toimi ilman tukkoon menemistä - tosin en muista, mitä fuzzeja silloin omistin. :)

Mutta siis, kannattaa testata, jos kiinnostaa. Ei se (minusta) mikään mörköhevi tai edes hevimikki ole, vaikkei perinnetallasoundia lähdekään. Ja jos se kelpaa Gilmourille, niin ei se ihan huono voi olla. :)

e. oli se varmaan jonkin verran kuumempi kuin Texas Special. Tuo TS:kin piipahti sen verran nopeasti tallassa, että vaikea sanoa mitään tarkkaa. Itse pistäisin ennemmin SSL-5:n, mutta tällä hetkellä tallassa on JB Jr. ja toisessa Little '59, eli en ole mikään perinnestratotallamikkisoundin ystävä...
Dominaattori
04.11.2015 20:20:23
Liityin viime viikolla tähän jengiin ostamalla '91 American Standardin. Vaahteraotelautainen 3-tone sunburst, todella piesty mutta ihana. Texas Special kaulassa, keskellä stokkimikki ja tallassa Duncanin ssl-5. Hyvin tuntui pelittävän pikatestillä, tuon tallamikin soundin kanssa on ehkä vielä totuttelua mutta eiköhän se tästä kun mitään vikaa siinä ei varsinaisesti kuitenkaan ole :) En olisi uskonut että vuosia Les Paulilla soitelleena olisin näin liekeissä stratosta :D
Örp
stratomaster
04.11.2015 21:43:20 (muokattu 04.11.2015 21:53:53)

Groke: Tulin jokunen aika sitten kirjoittaneeksi hieman yleisen tason juttua "K-tehosta", "DC-resistanssista" tai miksi sitä nyt kukin haluaakaan kutsua: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?plink=12617400#p12617400

Eli ilmeisesti et siis ole tuota mikkiä itse kuullut - kuten en minäkään, paitövei... - mutta silti olet pelkän resistanssin perusteella vakuuttunut siitä, että helinät häipyvät "melko totaalisesti"?

Huom. en nyt siis todellakaan väitä, etteikö noinkin voisi käydä. Etenkin kun tuo (SSL-5) kait lienee rakenteeltaan kohtalaisen perinteinen. Tai ei siis ainakaan ole joidenkin nykyisten Starocasterien vakiovarusteisiin kuuluvaa stacked humbucker -tyyppiä ("Noiseless single coil"), vaan ihan aito yksikelainen. Magneetitkin lienevät perinteisen kokoisia ja muotoisia, kuten myös niissä käytetty metalliseos (AlNiCo 5).

Karkean yleiskuvan antavassa "EQ-lätkässä" on kuitenkin edelleen Treble korkeimpana palkkina. Joten ainakin sen pohjalta olisi pienoinen yllätys, mikäli treble olisi "melko totaalisesti" kadonnut. Toisin kuin jonkun jonkun äärikuuman mörkömetalli-humpparin kanssa.
Valmistajan omassa kolmiportaisessa "kuumuus-jaottelussa" ko. mikki näyttäisi kuuluvan keskimmäiseen lokeroon (OUTPUT: Medium).

Toisaalta... voihan se kait niinkin olla, että resonanssitaajuus (joskus hyvinkin korkea piikki/korostuma, jollain tietyllä taajuudella) on sen verran paljon alemmalla taajuudella, että kaikkein ylimmillä taajuuksilla on varsin selvä ero perinteisiin vintage-yksikelaisiin.
Siis vaikka ko. piikin korkeus desibeleinä olisikin likimain sama. Mutta selvästi alemmalla taajuudella. Minkä voisi sitten niinkin joku tulkita, että nyt helinä väheni, vaikkei treblen määrä noin niin kuin yleisesti ottaen olisikaan merkittävästi muuttunut.

Kokonaisuus kait kuitenkin on se, joka ratkaisee. Eli vahvistin asetuksineen, kitaran elektroniikka (Tone-potikkana Fender No Load? Volumessa Treble Bleed yms.), pedaalit jne.
Ja sekin, että vaimentaako esim. nykyinen kaapelointi korkeimpia taajuuksia jopa useitakin desibelejä (pitkä ja ohut kierrekaapeli, tietyt pedaalit), vaiko vain käytännössä merkityksettömiä määriä (lyhyehkö moderni kaapeli, tarvittaessa bufferi oikein sijoitettuna, TBP-pedaalit...).

