Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kitaran soundi ongelmat..
1 2
Herramatti
01.11.2015 18:26:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi. Totas 18v poika alotin soittaa n 4v sitten. Me ostettiin faijan kanssa sellane aloittelija pakkaus line6 spider iv 15 ja ESP ltd m50. On hallinnassa kitaran soittelu skaaloja osaan läpi kaikkiin perus ja barre sointuja. Eli on aika helppoa nyt tä aloitteli vaihe on menny ohi.
 
Noh, siinä line6 on 4 kanavaa , 1clean, 2cruch , 3 metal, 4 insane. Soitan yleensä 1 tai 4 koska noi muut on ihan hirveetä paskaa :D. Niin ongelma on: soundi. Eli en tiedä missä ongelma on, kun yritän harjoitella vähän tollasta tilutusta, nii aina ku vaihan kieltä niin ne äänet menee päällekkäin ja pitää hirveen särön. Tai jos vaihan kieltä nii se ääni jää elämään ja sillonki ne käy ikävästi toistensa päälle vaiks hiljennän sen, en osaa selittää.
 
Niin ostin tollasen boss ds1 pedaalin (olin kattonu YouTubesta demoja) ja olin helpottunut. Mutta kun alottelin soittaa nii suoraan sanoen siinä oli ihan samat ongelmat siinä äänessä kun line6 ja se kuulosti kaukaiselta halvalta paskalta! Huonommalla mitä kaikki lime6 yhteensä ;( oon muutenkin harkinnut ostaa uuden vahvistimen.
 
En oo koskaan vaihtanut kieliä tai laskenut. Eli missä on ongelma, halvassa kitarassa, halvassa vahvistimessa, soittotaidossa, kielien vanhuudessa tai korkeudessa, mikeissä, niinku missä! Apuva!!
 
Gabe
01.11.2015 19:33:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ei neljään vuoteen ole vaihtanut kieliä niin siitä nyt ensimmäiseksi kannattaa lähteä liikkeelle. Kielet on perus käyttötavaraa ja itse vaihdan ne muutaman viikon välein.
 
Onko soundi muuttunut jossain välissä paskaksi vai ollut sitä aina?
 
Itse en ihan hirveästi Line6:sen soundeille lämpene. Vaikeapa tätä on hakuammuntana setviä. Mene soitinliikkeeseen ja testaa erilaisia vahvistimia ja kitaroita.
Yallup
01.11.2015 20:01:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aloitus on vähintään epäselvä, mutta käykö niin että soitat vaikka g-kieltä (tilu) ja siirryt vaikka h-kielelle, niin se edellinen g-kieli jäi soimaan?
 
"Tosta se taitaa lähteä.."
elon arska
01.11.2015 20:08:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ongelma on puutteellisessa soittotekniikassa sekä kautta linjan halvoissa (sanan huonommassa merkityksessä) soittovehkeissä.
 
Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas.
Metalkallo
01.11.2015 20:17:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herramatti: Niin ongelma on: soundi. Eli en tiedä missä ongelma on, kun yritän harjoitella vähän tollasta tilutusta, nii aina ku vaihan kieltä niin ne äänet menee päällekkäin ja pitää hirveen särön. Tai jos vaihan kieltä nii se ääni jää elämään ja sillonki ne käy ikävästi toistensa päälle vaiks hiljennän sen, en osaa selittää.
 
Onko sulla delay effekti päällä vahvarissa tai jääkö sulla toinen kieli soimaan kun vaihdat seuraavaan? Voi myös tietty olla et vahvarissa vikaa jos ääni jää elämään vaikka hiljennät kielet pitämällä niitä kädellä paikoillaan.
 
Järki joskus jäässä mutta tukka yhä päässä...Vieläkin.
JoKo
01.11.2015 21:19:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...alotin soittaa n 4v sitten.

...En oo koskaan vaihtanut kieliä tai laskenut.

 
Tarkoitatko ettet ole neljään vuoteen vaihtanut kieliä? Kyllä niitä vähän useammin pitäisi vaihtaa.
 
Jucciz
01.11.2015 21:46:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos ne kielet soivat, joiden ei pitäisi soida, ei vika laitteistossa ole, vaan soittotekniikassa. Kieliä vaimennetaan yleensä sekä otelautakäden sormilla että plektrakädellä - luontevimmin homma selviää kokeilemalla - ei ole yhtä ainutta oikeaa tapaa.
 