Aina on joka tapauksessa niin, että jos kitaralta ei laisinkaan lähde niitä kaivattuja kaikkein ylimpiä helinöitä, niin ei niitä enää jälkikäteen saa millään EQ:lla takaisin taiottua. Joten sikäli on kyllä viisasta varmistaa, että ketjun ensimmäisen linkin "helisevyys" riittää omiin tarpeisiin.

Kiitos vastauksesta kuten myös Tohtorille ja Dominaattorille. Opettavainen linkki, hyvä tosiaan huomata ettei ohmit kerro kaikkea, vaan muu konstruktio vaikuttaa paljonkin. Täytyy myöntää, että pelkän resistanssin perusteella vahvasti ainakin epäilin sitä, ettei ihan perinnehelinät irtoa. Tohtorin kokemuksen perusteella tuo epäilys ei liene kuitenkaan täysin aiheeton.
Metalkallo
07.11.2015 22:37:10 (muokattu 07.11.2015 22:43:52)
Onkos kellään kokemusta tuosta Fender Classic Series 70s Stratocasterista, eli tästä:
http://intl.fender.com/en-FI/guitar … er-maple-fingerboard-olympic-white/

https://www.youtube.com/watch?v=uhhK8WBDo5s

Jotkut sanoo, että olis painava tai paino vaihtelee. Mites tuo kolmella ruuvilla oleva kaulankiinnitys ja micro-tilt? Ja mites stratot yleensä pitää vireen?

Ulkonäöltään tuo 70's olisi täydellinen mulle kun iso lapa ja valkoinen väritys. Tosin tuo pelkkä puun oma väritys olisi vielä hienompi.

Ruvennut vähän mietityttämään, että josko myis pois tuon Jackson king veen ja hommais tuon straton tilalle. Speksejä pitää olla ainakin iso lapa, kaulasäätö lavan lähellä kuten tuossa 70's stratossa ja vaalea otelauta(mitäs se nyt olikaan?). Mikkejä en rupea vaihtelemaan stratoon, meen niillä jotka löytyy.
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
freakingenius
07.11.2015 23:00:28
Metalkallo: Onkos kellään kokemusta tuosta Fender Classic Series 70s Stratocasterista, eli tästä:
http://intl.fender.com/en-FI/guitar … er-maple-fingerboard-olympic-white/

https://www.youtube.com/watch?v=uhhK8WBDo5s

Jotkut sanoo, että olis painava tai paino vaihtelee. Mites tuo kolmella ruuvilla oleva kaulankiinnitys ja micro-tilt? Ja mites stratot yleensä pitää vireen?

Ulkonäöltään tuo 70's olisi täydellinen mulle kun iso lapa ja valkoinen väritys. Tosin tuo pelkkä puun oma väritys olisi vielä hienompi.

Ruvennut vähän mietityttämään, että josko myis pois tuon Jackson king veen ja hommais tuon straton tilalle. Speksejä pitää olla ainakin iso lapa, kaulasäätö lavan lähellä kuten tuossa 70's stratossa ja vaalea otelauta(mitäs se nyt olikaan?). Mikkejä en rupea vaihtelemaan stratoon, meen niillä jotka löytyy.

Mulla on tommonen vaahtera kaulanen. On joo aika painava saarni runkoinen, kaiketi lähemmäs 4 kiloa. Pitää hyvin vireen varsinkin kun pistää lyijyä satulan uriin (alkuperäinen satulahan on jotain muovia eikä luuta). Oon ite vaihtanu virittimiksi am. stankut, koska alkuperäset ei ollut niin tarkat, mutta ei se vire niilläkään ollut ongelma, on vain helpompi nyt virittää. Ulkonäkö oli tosiaan mullekin just se miksi halusin, mutta nyt oon alkanut miettiä, että ehkä pitäisi vaihtaa johonkin missä olisi vähän litteämpi radius bendausten vuoksi.. U-kaulan tuntuma sopii mun kohtuu pieneen käteen loistavasti ja muutenkin on hyvän tuntunen kitara. Ainoat miinukset siinä on, että otelauta soitinrakentajan mukaan kohoaa ihan vähän tallaanpäin mentäessä, jolloin korkealta bendatessa ääni sammuu jos on matala action, mutta niin kai se on aina 7,5 radius kitaroissa. Toinen vika on itseaiheuttama, koska hioin kaulan lakkaa vähän liika, että ohut pätkä lakkaa kului pois, mutta pistin siihen kohdalle uuden ohuen kerroksen lakkaa päälle enkä nyt ainakaan tunne eroa.
73nd3r
08.11.2015 09:57:47
freakingenius: Ainoat miinukset siinä on, että otelauta soitinrakentajan mukaan kohoaa ihan vähän tallaanpäin mentäessä, jolloin korkealta bendatessa ääni sammuu jos on matala action, mutta niin kai se on aina 7,5 radius kitaroissa.
Millasella reliefillä sun kitara on? Liian isolla voi kielet joutua soimaan kuopan pohjalta ylämäkeen ;)
Kokeile ihan suoralla kaulalla, siis relief = 0, ja laita tallapaloista radiusta suoremmaksi eli yläE ja B -kielet inan ylemmäs. Hiukan lisää reliefiä jos tarvis.
Ja on niissä vintagenauhoissakin pikkasen pelivaraa jos se ihanvähänkohoama tarttee suoristaa. (Tuommonen vikahan on takuun piirissä...)
freakingenius
08.11.2015 13:08:22
73nd3r: Millasella reliefillä sun kitara on? Liian isolla voi kielet joutua soimaan kuopan pohjalta ylämäkeen ;)
Kokeile ihan suoralla kaulalla, siis relief = 0, ja laita tallapaloista radiusta suoremmaksi eli yläE ja B -kielet inan ylemmäs. Hiukan lisää reliefiä jos tarvis.
Ja on niissä vintagenauhoissakin pikkasen pelivaraa jos se ihanvähänkohoama tarttee suoristaa. (Tuommonen vikahan on takuun piirissä...)