Treeniä, treeniä.
noon
02.11.2015 08:16:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gainia pienemmälle :)
 
steelduck
02.11.2015 08:27:28 (muokattu 02.11.2015 08:29:24)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

https://www.youtube.com/watch?v=4Oyam8IRv2A
 
Lisää treeniä. :) Jos asut Helsingissä, niin suosittelen Jonia opettajaksi. Opettaa solotunneilla juuri tuommoisia juttuja: http://www.guitartrainer.fi
 
iec
02.11.2015 08:38:26 (muokattu 02.11.2015 08:45:16)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ratkaisu on treeni ja kitaratunnit (nimenomaan sähkökitaralle), kuten jo yllä mainittiinkin. Tuskin vika on laitteistossa. Yleensä särön lisääntyessä joutuu myös demppaamaan kompissakin enemmän, jotta muut kielet eivät jää "mölisemään". Itse kun en osaa hevanderia soittaa, tyydyn vain rokkiin, missä ei tiluteta niin paljoa :D
 
EDIT: Ai hemmetti että tuo edellisen viestin guitartrainer-linkki vaikutti hyvältä. Siinä on perusteltu todella hyvin miksi ei kannata yrittää opetella vain omatoimisesti (jos aikoo kehittyä hyväksi kitaristiksi). Hyvä kitaransoitonopettaja ja kitaratunnit on todella tärkeä osa kitaransoiton opettelussa. Ja minä voin kertoa ainakin omakohtaisella kokemuksella (en ole itse ollut yhdelläkään kitaratunnilla), että kaikki ne kitaratunteja ottaneet kaverini/tuttavani soittavat paremmin kuin minä :)
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
Herramatti
02.11.2015 11:09:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos nopeista vastauksista! No joo, oon ottanut alusta asti soittotunteja mutta harjoitellaan yleensä teoriaa tai improvisaatiota ei yleensä heviä. Sitä soitan kotona . Soitan esim YouTubesta jotain fuusiojazz backing trackejä tai hevibiisien komppeja.
 
Joo en varmaan sit osaa tota sherddi tekniikkaa.
 
B 19-15 15 19-15 19-15 15 19-15 19-15 15
G 16. 16. 16
 
B 20-15. 15 19-15 15 20-15. 15 19-15. 15
G. 16. 16. 16. 16
 
Joo esim tollasta oon koittanut , tosiaan jossa g ja b kielien hypyissä kun jos pidän g 16 väliin pohjassa ne tekee sen särön. Jos otan keskisormen pois siitä nii se vetäsre g kieltä niin se jää soimaan . joo hiljennän muut sävelet kyllä mutta just toi g. Saatan kuulostaa urpolta johtuuko tuokin ongelma vaan etten osaa vai kielien korkeudesta . vaihdan kielet varmaan lähiaikoina :)
 
Herramatti
02.11.2015 12:04:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi kun kone pilas noi tabulatuuurit :D
 
Laulava Kylätohtori
02.11.2015 12:14:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta tämä kuulostaa siltä, että ongelma on soittotekniikassa. Siis jos kielet jää soimaan, niin eihän se oikein muustakaan voi olla.
 
Tarkistaisin soittotekniikan opettajalta ennen kuin ostaisin uusia vehkeitä. Ja muutenkin, ehkä kannattaisi keskustella sen opettajan kanssa, että harjoittelette sitä heviä, jos se on sitä, mitä haluat soittaa....
 
Believe what you want, it doesn't mean you're right...
lapio
02.11.2015 12:32:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mut kannattaa ne kieletkin nyt vähintään neljän vuoden välein vaihtaa.
Ochmo
02.11.2015 13:01:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaisi muutenkin käyttää kitara perushuollossa/säädättämässä. Kaulan säätö, tallan säätö ja kielten vaihto tms. Nuo kaikki vaikuttavat oleellisesti soitettavuuteen. Kun on värkki säädöissä niin on paljon miellyttävämpi opetella (oikeaa) tekniikkaakin.
 
Arkka
02.11.2015 14:14:09 (muokattu 02.11.2015 14:21:18)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herramatti: Joo en varmaan sit osaa tota sherddi tekniikkaa.
 
B 19-15 15 19-15 19-15 15 19-15 19-15 15
G 16. 16. 16
 
B 20-15. 15 19-15 15 20-15. 15 19-15. 15
G. 16. 16. 16. 16
 
Joo esim tollasta oon koittanut , tosiaan jossa g ja b kielien hypyissä kun jos pidän g 16 väliin pohjassa ne tekee sen särön. Jos otan keskisormen pois siitä nii se vetäsre g kieltä niin se jää soimaan . joo hiljennän muut sävelet kyllä mutta just toi g. Saatan kuulostaa urpolta johtuuko tuokin ongelma vaan etten osaa vai kielien korkeudesta . vaihdan kielet varmaan lähiaikoina :)

 
Painetuksi tota g-kieltä ei kannata varmaan jättää (vaikee ehkä dempata pikkauskädellä tehokkaasti), mut yritä nostaa se niin ettet nyhtäse kieltä ja yks mitä voit kokeilla on se, että otelautakäden etusormi ottaa 3. kieleenkin sen verran kiinni, että se demppaa sen, ite soitan noin vahingossakin. Jos se ei helposti tunnu ottavan kiinni, niin paina sormi vähän enempi lättynä tyyliin pieni barre-ote, vaikka et painakaan kuin 2. kieltä. Eli etusormen pää koskettaa 3. kieltä.
 