Taitaa olla aika suora relief. Jossain vaiheessa oli vähän isompi, mutta sitten juurikin tuon takia kokeilin jos auttaisi ja olen myös nostanut noita juuri sun neuvomia kieliä vähän ylemmäs tallapaloista niin kyllä ne nyt soi sen verran että pystyy bendaamaan ylempääkin, mutta ei se ihan puhtaasti soi. Tosiaan nauhoja vois säätää, mutta jos nyt tuon kitaran aion pitää niin ne tulisi vaihdettua kuitenkin jossain vaiheessa, jolloin pystyisi samalla tsekkaamaan tuon kaulan. Takuu ei oo varmaan enää voimassa kun käytettynä tuon ostin.
Laulava Kylätohtori
08.11.2015 17:06:59
Mistä tuo muuten on kiinni tuo 7,25" bendausten "kuoleminen"? Itselle 7,25" ja vintage-nauhat ovat ehdottomat ja kyllä itsellä bendaukset hyvin sujuu - itse asiassa tulee bendailtua todella paljon ja säädötkin ovat yleensä vähän mitä sattuu...
freakingenius
08.11.2015 17:19:04
Laulava Kylätohtori: Mistä tuo muuten on kiinni tuo 7,25" bendausten "kuoleminen"? Itselle 7,25" ja vintage-nauhat ovat ehdottomat ja kyllä itsellä bendaukset hyvin sujuu - itse asiassa tulee bendailtua todella paljon ja säädötkin ovat yleensä vähän mitä sattuu...

Varmaan kun kaarevuus on niin suuri ja jos korkeiden kielten tallapalat on alhaalla niin kieli joutuu menemään ylämäkeen, jolloin ääni sammuu kun osuu nauhoihin?
Metalkallo
08.11.2015 17:21:55 (muokattu 08.11.2015 17:24:51)
Mulla kun on jo tuommoinen pala-strato, ja jos siihen hommais vaan uuden kaulan jossa iso lapa niin käykö mikä vaan kaula vai onko niissä paljonkin eroja? Nykyinen on neljällä pultilla joten uudenkin pitäisi olla varmaankin neljällä. Uudessa kaulassa pitäisi olla se kaulansäätö siellä lavan päässä mieluummin jotta ei tartte irroittaa koko kaulaa säätääkseen, ja kaulassa pitäisi olla medium-jumbo nauhat mieluiten tai vastaavat.

Mitä kaikkia asioita pitää ottaa huomioon jos hommaa uuden kaulan pala-stratoon?
Laulava Kylätohtori
08.11.2015 17:40:15
freakingenius: Varmaan kun kaarevuus on niin suuri ja jos korkeiden kielten tallapalat on alhaalla niin kieli joutuu menemään ylämäkeen, jolloin ääni sammuu kun osuu nauhoihin?

Mutta miksi ongelma on vain joillain kitaroilla? Säädöistä se varmaan on kiinni, mutta eipä noissa meikäläisen ritsoissakaan säädöt aina kummoisesti ole. Vai onko ongelma vain silloin, jos halutaan huippumatala action?
freakingenius
08.11.2015 18:22:41
Laulava Kylätohtori: Mutta miksi ongelma on vain joillain kitaroilla? Säädöistä se varmaan on kiinni, mutta eipä noissa meikäläisen ritsoissakaan säädöt aina kummoisesti ole. Vai onko ongelma vain silloin, jos halutaan huippumatala action?

Joo, varmaan ongelma ilmenee kun halutaan matalampi action. Ja sitten varmaan valmistusvirheet kaulassa/nauhoissa (kuten tuo mun straton kaulan "nouseminen" ylöspäin mentäessä) ja säädöt ylipäänsä vaikuttaa enempi siihen miten ne kielet soi, luulisin. Mulla on korkean e-kielen kohdalla nauhasta n. 2mm ja kyllä se nyt soi niin, että pystyy soittamaan, mutta kyllä se vähän häiritsevästi särisee johtuen varmaankin juuri tuosta kaulan kohoamasta. Varmaan sellaisessa kitarassa missä ei mitään ongelmia ole niin soi hyvin perus säädöillä.
freakingenius
08.11.2015 18:25:00
Metalkallo: Mulla kun on jo tuommoinen pala-strato, ja jos siihen hommais vaan uuden kaulan jossa iso lapa niin käykö mikä vaan kaula vai onko niissä paljonkin eroja? Nykyinen on neljällä pultilla joten uudenkin pitäisi olla varmaankin neljällä. Uudessa kaulassa pitäisi olla se kaulansäätö siellä lavan päässä mieluummin jotta ei tartte irroittaa koko kaulaa säätääkseen, ja kaulassa pitäisi olla medium-jumbo nauhat mieluiten tai vastaavat.

Mitä kaikkia asioita pitää ottaa huomioon jos hommaa uuden kaulan pala-stratoon?

American Special stratoissa on kai 4-bolt kaula, iso-lapa, säätö lavassa ja medium-jumbot. Jos 3-bolt kaulan pistän kiinni niin joko bodyyn tai kaulaan pitäs tehä uusia reikiä, koska ne ei oo ihan samoissa kohissa ja muutenkin pitäisi tehdä 2 uutta reikää. Lisäksi ne vanhat pitäis varmaan täyttää jollain aineella kun ne uudet reiät tulis niin lähelle vanhoja.
Metalkallo
08.11.2015 21:01:43 (muokattu 08.11.2015 21:10:27)
freakingenius: American Special stratoissa on kai 4-bolt kaula, iso-lapa, säätö lavassa ja medium-jumbot. Jos 3-bolt kaulan pistän kiinni niin joko bodyyn tai kaulaan pitäs tehä uusia reikiä, koska ne ei oo ihan samoissa kohissa ja muutenkin pitäisi tehdä 2 uutta reikää. Lisäksi ne vanhat pitäis varmaan täyttää jollain aineella kun ne uudet reiät tulis niin lähelle vanhoja.

Mut muuta ei tartte niin ottaa huomioon vai kuin nuo ruuvien paikat? Vai onko joitakin mittoja sun muita jotka pitää ottaa huomioon vai käykö stratoon kuin stratoon monet kaulat?

Tietty nuo ruuvien paikat voi varmaan itsekin tehdä jos olisi sellainen kaula jossa ei vielä ole ruuvien paikkoja?

Vois olla et jos sais tuohon pala-stratoon tuon isolla lavalla olevan kaulan niin ei tartteis hommaa kokonaan uutta stratoa. En nyt sitä uutta tietenkään sen pelkän ison lavan takia hommaisi, mutta kun mulla on jo pala-strato niin... Sitä vois sitten muutenkin päivitellä aikanaan miten haluaa.

Tuossa mun nykyisessä pala-stratossa tuo kaulansäätömutteri taitaa olla hieman sökö tai jotain kun se on älyttömän tiukka eikä tunnu kääntyvän kunnolla. Stratolla pystyy kyllä soittaan, mutta olisi se mukavaa olla ihan ehjä kaula.

Tekeekö joku täällä muusikoiden.netissä muuten straton kauloja, ja jos tekee niin paljon semmoiset maksaa? Torilla kyllä liikkuu silloin tällöin erilaisia kauloja ja jotkut on lähemmäs 150-200e.

Mun straton kaulan speksit olis nämä: iso 70's tyylinen lapa, vaalea vaahtera otelauta, medium-jumbo nauhat tai vastaavat (en tiedä paljoa vintage nauhoista), 22 nauhaa olisi myös kiva kun siihen tottunut. Ja tietty se 4- pultin kiinnitys.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)