Ks. etusormee tässä
https://www.youtube.com/watch?v=Jks-s7yUraQ
 
e: unohdin kirjoittaa, että toi ei kovin tehokkaasti tosin toimi kohdassa josta tulee helposti huiluääni (vrt. vaikka 12 nauha ja 11. nauha), mutta niissäkin yleensä auttaa ja voi olla osana strategiaa.
 
tender.insanity
02.11.2015 14:22:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Kielet on perus käyttötavaraa ja itse vaihdan ne muutaman viikon välein.
 
Yliarvostettua puuhaa. Pääsoittimeeni vaihdoin viimeksi kielet joskus lokakuussa 2014 ja toisesta, mitä soittelen paljon, en edes tiedä. Ostin vuosi sitten käytettynä enkä ole kieliä vaihtanut. Tiedä sitten koska edellinen omistaja näin teki.
 
Pitäisi varmaan hiljalleen katsoa jos raaskisi ostaa kieliä ja alkaa talkoisiin. Turhaa tosin, kun homma toimii vanhoillakin.
 
phiit
02.11.2015 14:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Unohtakaa nyt jo muut: https://www.youtube.com/watch?v=mBXIzmVmcYo kyllähän shreddaus lähtee hiustuulistä ja 2 kaulasista kepeistä :P
 

 
...hain jo takkini 8)
 
~ Musiikin ei tarvitse olla kaunista ollakseen hyvää ~
azlag
02.11.2015 15:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

steelduck: https://www.youtube.com/watch?v=4Oyam8IRv2A
 
Lisää treeniä. :) Jos asut Helsingissä, niin suosittelen Jonia opettajaksi. Opettaa solotunneilla juuri tuommoisia juttuja: http://www.guitartrainer.fi

 
Oli pakko puuttua tuohon mielipiteen muodossa. Nimittäin tuossa kohdassa "Tässä 3 yleisintä kitaristien tekemää virhettä, jotka estävät heitä kehittymästä hyviksi soittajiksi" -kohdassa on kyllä kaikki niin päin persettä kuin vain olla voi. Oikeastaan voisi olla kokonaisuutena vähän sinnepäin jos koko pätkän ajaisi loogisen negaatio-portin läpi sana sanalta.
 
En perustele koska vain kiviä kiinnostaa.
 
First I was like "what the fuck?". That developed into "what the actual fuck??" and soon turned into "WHAT the ACTUAL giggly-fuckity-fuck???!". Now, I'm just like "...fuck..."
iec
02.11.2015 15:51:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

azlag: Oli pakko puuttua tuohon mielipiteen muodossa. Nimittäin tuossa kohdassa "Tässä 3 yleisintä kitaristien tekemää virhettä, jotka estävät heitä kehittymästä hyviksi soittajiksi" -kohdassa on kyllä kaikki niin päin persettä kuin vain olla voi. Oikeastaan voisi olla kokonaisuutena vähän sinnepäin jos koko pätkän ajaisi loogisen negaatio-portin läpi sana sanalta.
 
En perustele koska vain kiviä kiinnostaa.

 
No kyllä se vain on kuitenkin niin, että osaavan opettajan opissa oppii soittamaan kitaraa paremmin kuin itse opetellen. Tai ainakin se oppiminen käy helpommin ja nopeammin. Toki aina voi opetella ihan itsekin kirjojen ja youtubevideoiden avulla, eipä siinä mitään. Se on vain erilainen tie osaamiseen. Ja entä jos kaveripiirissä kaikki ovat yhtä surkeita soittajia kuin itse, niin koita siinä sitten opetella kavereilta soittotekniikkaa...
 
Huomaan kyllä viikoittain, että oma lapsi oppii ihan toisella tahdilla soittamaan kitaransoiton opettajan avulla, kuin mitä itse olen oppinut ihan itsekseni. Toki lapseni voi olla jo heti lähtiessä minua lahjakkaampi. Sitä on vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa, mutta nopeasti tuntuu oppivan kun on kunnollinen opettaja.
 
-iec
 
Tieto lisää tuskaa ja turha tieto turhaa tuskaa...Ja niin päin pois...
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «